Afbetalen studieschuld

Naast dat het niet klopt vind ik het ook gewoon super naïef. Je wéét toch dat rentes mee veranderen met hoe de economie beweegt? Daar hoef je geen economisch wonder voor te zijn.

4 likes

Haha hier wel een keer mee weg gekomen omdat er geen raam in ons lokaal zat wat open kon. Wel ventilatie roosters. Maar daardoor werd het in de zomer zo heet daar, dat de maximum temperatuur overschreden werd die in een klaslokaal gold. Werkte maar 1 dag natuurlijk- want dag er a waren we in een ander lokaal ingeroosterd 🫠

Over die 0% rente, persoonlijk denk ik als dat echt gezegd is op beeld, TikTok al vol zou staan met compilaties van politici die dat zeggen. :sweat_smile:
Aangezien dat soort filmpjes het heel goed zouden doen…

3 likes

Ja toen ik begon met studeren was het iets van 4% (wilde meer zeggen dat het lang geleden is geweest). Ik ben ook pas in latere jaren (onder duo) gaan lenen, waar de boodschap toen anders was. Maargoed daarom had ik het nog bij mijn (schoon)ouders gecheckt hoe zij het zich herinneren, want ja mijn herinnering kan vervaagd zijn. En zij herinnerden zich dit ook. Maar ja het kan dat dit nooit waar is geweest, maar betekent niet dat er ergens in de communicatie iets fout is gegaan, en dus enorme ruis is ontstaan. Het klopt namelijk niet dat zoveel mensen iets herinneren wat wellicht nooit waar is geweest. Niet alleen studenten, ook de ouders van.

(Maargoed: ik heb lenen zelf nooit als gratis geld beschouwd gelukkig, want wel financieel goed opgevoed en ook met idee dat situaties altijd kunnen veranderen)

1 like

Mandela effect.

(Heeft die bachelor psychologie toch nog wat kennis opgeleverd hè!)

8 likes

Kijk weet je. Jij en je familie moeten lekker geloven wat jullie onderling geloven, maar ik zou het niet te vaak te hard zeggen want het is gewoon feitelijk onjuist en het oogt daarom wat dom. Kan het blijven herhalen. Ik weet welke brieven er in de 0% jaren uit gegaan zijn ter informatie naar aankomend studenten.

Die brieven zijn overigens ook gewoon terug te vinden (deze mythe is recent nog in de kamer behandeld). Vind deze uit het communicatievoorstel van de eerste leenstelselichting (2015, rente was nog geen nul) bijvoorbeeld enig. Er is echt nooit ruis geweest

8 likes

Ik word echt gek van mezelf dat ik niet weet wat wijsheid is m.b.t. terugbetalen. Ik val in het oude stelsel en moet vanaf 2024 nog 12 jaar. Heb best een hoge studieschuld, maar verdien wel genoeg om het uiteindelijk allemaal af te betalen, maar ben ook deels afgekeurd en weet natuurlijk niet hoe dat zich verder gaat ontwikkelen. Ik vind mijn schuld alleen zo kut en denk er ook echt vaak aan en zou het in principe wel in een keer af kunnen betalen en dan nog wat spaargeld overhouden. Maar ik weet ook dat studieschuld alleen maar minder waard wordt en ik dus kans heb om nog meer arbeidsongeschikt te raken.

In de artikelen die ik eerder heb gestuurd (en de partijprogramma’s die ik aanhaal) is wel degelijk sprake van ruis. Niet over dat rente 0% zou zijn, dat klopt, maar over die hypotheek zijn echt wisselende uitspraken gedaan in debatten en in het nieuws. En ja, ik vind mijn 18jarige zelf nu ook naïef omdat ik vertrouwde op uitspraken van politici, maar denk dat dat een ander probleem is.

