Afbetalen studieschuld

Al met al toch klaar met afbetalen op je 63e ipv je 65e :smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Ik heb echt al meerdere keren contact gehad met duo hierover want mijn vriend, beste vriendin, en al mijn siblings hebben hier bericht over gehad maar ik niet? Echt al vorig jaar ook. De laatste keer dat ik met iemand van duo erover sprak zei die dat ik af moest wachten tot januari of het niet automatisch gebeurd maar?? Ik vind het zo gek. En als je dan idd ook de tegemoetkoming voor de lening zelf aan moet vragen, hoe kan het dat anderen daar al bericht van hebben gehad dat ze daar recht op hebben, en hoe kan je dat dan aanvragen???

(sorry dit is niet op jou maar ik ben echt zo boos vandaag op alles en ik heb net m’n hele fucking vakantie bonus weer overgemaakt naar duo en ik wil ook gewoon die tegemoetkomingen waar ik recht op heb)

Edit: ik moet zeggen dat de informatie erover op de website van duo wel flink verbeterd is haha

5 likes

Ja zo vreemd, ik heb hier ook nog niks over gehoord terwijl ik het wel zou moeten krijgen :cry:

Edit: huh ik heb nu ff de (vernieuwde) duo website gecheckt en wat @Nysm zegt lijkt niet overeen te komen met die informatie? Op de duo website staat dat je geen voucher meer krijgt maar gewoon een tegemoetkoming, en je hoeft daar niks voor aan te vragen.

1 like

Je hoeft niks zelf aan te vragen, tenzij je geen studiefinanciering hebt gebruikt terwijl je daar wel recht op had. Zou verder gewoon afwachten want Duo zelf geeft aan dat je vanzelf bericht krijgt.

1 like

Zag gisteren dat het online rond ging dat je nu die compensatie kan aanvragen. Ik heb niks gedaan en kreeg zojuist bericht dat bij mij het bedrag van de tegemoetkoming basisbeurs en die van de tegemoetkoming voucher van m’n studieschuld is afgetrokken. Ben nog steeds van mening dat de compensatie niet in verhouding staat met wat we hebben gemist, maar ga nu zo’n €10 per maand minder betalen en dat is wel fijn natuurlijk.

1 like

Ik hoop dat het er bij mij ook al afgegaan is. Hoe heb jij kunnen inloggen op duo? Ik word er telkens uitgegooid haha.

Ik las overigens dat ze in 2027 nog kijken naar extra tegemoetkoming voor de pechgeneratie. Ik hoop het zoooo

Op welk medium heb je dat bericht gekregen? Zouden ze iedereen tegelijk berichten of zou het in fases gaan… ik heb nog niets gezien…

1 like

Vanmorgen vroeg! Gisteren werd ik er ook steeds uitgegooid. Oh die extra compensatie zou fijn zijn. Maar ga nergens vanuit.

Ik kreeg berichten via mijn duo. Maar ook pas vandaag geloof ik. Hoorde dat sommige mensen gisteren mails hebben gehad maar hoe dat precies zit weet ik niet. Een vriendin van mij (tegelijk afgestudeerd, zelfde opleiding etc) heeft nog geen bericht gehad dus denk in fases?

3 likes

Ik heb geen mail oid gehad maar de berichten kan ik al lezen als ik inlog bij duo

1 like

Ik kon vanochtend vroeg ook inloggen, zal nu wel overbelast zijn. Gaat bij mij ook een tientje schelen! Geen rekening mee gehouden dus dat is wel een meevaller.

2 likes

Ik heb gisteren een mail gekregen over dat ik de tegemoetkoming krijg en dat het verrekend is met mijn studieschuld! Ik heb heel vaak geprobeerd in te loggen en kwam er net pas in. Het scheelt voor mij in totaal €820. Ik had niet verwacht dat ik in aanmerking zou komen, dus ik ben hier heel blij mee (ondanks het feit dat ik vind dat nog grote stappen moeten zetten om het leed voor ons als pechgeneratie te verzachten).

2 likes

Ik heb ook een mailtje, mijn 2 jarige master viel binnen het leenstelsel. Alleen nu zeggen ze in de brief dat de tegemoetkoming voor 17 maanden is? Ik snap er echt niks van want mijn master duurde gewoon 2 jaar (24 maanden dus) :sweat_smile:

Ik heb echt geen idee waar die 17 maanden vandaan komt.

Klopt het aantal maanden bij anderen wel gewoon? Ik krijg volgens DUO iets van 500 euro terug terwijl dit 820 euro zou moeten zijn…

2 likes

Nee, bij mij klopt dit ook niet. Ik krijg maar voor 12 maanden van mijn master tegemoetkoming terwijl hij wel 2 jaar heeft geduurd. Ook bij een vriendin met een twee jarige master krijgt zij maar 1 jaar…

Bij mij klopt het wel, bij een vriendin van mij ook niet. Zij had uitloop op haar bachelor, die maanden zijn er precies af gehaald.

1 like

Haha ik heb drie jaar master gedaan en zal ook wel amper wat krijgen

3 likes

Maar dat klopt wel. Op die uitloop had ze geen recht op basisbeurs gehad, dus ook geen recht op compensatie.

Ja dat snap ik, ik bedoel ook: ze kreeg niet de wettelijke duur van haar master maar de duur van haar master min het aantal maanden dat ze extra deed over haar bachelor. In die extra maanden kreeg ze wel studiefinanciering. En je had vroeger recht op je wettelijke studieduur plus 1 jaar, dus eigenlijk wel een beetje krom.

Heb jij het al kunnen inzien? Ik krijg ruim 1200 euro, van 36 maanden, maar snap ook niet hoe ze daar aan zijn gekomen. Een groot deel van de bachelor en de hele master was onder het leenstelsel. Had de maximale 48 maanden verwacht. Had ook gerekend op die vergoeding studievoucher, maar daar zie ik ook nog niks van terug. Wacht wel nog even af, maar ik wil :moneybag::moneybag::moneybag::moneybag:

1 like

Ik kom niet voor die tegemoetkoming in aanmerking maar ik denk ff mee. Kan t niet zo zijn dat vakanties bijv niet meetellen?

1 like