Afbetalen studieschuld

Ik haak hier ff op aan, want ik heb dus helemaal geen economie-onderwijs gehad. Of althans, in vwo 3 heb ik één jaar economie gehad. Toen ik 18 was en van de middelbare school kwam, wist ik (en dit zeg ik zonder te overdrijven) amper het verschil tussen bruto en netto. En dit gaat niet alleen over mij he, dit is gewoon een hele generatie (of misschien is dit nog steeds wel zo) aan scholieren. Wellicht werkt het systeem nog steeds zo, dat weet ik niet. Maar ik weet dus niets van economie behalve dan datgene wat ik gaandeweg opgepikt heb, maar dat heb ik eerder opgepikt na mijn 25ste dan daarvoor. Dus vagelijk weet ik wel dat rentes meebewegen met de economie, maar als je me er ook maar één vraag over zou stellen zou ik toch al wel vrij snel door de mand vallen

(verder lijkt het me sterk dat ooit echt gezegd is dat een studielening niet mee zou tellen voor je hypotheek en dat de lening voor altijd 0% zou blijven dus daar gaat mijn post verder helemaal niet over)

4 likes

Ben wel mind blown van het feit dat het “telt niet meer voor de hypotheek verhaal” een urban legend blijkt. :exploding_head: Was er ook van overtuigd hoewel het voor mij niet van toepassing is want ik ben nog van het stenentijdperk der basisbeurs.

2 likes

Same. Ik kom ook uit die generatie en dat was wat wij tussen de wandelgangen hoorde en ook zo door mijn ouders was verteld. Al zijn mijn ouders niet echt financieel bekwaam, maar toen wist ik niet beter.

1 like

Komt denk ik ook omdat destijds geen enkele hypotheekverstrekker of financieel adviseur ernaar vroeg of het boeiend vond. Dat een studieschuld niet geregistreerd staat bij het BKR (dus niet eenvoudig op te vragen, vooral vroeger niet) geeft al aan dat het niet als hetzelfde wordt beschouwd als andere kredieten.

3 likes

Hier ook. Valt dat trucje nog toe te passen nu?

Bij mij staat dus dat ik nu 165 van 180 maanden heb afgelost. Val onder de alleroudste regeling (:older_woman:t4:). Laat mijn partner niet meetellen qua inkomen dus voor zover ik weet betaal je dan in principe levenslang af? Minus nog de aflosvrije periode dacht ik?

Maar beide vind ik nergens terug dus hoe ik het nu lees hoef ik nog maar 15 maanden? Of gaan ze dat lastminute wijzigen zo van: ‘verrassing’ je moet toch levenslang ook al stond het anders op duo :joy::sweat_smile:

3 likes

Staat toch bij de terugbetalingsregels, waar je onder valt en wat de voorwaarden zijn.

Volgens mij is wat daar staat het aantal maanden dat je nog moet? Toch :grimacing:

Edit; althans bij mij staat er alleen “aantal resterende maanden”

Nee, niet als je het inkomen van je partner niet mee laat tellen. Dan moet je betalen tot je alles afgelost hebt.

1 like

Zoals ik het lees staan er 2 verschillende dingen. In de inlogomgeving staat 165 van 180 maanden afgelost. En als ik dan op de informatieve website kijk staat er levenslang. Lijkt mij toch vrij logisch dat je binnen de omgeving de juiste info treft ipv halve?

Soms denk ik echt dat DUO het zo ingewikkeld/verwarrend mogelijk wilt maken :sweat_smile:

1 like

Oh dat weet ik dan niet.
Ik heb nergens staan hoeveel maanden ik al heb gehad, (dus 165/185 afgelost) maar wel hoeveel ik nog moet haha

“Resterende maanden in de aflosfase
Studieschuld 1
147 van 180 maanden”

Zo dus.
Maar als je een andere regeling hebt staat het er misschien andersom. :nerd_face:

1 like

Valt u onder de terugbetalingsregels SF15-oud? Dan kunt u DUO vragen om het inkomen van uw partner niet mee te laten tellen. Dit geeft u door in Mijn DUO.

Laat u het inkomen van uw partner niet meetellen? Dan wordt de looptijd van uw aflosfase

stopgezet. U blijft verplicht om af te lossen zolang u het partnerinkomen niet mee laat tellen. Net zolang totdat u uw studieschuld volledig hebt afgelost. Uw aflosfase stopt dus pas als u geen studieschuld meer hebt. Kwijtschelding van uw restschuld is dan ook niet mogelijk.

Laat u uw partner weer meetellen? Dan start ook de looptijd van uw aflosfase weer. Is de aflosfase afgelopen? Dan wordt uw restschuld kwijtgescholden. Eventuele achterstallige maandbedragen schelden we niet kwijt.

3 likes

Yes dat lees ik ook. Maar je kan toch niet ontkennen dat wanneer er staat 165/180 dat nogal verwarrend en feitelijk onjuist is dan :joy:

Er staat toch “gepauzeerd”. Als jij nu je partner weer laat meetellen, telt die aflosteller door en heb je nog 15 maanden te gaan. Wat ik echt DIRECT zou doen. Inclusief een goed gesprek met je partner over of hij je even 15 maanden kan steunen.

Edit; al zou ik zoals @fishing zegt even goed kijken wat er nu precies staat, want bij mij staat het ook andersom. Niet wat je al gehad hebt, maar wat je nog moet en dan moet je er dus nog 165. Maar ook dan: van wat ik van sommigen hier weet staan ze er financieel niet bepaald slecht voor en ook dan zou ik een goed gesprek gaan voeren thuis.

2 likes

En dan zou je al 14 jaar afbetalen, toch?

3 likes

Ik ging ook even kijken en bij mij staat er ‘rente is berekend tot 1 oktober 2023’, maar las hierboven ook dat het 5 jaar vast staat na afstuderen. Heeft iemand misschien een link waar ik daarover iets meer kan vinden (kan het zelf niet vinden). Ik heb mijn master gehaald in 2021 dus zou dan denken dat het nog vast staat of wordt het geteld vanaf de bachelor? Dat was namelijk wel 2018 dus 5 jaar geleden

2 likes

Dat wilde ik net zeggen haha. Weet natuurlijk niet oud (:older_woman:t3:) je bent, maar dat is al best een tijd ja.

Wordt geteld vanaf het jaar na afstuderen. Dan gaat je eerste vijfjaarsperiode in. Je krijgt daar een brief over/hebt deze al gekregen Rente – DUO

1 like

Okee jongens hahaha ik lees idd totaaal verkeerd. Zorgen voor over 165 maanden. Bedankt voor de les begrijpend lezen :rofl:

5 likes

Bij is er ook vanaf m’n bachelor afstuderen gerekend, niet vanaf de master. Dus denk dat dat de definitie van afstuderen is idd.
Ik moest tijdens mn master inderdaad al afbetalen ook.

1 like