Niet alleen bij een kind, of trouwen/geregistreerd partnerschap, maar zelfs bij een samenlevingscontract ben je al partner. Om dan maar juridisch niks te regelen terwijl je samen een huishouden hebt, vind ik ook een beetje ver gaan. Dan betaal ik maar wat meer.
Ik kom er nu pas achter dat na 15 jaar afbetalen het betekent dat een restschuld wordt kwijtgescholden en niet dat dan de rentevrije periode is afgelopen?
Als er in mijn draagkracht de komende 3 jaar niks verandert dan los ik dus helemaal niet mijn volledige schuld afā¦
Pff mn maandbedrag is verdriedubbeld. Ik ben niet eens veel meer gaan verdienen maar wel meer uren gaan maken en daar had ik niet helemaal bij stilgestaan
Echt kut, want dit is serieus geld. Twijfel nu echt wat handig is. Daalt het maandbedrag als je een gedeelte aflost of niet per se?
Kan beter maar weer minder uren gaan maken
Ja je maandbedrag kan dan dalen. Dan moet je even kijken welk bedrag je overhoudt gedeeld door het aantal maanden dat je nog moet. Dat is dan je wettelijk maandbedrag.
(rente zit niet in deze berekening, dat wordt complexer maar heb er wel een excelsheet voor eventueel)
Weet iemand of er een tooltje is om het maandbedrag te berekenen als ik een aardig bedrag aflos? Ik kan het bij DUO niet vinden en zelf berekenen geeft me al 3x een andere uitkomst hahah
Ik zou doen:
(oud bedrag - aflossing)/ aantal resterende maanden = het nieuw maandbedrag zonder rente
De maandelijke rente bereken je;
Totaal opstaand bedrag * rente % /100 /12
En als je dus afbetaald tot het afbetaald is (geen termijn), omdat je je partner niet laat meetellen. Hoe berekenen ze dan je maandbedrag.
Ik wil dus ook extra aflossen maar wil wel 100% zeker weten dat het flink scheelt in maandlasten. Maar heb dus niet een x aantal maanden waarmee ik kan rekenen
Hebben mensen zelf mogen kiezen of ze onder 15 of 35 jaar vallen? Of is er nooit zoān moment geweest en ligt het echt aan de keuze van welke studie op welk moment je hebt gedaan. Er staat me iets vaags bij dat ik ooit moest kiezen maar ja geen idee. Heb niet een enorm hoge schuld eigenlijk maar ik kan ook nog geen maandbedrag zien omdat ik nu nog studeer.
Ik mocht kiezen omdat ik onder beide systemen gestudeerd heb (ik heb meerdere opleidingen gedaan).
Ik ook onder beide! Maar ik kan me geen actieve keuze herinneren, ben bang dat ik zomaar wat aangeklikt heb. En nu lijkt dat deel van Mijn Duo een storing te hebben? Ik bedenk dit ook gewoon nu op een vrijdagavond, gewoon zomaar om mezelf depressief te maken ofzo, waarom denk ik hier niet doordeweeks aan wanneer ik kan bellen
Ik val onder beide! Ik heb nu nog SF15 en wil wisselen naar SF35, maar dat kan pas een paar maanden voordat je begint met aflossen en voor mij is dat in augustus geloof ik. Ik kan nu ook nog niet overstappen, mega irritant.
Ik mocht kiezen in oktober van 2022 en ik ben dit jaar in januari begonnen met afbetalen (2023). Dus afhankelijk van wanneer jij af moet betalen kan je jouw regeling kiezen in het najaar daarvoor.
zijn er nog meer mensen die wel in aanmerking komen voor de compensatie voor het leenstelsel en studie voucher maar nog geen bericht hebben gehad? Ik voldoe aan alle voorwaarden volgens mij en heb dat ook wel eens bevestigd met iemand van duo, maar heb nooit bericht ontvangen Mijn vriend heeft wel bericht ontvangen erover en krijgt allebei, en ik vind het stom dat ik dat niet heb want mijn studie schuld is 2x zo hoog haha.
Ja ik! Heb 1 jaar gestudeerd (master) in het leenstelsel maar nog niet iets van bericht gehad over een compensatie
Ja! Ik heb ook niks gehoord. Maar misschien wordt het van je schuld afgetrokken?
Ik ook niet!
@Hemakoekjes en @crazyplantlady en @Opheliac ik ben blij dat ik niet alleen ben :ā)))
Als je in 2025 nog schuld hebt wordt het er idd van afgetrokken maar dan zou je daar van te voren wel bericht over krijgen⦠Dat je in aanmerking komt en dan nog eens in 2025 over dat het gebeurd is oid.
Toen ik het er met iemand van DUO over had zei die dat ze in fases emails versturen maar ik snap gewoon niet hoe dit gepland is oid want mijn zusje (in hetzelfde jaar afgestudeerd als ik) heeft ook al lang bericht en hallo?? ik wil gewoon zekerheid dat ik niet elk jaar mijn kerst bonus hoef te gebruiken om meer af te betalen >:(
(misschien zeur ik wat veel maar ik heb weer even naar mijn schuld gekeken en nu ben ik weer zuur)
Haha nog een reden om dan niet dit jaar mān schuld af te betalen. Nog even die laatste centjes cashen van DUO
Als je wel afbetaald krijg je het gestort! Dus het is niet alsof je het misloopt als je wel afbetaald (maar in realiteit zie ik het nu wel al min of meer alsof er al 2500eu minder studieschuld is haha)
Ik twijfel of ik recht heb op die compensatie⦠ik heb ook tijdens mijn master ƩƩn collegejaar in het leenstelsel gezeten maar of dat wordt gezien als 12 maanden⦠(officieel heb ik mān diploma in juli behaald volgens mij). Weet iemand dat?