Dat is zeker wel een goede uitvinding, alleen klanten moeten dit op eigen houtje doen. Veel klanten weten niet waar ze op moeten letten bij het aanpassen en welke materialen/hardheden zijn/haar lichaam het beste ondersteunt. Denk alleen al aan de vele soorten materialen: koudschuim, comfortschuim, memoryfoam, latex, natuurlatex. Je hebt daar echt wel wat kennis voor nodig om te weten wat welk materiaal doet.
Even een voorbeeld van wat ik veel zie in de winkel: een klant weegt 65 kilo maar geeft aan van een stevig matras te houden. De klant gaat zelf op een van de meest stevige pocketvering matrassen liggen en vindt het lekker liggen. Echter zie ik dat haar ruggenwervel en heupen als het ware boven op het matras blijft liggen omdat het matras te hard is voor haar gewicht en verdeling van lichaamsgewicht. Zonder advies zou de klant naar huis gaan met dat enorm stevige matras (want lekker hard) en vervolgens hoogstwaarschijnlijk rugklachten gaan ontwikkelen. Met advies zouden we waarschijnlijk uitkomen bij een ander soort samenstelling van materialen (denk aan bijvoorbeeld een foammatras: hoge dichtheidsmateriaal = compacter en voelt daarom steviger maar wel in een medium hardheid), waardoor de klant nog steeds dat stevige gevoel heeft maar toch een veel betere ondersteuning krijgt in haar wervelkolom en heupen. Dit is bij elke klant weer maatwerk en productkennis hebben. Ik heb training gehad om te zien wat een goede houding is en wat niet, dat is echt niks ten nadele van de klant maar je kunt zelf nou eenmaal niet goed zien wat bepaalde aanpassingen aan een Matt Sleeps matras doen met je houding. En misschien dat het bij iemand niet zo nauw komt, maar ik denk gewoon dat je met sommige dingen niet zelf moet aanklungelen