Afbetalen studieschuld

Op zich wel, maar vrijwel iedereen die ik ken heeft dus al bericht gekregen.

@Tostibrood 1 college jaar is toch een jaar? Ik zag dat als je tijdens je bachelor wel een beurs kreeg en tijdens je master niet, dan je alleen je master vergoed krijgt. Ik heb zelf 1 jaar beurs gehad tijdens mijn bachelor, dus ik verwacht alleen maar 2 jaar voor mijn master.

2 likes

Ja, een collegejaar loopt van 1 sep - 31 aug maar ik heb dus in juli m’n diploma gehaald en DUO spreekt expliciet van 12 maanden dus daarom twijfel ik of ik in aanmerking kom. Heb ook geen bericht ontvangen

4 likes

oh zo! Ik hoop dat het niet zo werkt haha want ik heb mijn diploma ook in juni of juli ofzo al gehaald :’)

1 like

Ik heb iets van 15 maanden over m’n master gedaan vanwege een exchange en ik heb ook geen bericht ontvangen. Dus daar ligt het misschien niet per se aan

2 likes

Zojuist heb ik mijn schuld afbetaald! Het is een luxe dat het kon, daarvan ben ik mij bewust :smiley:

Nu hoop ik niet dat Duo zoals ergens in jaren 80 delen van schuld gaat kwijtschelden als je maar in 1x de helft aflost. Niet dat ik het anderen nuet gun maar ik had er in dat geval ook graah zelf van geprofiteerd :joy:

24 likes

Ik ga ook volgende week het laatste restje afbetalen :partying_face: Dankbaar dat het kan inderdaad! :relaxed:

5 likes

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en mijn aflosvrije periode ingezet. Mijn rentevaste periode van 0% loopt nog tot december '25, ga nu het geld wat ik anders zou aflossen (400 p/m, dat is inclusief vrijwillige verhoging) bij mijn Bunq spaarrekening opzetten, dan vang ik in ieder geval er rente op.

1 like

Gefeliciteerd! En wat een fijn gevoel hè. Ik heb het laatst ook allemaal afgelost en het geeft mij mentaal lucht dat ik niet aan een schuld vastzit.

3 likes

Is het verstandig om de studiefinanciering die ik nu nog krijg naar beneden te doen? Ik krijg het dan alsnog uitbetaald wanneer ik mijn diploma haal toch? Heb het nu namelijk niet nodig, want werk parttime naast studie

Sorry geen antwoord op je vraag want geen idee of het verstandig is, maar je kunt het altijd op een spaarrekening met hoge rente zetten

1 like

Ah ja, ik doe nu veel geld naar depositorekeningen, misschien is dat dan slimmer, thanks!

2 likes

Ik heb besloten mijn onregelmatigheidstoeslag grotendeels naar DUO te laten gaan en als ik zo doorga ben ik over uiterlijk een jaar studieschuldloos :smiling_face_with_three_hearts:
Ik maak het maar wel elke maand over want zolang het op mn spaarrekening staat ga ik elke maand twijfelen of ik het niet beter dan andere random shit kan uitgeven.

38 likes

Mooi vooruitzicht!

Ik had laatst een plan gemaakt waarmee ik in juni studieschuldloos zou zijn. Maar ik betaal op dit moment nog geen rente en mijn vader zei zolang je geen rente betaalt, kan je beter niet voortijdig aflossen. Dus nu heb ik mn plan iets langer uitgesmeerd tot eind 2024. Want per 2025 zou ik wel rente gaan betalen. Ook nu al zin in. Ik ga overigens wel alles in 1x betalen en zet het tot die tijd op een spaarrekening, want die rente.

2 likes

Ik werk bij de rijksoverheid en daar kan je straks met nieuwe cao je studieschuld fiscaal voordelig aflossen met 2000 per jaar. Echt super fijn, daar vallen die rentes ook mee in het niet. Dus vanaf januari ga ik in aantal jaar steeds die max afbetalen na mijn maandbedrag.

16 likes

Ik ben ook klaar met aflossen. Had niet een mega hoge schuld, maar toch fijn! :partying_face:

9 likes

Ja daar heeft ie eigenlijk ook gelijk in. Ik ben best ‘streng’ voor mezelf qua spaargeld maar het geld dat apart stond voor DUO, voelde alsof ik het aan allerlei andere dingen uit kon geven. Dus om te zorgen dat het niet minder werd, heb ik het toch maar gewoon overgemaakt naar de DUO ipv het rente laten opleveren.

2 likes

Ik ben hier ook zo blij mee! Echt een goede zet geweest van Rijksoverheid.

3 likes

Ik kan me voorstellen dat meer werkgevers dit in hun CAO gaan opnemen. Dus… lopen jouw CAO onderhandelingen nog? Dan zou ik wachten met afbetalen!

1 like

Hoe werkt dit precies? Klinkt interessant!

je mag een gedeelte van je IKB er voor gaan inzetten. Je IKB is een budget opgebouwd uit oa vakantiegeld, eindejaarsuitkering, bovenwettelijke vakantiedagen en andere kleine potjes. Daar kan je fiscaal voordelig bijv een fiets van kopen, vakantiedagen kopen of laten uitbetalen. Vanaf de nieuwe CAO mag van dat potje 2000 euro per jaar worden ingezet voor je studieschuld. Dat is fiscaal voordelig omdat je bij uitbetaling bijzonder belast zou worden, aka: 2000 uitbetalen is 1000 ontvangen. Nu gaat de hele 2000 naar je studieschuld.

6 likes