Hehe eens, pro consumption smoothing. Tenzij je veel onzekerheden hebt over je toekomstige inkomen.
Maar er is qua aflossen eigenlijk ook totaal geen universeel advies. In het nieuwe stelsel, met de huidige rentestand is sparen over het algemeen voordeliger dan aflossen. Maar het maakt enorm uit of je hypotheekbedrag 500.000 is en daar 40.000 door schuld vanaf gaat of 300.000 minus 40.000. Of je hard kan aflossen en dan spaargeld overhoudt of niet kan sparen als je harder af lost. Zou sowieso iedereen aanraden om ook goed te kijken wat in je eigen situatie voordelig is.
Ja dit is inderdaad ook hoe ik er in sta. Ik heb gewerkt om mijn hele studie + huur zelf te betalen al die jaren en heb bij geleend om alle leuke dingen te doen die ik wilde. Veel vakanties, festivals en dagjes weg. Ik kan het nu makkelijk terug betalen dan als ik het toen zelf had moeten ophoesten. Ik had wel 100% baan garantie van mij studie dus dat maakte lenen ook makkelijker
Soms dan knaagt het aan me dat ik zoān schuld hebt maar rationeel is het gewoon slimmer om er lang over te doen.
Ik heb vandaag mijn partner doorgegeven bij DUO. Heb sinds maart een samenlevingscontract en had even niet meer in de smiezen dat je dit dan ook nog moet melden⦠Ik vind dat nog steeds apart. Nu afwachten wat er gaat gebeuren met mijn maandbedragā¦? Ik kon ook nog kiezen of ik dit door wilde geven voor het maandbedrag in 2019 of in 2020. Toen rees er pas echt een groot vraagteken boven bij mijn hoofd. Dan denk ik echt DUO kom zelf met de beste optie voor me. Ik snap dan niet goed wat dan het beste is voor mij om te doen. Ze kijken naar het inkomen van je partner van 2 jaar terug. Dus ik heb 2019 maar gepakt, and now we will waitā¦
Ik zie dat ik het afbetalen zonder problemen 60 maanden kan uitstellen. Als ik dat niet doe begin ik in januari. Wat zijn jullie ervaringen met uitstellen? Ik heb er nu niet per se een reden voor behalve dat ik in de komende jaren een huis wil gaan kopen in mijn eentje. Alvast dank!
Is het verplicht om je partner door te geven? Ik ben al een aantal jaar aan het terugbetalen volgens het oude stelsel en afgelopen jaar getrouwd. Maar nog geen partner doorgegeven.
Ik vind het eigenlijk ook niet chill als zijn inkomen wordt meegerekend om te bepalen wat ik moet terugbetalen. Dat was voor mij ook de voornaamste reden om oude stelsel te kiezen.
Door een huwelijk ben je fiscaal partner van elkaar, indien je dat van te voren al niet was.
DUO vraagt gegevens bij de belasting op, dus ik neem aan dat ze informatie ook daar van kunnen afleiden?
Zelf geen ervaring mee want chronisch vrijgezel, maar bij mij staat nu: wij vragen gegevens bij de belastingdienst op. Om mijn draagkracht te bepalen.
Waarom zou je niet nu dan al gaan betalen? Want die schuld heb je toch, of nu al wel betaalt of niet, met het oog op het kopen van een huis.
Ik hoefde mijn studieschuld niet perse op te geven bij een hypotheek omdat het boven nhg grens is. Wel gedaan maar geen problemen meegehad terwijl het te lenen bedrag wel ruim omlaag ging.
Scheelt dat we met zijn 2 zijn.
Partner telt ook mee voor DUO. Maakte voor mij niet uit moet toch maximale terug betalen per maand. Totale schuld / 180 maanden.
Merk er nu eigenlijk niet veel van. Maar eerste tijd was wel wennen dat bedrag opeens eraf elke maand, dus zou eigenlijk wel meteen mee beginnen.
Zette zelf niet trouw dat bedrag al opzij van te voren.
