Francien Regelink!
Oh goed bezig! Ik zit ook in de 15 jaar en mijn rentevaste periode loopt af dus ben vooral benieuwd naar die
Altijd als ik dit lees denk ik: mijn ouders hebben veel verkeerd gedaan, maar ze hebben er goed aan gedaan om een heel gezond niveau van overheidswantrouwen mee te geven. Als in: dit bestaat niet. Het hele idee dat jij tienduizenden euroâs schuld af lost die en de hypotheekadviseur dan zegt: joh doen we niet moeilijk over. Utopia.
Misschien weet je dit hoor, maar hier heb je alleen iets aan wanneer je uiteindelijk NIET bent afgestudeerd. Een deel van het bedrag dat anders ook zou worden omgezet in een gift, wordt dan mogelijk alsnog omgezet in een gift. Als je wel bent afgestudeerd heb je hier niets aan.
(Ik kwam hier zelf pas achter nadat ik er al heel veel werk in had gestopt, vandaar dat ik het je meld.)
Weet iemand wanneer er precies officieel bekend wordt gemaakt wat de nieuwe rentepercentages gaan zijn?
Vorig jaar was het op 18 oktober, ik verwacht het zo rond die tijd
Francien vraagt er geld voor (of deed dat), je kan de info hier gratis vinden
https://www.instagram.com/p/CryiraYouJh/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
@Branko volgens bovenstaande info ook als je wel diploma hebt maar niet binnen de 10 jaar termijn omdat je studie vertraging hebt opgelopen door dit.
Als ik je goed begrijp geldt de kwijtschelding voor medische redenen dus niet als je wel afstudeert (met vertraging)?
In mijn omgeving ken ik meerdere mensen die door medische omstandigheden langer studeren en dacht dit is anders een goede tip voor ze
Ik vind het ĂŒberhaupt een gek idee dat tieners tienduizenden euroâs kunnen lenen en dat dat dan niet meetelt bij een hypotheek. Het verlaagt de draagkracht die je over hebt om een hypotheek van te betalen, dus waarom zou dat dan niet mee moeten tellen.
Hmm mijn vaste renteperiode (0%) loopt dit jaar af. Mijn schuld is niet heel hoog⊠als het inderdaad ruim 2% rente wordt, ga ik het denk ik in 1x aflossen. Gelukkig heb ik die mogelijkheid, maar is alsnog wel een hap uit het spaargeld⊠hmm stof om over na te denken
Hier moet ik ook nog steeds achteraan. Is het nog steeds zo dat je terug moet naar de opleiding om daar papieren te regelen? Ik ben daar niet zo tof behandeld toen ik vertraging opliep en uiteindelijk ben gestopt.
Het was vooralsnog geen prioriteit want mijn inkomen ligt onder de draagkrachtvrije voet waardoor ik nog niets hoef af te lossen dus het is makkelijk te negeren. Maar als de rente omhoog gaat wordt de schuld natuurlijk alsmaar groter en het blijft wel boven mijn hoofd hangen.
Klopt ik moest laatst een beetje huilen van binnen toen ik dit zag. Ik studeer nu namelijk.
Waarom zou je dat doen als rente op spaargeld nog steeds hoger is?
Niet als het volgend jaar richting 2% gaat. Even afwachten wat het rentepercentage wordt.
Als de rente op je spaarrekening lager is dan 2% loont het om daar eens naar te kijken.
Ik snap rente nog steeds niet zo goed. Ik heb begin dit jaar mijn lening een maand stopgezet, dan is je lening gesplitst toch? Dus nu wordt dan alleen de rente over het komende deel (ik studeer nog) verhoogd? En de rente op dat eerste deel is dan 0,46%? Of 0%?
Voor mij is het allemaal zo onduidelijk dat het me ook niet zou verbazen dat DUO ineens een mailtje stuurt met âOh ja, we gooien de UNO +4 kaart op dus nu moet je 4 kaarten pakken en we verdubbelen je schuldâ. Met de stijgende rente ga ik waarschijnlijk nooit mijn schuld afbetalen dus schaar het nu onder âonvoorziene kosten van het levenâ, zoals hypotheek dat zou zijn, of de kosten die je maakt als je kinderen hebt.
Ik neem het niet graag voor Duo op, maar merk dat er onder studenten en afbetalers ook vaak een soort van paniek rond gaat waarbij Duo gezien wordt als een instituut wat de hele tijd spelregels verandert en dat is simpelweg niet zo. Je krijgt niet tussentijds ineens een mail met allemaal nieuwe maatregelen.
