Afbetalen studieschuld

Ik snap rente nog steeds niet zo goed. Ik heb begin dit jaar mijn lening een maand stopgezet, dan is je lening gesplitst toch? Dus nu wordt dan alleen de rente over het komende deel (ik studeer nog) verhoogd? En de rente op dat eerste deel is dan 0,46%? Of 0%?

Voor mij is het allemaal zo onduidelijk dat het me ook niet zou verbazen dat DUO ineens een mailtje stuurt met “Oh ja, we gooien de UNO +4 kaart op dus nu moet je 4 kaarten pakken en we verdubbelen je schuld”. Met de stijgende rente ga ik waarschijnlijk nooit mijn schuld afbetalen dus schaar het nu onder “onvoorziene kosten van het leven”, zoals hypotheek dat zou zijn, of de kosten die je maakt als je kinderen hebt.

Ik neem het niet graag voor Duo op, maar merk dat er onder studenten en afbetalers ook vaak een soort van paniek rond gaat waarbij Duo gezien wordt als een instituut wat de hele tijd spelregels verandert en dat is simpelweg niet zo. Je krijgt niet tussentijds ineens een mail met allemaal nieuwe maatregelen.

In jouw geval; je betaalt nu nog niet af. Als het goed is heb je met die truc 0.46 op het deel dat je nu gesplitst hebt voor de komende vijf jaar en op de rest krijg je gewoon de rente die elk jaar wordt vastgesteld. Zonder die truc had je gewoon het rentepercentage van dit jaar gekregen. Als je straks afstudeert heb je twee volle kalenderjaren waarin je niet af lost, waarna je maandbedrag naar inkomen wordt vastgesteld. Voorafgaand aan die twee jaar wordt een rentepercentage van vijf jaar vastgesteld. Elke vijf jaar krijg je dan een nieuw rentepercentage. Het is kut, maar ook weet niet zo onduidelijk.

1 like

Nouja, het is niet onduidelijk als je mensen hebt die het uitleggen. Want die truc van dat vastleggen heb ik van vrienden, dus dat is chill. En nu leg jij het een en ander uit, dat is ook chill. Maar deze info kan ik echt niet vinden op de site van Duo. Daarnaast zijn de regels wél veranderd, bijvoorbeeld over het meewegen voor hypotheek.

Dat is dus gewoon niet zo. Een studielening heeft altijd meegewogen op een hypotheek. Dat is logisch, want het is een betalingsverplichting. Tenzij ik echt iets gemist heb is daar verder niks aan veranderd. (Enige wat ze willen doen is de schuld eergisteren in het bkr zodat je het niet meer kunt verzwijgen, maar dat verzwijgen was altijd al illegaal).

Dat die truc niet op duo’s website staat is ook logisch, het is namelijk gewoon een bug waar een of andere slimmerd achter is gekomen. Dat gaan zij natuurlijk niet uitgebreid faciliteren. Het is ook helemaal niet duidelijk of dit in de toekomst in je voordeel is. Want het werkt dus ook de andere kant op (als de rente straks in 2028 3% is en in 2029 1% ben je de andere kant op beter uit en dan zou de boel zichzelf weer corrigeren).

Misschien dat ik het allemaal sneller kan vinden, maar veel informatie (zoals over de aanloopfase en de rente: Schuld terugbetalen - DUO) staat vrij duidelijk op duo’s website. Ik zou zeggen: laat je niet gekmaken. Het is niet leuk om een schuld te hebben, maar het is een relatief gunstige lening, met goede terugbetalingsvoorwaarden, waarmee je geïnvesteerd hebt in je toekomst. Leuk is anders, want met het geld dat je terug betaalt had je liever andere dingen gedaan, maar het is de paniek en stress niet waard.

9 likes

Er werd toen ik ging lenen écht gezegd dat het niet zou meewegen en dat het niet geregistreerd zou worden. Er staat me iets bij over de vergelijking tussen een telefoonabonnement en een studieschuld, omdat die beide niet meegewogen zouden worden en niet bkr-geregistreerd staan.

En waarom zouden ze die bug niet faciliteren? Of daar eerlijk over zijn op hun site, wat daar de mogelijke gevolgen van zijn? De rente over het eerste deel ligt trouwens onder de 1% voor mij, dus de kans dat het de andere kant opgaat is erg klein, denk ik?

