Afbetalen studieschuld

In het oude stelsel had je een studieschuld gehad die zwaarder meetelde dan hij nu doet. Nu heb je een hogere schuld, die minder zwaar telt. Ik zou me in jouw positie om veel dingen zorgen maken, maar niet over of je over een jaar of vijf-tien jaar wel een hypotheek kan krijgen. Dat hangt van zoveel meer af dan die studieschuld. Krijg je een goed inkomen? Heb je straks vast werk? Stijgen de huizenprijzen door? Ben je straks met zijn tweeën of alleen op het punt dat je wilt kopen? Ik ken nagenoeg niemand die graag wil kopen en geen koophuis heeft puur vanwege een studieschuld, want eindstand is de vraag of je op basis van je inkomen een bedrag kunt financieren waarmee je een woning kunt betalen waarin jij jezelf ziet wonen en je met je spaargeld de bijbehorende kosten kunt dragen.

Ik ben ook achttien geweest, was ook eerste generatie student, ook uit een arm gezin en moest het zelf oplossen en ik had ook liever minder geleend. Dat is geen leuke positie, maar ik denk ook: je hebt daar zo weinig aan. Tuurlijk is het oude stelsel in absolute bedragen gunstiger dan het nieuwe maar daar ga ik echt met niemand over discussiëren want dat lijkt me iets waar iedereen het mee eens is. Ding is: je hebt het nu te doen met wat je hebt. Dit begon over een discussie over slechte informatievoorziening, rentepercentages en stress en het verplaatst zich steeds weer naar iets nieuws naar hypotheken, naar de twee stelsels. Dat bedoel ik met studenten die elkaar gek maken. Eindstand blijft het een redelijke lening, die rekening houdt met je draagkracht en waar je veel minder makkelijk mee in de problemen raakt. Rond je studie af, kijk tussendoor of je je leengedrag nog iets kunt beperken, ga een paar jaar werken, hoogstwaarschijnlijk kijk je hier dan op terug en vraag je je af waar je je nu zo’n zorgen om hebt gemaakt

En verder no hard feelings hoor, het is geen bitse discussie. Ik hoor je gewoon steeds iets nieuws zeggen wat in veel gevallen net niet helemaal klopt.

6 likes

Weet niet hoe hoog de gemiddelde schuld voor leenstelsel was en tijdens leenstelsel. Feit is natuurlijk dat ‘wij’ basisbeurs hebben gehad. Ik ben nominaal afgestudeerd en heb 2 jaar op kamers gewoond dus dat heeft nog geen 10k gescheeld qua schuld (ong. 275 uitwonende beurs en 95 inwonend) als ik die basisbeurs niet had gehad en wel had geleend (heb wel 4 jaar volledig geleend namelijk). Als ik dan in 35 jaar had mogen terugbetalen was het ‘makkelijker’ geweest om een hypotheek te krijgen. Maar dat is ook maar N=1 in mijn persoonlijke situatie. Ik weet niet of aanvullende prestatiebeurs voor personen met bijv. 1 ouder etc. wel bestond in het leenstelsel?

Je krijgt er inderdaad niet meteen minder hypotheek door. Het telt juist minder zwaar mee, maar wel voor langere tijd maar de aanvraag voor een hypotheek doe je misschien maar een handvol keren, misschien maar 1x/2x tijdens de terugbetaaltijd. En wat @Shaaar zegt de reden dat iemand geen koopwoning heeft is vaak anders dan alleen de studieschuld. Sowieso veel te weinig aanbod in NL maar ander verhaal.

1 like

Dat is niet vreemd. Want dan hebben ze het bij de eerste aanvraag fout gedaan of waren de regels anders maar ik ben geneigd dat eerste te denken. In principe wordt voor een schuld het startbedrag/looptijd genomen incl. rente etc. Volgens mij wordt voor de studieschuld een bepaald vast percentage aangehouden omdat die zo fluctueert. Dus je maandbedrag dat jij aan DUO betaald is in principe ook gebaseerd op je startschuld en aflossing in 15 jaar, gok even dat het 15 is. Tenzij je ooit eens een los bedrag hebt afgelost, dan mag men uitgaan van startbedrag-aflossing/looptijd.

Als jij ooit een persoonlijke lening had van 20.000 en die moet jij elke maand met 500 euro afbetalen in 10 jaar tijd (ik verzin maar even wat he). Betaal jij in principe ook in dat laatste jaar 500 euro per maand hetgeen is gebaseerd op de oorspronkelijke hoogte van de schuld. Zo werkt dat en zo is dat in principe logische en hoort dat te werken.

@McApple

1 like

Ah thanks @mikselke en @Shaaar, jullie hebben voor mij alweer het een en ander verduidelijkt! En inderdaad, huizenmarkt is een andere discussie.

Wel een vreemd gevoel krijg ik erbij dat ik tot 2060 aan het “afbetalen” ben, maar dat is inderdaad het leven en waar ik het mee zal moeten gaan doen.

3 likes

Ik ben ook nog tot 2050 bezig. Moet zeggen dat het afbetalen mij echt wel mee valt in het nieuwe stelsel. Ik heb vriendinnen met lagere studieschulden in oude stelsel met afbetalingsbedragen die dubbel zo hoog zijn. Ben veel langer bezig, dat wel.

