Afbetalen studieschuld

Ja ik :frowning: heb m’n hbo bachelor lang recht gehad op prestatiebeurs en toen had ik blijkbaar nog 1 maand toen in m’n wo bachelor begon en ik mocht ook niet kiezen voor 35 jaar (ook al is mij dat wel vaak verteld aan de telefoon). M’n wo bachelor geleend (en instellingscollegegeld betaald) en tijdens m’n master levenlanglenenkrediet.

3 likes

Ik had wel keuze en had ook mn hele bachelor (3 jaar) prestatiebeurs, ook 2013. Master niet meer dus deels onder het leenstelsel en mocht daarom kiezen.

Edit: Maar ik denk dat het komt omdat je nog prestatiebeurs kreeg toen andere mensen dat niet meer kregen. Ik begon een “nieuwe” studie in het eerste jaar leenstelsel

1 like

Heb je na die bachelor een master gedaan? Je kunt enkel kiezen als je ook formeel in het leenstelsel gezeten hebt. Als je vier jaar prestatiebeurs hebt gekregen voor je bachelor en vervolgens niet in het leenstelsel hebt gezeten voor een master kan je niet kiezen.

4 likes

Oké bijzonder, nooit geweten en ook nergens terug te vinden! Al ben ik sowieso beter af met wel betalen toen ik zo weinig inkomen had. Vanwege draagkracht betaal je dan heel weinig en dan ben ik sneller door de 15 jaar heen. Mm

Voor mij goede keuze studie, eerst 1 jaar iets anders gedaan want uitgeloot. Heb wel (te) veel geleend, maar ook altijd naast gewerkt. Had iets minder kunnen lenen, maar heb wel een leuke studententijd gehad. Dus ja, m’n bedrag is torenhoog en ik baal er vaak genoeg van, maar het is wel een goede investering geweest in m’n toekomst.

1 like

Tsja, mijn studieschuld is (heel) hoog, studie ging/was niet fantastisch, maar ik ben prima terecht gekomen en lig verder niet wakker van mijn studieschuld, dus, neutraal denk ik? Het is nou eenmaal zo gelopen allemaal

3 likes

Goede studiekeuze en niet geen megahoog bedrag geleend wat ik prima kan terugbetalen, maar achteraf gezien heb ik het geld gewoon geleend om destijds leuke dingen te doen en niet omdat het nodig was en daar heb ik wel een beetje spijt van…

1 like

Ja ik heb na mijn bachelor een premaster en daarna een master gedaan… maar heb idd wel dus de volledige prestatiebeurs gehad. Dus zit je dan wel of niet nog in de leenfase tijdens de master? Ik snap het nog steeds niet helemaal

2 likes

Behoorlijk averechts tegenover mijn stem maar ik heb én mijn studie niet afgemaakt én maximaal geleend. Maar ik heb toch enorm veel geleerd in die 2 jaar studie en door het maximale lenen kon ik op m’n 17e uit een thuissituatie waar ik geen moment langer had willen blijven. Dus totally worth it

10 likes

Als je inlogt op DUO en kijkt bij Mijn schulden en dan Gegevens wijzigen dan staat daar wel iets over je terugbetaling ‘schorsen’ als je nog aan het studeren bent en levenlanglerenkrediet ontvangt, maar daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Waaronder bijvoorbeeld dat je diplomatermijn niet verlopen mag zijn. Ik weet niet of dat bij jou het geval was en je zegt nu idd ook al aan het terugbetalen te zijn… maar misschien dat anderen er iets aan hebben

Hmm ik weet het ook niet. Ik keek even in mijn eigen duo en heb toen ik aan mijn master begon wel ook een brief gekregen over het nieuwe stelsel, misschien dat je in die inbox nog iets wijzer wordt?

Neutraler dan eerst, dat wel, maar geen hele handige keuze gemaakt in ronde 2. Bachelor was prima en ik had geen andere optie dan lenen en nooit spijt van gehad (alleen maar dankbaar dat ik als eerste in mijn familie kon gaan studeren), maar ik heb veel te lang over een master gedaan waarbij ik me verschrikkelijk voelde. Daar had ik gewoon na een paar maanden al mee moeten stoppen, in plaats van maar aanmodderen en koppig af willen maken en daar jaren over doen.

Geen spijt van lenen dus, maar wel spijt van die specifieke master (en daarmee ook het onnodig hoge bedrag waar die lening op uit is gekomen). Mijn werkveld vind ik heerlijk, maar een vetpot gaat het nooit worden. Plus: ook zonder die master was ik daar hopelijk wel terechtgekomen, dus voelt dubbel zuur.

3 likes

Niet per se geweldige studiekeuze, maar ik heb onwijs veel geluk gehad qua werkgevers en zit daardoor wel in een lekkere positie in een vakgebied wat ik erg leuk vind. Zonder te lenen had ik simpelweg niet kunnen studeren dus daar ben ik best oké mee. Had altijd minder gekund, maar dan had ik als kluizenaar op mijn kamer gezeten.

2 likes

Ik zit even te kijken maar zie dat ik daar nooit een bericht over heb gehad. Op zich denk ik enerzijds logisch omdat ik tijdens mijn premaster en master al geen recht meer had op stufi, maar het lijkt erop dat het bij andere mensen in dezelfde situatie wel zo is dat zij kunnen kiezen voor welke aflossingstermijn ze willen gaan

2 likes

Ik heb een studie gedaan waar je eigenlijk in deze tijd wel redelijke baangarantie hebt. Ik heb heb niet mega lang gestudeerd maar wel altijd maximaal geleend, terwijl ik ook altijd veel gewerkt heb. Ik verdien nu goed en maak mij geen zorgen over m’n maandelijkse aflossing (vanaf januari aflossing+rente). Dus qua studiekeuze en leengedrag vind ik goede studie en te veel geleend, maar in het dagelijks leven sta ik er neutraal in. Ik heb een mooie studententijd gehad en heb ook geen spijt van mijn lening

1 like

Volgens mij moet je het wel zelf doorgeven als je je partner toe wilt voegen? Weet niet meer hoe het precies zat, maar ik kan me herinneren dat wij er ook van uitgingen dat Duo op de hoogte zou worden gebracht van ons financieel partnerschap en dat bleek toen niet zo te zijn.

Heb je een eenjarige WO master gedaan? HBO Bachelor + eenjarige WO master betekent dat je nog steeds in totaal vier jaar echt had/hebt op de basisbeurs, dus dan kan het kloppen dat je niet onder het leenstelsel viel. (Pre-master fase telt niet mee!)

Er staat normaal wel 1 jaar voor de master, maar ik heb hem in deeltijd gedaan + wat vertraging. Dus dan komt het weer niet overeen denk ik?

2 likes

Het gaat om de nominale duur, dus ook als je er wat langer over hebt gedaan is het dan nog steeds een eenjarige master! Maar in jouw geval: deeltijd geeft sowieso geen recht op studiefinanciering (tenzij duaal), dus had je er ook geen aanspraak op kunnen maken (als je bedoelt dat je daadwerkelijk als deeltijd master student ingeschreven stond).

2 likes

Dus als ik het goed begrijp val ik onder de regels van binnen 15 jaar terugbetalen, omdat ik in het nieuwe stelsel geen aanspraak meer heb gemaakt op studiefinanciering? Sorry voor mijn vele vragen haha, ik vind dit dus helemaal niet duidelijk worden uit de informatie die online te vinden is en ook DUO zelf kon hier niet echt inhoudelijke uitleg over geven

1 like