Nu heb ik gelukkig familie en vrienden die mee kunnen kijken, maar ik heb enorme dyscalculie, heb nooit economie gehad en word op de site van DUO platgegooid met lijstjes met termen en procenten en getallen zonder uitleg. Bijvoorbeeld: Bij mijn persoonlijke pagina staan 9 verschillende bedragen, met allemaal eigen termen die verder niet terug te vinden zijn op de site (bv. “Het percentage is gelijk aan de gemiddelde rente op de vijfjaarsobligaties in september.”) Dan wordt het dus wel stressvol, omdat ik gewoonweg niet begrijp wat de consequenties mogelijk zijn.

Ikzelf lig er niet van wakker, want wat je zegt in je laatste zinnen is helemaal hoe ik het ook zie, maar ik merk om mij heen wel echt financiële paniek en dat had gewoon anders gemoeten.

1 like

Nederland leent geld voor haar uitgaven, vooral als er duurdere jaren zijn en de begroting niet sluitend was (meer uitgaven dan inkomsten via belastingen bijvoorbeeld.) Zo’n lening is een staatsobligatie. Hier zie je de rente van de Nederlandse staatsobligaties van 5 jaar: Nederland 5 jaar » Koers Rente | IEX.nl

Schuif ik door de grafiek, kom ik op een gemiddelde rente van 2.90 procent.

3 likes

Het motiveert me wel om sneller af te betalen. Ik heb tot eind 2025 geen rente.

1 like

Eerlijk: ik kan me niet voorstellen dat dit toentertijd gezegd is. Politici waren toen wel tegen een bkr registratie (en dat was politieke discussie, geen belofte) en de communicatielijn was altijd dat het weinig effecten zou hebben (goede lening, lage rente etc). Maar de belofte dat het niet zou meetellen is een urban legend. Net als dat de rente altijd 0 zou blijven en andere dingen die verschillende generaties studenten elkaar vertellen. Ik weet relatief veel van het politieke proces rondom het leenstelsel, volgens mij is het nog niemand gelukt om zwart op wit uit die tijd die woorden terug te vinden.

En qua duo; Omdat het speculeren is. De rente volgt economische ontwikkeling. We komen uit een periode van een pandemie en een oorlog, gevolgd gestoorde inflatie. Het lukt zelfs banken amper om te voorspellen wat er volgend jaar gebeurt (wisten jullie nog dat de Rabobank voorspelde dat de huizenmarkt zou instortte en die vervolgens twee jaar op rij 20% steeg). Een overheidsorgaan gaat geen burgers aanmoedigen om een gok te nemen als ze niet kunnen garanderen dat die goed uit pakt. Dat moet je niet willen.

6 likes

Ik zou dan, als je de discipline hebt om er vanaf te blijven, eerder het op een spaarrekening zetten en pas vanaf 2025 dan af te lossen net dat geld. Dan vang je nu er nog rente op.

1 like

Helaas heb dat heb ik niet :joy:
Als mijn spaarrekening een even getal is dan wissel ik het bedrag om. Wat ik spaar naar duo en wat ik naar duo stort naar mijn spaarrekening waardoor het toch omhoog blijft gaan.
Het is meer dat ik mijn eindejaarsuitkering en vakantiegeld beter moet gaan besteden dan aan cadeaus voor mijzelf.

1 like

Zou een depositorekening iets voor je kunnen zijn? Dan kan je er namelijk niet aankomen en de rente is vrij hoog!

1 like

Het lastige is dat ik net aan 18 was toen ik moest gaan lenen. Ouders konden niet bijspringen en dan zit je al snel met een torenhoge schuld. Hadden ze in vwo 6 ook maar een middagje besteed aan dit onderwerp, dan was ik tenminste op de hoogte geweest van waar ik aan begon.

1 like

Ik lees echt óveral dat ‘ze hebben gezegd dat het niet meetelt’. Maar wie ‘ze’ zijn en wanneer dat gezegd is en receipts heb ik nog nooit gezien.

Bij banken telde de studieschuld áltijd al mee voor de hypotheek. Werd/wordt er altijd naar gevraagd? Nee. Kunnen ze het checken als je liegt? Nee. Is het dom om te verzwijgen? In potentie wel ja. Paar jaar terug telde het 2e inkomen (dus van de minst verdienende partner) maar 50% mee voor de berekening van een maximale hypotheek en tegenwoordig telt dat 2e inkomen bijna volledig mee en baseren mensen hun hypotheek daarop. Als je dan je studieschuld van samen misschien wel 75k of nog meer verzwijgt is dat niet verstandig. @Hemakoekjes

Daarnaast wil ik niet zeggen dat DUO aan superduidelijke informatieverstrekking doet en nooit iets fout doet maar sommige dingen zijn wel beetje open deur intrappen. Dan bedoel ik niet dat hele welke rente op welk stuk want dat is voor mij ook niet te volgen.

