Voor wat je moet betalen in 2024 (dus waar je nu bericht van krijgt) kijken ze naar je inkomen van 2022.
Als je het bericht ziet staan in mijn duo dan kan je ook wat verder naar beneden scrollen en dan zie je een plusje waar je op kan klikken met de titel “op welke gegevens is onze beslissing gebaseerd”. Als het goed is staat daar je inkomen van 2022.
Ik was al verbaasd dat m’n maandbedrag naar beneden was bijgesteld, maar heb vorig jaar een maand niet gewerkt en ben daarna parttime gaan werken.
Ik ga hem naar boven bijstellen want heb een enorme schuld en anders betaal ik alleen rente en maar de helft van de maandelijkse aflossing
Zijn dat zorgkosten die je van je inkomen kan aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting? Dan verandert daardoor wel je verzamelinkomen, dus mogelijk ook je belastbaarheid bij DUO.
Het rentepercentage draagt hier ook flink bij en het is echt een groot verschil tussen de 15 en 35 regeling.
Van mijn afbetaling a 240 per maand is zo’n 70 euro rente vanaf 1-1.
Ik verdien iets boven modaal, 15 jaar, heb nog 30k te gaan in 12 jaar en heb geen inkomenspartner.
Je kan zien toch of 37 je wettelijk maandbedrag is of dat die verlaagd is aan de hand van je inkomen, dat staat op je brief. Je wettelijk maandbedrag hoort wel het bedrag te zijn dat je nog moet betalen gedeeld door het aantal maanden dat je nog moet. Daarna berekenen ze de daadkracht. En je hebt een lagere rente denk ik dan degene die nu aan hun nieuwe fase beginnen?
Klopt ik heb nog 0% tot 2025. Ik zal zo eens kijken hoeveel ze het verlaagd hebben door mijn inkomen.
Dus met die rente calculeren ze alvast hoeveel rente er bij je studieschuld op komt in een jaar, en dat betaal je dan per maand extra?
Nee dat laatste zei ik niet helemaal goed. Je wettelijk maandbedrag is zonder rente. Je wettelijk maandbedrag wordt berekend op je totale bedrag en het aantal maanden dat je nog hebt te gaan. Hij verandert dus ook door de jaren heen als je minder/meer aflost dan dat bedrag. Je draagkracht bepaalt of je dat maandbedrag wel/niet moet betalen.
Door de 70€ rente betaal ik minder aflossing maar het wettelijk maandbedrag wordt niet hoger. Dus je lost minder af en daardoor heb je of evt. kwijtschelding aan het einde van je rit of je moet meer betalen bij de volgende herberekening als je draagkracht het toe laat.
Als je meer nu weg kan zetten zou ik dat doen. Niet afbetalen maar wel wennen aan meer wegzetten. Liefst op een rekening met rente. Als je dan straks wel je renteperiode in gaat kan je een extra aflossing doen en met een lager bedrag je rentetijd in.
Ah dankje. En ja dat laatste is precies mijn strategie! Nog een jaar flink hard sparen en dan zoveel mogelijk aflossen!
Ik heb nu voor het eerst bericht gekregen dat ik moet gaan terugbetalen, maar ik volg momenteel nog een studie waarvoor ik levenlangleren krediet krijg. Volgens de DUO website zou ik dan kunnen aanvragen dat mijn aflosfase nog even gepauzeerd wordt. Maar is dat dan dezelfde pauzering als die pauzering van maximaal 60 maanden die je kan inzetten?
En ook zie ik staan dat ik val in de categorie ‘terugbetalen in 15 jaar’ terwijl ik volgens mij zou moeten kunnen kiezen voor 35 jaar… of zou dat ook komen door het levenlangleren krediet? Ik vind het niet zo heel duidelijk worden uit de info die ik online kan vinden.
Je llk is een aparte studielening en altijd in 15 jaar. Zo kan je dus twee verschillende studielening hebben met ieder eigen voorwaarden. Heb ik ook. Als je je andere studieschuld tijdelijk pauzeert is dat idd gewoon van die 60 maanden.