In jouw geval; je betaalt nu nog niet af. Als het goed is heb je met die truc 0.46 op het deel dat je nu gesplitst hebt voor de komende vijf jaar en op de rest krijg je gewoon de rente die elk jaar wordt vastgesteld. Zonder die truc had je gewoon het rentepercentage van dit jaar gekregen. Als je straks afstudeert heb je twee volle kalenderjaren waarin je niet af lost, waarna je maandbedrag naar inkomen wordt vastgesteld. Voorafgaand aan die twee jaar wordt een rentepercentage van vijf jaar vastgesteld. Elke vijf jaar krijg je dan een nieuw rentepercentage. Het is kut, maar ook weet niet zo onduidelijk.
Nouja, het is niet onduidelijk als je mensen hebt die het uitleggen. Want die truc van dat vastleggen heb ik van vrienden, dus dat is chill. En nu leg jij het een en ander uit, dat is ook chill. Maar deze info kan ik echt niet vinden op de site van Duo. Daarnaast zijn de regels wél veranderd, bijvoorbeeld over het meewegen voor hypotheek.
Dat is dus gewoon niet zo. Een studielening heeft altijd meegewogen op een hypotheek. Dat is logisch, want het is een betalingsverplichting. Tenzij ik echt iets gemist heb is daar verder niks aan veranderd. (Enige wat ze willen doen is de schuld eergisteren in het bkr zodat je het niet meer kunt verzwijgen, maar dat verzwijgen was altijd al illegaal).
Dat die truc niet op duoâs website staat is ook logisch, het is namelijk gewoon een bug waar een of andere slimmerd achter is gekomen. Dat gaan zij natuurlijk niet uitgebreid faciliteren. Het is ook helemaal niet duidelijk of dit in de toekomst in je voordeel is. Want het werkt dus ook de andere kant op (als de rente straks in 2028 3% is en in 2029 1% ben je de andere kant op beter uit en dan zou de boel zichzelf weer corrigeren).
Misschien dat ik het allemaal sneller kan vinden, maar veel informatie (zoals over de aanloopfase en de rente: Schuld terugbetalen - DUO) staat vrij duidelijk op duoâs website. Ik zou zeggen: laat je niet gekmaken. Het is niet leuk om een schuld te hebben, maar het is een relatief gunstige lening, met goede terugbetalingsvoorwaarden, waarmee je geĂŻnvesteerd hebt in je toekomst. Leuk is anders, want met het geld dat je terug betaalt had je liever andere dingen gedaan, maar het is de paniek en stress niet waard.
Er werd toen ik ging lenen écht gezegd dat het niet zou meewegen en dat het niet geregistreerd zou worden. Er staat me iets bij over de vergelijking tussen een telefoonabonnement en een studieschuld, omdat die beide niet meegewogen zouden worden en niet bkr-geregistreerd staan.
En waarom zouden ze die bug niet faciliteren? Of daar eerlijk over zijn op hun site, wat daar de mogelijke gevolgen van zijn? De rente over het eerste deel ligt trouwens onder de 1% voor mij, dus de kans dat het de andere kant opgaat is erg klein, denk ik?
Nu heb ik gelukkig familie en vrienden die mee kunnen kijken, maar ik heb enorme dyscalculie, heb nooit economie gehad en word op de site van DUO platgegooid met lijstjes met termen en procenten en getallen zonder uitleg. Bijvoorbeeld: Bij mijn persoonlijke pagina staan 9 verschillende bedragen, met allemaal eigen termen die verder niet terug te vinden zijn op de site (bv. âHet percentage is gelijk aan de gemiddelde rente op de vijfjaarsobligaties in september.â) Dan wordt het dus wel stressvol, omdat ik gewoonweg niet begrijp wat de consequenties mogelijk zijn.
Ikzelf lig er niet van wakker, want wat je zegt in je laatste zinnen is helemaal hoe ik het ook zie, maar ik merk om mij heen wel echt financiële paniek en dat had gewoon anders gemoeten.
Nederland leent geld voor haar uitgaven, vooral als er duurdere jaren zijn en de begroting niet sluitend was (meer uitgaven dan inkomsten via belastingen bijvoorbeeld.) Zoân lening is een staatsobligatie. Hier zie je de rente van de Nederlandse staatsobligaties van 5 jaar: Nederland 5 jaar » Koers Rente | IEX.nl
Schuif ik door de grafiek, kom ik op een gemiddelde rente van 2.90 procent.