Alles over slapen, bedden, avondrituelen etc

@Lipglossy Ik vond een matras uitzoeken zo ontzettend lastig. Ik had ook echt de angst om een miskoop te doen. De positieve verhalen over Matt, de flexibiliteit qua aanpassen van hardheid, en dat je het matras 120 mag uitproberen gaven voor mij de doorslag. Ondertussen slaap ik er ongeveer 2 maanden op en ik ben er tevreden mee. Ik heb de volgorde 1 keer aangepast na een maand. Niet omdat ik die eerste volgorde niet lekker vond liggen, maar omdat ik het verschil wilde proberen. Vind beide lekker liggen in ieder geval. Ik heb het matras op een boxspring onderstel liggen. Succes met je zoektocht en de keuzes!

3 likes

Ik zou dat prima doen. Had ook een tweedehands matras op m’n vorige bed.

3 likes

@anon4775214 maar wat is krap bij kas? Ik stel mij voor je dat je weinig geld hebt om van rond te komen, dat dit nog wel even duurt maar een nieuw dekbed wel nodig is. Dan is bijv. 60 euro voor een nieuw dekbed veel geld als je weinig geld hebt. Daar kan je heel veel boodschappen van halen.
Als je dan een dekbed kan kopen voor 20 euro oid en je kan het zelf wassen is dat toch perfect. Scheelt veel geld en zo vies is het niet. Gewoon doen. Je hebt het dekbed al gekocht, wassen en op je bed leggen. Na een paar nachten ben je er wel aan gewend.

2 likes

@anon4775214 ik snap niet waarom je deze tweedehands zou kopen voor 60 euro?

Kijk wat ik heb gevonden op IKEA - smasporre dat scheelt echt niets met normale prijs. Dan zou ik toch voor een nieuwe gaan zeker als je dan niet hoeft te laten stomen etc

1 like

Waar staat dat ze het dekbed voor 60 euro gekocht heeft?

2 likes

Geen idee, dat heb ik dan denk ik verzonnen :joy:
Ik dacht dat ze dat ergens geschreven had maar kan het niet meer terugvinden

2 likes

Eens. Als dit jullie ritme is en jullie slapen voldoende en aarden er goed op, dan is dat gewoon prima. Landen genoeg waarin bv in de middag door volwassenen een dutje gedaan wordt, terwijl dat in NL bv weet not done is.

1 like

Dat is toch gewoon een bioritme? Ongezond is als het superonregelmatig is. Veel mensen hebben verschillende bioritmes

1 like

Heeft iemand tips om beter je bed uit te komen? Als ik de deur uit moet heb ik geen enkele moeite met opstaan, maar ik werk 90% van de tijd thuis en dan voel ik echt geen druk om op te staan (speelt ook mee dat het al maanden heel rustig is op mn werk). Daardoor blijf ik te lang liggen en word ik ook niet goed wakker.

Ik wil eigenlijk gewoon opstaan als ik wakker word en dan de tijd nemen om wakker te worden met koffie en ontbijt voordat ik ga werken maar ik krijg het echt niet voor elkaar.

2 likes

Met jezelf of met iemand anders afspreken om de deur uit te gaan voor een ommetje/kopje koffie/ontbijtje/boodschapje voordat je aan je werkdag begint?

3 likes

Ja met mezelf afspreken wordt lastig :yum: maar ik kan wel een vriendin vragen inderdaad! Thanks.

1 like

Ik doe dit soms en met iemand koffie/ontbijt voor werk vind ik zo gezellig dat ik het vroege opstaan gauw vergeten ben en dan begin ik m’n dag ook veel leuker omdat ik al “iets leuks gedaan heb” ipv “gewoon moet werken”.
Dus soms doe ik dat in m’n eentje ook, omdat ik zin heb in een bepaald gebakje en dat dan ga halen - thuiswerken kan maar beter lekker zijn :smile:

3 likes

Ah dit is echt wel slim!

@Falafel oh ja dat maakt het ook nog wel moeilijker, ik woon in een studio. Als ik een aparte slaapkamer zou hebben zou het me ook makkelijker afgaan. Wekker ergens anders leggen werkt niet want dan zet ik hem uit en ga ik weer liggen.

2 likes

Ja echt dit, in theorie zo simpel maar ik doe dit gewoon echt niet. Hahaha.

2 likes

De laatste tijd kan ik mijn draai niet vinden in bed. Ik lig niet lekker en het duurt lang voordat ik in slaap val. Terwijl ik soms half lig te slapen op de bank en ik probeer bijna meteen naar bed te gaan. Alleen als ik dan eenmaal lig, lukt het niet. Misschien moet ik eerder naar bed gaan al voordat ik half lig te slapen op de bank.

Ik heb dit een tijdje terug ook gevraagd en ook al lukt het me lang niet altijd, hielp het mij wel om eerst goed te kijken hoe het komt dat je er niet uit kan komen.
Ik zat bijvoorbeeld ‘s ochtends vaak heel lang op m’n telefoon en verdween dan ergens in een diep gat van Instagram.
Nu heb ik ingesteld dat ik tot tien uur niet op die apps kan (je kan het natuurlijk omzeilen maar ik doe het dan in elk geval niet gedachteloos :sweat_smile:).

Verder ga ik vaak te laat naar bed waardoor ik gewoon echt nog moe ben ‘s ochtends.
En als ik in de ochtend nog veel keuzes moet maken (bijv. wat trek ik aan) dan loop ik vast wn ga ik het onbewust uitstellen.

Ik zou eens kijken waarom het vervelend is als je niet meteen uit bed gaat (is het uberhaupt wel erg/een probleem) en dan vanuit daar verder kijken.

Het Ă­s ook gewoon lastig om er vroeg uit te gaan als er niet echt druk of een goede motivatie achter zit.

3 likes

Ah ga ik even opzoeken! Deed je dat iedere dag? En hoe lang heb je het volgehouden? Ik vind het bij dat soort dingen wel lastig dat het dan “moet” en als het niet lukt ben ik waarschijnlijk weer teleurgesteld in mezelf.

Op tijd maar bed gaan ben ik wel goed in, ga altijd rond 23:00 slapen! Slaap eerder te lang dan te kort denk ik.

Ohh hier ook echt weer even nodig om beter op mijn slaaphygiëne te letten. Ik heb het een tijdje goed volgehouden:

Na 20:00u geen felle schermen meer
Bij kaarslicht m’n tanden poetsen en gezicht schoonmaken
Magnesium innemen
Met een Nothing Much Happens podcast in bed gaan liggen

En toen sliep ik zoveel sneller in.

Maar ik vind het gewoon ook een soort zonde van m’n avond. Heb een kindje en daardoor een beetje “revenge sleep procrastination” - zoveel behoefte aan even me-time in de avond en m’n eigen ding doen dat ik vaak veel te laat op blijf en nog tot laat zit te gamen of reels kijken o.i.d. waardoor het vet lang duurt voor ik in slaap val.

Ik moet dus echt kiezen tussen beter slapen of wat aan m’n avonden hebben en ik wil die keuze helemaal niet maken. :sob:

2 likes

Ik heb gister een verzwaringsdeken gekocht en ik heb vannacht 11(!!!) uur geslapen. Ik denk dat ik echt sinds de pubertijd niet meer zo heb uitgeslapen haha. Ben benieuwd of het zo blijft komende tijd

13 likes

Klinkt wel goed! Maar hoe stel jij je spotify zo in dat de podcast na een uurtje stopt en niet de hele nacht doorspeelt / dat je alsnog je tel moet pakken om hem uit te doen?