Afbetalen studieschuld

Waar lees jij op die pagina die jij deelt dat het om een extra vergoeding gaat bovenop die 3200 euro?

Die pagina gaat toch over die €1400 tegemoetkoming en is nog niet geüpdate?

1 like

De pagina van duo gaat over een inmiddels aangenomen wetsvoorstel (dat is die 1400 euro die al beloofd is en vanaf januari 2025 wordt uitbetaald + de 1800 euro studievoucher). Kun je teruglezen in de wet herinvoering basisbeurs hoger onderwijs. Die duizend euro waar nu.nl over schrijft staat in een coalitieakkoord met op dit moment een wettelijk gewicht van nul. Omtzigt riep toen het hem goed uit kwam luid dat hij de groep graag serieus wilde compenseren en nu het erop neerkomt is de compromis dus een eenmalige extra 1.000 euro.

4 likes

Ik mag gaan afbetalen, yay 🫠

4 likes

De rentes van 2025 zijn bekend. Voor sf15 2,21% en sf35 2,57%. Ik had eerlijk gezegd hogere rente verwacht nav de rentes van 2024, dus ben wel opgelucht dat het lager is.

2 likes

Dat is toch hoger? Wel maar 0,01% maar het is niet lager vgm

1 like

Bij 15 wel, dat was 2,95%

5 likes

Ja ik zit idd in sf15, vandaar mijn opluchting

3 likes

Ik ben na mijn aflossing van deze maand eindelijk onder de 10K yes! (Ik begon met 18K) zo fijn om van een vijf cijferig getal naar een vier cijferig getal te gaan, ziet er al weer iets minder heftig uit.

32 likes

Ik las gisteren dat studenten van de pechgeneratie tegemoetkoming gemiste basisbeurs en een tegemoetkoming studievoucher kunnen krijgen in januari 2025. Die laatste wordt automatisch toegekend en de eerste moet je zelf aanvragen! In ieder geval fijn dat de studievoucher gewoon geld wordt want dat initiële idee vond ik zo gek. Doet vrij weinig op een hoge schuld natuurlijk, maar ieder beetje helpt!

1 like

Al met al toch klaar met afbetalen op je 63e ipv je 65e :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Ik heb echt al meerdere keren contact gehad met duo hierover want mijn vriend, beste vriendin, en al mijn siblings hebben hier bericht over gehad maar ik niet? Echt al vorig jaar ook. De laatste keer dat ik met iemand van duo erover sprak zei die dat ik af moest wachten tot januari of het niet automatisch gebeurd maar?? Ik vind het zo gek. En als je dan idd ook de tegemoetkoming voor de lening zelf aan moet vragen, hoe kan het dat anderen daar al bericht van hebben gehad dat ze daar recht op hebben, en hoe kan je dat dan aanvragen???

(sorry dit is niet op jou maar ik ben echt zo boos vandaag op alles en ik heb net m’n hele fucking vakantie bonus weer overgemaakt naar duo en ik wil ook gewoon die tegemoetkomingen waar ik recht op heb)

Edit: ik moet zeggen dat de informatie erover op de website van duo wel flink verbeterd is haha

5 likes

Ja zo vreemd, ik heb hier ook nog niks over gehoord terwijl ik het wel zou moeten krijgen :cry:

Edit: huh ik heb nu ff de (vernieuwde) duo website gecheckt en wat @Nysm zegt lijkt niet overeen te komen met die informatie? Op de duo website staat dat je geen voucher meer krijgt maar gewoon een tegemoetkoming, en je hoeft daar niks voor aan te vragen.

1 like

Je hoeft niks zelf aan te vragen, tenzij je geen studiefinanciering hebt gebruikt terwijl je daar wel recht op had. Zou verder gewoon afwachten want Duo zelf geeft aan dat je vanzelf bericht krijgt.

1 like

Zag gisteren dat het online rond ging dat je nu die compensatie kan aanvragen. Ik heb niks gedaan en kreeg zojuist bericht dat bij mij het bedrag van de tegemoetkoming basisbeurs en die van de tegemoetkoming voucher van m’n studieschuld is afgetrokken. Ben nog steeds van mening dat de compensatie niet in verhouding staat met wat we hebben gemist, maar ga nu zo’n €10 per maand minder betalen en dat is wel fijn natuurlijk.

1 like

Ik hoop dat het er bij mij ook al afgegaan is. Hoe heb jij kunnen inloggen op duo? Ik word er telkens uitgegooid haha.

Ik las overigens dat ze in 2027 nog kijken naar extra tegemoetkoming voor de pechgeneratie. Ik hoop het zoooo

Op welk medium heb je dat bericht gekregen? Zouden ze iedereen tegelijk berichten of zou het in fases gaan… ik heb nog niets gezien…

1 like

Vanmorgen vroeg! Gisteren werd ik er ook steeds uitgegooid. Oh die extra compensatie zou fijn zijn. Maar ga nergens vanuit.

Ik kreeg berichten via mijn duo. Maar ook pas vandaag geloof ik. Hoorde dat sommige mensen gisteren mails hebben gehad maar hoe dat precies zit weet ik niet. Een vriendin van mij (tegelijk afgestudeerd, zelfde opleiding etc) heeft nog geen bericht gehad dus denk in fases?

3 likes

Ik heb geen mail oid gehad maar de berichten kan ik al lezen als ik inlog bij duo

1 like

Ik kon vanochtend vroeg ook inloggen, zal nu wel overbelast zijn. Gaat bij mij ook een tientje schelen! Geen rekening mee gehouden dus dat is wel een meevaller.

2 likes