Hmmmm en wat vind je van toeslagpartners?
Dat vind ik anders omdat de dingen waar je toeslagpartners voor bent (dus huur wel, zorg niet) officieel ‘kosten van de huishouding’ zijn en die betaal je volgens de wet naar rato. (Kan natuurlijk anders als je dat zelf wil in huwelijksvoorwaarden maar als je dat niet doet dan kan de ene partner dus terugvorderen van de ander.) Ik snap dat ze wat betreft toeslagpartners aansluiten bij het wettelijk systeem.
Studieschuld valt daar niet onder en daarom kan je partner het ook terugvorderen als je uit elkaar gaat.
Ergens zou ik lekker veel willen verdienen, maar ik kan nu prima rondkomen van mijn salaris en verdien te weinig om af te lossen. Kan dit nog wel 12 jaar volhouden hoor.
Aaah ja, ben ik het wel mee eens
Ja precies wat jij zegt! Bovendien vind ik het gewoon raar dat duo kan bepalen wat mijn vriend met zijn geld moet gaan doen.
@grace ik weet niet welk stelsel jij hebt, maar dit gaat om het oude stelsel van voor 2012. Bij het nieuwe stelsel wordt het inkomen automatisch meegeteld en kan je er niet voor kiezen om het buiten beschouwing te laten. Ik kan nu nog kiezen om het buiten beschouwing te laten, maar dan moet ik wel al die maanden dat ik dat dpe extra aflossen bovenop die 15 jaar.
Ben het hier helemaal mee eens hoor. Maar dat is in stelsel 2012 ook al toch (ik kan enkel kiezen tussen na 2012 en 2015). Anders ga ik toch nog even heroverwegen. Heb hier laatst nog een hele rant over gehouden tegen mijn vriend. Vind het echt een beetje oneerlijk dat mij schuld, voor iets waar enkel ik van geprofiteerd heb, zijn schuld wordt als er iets mis gaat. Ook echt niet passend bij de huidige samenleving. Bij ons speelt het ook erg dat hij een extreem goede baan heeft. Waardoor in welk geval dan ook (bijv ook voor een eventuele uitkering) mijn draagkracht automatisch ook hoog is. Het veronderstelt een bepaalde afhankelijkheid die totaal niet past bij hoe we onze relatie en financiën hebben ingericht.
Wacht even hoor, dus stel ik blijf de komende 30 jaar vrijgezel met een laag inkomen, en krijg dan een partner met hoog inkomen, dan moet hij dus in 5 jaar mijn schuld van 30 jaar geleden gaan afbetalen?? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Wij hadden het hier gisteren ook over, maar ik dacht dat je alleen partners bent als je dat ook ergens officieel hebt vastgelegd? Dus wanneer je enkel samenwoont ben je niet automatisch partners in deze?
Nee, maar zijn inkomen telt vanaf dat moment wel mee in de draagkrachtberekening. Dus als jij zegt: ik kan nu niet of vermindert aflossen, telt zijn inkomen mee in het berekenen van het aflossingsbedrag.
@Monito fiscaal partnerschap, samen een kind, samenlevingscontract, als partners op elkaar pensioen, samen een huis bezitten, kind van je samenwonende persoon erkennen is ook allemaal reden voor partnerschap bij duo.
Ik vind het ook redelijk bizar dat de duo zich bemoeit met de verdeling van kosten binnen een stel. Ik kon nog kiezen en heb om deze reden ook het oude stelsel gekozen. Ik begrijp je verontwaardiging over je aflosperiode alleen niet helemaal. Het is een schuld, vind het dan ook logisch dat ze op deze manier proberen te zorgen dat ie wordt terugbetaald. Door die aflosperiode te verlengen kun je makkelijker zelfstandig je schuld terugbetalen, zonder partner dus. Voor alleenstaanden geld dit volgens mij ook gewoon? Anders zouden bijvoorbeeld mensen die stoppen met werken omdat hun partner een goed inkomen heeft hun aflosperiode gewoon kunnen laten aflopen zonder iets terug te betalen.
Maar goed ik huil ook elke maand als mn schuld weer is afgeschreven en moet nog zo veel:( schiet echt niet op.
Ik snap heus wel dat een schuld afgelost moet worden en dat ben ik ook echt wel van plan. Vind het alleen krom dat als ik alleen was er wel evt een deel zou worden kwijtgescholden na 15 jaar.
Als het goed is ga ik in de toekomst wel meer verdienen, dus dan is er sowieso geen sprake van kwijtschelding. Alleen vind ik het vreemd dat als je alleen was dat de situatie dan anders zou zijn, ook al hou je nu wel je financiën gescheiden met partner dus dan zou je draagkracht hetzelfde zijn
Ja snap ik hoor. En zo snap ik ook wel beter wat je bedoelde met je eerdere bericht. Maar zo makkelijk wordt die schuld niet kwijtgescholden, daar zit nog wel een traject aan vast. Bovendien denk ik dat je draagkracht over het algemeen toch wel groter is met een partner, omdat je veel vaste lasten deelt, en ze gaan van gemiddelden uit ipv individuele situaties. Maar ik snap je punt!
Ik heb nooit een studieschuld gehad, en ik heb op dit moment geen relatie. Ik vraag me na jullie verhalen dus wel eens af, stel ik krijg een relatie met iemand met een schuld, ben ik daar dan ineens ook verantwoordelijk voor? Of zie ik het dan verkeerd
Je inkomen kan meegerekend worden en dan wordt er van die jongen verwacht om meer te betalen. Het is niet alsof JIJ ineens moet betalen. Maar dat is afhankelijk van hoe jullie je geldzaken hebben geregeld, want als hij door het aflossen minder geld heeft ga jij dat moeten opvangen
Ik heb een hoge studieschuld én twee jaar terug een huis gekocht. Studieschuld drukte idd wel zwaar op het maximaal te lenen hypotheekbedrag, maar ik had op dat moment de keuze: of eigen geld inleggen voor de hypotheek of versneld mijn studieschuld aflossen. Ik heb voor het eerste gekozen. Ben ook niet van plan versneld af te lossen oid…
Hoe zwaar? Als in: weet je het verschil in wat je max kon lenen?
Miss een gekke vraag, maar ik stond ooit voor de keuze: oude of nieuwe regeling. Waar kan ik zien voor welke ik heb gekozen?
Obv terugbetalen in 15 jaar is dat ong 1,5x je schuld (althans met leennormen die ik me nog kan herinneren xD) dus 20.000 schuld is 30.000 minder lenen. Bij 35 jaar terugbetalen weet ik het niet, maar dan is het een lager bedrag dan je startsaldo bij DUO.
Ahhhh jah, duidelijk. Gelukkig zit ik in het oude stelsel.
Mijn schuld werd idd ook 2x meegenomen.