Afbetalen studieschuld

Ik vind dit zo oneerlijk haha ik weet niet waarom. Voelt alsof de voorwaarden van die lening niet gelijk zijn ofzo? Snap dat het heel chill is hoor, maar toen ik het hoorde vond ik het toch ook gek maar kan mijn vinger er niet opleggen waarom

5 likes

Het zijn vooral de secundaire arbeidsvoorwaarden die niet gelijk zijn, niet perse die van de studieschuld. Maar ik zit nu ook te broeden op hoe ik een baan bij het rijk kan krijgen :joy: ik ben sowieso zo jaloers op het idee dat mensen hun schuld kunnen afbetalen, voor mij is het echt uitzitten die 15 jaar

5 likes

maar hoezo? want dit gaat oa een voorbeeld stellen voor andere cao’s met IKB. En je hebt ook andere werkgevers die je studie betalen of schuld afbetalen. Arbeidsvoorwaarden zijn nooit gelijk. En het is uiteindelijk nog steeds het geld van de werknemer; bij anderen zit dat in vakantiegeld en bovenwettelijk verlof.

6 likes

Ja geen idee, het voelt gewoon oneerlijk maar snap dat arbeidsvoorwaarden nooit gelijk zijn dus kan mijn vinger er niet opleggen. Ik ga er nog eens over nadenken of ik het echt oneerlijk vind of ik gewoon jaloers ben op de mega goede voorwaarden en hoge salarissen bij de Rijksoverheid

2 likes

Rijksoverheid is naarstig op zoek naar nieuwe mensen aangezien er zo ongeveer overal een capaciteits probleem is. Dit is wel heel aantrekkelijk voor starters met een flinke schuld. Ik kan me voorstellen dat werken voor de overheid hiermee aantrekkelijker is.

3 likes

ja en toch valt dat nog in het niet bij grote commerciële bedrijven haha. alleen die zijn niet zo transparant als de overheid.
gewoon solliciteren!!

4 likes

Ja precies dit. Hoor genoeg verhalen dat commerciële bedrijven een groot deel van de studieschuld overnemen als werving @quarterlife

2 likes

Zo blij mee! Heb een beetje zitten rekenen en hierdoor heb ik als ik alles heb afbetaald uiteindelijk bijna de helft afbetaald met geld dat anders naar de belastingdienst was gegaan. Scheelt echt een klap geld uit je eigen portemonnee

1 like

Ik zat even te zoeken maar in de onderwijs CAOis dit volgens mij (nog) niet. Wel goeie om in de gaten te houden zeg!

1 like

Nee bij VO heb ik er iniedergeval nog niks over gelezen. Jammer!

Mijn man werkt wel bij de overheid maar hij heeft geen studieschuld. Maar zal wel niet mijn studieschuld met zijn IKB kunnen doen, ook al staat hij daar zeker voor open want alles komt en gaat van één hoop dus voor hem ook voordeliger als die schuld zo snel mogelijk afgelost is.

1 like

Het zou wel mooi zijn als niet alleen de eigen maar ook de studieschuld van fiscaal partners ermee kan worden afbetaald.

2 likes

Ik hoop ook echt dat dit als voorbeeld gaat dienen en dat meer CAO’s het overnemen. Echt een goede secundaire arbeidsvoorwaarde.

4 likes

Het is vooral ook scheef omdat je je schuld bij het rijk dus door bij het rijk te werken zeer voordelig kunt aflossen met geld dat de rest van ons gewoon afdraagt (ik ben jaloers). Tuurlijk zijn er commerciële bedrijven die het ook doen, maar het rijk is nou net geen commercieel bedrijf.

5 likes

Het gaat om maximaal 2000 euro per jaar. Ik vind het een leuke regeling, maar ik zou hier echt niet voor blijven hangen. Rijksambtenaren krijgen met deze cao weer prima voorwaarden, maar dat was ook wel nodig gezien de uitstroom bij het Rijk. Ik zie dit als herstel-cao, met daardoor wat leuke extraatjes zoals €740 korting op je studieschuld per jaar (2000 * 0,37). En hoop inderdaad dat de rest van de publieke sector volgt.

2.000 euro per jaar waarvan je er 740 niet voelt is toch een lekker voordeel? Dat het jou niet overhaalt om te blijven is een ander verhaal, maar iets zegt mij dat je naar de verkeerde zaken kijkt als je denkt dat rijksambtenaren vertrekken vanwege de arbeidsvoorwaarden.

5 likes

Je doelt op de toxische werksfeer en hoge werkdruk? Ja daar ben ik zeker ook bekend mee, haha.

Nee maar de cao Rijk en Gemeente waren zover uit elkaar gaan liggen dat ik bij een gemeente €400 euro netto meer zou verdienen per maand (zelfde schaal en periodiek). Veel collega’s hebben die rekensom zeker gemaakt en zijn naar de gemeente gegaan. Dat wordt met deze cao weer rechtgetrokken.

Zo had ik het nog niet bekeken. Dat is best wel merkwaardig ja. Maar goed… als rijksambtenaar werd ik ook wel moe van alle mensen om mij heen die met regelmaat zeiden ‘jij krijgt [noem willekeurige secundaire arbeidsvoorwaarde]?? Belachelijk! Dat van míjn belastingscenten!!!’
Het rijk heeft evengoed de verantwoordelijkheid een goede werknemer te zijn en moet in tijden van schaarste ook aantrekkelijk zijn voor potentieel nieuwe werknemers.

2 likes

Ik vind dit echt een schadelijk frame, die voor mij ook echt deels passend is in deze tijden van (extreem) rechts. Sowieso betaalt iedereen (behalve misschien grote bedrijven :clown_face:) belasting, ambtenaren dus ook. Er is een hele groep mensen die gefinancierd worden door belastinggeld en ik zie dat ook als wenselijk. Dat gaat dus van rijksambtenaren, naar de douane, tot leraren, maar ook mensen met een uitkering. Waarover bij die laatste groep natuurlijk mensen al heel lang klagen dat het van hun belastinggeld betaalt wordt.

Denk dat wat @Beutyschooldropout zegt ook zeer terecht is, je moet ook gewoon een aantrekkelijke werkgever zijn en concurreren in een heel krappe markt. Als je mensen dan netto ongeveer 1000 max per jaar extra aanbiedt lijkt me dat nou niet echt het fundamentele verschil maken.

Ik vind dat je prima het gesprek kan voeren of lonen en arbeidsvoorwaarden in evenwicht zijn en denk dat er zeker een aantal sectoren zijn die echt achterlopen en ik vind dat zelf ook niet eerlijk (gaat vooral om de hogere schalen bij de overheid dan). Maar dan gaat het er voor mij niet over dat het oneerlijk is omdat de 1 van belastinggeld wordt gefinancierd en de ander niet, maar wel dat we bepaalde sectoren echt onvoldoende belonen.

8 likes

Lees erin wat je wilt lezen. Er staat niks over het ambtenarenapparaat van ons belastinggeld en dat dat minder zou moeten of whatsoever. De ambtenaren hier hebben wel lange tenen

3 likes

Oke ja prima haha, ik kon voordelig aflossen met geld wat de rest van ons gewoon afdraagt niet heel anders lezen. Misschien dan specifiek toegepast op studieschuld