Ik heb trouwens meer moeite met het vinden van een minutieus en begrijpelijk overzicht van voor de invoering van het nieuwe stelsel met de (mogelijke) implicaties van het leenstelsel, dus als iemand dat heeft zou dat mijn punt aanzienlijk afzwakken natuurlijk

3 likes

Ik heb echt geen zin om hier mensen af te gaan fakkelen, maar dan weet je dus gewoon niet wat een partijprogramma is. Dat is niet de schuld van een overheidsinstantie. Er zijn ook partijprogramma’s die pleiten voor preventieve detentie van moslims of 10.000 euro voor elke jongvolwassene. Is dat dan ook ruis?

De informatie die jij vraagt staat zowel op de websites van de studentenbonden (iso, lsvb), duo, rijksoverheid, studiekeuze123, bij universiteiten zelf. Het systeem op zich is namelijk niet zo ingewikkeld (je leent met drie producten: lening, collegegeldkrediet evt aanvullende beurs) en de implicatie is doodsimpel: een schuld, die je in 15/35 jaar terug betaalt, na een aanloopfase van twee jaar, met een vijfjaarlijks wijzigende rente en een betaalbedrag dat als nodig wordt aangepast naar draagkracht. De ingewikkeldheid zit hem in dat een grote groep mensen geforceerd is om te lenen en zich daar eigenlijk niet senang bij voelt. Als je het écht niet begrijpt of het onduidelijk blijft zou ik ook eens aankloppen bij een studentdecaan.

Als deze discussie één ding aantoont is het dat mensen op allerlei informele plekken (familie, vrienden, medestudenten) informatie inwinnen en er ruis via die bronnen meekomt.

11 likes

Wat het rentepercentage ooit ook was, dat van de hypotheek is gewoon waar :joy: en wat hierboven beschreven wordt: super leuk. Maar je kunt niet verwachten van studenten van 16/17/18 jaar dat ze al deze afwegingen die jij nu opsomt gaan/kunnen uitzoeken. Achterwege gelaten uit wat voor milieu je komt en je daar helaas ook weinig aan kan doen.

Ze hebben het inmiddels zo ingewikkeld gemaakt dat wanneer je duo zelf belt, ze er opk niks van snappen hahaha zo belachelijk. En elke keer als ik mijn situatie induik, kan ik een jaar later weer bellen als alles wijzigt en ik het fijne van mijn studie uit 2011 niet meer tot in detail weet. En duo vervolgens ook niet :joy:

Maar goed je kunt er veel van vinden, maar betalen moeten we toch wel en enige invloed op de gang van zaken hebben we toch nauwelijks.

2 likes

Het is echt groundhog day

Maar ik stop met deze discussie want het herhaalt zich en het werk waarmee ik mijn studieschuld afbetaal roep. Als je weet waar deze uitspraken precies gedaan zijn: stuur het de studentenbonden, studentenkranten en studentenraden toe. Die willen dat vast graag weten, want ze zoeken er regelmatig naar.

8 likes

Ik zeg ook niet dat ik het nú helemaal niet meer begrijp, net als dat ik zeg dat ik toen partijprogramma’s als betrouwbare indicatie zag voor wat er zou gaan gebeuren. Maar kan je dat een 18 jarig meisje kwalijk nemen? Ik vond het al heel wat dat ik partijprogramma’s las, want dat is al niet standaard. Het gaat trouwens niet alleen om partijprogramma’s maar ook om nieuwsartikelen en debatten in de tweede kamer. Ik was 18 hè, mocht net stemmen.

Zoals ik hierboven al eens zei, de site van duo is niet eenduidig, verandert vaak termen en legt deze niet uit, verwijst vaak in cirkels. En die informatie staat er nu op, maar stond die er toen ook op met die mooie rekentool etc? Volgens mij niet.

Je stelt dat het “niet zo ingewikkeld is” want “lening, collegegeldkrediet evt aanvullende beurs” maar ik zie alleen al op duo nog 6 andere termen staan die ik niet kan thuisbrengen.

