Alles over slapen, bedden, avondrituelen etc

Goede post! Ik ga zeker even naar de link en de andere tips kijken :slight_smile: Snoozen doe ik sowieso niet echt veel. Vaak blijf ik 10-20 min liggen nadat de wekker gegaan is, maar ben dan wel wakker. Als ik niet kan slapen in de avond ga ik er inderdaad ook wel uit. Pas echt tot een uur of 1 's nachts zitten borduren (maar het werkte wel haha).

Ik ben zelf trouwens met een halve Zolpidem begonnen (op eigen initiatief overigens), maar dat had echt totaal geen effect. Kan in mijn geval ook komen door mijn brein die altijd druk is (door autisme en mogelijk AD(H)D) en vaak ook het meest creatief vlak voor ik ga slapen. Ik heb toevallig vorige week wel 2 dagen achter elkaar een pil geslikt, dag daarna was het oudjaar en de dagen erna zonder het gebruiken ging het slapen dus ook meteen minder. Ik slik het nu vooral als ik een paar nachten achter elkaar slecht geslapen heb en merk dat dat invloed heeft op hoe snel ik overprikkeld ben. Als ik al sta te huilen omdat ik bijvoorbeeld het geluid van een krakend boterhamzakje niet trek weet ik dat ik er eentje moet nemen (als ik niet moe ben uiteraard).

2 likes

Hoop dat er iets voor je bijzit en misschien een kleine aanpassing (of doorgaan met borduren als je niet kan slapen) al voor je helpt. Het is zo vervelend als je slecht / weinig slaapt en heeft zo’n grote impact op je dag. Merk zelf dat mensen dat enorm onderschatten (zeker nacht na nacht ipv eens in de paar weken).

1 like

Ja, ik merk zelf al vrij snel hoeveel impact het heeft. Helaas en gelukkig. Na twee nachten al ofzo. En dan wordt het bij mij ook zo’n vicieuze cirkel en heb ik geen zin in slapen. Ben ik al geen fan van (Want saai), maar dan al helemaal niet meer.

2 likes

Heeft iemand tips om eerder op te staan?
Het klinkt zo simpel maar ik blijf maar tegen dezelfde dingen aanlopen.
Ik werk vanuit huis (ook al voor corona) en heb in principe geen vaste tijd dat ik achter m’n computer moet zitten.

Klinkt megachill (is het ook wel), maar ik kom ‘s ochtends dus zó moeilijk m’n bed uit dat ik steeds veel later begin met werken dan ik eigenlijk wil. Ik ben dan heel erg moe en weet niet of het gewoon een ritmeprobleem is of iets anders.

Soms is het half 12 dat ik daadwerkelijk iets ga doen qua werk terwijl ik het behoorlijk druk heb en veel liever in de ochtend al wat uren gemaakt wil hebben.

Heeft iemand tips/ervaringen/een stappenplan of zo?

Het voelt echt megadom om dit te vragen want als ik dit lees zou ik zeggen: ga gewoon eerder je bed uit, maar ik blijf steeds in hetzelfde cirkeltje lopen.

Ik denk wel dat het een soort disciplinegebrek zou kunnen zijn, het is echt heel moeilijk om zonder iets aan druk van buitenaf je ritme te houden dus niks bijzonders, maar je moet het wel zelf doen. Jezelf uit bed schoppen zeg maar. Als je denkt dat dat het niet is en op zoek bent naar een praktische oplossing: ik hou enorm van mijn wake-up light. Zonder word ik liever niet wakker, met gaat het hartstikke goed en sta ik frisser op.

4 likes

@Hiraeth Heel simpel maar mij heeft het heel erg geholpen om mijn wekker (wake up light en dat helpt ook idd) aan de andere kant vd kamer te zetten zodat ik wel op moet staan om geluid uit te zetten. En inderdaad elke dag zelfde tijdstip opstaan maakt het uiteindelijk ook makkelijker.

1 like

Disciplinegebrek zou best kunnen, @Twijfelaar (ADD’er hier :raised_hand_with_fingers_splayed:t3:).

Het erge is dat ik dus al een wake-uplight heb :sweat_smile: (@Ophelia en @Gaston) Ik word meestal tussen 8 en 9 wakker, ga naar de wc en dan ga ik weer terug m’n bed in (zo stom, maar toch doe ik het bijna elke dag weer. Dan heb ik het koud en denk ik: héél even in bed, dan ga ik eruit! Kan best. En dan zit ik weer een (half) uur op m’n telefoon en moet ik nog douchen/aankleden/opmaken/de hond uitlaten/ontbijten voordat ik echt aan de slag ga.)
Ik denk dat als ik alleen m’n wekker aan de andere kant van de kamer zit dat ik daarna alsnog weer in bed ga liggen :sweat_smile:

Het probleem is niet echt hoe laat ik wakker word, maar meer dat ik het zo moeilijk vind om dan eruit te gaan door ‘al die dingen’ die ik dan moet doen.
Misschien dingen makkelijker maken door kleren klaar te leggen en zo?

