Zelfs al komt links aan de macht, de enige partij die dit wil is BIJ1 dus never gonna happen
Oh jeetje ik krijg hier ook stress van. Hoe werkt dat eigenlijk met rente dan? Ik heb tot eind volgend jaar 0% rente, maar daarna is natuurlijk een groot vraagteken. Betaal je dan elk jaar x % rente over je totale studieschuld?
Iedere maand
Ja krijgt steeds een rentevasteperiode van 5 jaar. Dus wanneer jouw 0% afloopt krijg je een nieuw percentage en dat moet je de komende 5 jaar betalen. Zo herhaalt het zich tot je aflosfase is afgelopen.
Hm op zich zijn er toch twee maatregelen waardoor je wat geld terug krijgt / van je schuld wordt afgehaald als je het nog niet betaald hebt in 2025? Compensatie voor leen stelsel en de studie voucher. Niet iedereen komt daarvoor in aanmerking (ik vgm ook niet eens lol zo kut) en het is niet veel maar mijn vriend krijgt beide en dat is samen bijna 4000eu. Niet dat het echt onder kwijtschelding valt maar als je eraan voldoet hoef je dat deel iig niet te betalen over twee jaar
Per maand komt er iets bij maar de rente over een jaar hè. Dit is het voorbeeld van de website van de overheid:
Voorbeeld 1,78%
Rentepercentage per jaar: 1,78%
Het maandperunage van 1,78% = 0,00147137 (afgerond)
Totaal studieschuld: € 10.000,-
Rente per jaar: (€ 10.000,- x 0,0178 =) € 178,00
Rente per maand: (€ 10.000,- x 0,00147137 =) € 14,71
Francien Regelink!
Oh goed bezig! Ik zit ook in de 15 jaar en mijn rentevaste periode loopt af dus ben vooral benieuwd naar die
Altijd als ik dit lees denk ik: mijn ouders hebben veel verkeerd gedaan, maar ze hebben er goed aan gedaan om een heel gezond niveau van overheidswantrouwen mee te geven. Als in: dit bestaat niet. Het hele idee dat jij tienduizenden euro’s schuld af lost die en de hypotheekadviseur dan zegt: joh doen we niet moeilijk over. Utopia.
Misschien weet je dit hoor, maar hier heb je alleen iets aan wanneer je uiteindelijk NIET bent afgestudeerd. Een deel van het bedrag dat anders ook zou worden omgezet in een gift, wordt dan mogelijk alsnog omgezet in een gift. Als je wel bent afgestudeerd heb je hier niets aan.
(Ik kwam hier zelf pas achter nadat ik er al heel veel werk in had gestopt, vandaar dat ik het je meld.)
Weet iemand wanneer er precies officieel bekend wordt gemaakt wat de nieuwe rentepercentages gaan zijn?
Vorig jaar was het op 18 oktober, ik verwacht het zo rond die tijd
Francien vraagt er geld voor (of deed dat), je kan de info hier gratis vinden
https://www.instagram.com/p/CryiraYouJh/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
@Branko volgens bovenstaande info ook als je wel diploma hebt maar niet binnen de 10 jaar termijn omdat je studie vertraging hebt opgelopen door dit.
Als ik je goed begrijp geldt de kwijtschelding voor medische redenen dus niet als je wel afstudeert (met vertraging)?
In mijn omgeving ken ik meerdere mensen die door medische omstandigheden langer studeren en dacht dit is anders een goede tip voor ze
Ik vind het überhaupt een gek idee dat tieners tienduizenden euro’s kunnen lenen en dat dat dan niet meetelt bij een hypotheek. Het verlaagt de draagkracht die je over hebt om een hypotheek van te betalen, dus waarom zou dat dan niet mee moeten tellen.
Hmm mijn vaste renteperiode (0%) loopt dit jaar af. Mijn schuld is niet heel hoog… als het inderdaad ruim 2% rente wordt, ga ik het denk ik in 1x aflossen. Gelukkig heb ik die mogelijkheid, maar is alsnog wel een hap uit het spaargeld… hmm stof om over na te denken
Hier moet ik ook nog steeds achteraan. Is het nog steeds zo dat je terug moet naar de opleiding om daar papieren te regelen? Ik ben daar niet zo tof behandeld toen ik vertraging opliep en uiteindelijk ben gestopt.
Het was vooralsnog geen prioriteit want mijn inkomen ligt onder de draagkrachtvrije voet waardoor ik nog niets hoef af te lossen dus het is makkelijk te negeren. Maar als de rente omhoog gaat wordt de schuld natuurlijk alsmaar groter en het blijft wel boven mijn hoofd hangen.
Klopt ik moest laatst een beetje huilen van binnen toen ik dit zag. Ik studeer nu namelijk.
Waarom zou je dat doen als rente op spaargeld nog steeds hoger is?
Niet als het volgend jaar richting 2% gaat. Even afwachten wat het rentepercentage wordt.
Als de rente op je spaarrekening lager is dan 2% loont het om daar eens naar te kijken.