Afbetalen studieschuld

Geld wat de rest van ons gewoon afdraagt = vakantiegeld. Niet meer, niet minder. Stond niet voor niks “ik ben jaloers” bij

1 like

Ah ja dan heb ik hem idd verkeerd gelezen

1 like

Die €2000 is gewoon onderdeel van je salaris en werk je zelf voor hè. Het is gewoon IKB budget en dus je vakantiegeld en 13e maand. Het enige voordeel is het belastingvoordeel qua uitbetaling. Dat is nog steeds een groot iets, maar in je bericht lijkt het net of iedereen 2000 erbovenop krijgt.

6 likes

Ik zeg letterlijk 740 euro hé. Letterlijk. Wellicht is dat voor sommigen niks of “het enige”, maar ik vind dat gewoon een lekker voordeel. Zeker als je het over een langere periode trekt én al helemaal als je daarmee een schuld aflost. Ik snap het prima als je het niet met mij eens bent (of eigenlijk niet, want zo’n moeilijk te volgen idee moet het niet zijn dat een ander het ook wilt of dat het raar is omdat het een schuld aan het rijk is), maar laten we niet gaan doen alsof ik niet zou snappen wat een ikb is, extreemrechts aanhang om allerlei uitspraken over belasting die ik niet doe of een andere variant. Zeg dan gewoon niks.

Want mind you - als je 740 euro “het enige” vindt - dat is op een gemiddelde studieschuld meer dan de jaarlijkse verplichte aflossing.

8 likes

Tuurlijk is het een lekker voordeel, daarom gebruiken ze het ook als concurrentiepositie. Wilde gewoon dat het duidelijk was dat er geen duizenden euro’s weggegeven werd, had het idee dat de discussie vertroebeld raakte hierdoor. Ik ben zelf natuurlijk heel blij met die 740 want dat is een groot iets zoals ik al zei, je hoeft mijn woorden ook niet uit z’n verband te trekken.

Als ik het akkoord zo lees niet, daar staat echt de eigen studieschuld. Ik had het ook al gecheckt, want mijn studieschuld is al bijna weg, maar die van mijn fiscaal partner (geregistreerd partnerschap) is nog torenhoog :smiling_face_with_tear:. Maar als die van mij weg is gaan we sowieso volle bak bezig met afbetalen van de zijne.

Vorig jaar kreeg ik 2 mailtjes van duo over tegemoetkoming basisbeurs (zo’n €1400) en tegemoetkoming studievoucher (€1800). Zouden daar in 2025 meer over te horen krijgen. Nu lees ik online dat in de nieuwe plannen staan dat er in 2027 (!) een eenmalige uitkering komt van zo’n €1000. ‘Eenmalig’, 2 jaar later en niks over de compensatie waar we eerder bericht over kregen? Dat is toch niet ‘in plaats van’ mag ik hopen?

Waar zie je dat staan? Heb je een linkje?

1 like

Studenten van de ‘pechgeneratie’ krijgen tegemoetkoming, geen rentebevriezing https://www.nu.nl/formatie-2023/6313141/studenten-van-de-pechgeneratie-krijgen-tegemoetkoming-geen-rentebevriezing.html

Ik zie het. Inderdaad heel onduidelijk doordat er ‘eenmalig’ staat. Ik mag toch hopen dat het bovenop die 1400+1800 is, maar vrees het ergste….

Maar was een van die twee bedragen niet een corona compensatie of zo?

1 like

De nieuwe plannen (waarvan dus nog onduidelijk is of ze er gaan komen) gaan om een extra eenmalige vergoeding die in plaats van een rentebevriezing komt omdat Omtzigt zijn keutel weer ingetrokken heeft.

Waar lees jij op die pagina die jij deelt dat het om een extra vergoeding gaat bovenop die 3200 euro?

Die pagina gaat toch over die €1400 tegemoetkoming en is nog niet geüpdate?

1 like

De pagina van duo gaat over een inmiddels aangenomen wetsvoorstel (dat is die 1400 euro die al beloofd is en vanaf januari 2025 wordt uitbetaald + de 1800 euro studievoucher). Kun je teruglezen in de wet herinvoering basisbeurs hoger onderwijs. Die duizend euro waar nu.nl over schrijft staat in een coalitieakkoord met op dit moment een wettelijk gewicht van nul. Omtzigt riep toen het hem goed uit kwam luid dat hij de groep graag serieus wilde compenseren en nu het erop neerkomt is de compromis dus een eenmalige extra 1.000 euro.

4 likes

Ik mag gaan afbetalen, yay 🫠

4 likes

De rentes van 2025 zijn bekend. Voor sf15 2,21% en sf35 2,57%. Ik had eerlijk gezegd hogere rente verwacht nav de rentes van 2024, dus ben wel opgelucht dat het lager is.

2 likes

Dat is toch hoger? Wel maar 0,01% maar het is niet lager vgm

1 like

Bij 15 wel, dat was 2,95%

5 likes

Ja ik zit idd in sf15, vandaar mijn opluchting

3 likes

Ik ben na mijn aflossing van deze maand eindelijk onder de 10K yes! (Ik begon met 18K) zo fijn om van een vijf cijferig getal naar een vier cijferig getal te gaan, ziet er al weer iets minder heftig uit.

32 likes

Ik las gisteren dat studenten van de pechgeneratie tegemoetkoming gemiste basisbeurs en een tegemoetkoming studievoucher kunnen krijgen in januari 2025. Die laatste wordt automatisch toegekend en de eerste moet je zelf aanvragen! In ieder geval fijn dat de studievoucher gewoon geld wordt want dat initiële idee vond ik zo gek. Doet vrij weinig op een hoge schuld natuurlijk, maar ieder beetje helpt!

1 like