Dus misschien was ik gewoon een hele domme tiener, maar ik spreek wel van ruis in dit geval ja.

Wat ik ook al eerder zei, mijn bedoeling is geen bitse discussie te ontketenen, maar ik vind het wel een interessante discussie die vaak terugkomt en waarin ik gewoon erg benieuwd ben naar andere visies

3 likes

Omg ben ik weer want ik zeg altijd dat ik stop en kom dan terug.

@chicago ook Ik ben ook van mening dat je 18 jarigen niet zelfstandig dit soort beslissingen zou moeten laten nemen, want ik vind dat studeren nagenoeg gratis hoort te zijn met een stevige studiefinanciering waarmee je met een bijbaantje goed kan rondkomen. Ik vind ook onwijs veel van context waarin Nederlandse studenten nu studeren (een compleet geëscaleerde kamermarkt, een hoger onderwijsstelsel waar de docenten en onderzoekers op hun laatste eind lopen wat zich weer verplaatst naar de student). Maar al mijn ideeën op dat gebied zijn dromen, die er in een rechts land als Nederland nooit gaan komen. Aan mijn inzet voor dat soort dingen ligt het iniedergeval niet. Een zeer riante financiering is de enige manier om het aangaan van schulden op die leeftijd voor alle studenten te vermijden en dat komt er niet.

Dan komen we op waarom ik erin sta zoals ik erin sta en waar we deze discussie mee begonnen: als dit is waar we het mee moeten doen is deze lening zeker met de nieuwe terugbetalingsregels geen lening om je grote zorgen over te maken en in mijn ervaring ook geen lening die volledig onbegrijpelijk is. Voorlichting en communicatie kan altijd beter, tegelijkertijd is inherent aan zo’n systeem dat het meerendeel na de studie denkt dat ze sommige zaken anders hadden willen doen met de kennis van nu. Waarmee de kennis van nu ook een opgeblazen huizenmarkt, een rente stijging na 6 jaar 0% en andere dingen die je als 18 jarige sowieso niet voorzien had is en die gevolgen kan niemand je voorhouden omdat ze onvoorzien zijn.

3 likes

Gewoon inloggen bij duo en kijken tot wanneer je rente nog loopt, moeilijker dan dat is het niet.

7 likes

Je kunt in DUO zien wanneer deze rente periode afloopt. Moet je wel even flink naar zoeken, maar het staat wel ergens :rofl::crazy_face:
Volgens mij heb jij nog wel even, 2 jaar aanloop etc… maar weet ik niet zeker, even speuren in mijn DUO

2 likes

Nee @Friemel daar hoef je niet flink naar te zoeken want het staat meteen bij het overzicht van je schuld waar alles staat (totaalbedrag, wat je nu aflost, de looptijd etc.). Dan meer onderaan de pagina.

Edit: al gevonden dus, mooi! Ofja had liever 2025 gestaan dan 2023 maar doe je niks aan hoe rot ook

5 likes

Thank god, ik sta nog tot eind 2024 op 0%. Met veel tegenzin ingelogd net. Waarom proberen jullie van mij een verantwoordelijk persoon te maken :smiling_face_with_tear:

9 likes

Ik bedoel zoeken online waar het staat.
Als je gaat googelen “waar staan rente in mijn DUO”, vind je niks :sweat_smile:
Ja dan staat er: in mijn duo.

Dat staat dus letterlijk als je inlogt op de overzichtspagina ‘mijn schulden’. Makkelijker dan dat wordt het echt niet :grimacing:. Dat is de enige plek waar je real time alle informatie over je duo schuld vindt.

4 likes

Ja same. Aflosbedrag en rente zijn nagenoeg gelijk

1 like

Ik heb het inkomen van mijn partner buiten beschouwing gelaten dus mij achtervolgen ze helaas tot het eind der tijden. Maar goed, het bedrag is niet meer zo hoog. Komt wel goed.

3 likes