1 like

Vind ik serieus best een goed idee :joy:

1 like

Wat ook kan helpen is om jezelf aan te leren gelijk iets te doen wat weinig moeite kost maar waar je wel wakker van wordt. Dus niet: elke ochtend een workout van een uur (want als ik mezelf dat voorneem dan draai ik me 's ochtends echt 10x liever om) maar misschien iets als: 10 minuutjes buiten wandelen of 10 minuutjes yoga doen. Of heel laagdrempelig: 3 minuten in de tuin / op je balkon staan en frisse lucht inademen. De kans dat je daarna terug in bed gaat is veel kleiner!

7 likes

Ook een goed idee! Ik kan wel wat rustige yogaoefeningen doen. Wandelen doe ik zodra ik aangekleed en zo ben altijd met de hond!

En ik heb een badjas besteld, @Ophelia :joy:

3 likes

Bij mij helpt het om naar de woonkamer te gaan en de gordijnen wagenwijd open te doen. De hoeveelheid daglicht maakt me dan wakker. Werkt natuurlijk alleen om 8/9 uur in de winter maar is misschien al een stap vooruit!

3 likes

Ik sta veel liever op als ik mijn ochtendroutine al uitgestippeld heb en het plezant is. 's Avonds denken aan hoe je je wilt kleden, welke douchegel je gaat gebruiken, wat je wilt eten etc. kost echt weinig tijd en moeite, maar 's ochtends bespaar je er in mijn ervaring superveel stress mee.
Warme badjas en sloffen zijn superbelangrijk, maar bijv. ook dingen als mijn kop en de thee die ik wil drinken al klaarzetten, mijn kleren voor de dag al klaarleggen, 's avonds alvast een filmpje ofzo uitkiezen dat ik bij het ontbijt ga kijken. Een lekker en voedzaam ontbijt doet het hem voor mij ook altijd, ik sta echt graag op als ik weet dat ik gelijk iets waar ik van houd kan eten.

10 likes

Ik ook niet @anon3219017, ik ben echt team sokken in bed. Anders krijg ik al heel snel kramp en slaap ik slecht door te koude voeten. :weary:

@hiraeth Proactief van je om meteen door te pakken en een badjas te bestellen zodat je het hopelijk minder koud hebt morgen. Ik duik na het douchen graag nog weer even terug in bed ook om dezelfde reden en lig dan ook soms weer veel te lang. Heel herkenbaar dus!

1 like

Sokken in bed trek ik alleen aan als ik echt niet opwarm, maar ik vind sokken buiten bed al verschrikkelijk (Tenzij ze nieuw zijn).

1 like

Ik heb mijn telefoon niet in de slaapkamer maar in de woonkamer liggen. En sochtends wil ik altijd graag dingen checken dus dan moet ik m’n telefoon pakken. En als ik dan toch in de woonkamer ben ga ik sneller ontbijten enzo.
Ik mag alleen m’n telefoon ophalen om in bed mee te zitten als ik weekend heb (en dan doe ik het ook niet altijd).
Mijn redenen om mijn telefoon niet mee de slaapkamer in te nemen zijn trouwens dat ik daardoor sneller wil gaan slapen en eerder uit bed ga. Een bijkomend voordeel is dat ik er meer boeken door lees.

5 likes

Wat een onwijs fijne tips en wat leuk om te lezen hoe jullie hiermee bezig zijn!

Ik ga een aantal tips toepassen (de badjas, m’n wake-uplight weer gebruiken, sokken aan of naast m’n bed leggen en ik vind de tips van @anon28710462 ook heel fijn om 's avonds meer klaar te leggen en vast na te denken over wat ik precies ga doen).
Ik ben vanmorgen in elk geval niet meer in bed gaan liggen nadat ik eruit was gegaan :partying_face:

En goede vraag @Feather! Ik heb dat ook weleens gedacht maar ik denk dat een later ritme gewoon niet bij me past. Ik word er heel onrustig van als ik 's avonds nog moet werken en slaap daardoor ook weer later en slechter en dan blijf ik in dat cirkeltje.

Thanks allemaal! <3

4 likes

Misschien is een daglichtlamp aanschaffen een idee? Ik had hier, sinds het najaar, ook last van en sinds ik dagelijks weer even mijn daglichtlamp aanzet gaat het opstaan stukken beter.

2 likes

Iemand ervaring met een emma matras? Ze zijn in de aanbieding via de appie zag ik vandaag.

Ook een goede! Ik heb er ooit een gehad maar heb die teruggestuurd omdat ik m amper gebruikte en dan doet ie niet zo veel :joy:

Nevermind, ik vind emma niet zo betrouwbaar (o.a. Door review op bedtwijfelaar.nl). Volgende vraag: iemand ervaring met een matt topper? :grin:

1 like