Afbetalen studieschuld

Ik heb besloten mijn onregelmatigheidstoeslag grotendeels naar DUO te laten gaan en als ik zo doorga ben ik over uiterlijk een jaar studieschuldloos :smiling_face_with_three_hearts:
Ik maak het maar wel elke maand over want zolang het op mn spaarrekening staat ga ik elke maand twijfelen of ik het niet beter dan andere random shit kan uitgeven.

39 likes

Mooi vooruitzicht!

Ik had laatst een plan gemaakt waarmee ik in juni studieschuldloos zou zijn. Maar ik betaal op dit moment nog geen rente en mijn vader zei zolang je geen rente betaalt, kan je beter niet voortijdig aflossen. Dus nu heb ik mn plan iets langer uitgesmeerd tot eind 2024. Want per 2025 zou ik wel rente gaan betalen. Ook nu al zin in. Ik ga overigens wel alles in 1x betalen en zet het tot die tijd op een spaarrekening, want die rente.

2 likes

Ik werk bij de rijksoverheid en daar kan je straks met nieuwe cao je studieschuld fiscaal voordelig aflossen met 2000 per jaar. Echt super fijn, daar vallen die rentes ook mee in het niet. Dus vanaf januari ga ik in aantal jaar steeds die max afbetalen na mijn maandbedrag.

16 likes

Ik ben ook klaar met aflossen. Had niet een mega hoge schuld, maar toch fijn! :partying_face:

9 likes

Ja daar heeft ie eigenlijk ook gelijk in. Ik ben best ā€˜streng’ voor mezelf qua spaargeld maar het geld dat apart stond voor DUO, voelde alsof ik het aan allerlei andere dingen uit kon geven. Dus om te zorgen dat het niet minder werd, heb ik het toch maar gewoon overgemaakt naar de DUO ipv het rente laten opleveren.

2 likes

Ik ben hier ook zo blij mee! Echt een goede zet geweest van Rijksoverheid.

3 likes

Ik kan me voorstellen dat meer werkgevers dit in hun CAO gaan opnemen. Dus… lopen jouw CAO onderhandelingen nog? Dan zou ik wachten met afbetalen!

1 like

Hoe werkt dit precies? Klinkt interessant!

je mag een gedeelte van je IKB er voor gaan inzetten. Je IKB is een budget opgebouwd uit oa vakantiegeld, eindejaarsuitkering, bovenwettelijke vakantiedagen en andere kleine potjes. Daar kan je fiscaal voordelig bijv een fiets van kopen, vakantiedagen kopen of laten uitbetalen. Vanaf de nieuwe CAO mag van dat potje 2000 euro per jaar worden ingezet voor je studieschuld. Dat is fiscaal voordelig omdat je bij uitbetaling bijzonder belast zou worden, aka: 2000 uitbetalen is 1000 ontvangen. Nu gaat de hele 2000 naar je studieschuld.

6 likes

Ik vind dit zo oneerlijk haha ik weet niet waarom. Voelt alsof de voorwaarden van die lening niet gelijk zijn ofzo? Snap dat het heel chill is hoor, maar toen ik het hoorde vond ik het toch ook gek maar kan mijn vinger er niet opleggen waarom

5 likes

Het zijn vooral de secundaire arbeidsvoorwaarden die niet gelijk zijn, niet perse die van de studieschuld. Maar ik zit nu ook te broeden op hoe ik een baan bij het rijk kan krijgen :joy: ik ben sowieso zo jaloers op het idee dat mensen hun schuld kunnen afbetalen, voor mij is het echt uitzitten die 15 jaar

5 likes

maar hoezo? want dit gaat oa een voorbeeld stellen voor andere cao’s met IKB. En je hebt ook andere werkgevers die je studie betalen of schuld afbetalen. Arbeidsvoorwaarden zijn nooit gelijk. En het is uiteindelijk nog steeds het geld van de werknemer; bij anderen zit dat in vakantiegeld en bovenwettelijk verlof.

6 likes

Ja geen idee, het voelt gewoon oneerlijk maar snap dat arbeidsvoorwaarden nooit gelijk zijn dus kan mijn vinger er niet opleggen. Ik ga er nog eens over nadenken of ik het echt oneerlijk vind of ik gewoon jaloers ben op de mega goede voorwaarden en hoge salarissen bij de Rijksoverheid

2 likes

Rijksoverheid is naarstig op zoek naar nieuwe mensen aangezien er zo ongeveer overal een capaciteits probleem is. Dit is wel heel aantrekkelijk voor starters met een flinke schuld. Ik kan me voorstellen dat werken voor de overheid hiermee aantrekkelijker is.

3 likes

ja en toch valt dat nog in het niet bij grote commerciƫle bedrijven haha. alleen die zijn niet zo transparant als de overheid.
gewoon solliciteren!!

4 likes

Ja precies dit. Hoor genoeg verhalen dat commerciƫle bedrijven een groot deel van de studieschuld overnemen als werving @quarterlife

2 likes

Zo blij mee! Heb een beetje zitten rekenen en hierdoor heb ik als ik alles heb afbetaald uiteindelijk bijna de helft afbetaald met geld dat anders naar de belastingdienst was gegaan. Scheelt echt een klap geld uit je eigen portemonnee

1 like

Ik zat even te zoeken maar in de onderwijs CAOis dit volgens mij (nog) niet. Wel goeie om in de gaten te houden zeg!

1 like

Nee bij VO heb ik er iniedergeval nog niks over gelezen. Jammer!

Mijn man werkt wel bij de overheid maar hij heeft geen studieschuld. Maar zal wel niet mijn studieschuld met zijn IKB kunnen doen, ook al staat hij daar zeker voor open want alles komt en gaat van ƩƩn hoop dus voor hem ook voordeliger als die schuld zo snel mogelijk afgelost is.

1 like

Het zou wel mooi zijn als niet alleen de eigen maar ook de studieschuld van fiscaal partners ermee kan worden afbetaald.

2 likes