Ik hoop ook echt dat dit als voorbeeld gaat dienen en dat meer CAO’s het overnemen. Echt een goede secundaire arbeidsvoorwaarde.
Het is vooral ook scheef omdat je je schuld bij het rijk dus door bij het rijk te werken zeer voordelig kunt aflossen met geld dat de rest van ons gewoon afdraagt (ik ben jaloers). Tuurlijk zijn er commerciële bedrijven die het ook doen, maar het rijk is nou net geen commercieel bedrijf.
Het gaat om maximaal 2000 euro per jaar. Ik vind het een leuke regeling, maar ik zou hier echt niet voor blijven hangen. Rijksambtenaren krijgen met deze cao weer prima voorwaarden, maar dat was ook wel nodig gezien de uitstroom bij het Rijk. Ik zie dit als herstel-cao, met daardoor wat leuke extraatjes zoals €740 korting op je studieschuld per jaar (2000 * 0,37). En hoop inderdaad dat de rest van de publieke sector volgt.
2.000 euro per jaar waarvan je er 740 niet voelt is toch een lekker voordeel? Dat het jou niet overhaalt om te blijven is een ander verhaal, maar iets zegt mij dat je naar de verkeerde zaken kijkt als je denkt dat rijksambtenaren vertrekken vanwege de arbeidsvoorwaarden.
Je doelt op de toxische werksfeer en hoge werkdruk? Ja daar ben ik zeker ook bekend mee, haha.
Nee maar de cao Rijk en Gemeente waren zover uit elkaar gaan liggen dat ik bij een gemeente €400 euro netto meer zou verdienen per maand (zelfde schaal en periodiek). Veel collega’s hebben die rekensom zeker gemaakt en zijn naar de gemeente gegaan. Dat wordt met deze cao weer rechtgetrokken.
Zo had ik het nog niet bekeken. Dat is best wel merkwaardig ja. Maar goed… als rijksambtenaar werd ik ook wel moe van alle mensen om mij heen die met regelmaat zeiden ‘jij krijgt [noem willekeurige secundaire arbeidsvoorwaarde]?? Belachelijk! Dat van míjn belastingscenten!!!’
Het rijk heeft evengoed de verantwoordelijkheid een goede werknemer te zijn en moet in tijden van schaarste ook aantrekkelijk zijn voor potentieel nieuwe werknemers.
Ik vind dit echt een schadelijk frame, die voor mij ook echt deels passend is in deze tijden van (extreem) rechts. Sowieso betaalt iedereen (behalve misschien grote bedrijven ) belasting, ambtenaren dus ook. Er is een hele groep mensen die gefinancierd worden door belastinggeld en ik zie dat ook als wenselijk. Dat gaat dus van rijksambtenaren, naar de douane, tot leraren, maar ook mensen met een uitkering. Waarover bij die laatste groep natuurlijk mensen al heel lang klagen dat het van hun belastinggeld betaalt wordt.
Denk dat wat @Beutyschooldropout zegt ook zeer terecht is, je moet ook gewoon een aantrekkelijke werkgever zijn en concurreren in een heel krappe markt. Als je mensen dan netto ongeveer 1000 max per jaar extra aanbiedt lijkt me dat nou niet echt het fundamentele verschil maken.
Ik vind dat je prima het gesprek kan voeren of lonen en arbeidsvoorwaarden in evenwicht zijn en denk dat er zeker een aantal sectoren zijn die echt achterlopen en ik vind dat zelf ook niet eerlijk (gaat vooral om de hogere schalen bij de overheid dan). Maar dan gaat het er voor mij niet over dat het oneerlijk is omdat de 1 van belastinggeld wordt gefinancierd en de ander niet, maar wel dat we bepaalde sectoren echt onvoldoende belonen.
Lees erin wat je wilt lezen. Er staat niks over het ambtenarenapparaat van ons belastinggeld en dat dat minder zou moeten of whatsoever. De ambtenaren hier hebben wel lange tenen
Oke ja prima haha, ik kon voordelig aflossen met geld wat de rest van ons gewoon afdraagt niet heel anders lezen. Misschien dan specifiek toegepast op studieschuld
Geld wat de rest van ons gewoon afdraagt = vakantiegeld. Niet meer, niet minder. Stond niet voor niks “ik ben jaloers” bij
Ah ja dan heb ik hem idd verkeerd gelezen
Die €2000 is gewoon onderdeel van je salaris en werk je zelf voor hè. Het is gewoon IKB budget en dus je vakantiegeld en 13e maand. Het enige voordeel is het belastingvoordeel qua uitbetaling. Dat is nog steeds een groot iets, maar in je bericht lijkt het net of iedereen 2000 erbovenop krijgt.
Ik zeg letterlijk 740 euro hé. Letterlijk. Wellicht is dat voor sommigen niks of “het enige”, maar ik vind dat gewoon een lekker voordeel. Zeker als je het over een langere periode trekt én al helemaal als je daarmee een schuld aflost. Ik snap het prima als je het niet met mij eens bent (of eigenlijk niet, want zo’n moeilijk te volgen idee moet het niet zijn dat een ander het ook wilt of dat het raar is omdat het een schuld aan het rijk is), maar laten we niet gaan doen alsof ik niet zou snappen wat een ikb is, extreemrechts aanhang om allerlei uitspraken over belasting die ik niet doe of een andere variant. Zeg dan gewoon niks.
Want mind you - als je 740 euro “het enige” vindt - dat is op een gemiddelde studieschuld meer dan de jaarlijkse verplichte aflossing.
Tuurlijk is het een lekker voordeel, daarom gebruiken ze het ook als concurrentiepositie. Wilde gewoon dat het duidelijk was dat er geen duizenden euro’s weggegeven werd, had het idee dat de discussie vertroebeld raakte hierdoor. Ik ben zelf natuurlijk heel blij met die 740 want dat is een groot iets zoals ik al zei, je hoeft mijn woorden ook niet uit z’n verband te trekken.
Als ik het akkoord zo lees niet, daar staat echt de eigen studieschuld. Ik had het ook al gecheckt, want mijn studieschuld is al bijna weg, maar die van mijn fiscaal partner (geregistreerd partnerschap) is nog torenhoog . Maar als die van mij weg is gaan we sowieso volle bak bezig met afbetalen van de zijne.
Vorig jaar kreeg ik 2 mailtjes van duo over tegemoetkoming basisbeurs (zo’n €1400) en tegemoetkoming studievoucher (€1800). Zouden daar in 2025 meer over te horen krijgen. Nu lees ik online dat in de nieuwe plannen staan dat er in 2027 (!) een eenmalige uitkering komt van zo’n €1000. ‘Eenmalig’, 2 jaar later en niks over de compensatie waar we eerder bericht over kregen? Dat is toch niet ‘in plaats van’ mag ik hopen?
Waar zie je dat staan? Heb je een linkje?
Studenten van de ‘pechgeneratie’ krijgen tegemoetkoming, geen rentebevriezing https://www.nu.nl/formatie-2023/6313141/studenten-van-de-pechgeneratie-krijgen-tegemoetkoming-geen-rentebevriezing.html
Ik zie het. Inderdaad heel onduidelijk doordat er ‘eenmalig’ staat. Ik mag toch hopen dat het bovenop die 1400+1800 is, maar vrees het ergste….
Maar was een van die twee bedragen niet een corona compensatie of zo?
De nieuwe plannen (waarvan dus nog onduidelijk is of ze er gaan komen) gaan om een extra eenmalige vergoeding die in plaats van een rentebevriezing komt omdat Omtzigt zijn keutel weer ingetrokken heeft.