Afbetalen studieschuld

Nieuwe rentepercentages zijn bekend

https://www.ad.nl/binnenland/rentepercentage-studieschuld-stijgt-naar-hoogste-niveau-in-jaren~a7968020/

2,95 voor 15 jaar en 2,56 voor 35 jaar

Er staat trouwens dit ‘Studenten en terugbetalers kunnen het nieuwe percentage dat op hen van toepassing is uiterlijk 18 oktober zien in Mijn DUO. Ze hebben daar per mail al een aankondiging over ontvangen.’ Ik heb nog geen mail ontvangen, jullie wel?

1 like

Hierin stond dat toen uitgelegd!

2 likes

Het is absoluut gezegd.

Benieuwd of het somehow nog terug te vinden is wat destijds gecommuniceerd is, maar het is met zekerheid gezegd.

Een goede les, wel.

Ministers suggereerden wel degelijk dat studieschuld geen effect zou hebben op hypotheek | Advalvas Vond dit nog.

Hoe dan ook weet ik zeker dat in 2010 het via meerdere wegen zo gecommuniceerd werd. Ook door duo zelf, er was een voorlichting waar ik toen interesse in had.

1 like

Is dat toegezegd door beleidsmakers of door medestudenten die elkaar allemaal napraten? Want ik denk dat laatste

1 like

Heb een artikel toegevoegd en ben nog aan het zoeken, want zelf ook benieuwd.

Wat is daar lees is dat er benoemd is dat het geen BKR registratie krijgt, dat is nu ook niet zo. Hypotheekverstrekkers vragen zelf al lang naar een studieschuld. Het enige is dat je het kan verzwijgen als je schuld niet in het BKR staat.
Heb verder geen behoefte om DUO of een matig kabinetsbeleid te verdedigen maar ik word een beetje moe van alle ‘beloftes’ die iedereen hier zich herinnert.

5 likes

Aan jou waar je moe van wordt natuurlijk.

Ik denk meer dat er destijds kneiter slecht gecommuniceerd is vanuit onze normaal eigenlijk altijd glasheldere overheid en dat het chill voor ze is om het nu op ‘studenten met hun waanideeën’ te gooien. Dat is ook maar een strategie in mijn ogen.

Waar ik overigens vermoeider van raak.

Toch tenminste opmerkelijk dat een hele generatie teringslimme mensen gaat twijfelen, omdat dat de overheid in retrospectie goed uitkomt.

4 likes

Ook in dat artikel staat dat het niet gezegd is. Echt: blijf zoeken.

2 likes

Ik kom nog uit de tijd van de ib groep en toen later overging op duo. En toen werd er echt gezegd. Telt niet mee voor je hypotheek en je leent tegen 0% rente. Heb nog met mijn ouders en schoonouders over gehad en die zeggen hetzelfde. Dit komt echt niet uit de lucht gevallen. Er is gewoon superslecht over gecommuniceerd.

4 likes

Ik vind dit soort uitspraken gewoon zo bijzonder want de rente was in die tijd geen nul. Zelfs toen ik begon te studeren (2014!) niet en dat is lang na de ib groep. Het is gewoon lariekoek.

Edit; het is gewoon zo grappig. Die rentepercentages zijn per jaar op te zoeken, we komen van percentages rond de 4 procent, maar mensen geloven liever wat zij zich kunnen herinneren.

5 likes

Echt nogmaals: waar haalt iedereen dit vandaan anders dan van medestudenten? Ik heb ook onder zowel IB groep als DUO gestudeerd en toen ik startte en klaar was wás de rente niet eens nul en veranderde elke 5 jaar? Net zoals nu? Dit begint steeds meer te lijken op studenten die elkaar maar hebben op lopen hitsen jaren terug en die onzin nu als feit presenteren?

5 likes

Toen het nog ib-groep was, was er gewoon nog rente

2 likes

Net zoals die ‘regels’ op de middelbare school waar iedereen heilig van overtuigd was, als de leraar meer dan 5 minuten te laat komt valt de les uit, en als het warmer dan 32 graden is mag je geen toets maken :sweat_smile:
Mijn vader is een bijna pathologisch administratie-bewaarder, ongetwijfeld heeft hij alle folders van de IB-groep uit de prehistorie toen ik begon met studeren nog, maar ik heb nooit de illusie gehad dat het nergens voor zou meetellen of dat de rente 0% zou zijn (die was toen boven de 5% geloof ik).

