Als je inlogt op DUO en kijkt bij Mijn schulden en dan Gegevens wijzigen dan staat daar wel iets over je terugbetaling ‘schorsen’ als je nog aan het studeren bent en levenlanglerenkrediet ontvangt, maar daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Waaronder bijvoorbeeld dat je diplomatermijn niet verlopen mag zijn. Ik weet niet of dat bij jou het geval was en je zegt nu idd ook al aan het terugbetalen te zijn… maar misschien dat anderen er iets aan hebben
Hmm ik weet het ook niet. Ik keek even in mijn eigen duo en heb toen ik aan mijn master begon wel ook een brief gekregen over het nieuwe stelsel, misschien dat je in die inbox nog iets wijzer wordt?
Neutraler dan eerst, dat wel, maar geen hele handige keuze gemaakt in ronde 2. Bachelor was prima en ik had geen andere optie dan lenen en nooit spijt van gehad (alleen maar dankbaar dat ik als eerste in mijn familie kon gaan studeren), maar ik heb veel te lang over een master gedaan waarbij ik me verschrikkelijk voelde. Daar had ik gewoon na een paar maanden al mee moeten stoppen, in plaats van maar aanmodderen en koppig af willen maken en daar jaren over doen.
Geen spijt van lenen dus, maar wel spijt van die specifieke master (en daarmee ook het onnodig hoge bedrag waar die lening op uit is gekomen). Mijn werkveld vind ik heerlijk, maar een vetpot gaat het nooit worden. Plus: ook zonder die master was ik daar hopelijk wel terechtgekomen, dus voelt dubbel zuur.
Niet per se geweldige studiekeuze, maar ik heb onwijs veel geluk gehad qua werkgevers en zit daardoor wel in een lekkere positie in een vakgebied wat ik erg leuk vind. Zonder te lenen had ik simpelweg niet kunnen studeren dus daar ben ik best oké mee. Had altijd minder gekund, maar dan had ik als kluizenaar op mijn kamer gezeten.
Ik zit even te kijken maar zie dat ik daar nooit een bericht over heb gehad. Op zich denk ik enerzijds logisch omdat ik tijdens mijn premaster en master al geen recht meer had op stufi, maar het lijkt erop dat het bij andere mensen in dezelfde situatie wel zo is dat zij kunnen kiezen voor welke aflossingstermijn ze willen gaan
Ik heb een studie gedaan waar je eigenlijk in deze tijd wel redelijke baangarantie hebt. Ik heb heb niet mega lang gestudeerd maar wel altijd maximaal geleend, terwijl ik ook altijd veel gewerkt heb. Ik verdien nu goed en maak mij geen zorgen over m’n maandelijkse aflossing (vanaf januari aflossing+rente). Dus qua studiekeuze en leengedrag vind ik goede studie en te veel geleend, maar in het dagelijks leven sta ik er neutraal in. Ik heb een mooie studententijd gehad en heb ook geen spijt van mijn lening
Volgens mij moet je het wel zelf doorgeven als je je partner toe wilt voegen? Weet niet meer hoe het precies zat, maar ik kan me herinneren dat wij er ook van uitgingen dat Duo op de hoogte zou worden gebracht van ons financieel partnerschap en dat bleek toen niet zo te zijn.
Heb je een eenjarige WO master gedaan? HBO Bachelor + eenjarige WO master betekent dat je nog steeds in totaal vier jaar echt had/hebt op de basisbeurs, dus dan kan het kloppen dat je niet onder het leenstelsel viel. (Pre-master fase telt niet mee!)
Er staat normaal wel 1 jaar voor de master, maar ik heb hem in deeltijd gedaan + wat vertraging. Dus dan komt het weer niet overeen denk ik?
Het gaat om de nominale duur, dus ook als je er wat langer over hebt gedaan is het dan nog steeds een eenjarige master! Maar in jouw geval: deeltijd geeft sowieso geen recht op studiefinanciering (tenzij duaal), dus had je er ook geen aanspraak op kunnen maken (als je bedoelt dat je daadwerkelijk als deeltijd master student ingeschreven stond).
Dus als ik het goed begrijp val ik onder de regels van binnen 15 jaar terugbetalen, omdat ik in het nieuwe stelsel geen aanspraak meer heb gemaakt op studiefinanciering? Sorry voor mijn vele vragen haha, ik vind dit dus helemaal niet duidelijk worden uit de informatie die online te vinden is en ook DUO zelf kon hier niet echt inhoudelijke uitleg over geven
Geen probleem!! Happy to help (: Even kijken of het helpt als ik het nog iets anders verwoord:
Het komt er (zoals @Shaaar hierboven zei) in feite op neer dat jouw basisbeurs nooit is weggevallen door de invoering van het leenstelsel. Ja, je hebt nog een master gedaan na je HBO studie, maar dit gaf géén recht op een extra jaar prestatiebeurs (waar de basisbeurs een onderdeel van is). Zie Opleiding stoppen of wijzigen: Een master gaan doen - DUO en je kunt daar jouw situatie opzoeken (even scrollen, maar daar vind je het exacte pad wat je hebt bewandeld - hbo bachelor + eenjarige WO master).