4 likes

Ik ben het met je eens hoor dat betere voorlichting hierover (niet iedereen heeft ouders die hun kinderen hierover goed kunnen voorlichten) goed zou zijn. Maar toch vraag ik mij af of het veel zin heeft :joy: ik was in elk geval 17, wilde uit huis en heb “gewoon” maximaal geleend om dat te bekostigen terwijl mijn ouders er op zich wel voor waarschuwden. Mijn prefrontale cortex was duidelijk nog niet zo ontwikkeld dat ik mij druk kon maken over die “verre” toekomst. En ik nam mijn ouders misschien ook niet zo serieus en ze hebben mij verder niets (goeds) over geld bijgebracht. Ik dacht dat het wel goed zou komen en ook dat ik ook op m’n 25e onder een bus kon komen dus dan beter tot die tijd geleefd hè!!

Maarja, vier jaar een domme (mijn studie was dom voor mij, niet hbo an sich) HBO studie, daarna toch een WO bachelor willen doen en dus instellingscollegegeld betalen + een pre-master en master en 90.000 euro studieschuld later hangt het nogal boven m’n hoofd en had ik inderdaad gewild dat ik sommige dingen anders had gedaan

(Maar ik had hoe dan ook een hoge studieschuld gehad, gegeven dat ik nou eenmaal een verkeerde studiekeuze heb gemaakt, daardoor bijna negen jaar heb gestudeerd in totaal, waarvan drie jaar instellingscollegegeld betalen. Maar er zitten ook twee jaar tussen dat ik werkte én maximaal leende en niet zulke hoge lasten had en dat was echt niet nodig)

2 likes

Ik heb dit echt alleen maar gehoord van medestudenten, nooit van een betrouwbare bron ofzo

6 likes

Ik wil niet zeggen dat men het onmogelijk had kunnen weten, maar er was wel degelijk veel onduidelijkheid. Onderstaande artikel komt bijvoorbeeld uit 2018. Ook de verkiezingsprogramma’s van 2012-2017 zijn hierin voor mij heel bepalend geweest toendertijd, ik had toen blijkbaar nog wat meer vertrouwen in de politiek.

1 like

In 2018 was de situatie zo:
Schuld 50.000 cf. oude regels terugbetalen (dus 15 jaar) kon je ± 75.000 minder hypotheek krijgen.
Schuld 50.000 cf. nieuwe regels (35 jaar) kon je ± 25/30.000 minder hypotheek krijgen.

Omdat de aflosperiode dus veel langer is. Doe dat werk niet meer maar dat is denk ik niet veranderd.

3 likes

Maar het punt was toch dat je een stuk minder snel een (hoge) studieschuld opdeed bij het oude stelsel en dat de politiek toen heeft gezegd van: we gaan zorgen dat jullie niet méér nadeel hebben tov hypotheek nu jullie (meer) moeten gaan lenen?

1 like

Uit die artikelen blijkt ook duidelijk dat de reden dat het lastiger werd een hypotheek te krijgen was dat meer mensen leenden en zij gemiddeld een hogere schuld hadden. Heeft niks met de regels te maken.

Dat het leenstelsel uiteindelijk lelijk heeft uitgepakt en de beloften die wel expliciet gedaan zijn (onderwijsinvesteringen, kansengelijkheid) is duidelijk, maar dat is een ander verhaal.

@Hemakoekjes je hebt dus niet meer nadeel. Dat is het hele ding. Je studieschuld telt in het nieuwe stelsel minder mee dan in het oude.

3 likes

En ik snap nu nog steeds heel goed dat je dit als 18-jarige niet snapt. Zeker als de politiek je belooft dat je geen nadeel hebt tov de vorige generatie, maar dat is dus niet zo, want in het vorige stelsel had ik geen (hoge) schuld gehad en dus geen nadeel tov hypotheek toch?

Ben gewoon heel benieuwd hoor trouwens, wil geen bitse discussie ontketenen haha.

1 like