Alles over slapen, bedden, avondrituelen etc

Toen ik dit topic opende kwam ik binnen toen je net over je onderzoeken over narcolepsie vertelde. Is daar ooit nog wat uitgekomen?

Lijkt me echt heel eng. Ik heb hier in lichte mate last van, maar voor m’n gevoel nooit langer dan 15 min.

Het is geen narcolepsie, de neuroloog heeft het onder parasomnie geschaard, maar dat betekent dus gewoon afwijkend slaapgedrag, dus daar heb je niet zo veel aan haha.

Heb toen een tijdje bij een medisch psycholoog in het ziekenhuis gelopen en kreeg antidepressiva die tegen de slaapverlamming hielpen. Dat hielp inderdaad, maar ik had allemaal gekke bijwerkingen (heel licht slapen, elk uur wakker worden, heel veel nachtmerries) dus daar ben ik toen mee gestopt.

Nu ga ik naar een normale psycholoog hiervoor en binnenkort ook weer naar een psychiater om te kijken of we iets anders qua medicatie kunnen proberen.

1 like

Wat frustrerend dat het zo erg zoeken is naar een oplossing:(

Hoop dat je niet meer zulke vervelende bijwerkingen krijgt als je weer iets krijgt voorgeschreven.

1 like

Wat frustrerend zeg. Heb je al cognitieve gedragstherapie gehad?

Ik heb een paar weken voor het eerst ernstige spierverlamming gehad. Bij mij lag het echt aan nachten niet goed kunnen slapen agv hormonen (zwanger). Echt zo eng. Alsof er iemand ik m’n borst lag om me te doden. Je kunt niks vw REM slaap dan accepteren. Resulteren dat ik helemaal niet meer durfde te slapen. Na slaap restrictie gelukkig goed gekomen. Hoop dat jij ook een oplossing vindt hiervoor.

1 like

Ik heb dit ook maar dan hypnopompe hallucinaties!! Als ik s’nachts wakker word zie ik allerlei shit; de trui over mijn stoel wordt opeens een man die in mijn kamer staat etc. Heel irritant.

1 like

Geen antwoord op je vraag maar een mede-klacht: ik heb ook een vierseizoenen dekbed van ikea (misschien wel dezelfde als jij) met rotknoopjes. Ik krijg ze niet eens dicht. Het lijkt bij mij wel alsof ze zijn kapot geknaagd door een hond.

Iemand misschien een gouden tip hoe je zelf die drukknoopjes kan vervangen door goede kwaliteits-drukknoopjes?

1 like

Ik heb het rPET 4 seizoenendekbed van de Hema. Het is heerlijk fluffy en heb 'm al aan meerdere mensen aangeraden die er ook blij mee zijn.

2 likes

Het dekbed van Yumeko is als beste uit de test van de consumentenbond gekomen. Ik ben er ook erg blij mee, en slaap het grootste gedeelte van het jaar onder het lente-gedeelte.

2 likes

:cry: Ik heb sinds augustus vorig jaar echt slaapproblemen. Eerst door een weer actief date-leven (nog steeds overigens met dezelfde persoon, maar ik hou nu normalere tijden aan) en nu omdat ik vaak overprikkeld ben door mijn autisme en dan dus in het oranje/rood kom. Ik krijg nu Zolpidem (10 mg) voorgeschreven van de psychiater, maar ik wil dat dus niet te vaak gebruiken. Alleen ik merk nu dat ik in de nachten dat ik het niet gebruik ik echt moeite heb met genoeg slapen en vooral ook inslapen. Inslapen is ook echt het grootste probleem hier. Een routine aanhouden heeft voor mij ook geen effect, want de ene keer zijn mijn hersenen na de routine op en een andere keer ben ik alsnog een stuiterballetje.