Ik snap hier echt geen hol van, vriend en ik hebben allebei studieschuld. Die van hem een stuk hoger dan die van mij. Moeten allebei binnenkort gaan betalen, als ik de rekenhulp invul en ik geef aan dat ik geen partner heb dan moet ik 75 euro per maand betalen. Als ik aangeef wel een partner te hebben en ik vul zijn schuld ook in dan moet ik 155 per maand betalen. In allebei de gevallen is dat wat ik naar draagkracht kan betalen, het wettelijke bedrag is in allebei de gevallen 155. Dus in mijn eentje kan ik naar draagkracht het wettelijke bedrag niet betalen, maar samen met hem wel? Terwijl hij echt een behoorlijke studieschuld heeft en ook een hoog maandbedrag. Hij verdient ook ongeveer 800 netto per maand dan ik trouwens. Maar zijn inkomen maakt toch niet dat ik meer kan betalen aangezien hij zelf ook een schuld af aan het lossen is?
Ik vind dit zo ingewikkeld allemaal joh. En wij houden onze financiƫn helemaal gescheiden, ja we delen de huur en vaste lasten en betalen boodschappen enzo samen. Maar duo bepaalt dan dat je al het geld maar op een grote berg moet gooien en alles samen betalen?!
Sorry je tagde mij maar ik weet er echt niet zoveel van hoor!
Maar heeft je hypotheekverstrekker dan niet om je schuld gevraagd? āJe hoeft het niet op te geven als je geen nhg neemt/er niet voor in aanmerking komt.ā is namelijk wat veel makelaars zeggen omdat je als je het verzwijgt in de problemen komt met je nhg maar officieel is het nog steeds fraude om het te verzwijgen, of je nu een nhg hebt of niet. Tenzij de bank er niet om vraagt natuurlijk maar dat heb ik in ieder geval nog nooit gehoord.
Ik zou goed kijken wat het stopzetten nu voor verschil maakt en of dit ook over de langere termijn een gunstig moment is om te stoppen. De rente is momenteel 0 en mogelijk blijft dat zo, maar het kan ook zijn dat deze over enkele jaren weer stijgt. De maanden die je stopzet komen er aan het eind van de rit weer bij. Ik kan me voorstellen dat er momenten komen waarop stopzetten een nog wel grotere opluchting kunnen zijn.
Fiscaal partner waren we al, dus ik ga er voor nu maar ff vanuit dat er dan niks wijzigt. Thanks voor je antwoord iig!
Nee volgens mij niet. Maar heb het wel aangegeven, dus weet niet wat er uit zou gekomen zijn als ik het niet deed.
Zit ook niet bij een bank voor een hypotheek.
Er is bij mij ook nooit naar mijn studieschuld gevraagd bij het afsluiten van een hypotheek, omdat het aankoopbedrag boven de NHG grens zat. Niet door de hypotheekadviseur en ook niet door de verstrekkende partij. Heb het ook niet zelf afgegeven. Je hebt geen recht op garantie dus maakt het niet uit. Is geen fraude in deze situatie.
Vind dit wel echt heel raar. Een bank moet als verstrekker eerlijk inzicht hebben in jouw lasten om te bepalen of je een bepaald bedrag aankan. Als later blijkt dat je het niet kan betalen (er gebeurt bijv iets ernstigs), moeten zij namelijk vanaf het begin het eerlijke financiƫle plaatje gehad hebben. Het is best vreemd dat banken niet naar betalingsverplichtingen vragen.
Een hypotheekverstrekker/financieel adviseur vraagt misschien niet specifiek naar een studieschuld (hoewel steeds meer), maar er wordt altijd een kopie van je schulden opgevraagd. Overzicht van DUO niet aanleveren = verzwijgen dat je een studieschuld hebt. Een hypotheekverstrekker kan er alleen niet makkelijk achter komen.
Jouw vraag heb ik toevallig deze week ook nog gepost haha. Inmiddels ben ik erachter dat het dus NIET automatisch wordt doorgegeven aan DUO.
Ik zag alleen staan dat alle maanden dat je een fiscaal partner had, maar het niet had doorgegeven, je termijn wordt verlengd. Dus hoe ik het begreep: Stel je hebt na die 15 jaar nog een bedrag openstaan, wordt dat niet kwijtgescholden maar moet je gewoon langer doorbetalen.
Bij mij is dat dus niet van toepassing, dus ik ga ook niks doorgeven. Heb geen zin in hoger bedrag terwijl ik het op deze manier ook kan afbetalen.