Afbetalen studieschuld

:grinning::grinning::grinning::grinning::grinning:

5 likes

Jemig, zo veel? :dizzy_face: Maar dat rentepercentage is per jaar toch? Niet per maand?

1 like

Geen idee, ik snap het niet goed genoeg maar ik zie gewoon nu per maand + ongeveer 85 staan

Dus duo maakt zelf die berekening voor je? Ik hoopte dat je het verkeerd had berekend.
Mijn rente staat nog vast op 0% tot het einde van dit jaar, maar ik houd mijn hart vast.

2 likes

Ik heb eerder rente gehad en dan maakt duo idd een maandelijkse berekening op basis van je schuld. Ik snap je gevoel met hart vasthouden. Duo heeft mijn schuld in tweeën gesplitst (geen idee waarom) dus heb gelukkig wel kunnen regelen dat degene met rente eerst afbetaald werd. En hoop het overige bedrag het komende anderhalf jaar flink te kunnen minderen. Energiekosten terug - DUO, balansbudget - DUO.

Die bitches zijn gemeen.

6 likes

Oh tering. :sob:

3 likes

Per jaar inderdaad

4 likes

Hahah ja dankjewel

1 like

Ik ben dit jaar begonnen met afbetalen ivm rente op mijn schuldbedrag. Gelukkig heb ik al een deel kunnen afbetalen met spaargeld dat ik kan missen, maar het blijft toch ergens op de achtergrond knagen. Dus ik ben dingen op Marktplaats aan het verkopen en alle extra beetjes aan het gebruiken voor het afbetalen. Niet dat het daardoor ineens hard gaat (50 euro extra per maand?), maar zo voel ik mij toch wel er actief mee bezig of zo. Hoe gaan jullie om met ikwilsnelallesbetalen-gevoel? Denk dat mijn methode nou niet per se de beste is haha

2 likes

Wat bedoel je met of jouw methode wel of niet het beste is? Je betaalt nu rente over je schuld en probeert zo snel mogelijk af te lossen en alle extra beetjes die je kunt missen gebruik je om af te betalen? Ik zou niet weten wat voor andere manier er überhaupt is.

Ik betaal af en heb nog een paar rentevrije jaren dus ik los steeds het maandelijkse bedrag af en spaar daarnaast bij om eventueel alles in 1x te kunnen aflossen als er rente bij gaat komen. Ik zou nu al extra kunnen aflossen maar dat wil ik niet, ik laat het op mijn spaarrekening staan voor de laatste rentevrije dagen. :slight_smile:

3 likes

Waar heb jij een spaarrekening? Bij mij gaat het nog steeds echt niet hard :smiling_face_with_tear:

Ik zit bij Bunq à 2,01% per jaar, maandelijks 1/12e uitbetaald. Is nog best wat

2 likes

Gister direct een gratis spaarrekening geopend bij bunq. Nu lees ik alleen allemaal dingen over dat de rente misschien alleen voor de eerste 10.000 euro berekend wordt en dat ze geen optie voor tegenrekening hebben. Kan iemand advies geven of het slim is alleen zon gratis spaarrekening te hebben? En mis ook de optie om standaard elke maand een bedrag over te kunnen maken vanaf m’n ing

1 like

Je kan die opdracht toch instellen bij de ING? Ik heb ook zo’n gratis spaarrekening en krijg rente over het hele bedrag. Enige nadeel is dat je maar 2x per maand mag overboeken vanaf je Bunq rekening.

2 likes

ing app zegt dat dan de iban niet bestaat of actief is. Iban die ik in de bunq app vind bij m’n spaarrekening.
En tegenrekening: dat is je eigen bankrekening die wordt gezien als partnerrekening. Dan kan je dus niet meer geld vanaf je spaarrekening naar andere rekeningen over maken, wat dus extra veilig is mocht je gehacket worden

1 like

Duurt even voor de rekening actief is. Je moet eerst geverifieerd worden dmv je id kaart etc die je moest geven. Morgen of maandag is hij denk ik wel actief en kan je er geld naar toe overmaken.

4 likes

Ik heb net mijn studieschuld afgelost!:partying_face:

Ik ben zwanger en had aan het begin van het jaar als uitdaging bedacht om het restant af te lossen, wel fijn voor als de baby komt. En het is gelukt! Zo een taartje eten om het te vieren.

66 likes

Ik zal per 1 januari 2025 rente gaan betalen over mn ENORME studieschuld dus probeer nu zoveel mogelijk al te sparen (met wat rente) om straks zo veel mogelijk af te lossen.
Ben echt heel benieuwd wat de rente komend jaar wordt. Ik heb wel ergens gelezen waar ze dat wss op baseren (staatsobligaties geloof ik) maar ik snap niet zo goed wat de verwachtingen zijn. Iemand enig idee?
En wordt anders weer rond oktober de rente vastgesteld voor volgend jaar ?

Voor mensen in het oude stelsel wordt de rente gebaseerd op de gemiddelde rente van de staatslening van september. Bij het nieuwe stelsel is het dacht ik het gemiddelde van oktober 2022-september 2023.

Pff ik vind versneld aflossen soms zo ingewikkeld. Of nou ja, niet ingewikkeld. Ergens wil ik zo snel mogelijk er van af zijn. Ik los nu elke maand extra af (€375 in plaats van €219). Waardoor ik in plaats van over 11 jaar over 5 jaar klaar ben. Maar ergens wil ik nog sneller, dus af en toe los ik met Vinted verkopen, deel van 13e maand, deel vakantiegeld nog extra bedragen af. Aan het eind van het jaar heb ik nog ongeveer 24K aan schuld over.

Maar hè, toch schiet het niet echt op voor m’n gevoel :joy: Over 4-5 jaar willen wij emigreren naar Curaçao (waar de lonen lager liggen, ook in het onderwijs) dus dan wil ik toch echt klaar zijn. Soms denk ik zal ik all the way gaan en alles op alles zetten of in dit tempo doorgaan :sweat: Kan zo lekker twijfelen haha.

(Lekker random mijn gedachten even delen haha)

10 likes