Volgens mij klopt dit niet perse @MakeFezHappen! Tenminste, misschien ligt het er aan of je al aan het aflossen was of nog in de aanloopfase zit van je “normale” lening, maar volgens mij heb ik in een soortgelijke situatie kunnen/moeten aantonen bij duo dat ik nog/weer studeerde en toen werd die aanloop fase gepauzeerd. Zonder dat het van die zestig maanden afging dus.
Vond ik heel frustrerend dat dat pas was toen ik erachter kwam dat die doorliep omdat ze wisten dat ik studeerde omdat ik bij hen die levenlangleren lening had lopen…
Edit: dit is volledig op basis van mn herinnering van mijn situatie en heb het niet gecheckt dus misschien praat ik onzin
Vandaag contact met DUO gehad en dit gaat idd niet van die 60 maanden af!
Maar DUO geeft aan dst ik niet kan kiezen tussen 15 of 35 jaar terugbetalen omdat ik gedurende mijn hele bachelor (4 jaar) recht heb gehad op prestatiebeurs (begonnen in 2013). Zijn er meer mensen in die situatie en klopt het dat je dan geen keuze hebt?
Ja ik heb m’n hbo bachelor lang recht gehad op prestatiebeurs en toen had ik blijkbaar nog 1 maand toen in m’n wo bachelor begon en ik mocht ook niet kiezen voor 35 jaar (ook al is mij dat wel vaak verteld aan de telefoon). M’n wo bachelor geleend (en instellingscollegegeld betaald) en tijdens m’n master levenlanglenenkrediet.
Ik had wel keuze en had ook mn hele bachelor (3 jaar) prestatiebeurs, ook 2013. Master niet meer dus deels onder het leenstelsel en mocht daarom kiezen.
Edit: Maar ik denk dat het komt omdat je nog prestatiebeurs kreeg toen andere mensen dat niet meer kregen. Ik begon een “nieuwe” studie in het eerste jaar leenstelsel
Heb je na die bachelor een master gedaan? Je kunt enkel kiezen als je ook formeel in het leenstelsel gezeten hebt. Als je vier jaar prestatiebeurs hebt gekregen voor je bachelor en vervolgens niet in het leenstelsel hebt gezeten voor een master kan je niet kiezen.
Oké bijzonder, nooit geweten en ook nergens terug te vinden! Al ben ik sowieso beter af met wel betalen toen ik zo weinig inkomen had. Vanwege draagkracht betaal je dan heel weinig en dan ben ik sneller door de 15 jaar heen. Mm
Voor mij goede keuze studie, eerst 1 jaar iets anders gedaan want uitgeloot. Heb wel (te) veel geleend, maar ook altijd naast gewerkt. Had iets minder kunnen lenen, maar heb wel een leuke studententijd gehad. Dus ja, m’n bedrag is torenhoog en ik baal er vaak genoeg van, maar het is wel een goede investering geweest in m’n toekomst.
Tsja, mijn studieschuld is (heel) hoog, studie ging/was niet fantastisch, maar ik ben prima terecht gekomen en lig verder niet wakker van mijn studieschuld, dus, neutraal denk ik? Het is nou eenmaal zo gelopen allemaal
Goede studiekeuze en niet geen megahoog bedrag geleend wat ik prima kan terugbetalen, maar achteraf gezien heb ik het geld gewoon geleend om destijds leuke dingen te doen en niet omdat het nodig was en daar heb ik wel een beetje spijt van…
Ja ik heb na mijn bachelor een premaster en daarna een master gedaan… maar heb idd wel dus de volledige prestatiebeurs gehad. Dus zit je dan wel of niet nog in de leenfase tijdens de master? Ik snap het nog steeds niet helemaal
Behoorlijk averechts tegenover mijn stem maar ik heb én mijn studie niet afgemaakt én maximaal geleend. Maar ik heb toch enorm veel geleerd in die 2 jaar studie en door het maximale lenen kon ik op m’n 17e uit een thuissituatie waar ik geen moment langer had willen blijven. Dus totally worth it