Airfryertopic

Hoi,
Ik wil een airfryer kopen.
We zijn met z’n 2en in huis en eten niet vaak met meer. We eten veganistisch dus er hoeft geen vlees ofzo in.
Welke heb jij en waarom is die chill?
(ik wou die van 180 euro kopen maar kijk nu of er niet iets goedkopers is)

Ik heb er 1 gehad maar vond het echt een onding. Doet in principe hetzelfde als een oven. Wij gooiden er soms frietjes in maar die smaakten gewoon niet echt lekker.

2 likes

Airfryer XL van Philips! Met een extra bakplaat voor groente, werkt echt veel sneller dan een oven en het voelt veel gezonder aan dan in een pan.

Ik heb de XL van Philips en tot nu toe is ie genoeg voor ons (2 volwassenen en een peuter). Schoonmaken is echt kut, in het begin gebruikte ik geen spatdeksel waardoor het vet nu allemaal tegen het warmteding zit. Elke keer dat de airfryer aan gaat, rookt ie als een mofo. En nog steeds te lui om het goed schoon te maken :sweat_smile:

We gebruiken em vooral voor broodjes en om te “frituren”. Ooooh laatst had ik een quiche gemaakt en die was bijzonder goed gelukt. Je leest overal dat je moet “spelen met de temperatuur” en dat is kut, want je wil gewoon weten of het 3 min op 200 is of 4 min op 180. Soms doet die ene minuut het ‘em echt en heb je al verbrande zooi.

Het is een lomp ding voor in de keuken/kast, maar ik wil niet meer zonder!

Heb jij ook de xl?
Ik vind dat ding idd zo gigantisch. Maar nu sta ik steeds mini loempia’s, aardappels en kroketten te bakken en dat is ook niet handig.
Is het makkelijker dan een burger op bakken in de pan?
@SimpleThings hoe is het dan anders dan een oven als je een quiche maakt?
Mijn oven is zo groot als mn fornuis en ook best chill maar zou ik die bij wijze van weg kunnen doen?

@Wodka welke had je?

Ik had de XL. Wat @Noomie allemaal in haar airfryer doet, deed ik simpelweg in de oven. Ik heb een kleine keuken dus dat ding stond mij altijd in de weg en had weinig ruimte om m ergens op te bergen! Mijn vriend moest m altijd schoonmaken want ik had dat ding anders het raam uitgegooid haha

1 like

Geen idee, heb nog nooit een quiche gemaakt in de gewone oven haha.

Ooooh en toen we een weekend weg gingen (vakantiehuisje), hadden we de airfryer meegenomen en hoefde ik niet te koken.

Ovenschotels en pizza maak ik nog wel in de gewone oven. De airfryer is te klein voor mijn ovenschalen of een hele pizza. Een halve zou mss wel passen. Of kwartjes.

Je hebt een Facebookpagina waar mensen hun recepten en tips delen. Zitten voor wat oudere huisvrouwen op, maar heb veel gehad aan de tips/recepten.

2 likes

Op aanraden van iemand van het forum (edit: van @Delos !) deze pas gekocht:

https://www.bol.com/nl/p/tristar-crispy-fryer-xl-fr-6990-hetelucht-friteuse/9200000041677109/

Ik vind het wel een fijn ding. Alleen nog gebruikt voor patat (2 personen). Proeft niet als de real deal, maar goed genoeg. Vind het zeker beter dan de oven, want:

  • Je kunt (moet) je patat omschudden. Dat gaat met het mandje van de airfryer simpel. Je oven schud je echter niet zo handig.
  • Snel op temperatuur
  • Makkelijk schoonmaken
  • Stinkt niet als een frituur

Nadelen:

  • Omvang mandje vind ik niet groot, een ovenschotel maak ik dus gewoon in de oven
  • Nog een apparaat in de keuken

Behalve patat (en aardappelpartjes) heb ik er ook cordon blues in gebakken. Die werden oprecht lekker (dat had ik niet verwacht). Verder heb ik nog niets geprobeerd.

Dankje ik heb deze gevraagd!!

2 likes

Wij hebben deze:

https://www.kookpunt.nl/montana-master-fryer-xl-multifunctionele-airfryer/nl/product/20596/

Heel tevreden mee!

https://www.bol.com/nl/p/inventum-gf250hl-hetelucht-friteuse/9200000046830294/

Nog steeds heel tevreden over deze! Wordt hier iedere dag gebruikt!

Ja waarom niet? Het enige wat er overheen gaat is hete lucht :relaxed:

2 likes

Ik heb de Philips Viva en ik ben echt fan. <3 Ik twijfelde destijds tussen deze en de XL maar die is echt gigantisch.

Ik eet ook veganistisch en gebruik hem bijna elke dag. Het is wel echt een mini-heteluchtoventje; dus verwacht niet dat kroketten van bijv. De Vegetarische Slager mooi bruin worden. Die doen het echt het beste in een flinke laag olie. Maar in principe kan je er gewoon alles in gooien waarvan je wil dat het warm wordt. :stuck_out_tongue:

Edit: ik zie dat je al weet welke je wil haha :smiley: Veel plezier ermee iig <3

3 likes

Wooow deze is wel echt heel mooi. En wordt het alleen warm of wel beetje krokant? En kan je anders een kroket eerst aanbakken en dan in de airfryer doen? Of met olie erin doen?

Ik had er er eerst eentje van inventum en mn ouders een Philips xl en ben toch ook over gestapt naar de Philips xl. Wereld van verschil in smaak, alles is super lekker en gaat lekker snel! Broodjes zijn afgebakken in 4 minuten, wat wilt een mens nog meer?

Ik heb in ieder geval ook geen oven door de airfryer maar ik woon helemaal alleen, dus alle ovenschotels passen in een kleinere ringvorm erin, en het is ook genoeg voor als m’n vriend mee eet dus ik ben blij.

Jaaa ik vind hem ook zo mooi! :smiley: Alles wat normaal krokant zou worden in een oven wordt krokant, dus bijv. loempia’s, tofu, broodjes, patat, kikkerwten, groenten.

Volgens mij is het niet de bedoeling om veel olie erin te doen, denk dat dat zelfs slecht is voor het apparaat (en misschien wel gevaarlijk?) als het gaat rondvliegen door dat ding en dan tegen de verwarmingsbuis komt (want die zit erin, haha) + ze worden standaard geleverd met een mandje, dus zonder speciaal bakplaatje of een blikje kan je dingen niet eens in olie leggen.

Ja deze heb ik ook! Ik vind me fijn haha. Gebruik m altijd voor mezelf alleen dis dan is het mandje wel groot genoeg. Met meerdere eters sta je wss ook achter het fornuis ipv dat je alles erin flikkert en daarna kan eten haha.

Als ik aardappelen eet gaan ze ook elke keer erin. Favoriet is gewoon gesneden groente: aubergine, champignon, paprika, courgette en dan even bakken.

Heb ook al zalm en kip er erin gemaakt en pak het ook snel om even wat broodjes ofzo op te warmen.

2 likes

Jaa jij was het! Ik heb je even vermeld in die post :grimacing:

1 like

Oh haha daarom reageerde ik niet hoor, je herinnerde me alleen even aan hoe dol ik ben op dat ding :joy:
Ik was 2 weken bij mijn ouders en ik heb hem serieus gemist haha!

1 like

Kan je er ook van die croissantjes in maken? Anders moet ik nu zo’n ding hebben