Heel herkenbaar. Het schijnt ook heel belangrijk te zijn om voldoende rustmomenten (bijvoorbeeld even op de bank liggen of muziek luisteren of gewoon voor je uit staren met een kop thee) overdag heel belangrijk zijn, zodat je ook in die tijd bijkomt en het niet allemaal afhangt van je slaap. Maar ik moet zeggen dat ik hier zelf wel echt slecht in ben en heel vaak met een vol hoofd en overprikkeld lijf in bed lig, waardoor het slapen niet lukt.

Dit doe ik meestal wel eigenlijk. Vooral met borduren heb ik dit wel. Maar op dagen dat ik het niet doe slaap ik volgens mij inderdaad wel onrustiger. Misschien toch eens gaan bijhouden.

Ik heb eentje van Wehkamp (van wol), heel tevreden mee

2 likes

Ik herken dit enorm. Heb sinds september 2019 echt enorme moeite met inslapen en ben afgelopen oktober begonnen met kritisch kijken naar m’n slaaphygiene. Wat ik een fijne website vond om meer over te lezen is Slaap: Alles over slaaphygiëne - De Maakbare Mens en volgens mij heeft iemand eerder in dit topic ook veel tips geschreven (niet al te ver terug dacht ik).

Het is namelijk de bedoeling dat je je bed associeert met slapen (of seks want = positief) en niet met andere dingen. Dus ben gestopt met telefoon in bed scrollen (dit deed ik s ochtends en s avonds), s avonds stop ik m’n telefoon een uur voordat ik ga slapen weg en doe ik rustigere activiteiten en heb minder felle lampen aan, ik ga er s ochtends meteen uit ipv half uur / uur te snoozen oid. En als ik een halfuur wakker lig (voor m’n gevoel) ga ik eruit en op de bank in het donker zit totdat ik begin te geeuwen en dan ga ik weer liggen.

Het is even lastig in het begin om dit door te zetten (zoals altijd met gewoontes) maar dit alles heeft er wel voor gezorgd dat het sindsdien een stuk beter gaat. Al zitten er nog steeds nachten tussen dat ik moeilijk inslaap, met name dagen waarop er veel stress of prikkels zijn geweest.

Wat betreft de zolpidem (gebruik ik ook) is het idd beter om dit niet te vaak te doen omdat je lichaam eraan went en dan meer nodig heeft voor hetzelfde effect. Ik snij zelf met een scherp mesje de pil in vier of drie stukjes en gebruik een klein stukje op nachten dat ik écht moet slapen en het niet lukt. Omdat het alleen om inslapen gaat werkt dat kleine stukje al om m’n lichaam het slaapsignaal te geven en daarna slaap ik door.

Lang verhaal geworden maar hoop dat je er wat aan hebt!

Oh en wat ik ook gebruik is passiflora forte van a.vogel wat ook heeft geholpen. Is een homeopathisch middel en was op aanraden van m’n POH GGZ. Ik neem er twee 10 mins voordat ik ga slapen (anders dan wat op verpakking staat maar is voor iedereen anders) en werkte na een week ook goed en bijna een jaar gebruikt. Gebruik ik nu een stuk minder omdat het veel beter gaat maar vond ik een goede extra support voor nachten dat ik geen zolpidem gebruik.

4 likes

Goede post! Ik ga zeker even naar de link en de andere tips kijken :slight_smile: Snoozen doe ik sowieso niet echt veel. Vaak blijf ik 10-20 min liggen nadat de wekker gegaan is, maar ben dan wel wakker. Als ik niet kan slapen in de avond ga ik er inderdaad ook wel uit. Pas echt tot een uur of 1 's nachts zitten borduren (maar het werkte wel haha).

Ik ben zelf trouwens met een halve Zolpidem begonnen (op eigen initiatief overigens), maar dat had echt totaal geen effect. Kan in mijn geval ook komen door mijn brein die altijd druk is (door autisme en mogelijk AD(H)D) en vaak ook het meest creatief vlak voor ik ga slapen. Ik heb toevallig vorige week wel 2 dagen achter elkaar een pil geslikt, dag daarna was het oudjaar en de dagen erna zonder het gebruiken ging het slapen dus ook meteen minder. Ik slik het nu vooral als ik een paar nachten achter elkaar slecht geslapen heb en merk dat dat invloed heeft op hoe snel ik overprikkeld ben. Als ik al sta te huilen omdat ik bijvoorbeeld het geluid van een krakend boterhamzakje niet trek weet ik dat ik er eentje moet nemen (als ik niet moe ben uiteraard).