23 likes

Naast dat het niet klopt vind ik het ook gewoon super naïef. Je wéét toch dat rentes mee veranderen met hoe de economie beweegt? Daar hoef je geen economisch wonder voor te zijn.

4 likes

Haha hier wel een keer mee weg gekomen omdat er geen raam in ons lokaal zat wat open kon. Wel ventilatie roosters. Maar daardoor werd het in de zomer zo heet daar, dat de maximum temperatuur overschreden werd die in een klaslokaal gold. Werkte maar 1 dag natuurlijk- want dag er a waren we in een ander lokaal ingeroosterd 🫠

Over die 0% rente, persoonlijk denk ik als dat echt gezegd is op beeld, TikTok al vol zou staan met compilaties van politici die dat zeggen. :sweat_smile:
Aangezien dat soort filmpjes het heel goed zouden doen…

3 likes

Ja toen ik begon met studeren was het iets van 4% (wilde meer zeggen dat het lang geleden is geweest). Ik ben ook pas in latere jaren (onder duo) gaan lenen, waar de boodschap toen anders was. Maargoed daarom had ik het nog bij mijn (schoon)ouders gecheckt hoe zij het zich herinneren, want ja mijn herinnering kan vervaagd zijn. En zij herinnerden zich dit ook. Maar ja het kan dat dit nooit waar is geweest, maar betekent niet dat er ergens in de communicatie iets fout is gegaan, en dus enorme ruis is ontstaan. Het klopt namelijk niet dat zoveel mensen iets herinneren wat wellicht nooit waar is geweest. Niet alleen studenten, ook de ouders van.

(Maargoed: ik heb lenen zelf nooit als gratis geld beschouwd gelukkig, want wel financieel goed opgevoed en ook met idee dat situaties altijd kunnen veranderen)

1 like

Mandela effect.

(Heeft die bachelor psychologie toch nog wat kennis opgeleverd hè!)

8 likes

Kijk weet je. Jij en je familie moeten lekker geloven wat jullie onderling geloven, maar ik zou het niet te vaak te hard zeggen want het is gewoon feitelijk onjuist en het oogt daarom wat dom. Kan het blijven herhalen. Ik weet welke brieven er in de 0% jaren uit gegaan zijn ter informatie naar aankomend studenten.

Die brieven zijn overigens ook gewoon terug te vinden (deze mythe is recent nog in de kamer behandeld). Vind deze uit het communicatievoorstel van de eerste leenstelselichting (2015, rente was nog geen nul) bijvoorbeeld enig. Er is echt nooit ruis geweest

8 likes

Ik word echt gek van mezelf dat ik niet weet wat wijsheid is m.b.t. terugbetalen. Ik val in het oude stelsel en moet vanaf 2024 nog 12 jaar. Heb best een hoge studieschuld, maar verdien wel genoeg om het uiteindelijk allemaal af te betalen, maar ben ook deels afgekeurd en weet natuurlijk niet hoe dat zich verder gaat ontwikkelen. Ik vind mijn schuld alleen zo kut en denk er ook echt vaak aan en zou het in principe wel in een keer af kunnen betalen en dan nog wat spaargeld overhouden. Maar ik weet ook dat studieschuld alleen maar minder waard wordt en ik dus kans heb om nog meer arbeidsongeschikt te raken.

In de artikelen die ik eerder heb gestuurd (en de partijprogramma’s die ik aanhaal) is wel degelijk sprake van ruis. Niet over dat rente 0% zou zijn, dat klopt, maar over die hypotheek zijn echt wisselende uitspraken gedaan in debatten en in het nieuws. En ja, ik vind mijn 18jarige zelf nu ook naïef omdat ik vertrouwde op uitspraken van politici, maar denk dat dat een ander probleem is.

Ik heb trouwens meer moeite met het vinden van een minutieus en begrijpelijk overzicht van voor de invoering van het nieuwe stelsel met de (mogelijke) implicaties van het leenstelsel, dus als iemand dat heeft zou dat mijn punt aanzienlijk afzwakken natuurlijk

3 likes