Dan heb je gewoon vier jaar basisbeurs gehad en dat klopte. Daarna vertelde je nog dat je master deeltijd was, dus is die master eigenlijk al helemáál niet aan de orde voor het uitrekenen hoeveel jaren recht je had op je prestatiebeurs - deeltijd geeft immers geen recht op studiefinanciering. Jouw recht op basisbeurs is alleen gebaseerd geweest op je HBO bachelor, en tijdens die studie is ‘ie nooit weggevallen.
Disclaimer is wel even dat dit is wat ik uit je verhaal begrijp (HBO Bachelor behaald + pre-master + eenjarige WO master, vier jaar basisbeurs gehad)
Yes, helder! Dankjewel voor je super uitgebreide antwoord nu is het duidelijk waarom ik nog in het oude terugbetalingstelsel val. Maakt het ook ergens wel weer makkelijk dat ik geen keuze hoef te maken haha
Maar werkt het echt zo met de draagkracht? Uiteraard als je de komende 15 jaar hetzelfde gaat verdienen wel, maar ik dacht dat wat je nu ‘te weinig’ betaalt iedere maand wel blijft staan, dat stel je draagkracht gaat om hoog tot boven je maandbedrag, je het alsnog betaalt. Ik weet njrt of iemand die weet (of snapt wat ik bedoel😜)
Bij sf15 betaal je altijd terug op basis van draagkracht er is geen ander maandbedrag, dat was vroeger zo (sf15-oud).
- U hoeft nooit meer dan 12% van uw inkomen boven de draagkrachtvrije voet te betalen. Bent u alleenstaand zonder kinderen, dan is de draagkrachtvrije voet 84% van het minimumloon. In alle andere gevallen is het 120%.’
hmmm oke @Kaastosti thanks! En meevaller dan, als je uiteindelijk niet alles hoeft te betalen!
Ik ben benieuwd of iemand weet of dat voor 35 jaar ook zo is…
Mijn zus gaat betalen in 35 jaar, en heeft een partner. Ze twijfelen nu om geregistreerd partner te zijn, omdat het verzamelinkomen dan hoger is. Ze horen van iedereen andere verhalen.
Die calculator van DUO werkt ook alleen maar aan begin van aflossen, niet hoe het is als tijdnes het aflossen je situatie verandert.
Wij dachten, (hypothetisch) maandbedrag is 100 euro, maar obv draagkracht maar 70. Die 30 euro gaat dan niet van schuld af. Vanaf moment dat draagkracht omhoog gaat (en dat zou per direct zijn als inkomen partner wordt meegerekend), wordt je mandbedrag dus hoger. Stel je gaat pas geregistreerd partnerschap over 5 jaar.
Schuld = 42.000
Maandbedrag = 42000/35/12 = 100 euro
obv draagkracht = 70
Na 5 jaar in theorie 6000 afgelost (=restant schuld van 36.000), maar in praktijk maar 4200 betaalt .Dan zou je restant schuld 37.800 zijn. Als je dan wel voldoende draagkracht hebt, is het maandbedrag dan 105 geworden ipv 100.
Andere verhaal is dat die 30 in de maand van je eerste paar jaren is kwijtgescholden, en dan betaal je gewoon nog 30 jaar 100 euro…
Weet iemand dus hoe dat zit voor de 35 jaar? Ze gaan sowieso nog bellen, maar die wachtrijen zijn telefonisch hels
Bij 35 jaar betaal je per maand veel minder dan bij 15 jaar, namelijk 4%, kan je hier nalezen Schuld terugbetalen: Terugbetalingsregels - DUO
Ik vind je verhaal een beetje lastig om te volgen, maar kwijtschelden gebeurt pas aan het einde en niet per jaar. Als je draagkracht omhoog gaat betaal je idd meer, dat lijkt mij toch logisch?
Stel ze krijgen kinderen dan wordt je volgens mij automatisch fiscaal partner van elkaar. Wat @grace al zegt: stel ze blijven nog 10/15 haar geen fiscaal partner en zij betaalt dan weinig per maand maar partner heeft een goed inkomen kun je daarna nog 20 jaar je blauw betalen. Als je echt een langdurig partnerschap met iemand aangaat is het wel een beetje samen uit samen thuis vind (binnen alle redelijkheid he!) maar ik ben eeuwige vrijgezel dus kan dat makkelijk zeggen
Thanks, helder! Het leek me al zo stug dat je het anders echt kwijt was, anders zouden er wel meer mensen zijn die slimme plannetjes bedenken om geen officiële partners te zijn van elkaar …
@Marqant thanks voor de link.
Is inderdaad beetje wazig verhaal, excuus hah. Zeker logisch om meer te betalen met meer draagkracht! Het ging om mijn voorbeeld om het deel dat er niet wordt betaalt van het maandbedrag vanwege de draagkracht. Wij dachten dat het gewoon bleef liggen op de ‘nog te betalen hoop’, en maandbedrag wordt hoger op moment dat je draagkracht meer wordt. Er waren alleen wat mensen die suggereerden dat je iedere maand het deel dat je niet betaalt vanwege de draagkracht, gelijk kwijt bent.
Klonk al te mooi om waard te zijn
Haha o ja kinderen, ook dat nog. Maar true, dan sjoemel je nu en ben je de laatste 20 jaar de pineut.