2 likes

Ik heb echt super hard geprobeerd in aanmerking te komen voor 35 jaar terugbetalen omdat het echt méga scheelt in het maandbedrag. Niet gelukt. Mijn vriend en ik moeten straks samen 650 euro per maand aftikken :grimacing:

Dus ik hou mij er maar aan vast dat het leven waarschijnlijk over 15 jaar ineens een stuk comfortabeler is en ik nu toch niet aan financiële ruimte gewend ben :sweat_smile:

3 likes

Nieuwe rentepercentages zijn bekend

https://www.ad.nl/binnenland/rentepercentage-studieschuld-stijgt-naar-hoogste-niveau-in-jaren~a7968020/

2,95 voor 15 jaar en 2,56 voor 35 jaar

Er staat trouwens dit ‘Studenten en terugbetalers kunnen het nieuwe percentage dat op hen van toepassing is uiterlijk 18 oktober zien in Mijn DUO. Ze hebben daar per mail al een aankondiging over ontvangen.’ Ik heb nog geen mail ontvangen, jullie wel?

1 like

Hierin stond dat toen uitgelegd!

2 likes

Het is absoluut gezegd.

Benieuwd of het somehow nog terug te vinden is wat destijds gecommuniceerd is, maar het is met zekerheid gezegd.

Een goede les, wel.

Ministers suggereerden wel degelijk dat studieschuld geen effect zou hebben op hypotheek | Advalvas Vond dit nog.

Hoe dan ook weet ik zeker dat in 2010 het via meerdere wegen zo gecommuniceerd werd. Ook door duo zelf, er was een voorlichting waar ik toen interesse in had.

1 like

Is dat toegezegd door beleidsmakers of door medestudenten die elkaar allemaal napraten? Want ik denk dat laatste

1 like

Heb een artikel toegevoegd en ben nog aan het zoeken, want zelf ook benieuwd.

Wat is daar lees is dat er benoemd is dat het geen BKR registratie krijgt, dat is nu ook niet zo. Hypotheekverstrekkers vragen zelf al lang naar een studieschuld. Het enige is dat je het kan verzwijgen als je schuld niet in het BKR staat.
Heb verder geen behoefte om DUO of een matig kabinetsbeleid te verdedigen maar ik word een beetje moe van alle ‘beloftes’ die iedereen hier zich herinnert.

5 likes

Aan jou waar je moe van wordt natuurlijk.

Ik denk meer dat er destijds kneiter slecht gecommuniceerd is vanuit onze normaal eigenlijk altijd glasheldere overheid en dat het chill voor ze is om het nu op ‘studenten met hun waanideeën’ te gooien. Dat is ook maar een strategie in mijn ogen.

Waar ik overigens vermoeider van raak.

Toch tenminste opmerkelijk dat een hele generatie teringslimme mensen gaat twijfelen, omdat dat de overheid in retrospectie goed uitkomt.

4 likes

Ook in dat artikel staat dat het niet gezegd is. Echt: blijf zoeken.

2 likes

Ik kom nog uit de tijd van de ib groep en toen later overging op duo. En toen werd er echt gezegd. Telt niet mee voor je hypotheek en je leent tegen 0% rente. Heb nog met mijn ouders en schoonouders over gehad en die zeggen hetzelfde. Dit komt echt niet uit de lucht gevallen. Er is gewoon superslecht over gecommuniceerd.

4 likes

Ik vind dit soort uitspraken gewoon zo bijzonder want de rente was in die tijd geen nul. Zelfs toen ik begon te studeren (2014!) niet en dat is lang na de ib groep. Het is gewoon lariekoek.

Edit; het is gewoon zo grappig. Die rentepercentages zijn per jaar op te zoeken, we komen van percentages rond de 4 procent, maar mensen geloven liever wat zij zich kunnen herinneren.

5 likes

Echt nogmaals: waar haalt iedereen dit vandaan anders dan van medestudenten? Ik heb ook onder zowel IB groep als DUO gestudeerd en toen ik startte en klaar was wás de rente niet eens nul en veranderde elke 5 jaar? Net zoals nu? Dit begint steeds meer te lijken op studenten die elkaar maar hebben op lopen hitsen jaren terug en die onzin nu als feit presenteren?

5 likes

Toen het nog ib-groep was, was er gewoon nog rente

2 likes

Net zoals die ‘regels’ op de middelbare school waar iedereen heilig van overtuigd was, als de leraar meer dan 5 minuten te laat komt valt de les uit, en als het warmer dan 32 graden is mag je geen toets maken :sweat_smile:
Mijn vader is een bijna pathologisch administratie-bewaarder, ongetwijfeld heeft hij alle folders van de IB-groep uit de prehistorie toen ik begon met studeren nog, maar ik heb nooit de illusie gehad dat het nergens voor zou meetellen of dat de rente 0% zou zijn (die was toen boven de 5% geloof ik).

23 likes

Ja ik heb thuis nooit anders gehoord dan: lenen kost geld. Ook bij DUO.

8 likes