Zit er met de lagere lonen op Curacao er geen kans in dat er een stuk kwijtgescholden wordt?
Artikel staat achter een paywall maar FD stelt hier dat de rente op studieschulden 5 keer zo hoog wordt wat neer komt op 2,55% š«
Ik was altijd wel āokeā met mijn schuld en het maandbedrag dat ik moet gaan aflossen maar als dit blijkt te kloppen ben ik echt fucked gewoon.
Het zou wat zijn zeg⦠In NL deels gesubsidieerd onderwijs volgen, dan naar het buitenland verhuizen waarna je schuld wordt kwijtgescholden.
Ik moet dit topic ook niet openenā¦
Geldt geloof ik voor beide generaties inderdaad
Dat er verhoging komt wel voor beide maar niet beide deze tarieven.
0,46 naar 2,55 is het leenstelseltarief van 35 jaar over terugbetalen doen
het pre-leenstelsel-tarief (15 jaar) was in 2023 1,78 en daar wordt nog niks over gezegd maar die gaat natuurlijk ook omhoog
ik ga mn FD wachtwoord even zoeken
Ik ga volgend jaar rente krijgen dus heb het afgelopen maand wat in de gaten gehouden, verwacht dat het voor de 15 jaar groep zo rond de 2,93-2,96% gaat komenā¦
Dat is idd maar net hoe je het bekijkt
Ik ben zelf ook van de richting dat ik het zo snel mogelijk weg willen hebben want een schuld is heel erg niet chill (leuk, nog 40k in 10 jaar te gaan en dan tel ik de rente nog niet mee) maar ik snap wel steeds meer de financiƫle beredeneringen achter minimaal afbetalen/er zo lang mogelijk over doen en doorzetten tot een eventuele kwijtschelding.
Rente loopt per jaar als je nog studeert. Een jaar na je afstuderen gaat hij voor 5 jaar vast. Mensen die dus in 2023 al afgestudeerd waren, maar toen gingen betalen of aflossingsvrije jaren hebben 1,78 of 0,46 t/m 2027. Dan weer nieuw voor 5. 2024 krijgt dit tarief t/m 2028. Als je in 2022 nog 0% heb gekregen voor 5 jaar heb je geluk. Overigens geldt je rente wel ook tijdens je aflossingsvrije aanloopperiode of als je je afbetaling een paar maanden stopzet.
Ja.
Ik ben in 2018 afgestudeerd, 2019 t/m 2023 is mijn rentevaste periode en per 2024 krijg ik een nieuwe 5 jaars periode
Dan ben ik nu blij dat voor mij die 0% vorig jaar afliep .
Rente loopt altijd al. Vanaf de eerste maand dat je leent.
Mijn 0% loopt dus dit jaar af en dan is de rente jaarlijks even hoog als de aflossing (als je hun voorgestelde bedrag volgt).
Ik hoef gelukkig nog maar 6 jaar (en de 3 maanden van 2023). Blij als het straks ooit voorbij is š„¹
Ik ken best wat jonge (begin -halverwege 20) die geloven dat hun studieschuld kwijtgescholden gaat worden en daarom bijv die jokerjaren nu direct al inzetten. Zo van: met een beetje geluk hoef ik het dan straks helemaal niet terug te betalen. Ze denken bijv dat de politiek vanzelf wel zal beseffen dat geen enkel jong iemand een huis kan kopen en dan de studieschuld dus kwijtscheldt. Maar ik vraag me dat echt heel sterk af??
- Ik geloof ook dat iedereens studieschuld kwijtgescholden wordt
- Ik geloof dat (een deel van) de studieschuld van de āpechgeneratieā kwijtgescholden wordt
- Ik geloof hier niks van, betalen pannenkoek
0 stemmers
Ik geloof natuurlijk niet dat (een deel) kwijtgescholden wordt maar ik hoop het wel!!! En mān moeder roept ook altijd zoān verhaal dat de overheid eens geld te kort had en dat je toen heel voordelig kon aflossen ofzo? Door de helft in een keer af te lossen de rest werd kwijtgescholden?
Ik weet het niet het klinkt altijd als een verzinsel van mān moeder maar een mens moet hoop houden! Soms koop ik ook een staatslot
Nee dat vind ik erg naĆÆef zelfs.
@Neverfull; hoe kom je aan die 2,93-2,96? Is dat gebaseerd op de berekening van vorig jaar met de huidige gegevens?
Nee ik heb vlak voor het eind van de maand alle percentages opgeteld en gedeeld door het aantal beursdagen, alleen de laatste 2 dagen zaten nog niet bij de berekening
Ik vind dat echt dom naĆÆef en echt een voorbeeld van hoe een bepaalde klasse eraan gewend geraakt is dat ze recht heeft op zaken en nu totaal in paniek is nu het net iets minder soepel gaat en blijkt dat de overheid hen ook naait.
Laat ook zien dat mensen weinig economisch inzicht hebben. Als de overheid nu bij massa gaat kwijtschelden om een groep de woningmarkt op te helpen worden de huizen nog duurder en heeft uiteindelijk enkel de groep die sowieso al kon kopen een huis.
Zou als je dit echt gelooft gewoon mondjesmaat aflossen. Als ze dit dan over 15 jaar aankondigen ben je nog niet eens halverwege en als er al een eerlijke leenstelsel compensatie komt gaat komt om rond de 15k, want dat is reƫel gezien wat je bent misgelopen. Als je nu al met die jokerjaren gaat kloten en er komt een moment dat je die jaren misschien wel echt nodig hebt (ik zeg maar wat, kinderopvang, tijdelijk hoge lasten) ben je ze al kwijt. Het blijft voor de 35 jaar groep ook onder het leenstelsel gewoon een hele schappelijke lening onder schappelijke voorwaarden. Denk soms ook: stel je niet aan.
Dit verhaal heb ik ook gehoord!!! Wie weet? Hopen mag.
Mijn vader heeft dit inderdaad ooit kunnen doen, was je in een keer klaar onder gunstige voorwaarden, maar ik zou er niet vanuit gaan dat het op grote schaal nog een keer zal gebeuren.
Ik ken wel iemand die zoān grote studieschuld heeft dat diegene na 35 jaar het maximale maandbedrag afbetalen nog een restschuld overhoud en die wordt wel kwijtgescholden. Dus daar zet diegene op in.