Afbetalen studieschuld

Oh, ik bedoelde ook in het geval van extra aflossen, zal het even aanpassen in mijn post.

@Flamoes Ah, dat is wel chill!

Als jij idd kunt aantonen dat je bijv eens 5000 hebt afgelost op een oorspronkelijke schuld van bijv 15.000 dan tellen ze je schuld als zijnde 10.000 voor de correctie, dus klopt idd wat Flamoes zegt!

1 like

Die van 35 jaar is van studenten vanaf 2016 oid? 2012 voor en na is het verschil tussen automatisch op draagkracht betalen (na 2012, fiscaal partnerinkomen telt automatisch mee) of vast bedrag per maand terugbetalen en zelf draagkracht verlaging moeten aanvragen en partnerinkomen telt niet automatisch mee (voor 2012)

2 likes

ah zo! Ik las te snel, sorry!

Ja klopt! Maar ik start pas in januari met afbetalen, dus mijn startbedrag is nu aangepast door mijn aflossing, dus dat komt helemaal goed!

Ik ga hem niet volgen, maar je kan het maandbedrag zelf uitrekenen met de rekenhulp van DUO, als het goed is krijg je deze maand bericht over het maandbedrag DUO voor je heeft vastgesteld. Dit baseer ik op het feit dat ik in november 2018 ook een bericht kreeg over het maandbedrag. Toen gaven ze aan dat ik nog een jaar aanloopfase had en dat ik vanaf 2020 moet betalen. Dus ik ga er vanuit dat ik deze maand dan weer zo’n bericht krijg, maar dan met het definitieve maandbedrag.

Ik heb uiteindelijk ook in een keer afgelost vorig jaar toen ik moest gaan terugbetalen. Uiteindelijk niet het meest gunstig gezien de lage rente maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Geeft zo’n vrij gevoel om geen schulden te hebben. Onbewust dacht ik er toch best vaak aan.

5 likes

Voel me echt een kneusje met dit soort dingen dus ben blij dat dit topic er is. Heb net alles gelezen en ben wel wat wijzer nu. Vind het eigenlijk best interessant om erover na te denken. Maar goed ik moet in januari beginnen met afbetalen en dus kiezen tussen 15 of 35 jaar (oude of nieuwe), maar het lijkt me eigenlijk wel chill om er over 15 jaar van af te zijn. En met een beetje geluk wordt een deel kwijtgescholden hahah

1 like

Ik ook inderdaad! Best raar dat het nu al zover is.

Stel je mag kiezen onder welke betalingsregeling je valt (dat kan blijkbaar soms?) dan is het toch altijd voordeliger om het nieuwe stelsel te kiezen, als je bijv. nog een hypotheek wil afsluiten? Want ik las dit bij de consumentenbond:

Heb je een studieschuld uit het oude leenstelsel (vóór 1 juli 2015)? Je studieschuld telt dan voor 0,75% mee in de berekening van je maximale hypotheek.

Heb je een studieschuld uit het nieuwe leenstelsel (vanaf 1 september 2015)? Je studieschuld telt dan voor 0,45% mee in de berekening van je maximale hypotheek.

Ik hoef nog niet af te lossen (volgend jaar pas), maar ik ben in 2011 begonnen met studeren en ben pas actief gaan lenen in 2016 (toen de basisbeurs wegviel), dus vraag me af of ik dan misschien ook kan kiezen tussen betalingsregeling?

1 like

Oh dit is nieuw voor mij! Ik verdien ook heel erg weinig. Kan ik dit in de rekenhulp terugvinden? Of is er een inkomensgrens ofzo? Als er namelijk iets kwijtgescholden gaat worden dan ga ik sowieso niet alles in 1x aflossen.

1 like

Ah oké. Ik blijf het wel gewoon in de gaten houden. Ik kan zien dat t/m december 2021 mijn rente op 0% staat en ik zie dat ze mijn maandbedrag voor dit jaar op 0,- hadden gezet ómdat ik een laag inkomen heb. Ik dacht dat ik nog niet in de aflossingsperiode zat maar dat is dus wel zo geloof ik. :see_no_evil:

Enige wat ik me dan afvraag, stel ik blijf de komende 14 jaar nog steeds weinig verdienen moet ik dan zo lang wachten tot ze iets kwijtschelden? De rente gaat dus wel omhoog vanaf 2022 en straks wordt mijn schuld groter (gelukkig is die niet zo groot) en moet ik het uiteindelijk wel gaan betalen, had ik het dus wel net zo goed meteen kunnen doen. :joy:

Naja in ieder geval, die paar duizend euro laat ik nog even staan en ik ga kijken of ik er wellicht iets anders mee kan.

2 likes

Voor zover ik weet is het nieuwe stelsel bijna altijd gunstiger. Behalve dan dat het fors langer duurt. Maar de voorwaarden zijn schappelijker.

1 like

Hmm ja, is inderdaad logischer als je ook een hoge schuld hebt dat er wat wordt kwijtgescholden! Ik verwacht zelf niet dat ik meer ga verdienen, tenzij ik een andere baan ga zoeken. Maar ja, mijn schuld is laag dus waarschijnlijk moet ik het wel gewoon allemaal binnen 15 jaar terugbetalen ja. :crazy_face:

Pff ik verdien niet zoveel, maar nu verwachten ze dus dat mijn partner gaat meebetalen aan mijn schuld. Echt belachelijk! Hij verdient meer dan ik, maar ook totaal geen vetpot en daarbij betaalt hij meer van onze vaste lasten zo houden we hetzelfde bedrag over om vrij te besteden. Als ik er dan voor kies om zijn inkomen niet mee te laten tellen, dan komen die maanden boven op de 15jaar dat ik moet aflossen :roll_eyes:

Huh ik heb zoiets nog nooit gehoord, heel vaag. Als je geen partner had gehad zou je het toch ook niet terug kunnen betalen? Echt vreemd dat ze ervanuit gaan dat hij dan maar meebetaalt.

Is de gedachte niet dat je minder vaste lasten hebt als je samen woont met je partner en daardoor ook meer overhoudt om af te lossen?

Ik vind het wel vervelend dat het inkomen van je partner wordt meegenomen bij de berekening, zelfs als je bijv. buiten gemeenschap van goederen bent gehuwd/alleen samenwoont maar wel fiscaal partner bent. Ik houd dat zelf namelijk liever gescheiden maar zijn inkomen wordt straks wel meegenomen bij mijn draagkracht.

Wat @Sensatie dus zegt.
Het is dus wel zo dat als je partner feitelijk gaat meebetalen en je gaat uit elkaar dat hij/zij alles van je terug kan vorderen, mits hij/zij dit kan bewijzen door middel van administratie. (Tenzij je in algehele gemeenschap van goederen bent gehuwd/een gp bent aangegaan voor 01-01-2018 of dmv huwelijkse voorwaarden.)

1 like

Dat zou heel goed kunnen! Dit is de eerste keer dat ik hier over hoor, vandaar mijn verbazing haha.

1 like

Dit is de grootste reden dat ik het oude stelsel heb gekozen. Het zat me echt totaal niet lekker dat DUO dan iets te zeggen zou hebben over hoe mijn partner en ik ons geld verdelen.

2 likes