2 likes

Hoop dat er iets voor je bijzit en misschien een kleine aanpassing (of doorgaan met borduren als je niet kan slapen) al voor je helpt. Het is zo vervelend als je slecht / weinig slaapt en heeft zo’n grote impact op je dag. Merk zelf dat mensen dat enorm onderschatten (zeker nacht na nacht ipv eens in de paar weken).

1 like

Ja, ik merk zelf al vrij snel hoeveel impact het heeft. Helaas en gelukkig. Na twee nachten al ofzo. En dan wordt het bij mij ook zo’n vicieuze cirkel en heb ik geen zin in slapen. Ben ik al geen fan van (Want saai), maar dan al helemaal niet meer.

2 likes

Heeft iemand tips om eerder op te staan?
Het klinkt zo simpel maar ik blijf maar tegen dezelfde dingen aanlopen.
Ik werk vanuit huis (ook al voor corona) en heb in principe geen vaste tijd dat ik achter m’n computer moet zitten.

Klinkt megachill (is het ook wel), maar ik kom ‘s ochtends dus zó moeilijk m’n bed uit dat ik steeds veel later begin met werken dan ik eigenlijk wil. Ik ben dan heel erg moe en weet niet of het gewoon een ritmeprobleem is of iets anders.

Soms is het half 12 dat ik daadwerkelijk iets ga doen qua werk terwijl ik het behoorlijk druk heb en veel liever in de ochtend al wat uren gemaakt wil hebben.

Heeft iemand tips/ervaringen/een stappenplan of zo?

Het voelt echt megadom om dit te vragen want als ik dit lees zou ik zeggen: ga gewoon eerder je bed uit, maar ik blijf steeds in hetzelfde cirkeltje lopen.

Ik denk wel dat het een soort disciplinegebrek zou kunnen zijn, het is echt heel moeilijk om zonder iets aan druk van buitenaf je ritme te houden dus niks bijzonders, maar je moet het wel zelf doen. Jezelf uit bed schoppen zeg maar. Als je denkt dat dat het niet is en op zoek bent naar een praktische oplossing: ik hou enorm van mijn wake-up light. Zonder word ik liever niet wakker, met gaat het hartstikke goed en sta ik frisser op.

4 likes

@Hiraeth Heel simpel maar mij heeft het heel erg geholpen om mijn wekker (wake up light en dat helpt ook idd) aan de andere kant vd kamer te zetten zodat ik wel op moet staan om geluid uit te zetten. En inderdaad elke dag zelfde tijdstip opstaan maakt het uiteindelijk ook makkelijker.

1 like

Disciplinegebrek zou best kunnen, @Twijfelaar (ADD’er hier :raised_hand_with_fingers_splayed:t3:).

Het erge is dat ik dus al een wake-uplight heb :sweat_smile: (@Ophelia en @Gaston) Ik word meestal tussen 8 en 9 wakker, ga naar de wc en dan ga ik weer terug m’n bed in (zo stom, maar toch doe ik het bijna elke dag weer. Dan heb ik het koud en denk ik: héél even in bed, dan ga ik eruit! Kan best. En dan zit ik weer een (half) uur op m’n telefoon en moet ik nog douchen/aankleden/opmaken/de hond uitlaten/ontbijten voordat ik echt aan de slag ga.)
Ik denk dat als ik alleen m’n wekker aan de andere kant van de kamer zit dat ik daarna alsnog weer in bed ga liggen :sweat_smile:

Het probleem is niet echt hoe laat ik wakker word, maar meer dat ik het zo moeilijk vind om dan eruit te gaan door ‘al die dingen’ die ik dan moet doen.
Misschien dingen makkelijker maken door kleren klaar te leggen en zo?

1 like