Alles over slapen, bedden, avondrituelen etc

Aaah wat vervelend zeg, heel erg naar. Zou het helpen om met een klein lichtje aan te gaan slapen? Dat was op een gegeven moment de enige manier waarop ik na een slaapverlamming nog durfde te slapen. Of anders (maar daar is het nu te laat voor misschien) kijken of je met iemand kan slapen (je partner of gewoon een vriendin die even een nachtje blijft logeren). Veel succes!

1 like

Slik je de magnesium savonds (voor het slapen gaan) of maakt dat niet zoveel uit in jouw ervaring?

het is vooral stress, mijn hoofd kan soms gewoon niet meer ‘uit’ en dan kom ik eerst niet in slaap, en als ik dan eenmaal in slaap val is de kans groot dat ik slaapverlamming krijg

en ja inderdaad, probeer altijd als een malle meteen mijn vingers en tenen te bewegen haha, maar dat is lastig als het ergens ook voelt alsof je in levensgevaar bent

maar het is afgelopen nacht gelukkig niet nog een keer gebeurd (alleen wel van 2 tot 5 wakker gelegen, maar hé, vooruitgang)

1 like

Nog een keer for the people in the back, koop. een. matras. niet. online!!! Er bestaat niet zoiets als één geschikt matras voor iedereen. Je brengt bijna 1/3 van je leven in bed door, vraag daarbij goed advies. En al helemaal vanuit duurzaamheidsprincipe, wat denk je dat er met al die geretourneerde matrassen gebeurd? Even ter illustratie: waar ik werk moeten we 5 (!) matrassen verkopen om die ene geretourneerde te kunnen vereffenen (hij wordt gereinigd, opnieuw verpakt en met korting verkocht).

Edit: meer een algemene comment, niet naar jou haha @ellegirltalk

8 likes

Ik weet niet of je zin hebt om verder uit te wijden, maar zo’n Matt Sleeps matras dan beter omdat je daar die lagen kan draaien om de hardheid aan kan passen? of is dat onzin?

Dat is zeker wel een goede uitvinding, alleen klanten moeten dit op eigen houtje doen. Veel klanten weten niet waar ze op moeten letten bij het aanpassen en welke materialen/hardheden zijn/haar lichaam het beste ondersteunt. Denk alleen al aan de vele soorten materialen: koudschuim, comfortschuim, memoryfoam, latex, natuurlatex. Je hebt daar echt wel wat kennis voor nodig om te weten wat welk materiaal doet.

Even een voorbeeld van wat ik veel zie in de winkel: een klant weegt 65 kilo maar geeft aan van een stevig matras te houden. De klant gaat zelf op een van de meest stevige pocketvering matrassen liggen en vindt het lekker liggen. Echter zie ik dat haar ruggenwervel en heupen als het ware boven op het matras blijft liggen omdat het matras te hard is voor haar gewicht en verdeling van lichaamsgewicht. Zonder advies zou de klant naar huis gaan met dat enorm stevige matras (want lekker hard) en vervolgens hoogstwaarschijnlijk rugklachten gaan ontwikkelen. Met advies zouden we waarschijnlijk uitkomen bij een ander soort samenstelling van materialen (denk aan bijvoorbeeld een foammatras: hoge dichtheidsmateriaal = compacter en voelt daarom steviger maar wel in een medium hardheid), waardoor de klant nog steeds dat stevige gevoel heeft maar toch een veel betere ondersteuning krijgt in haar wervelkolom en heupen. Dit is bij elke klant weer maatwerk en productkennis hebben. Ik heb training gehad om te zien wat een goede houding is en wat niet, dat is echt niks ten nadele van de klant maar je kunt zelf nou eenmaal niet goed zien wat bepaalde aanpassingen aan een Matt Sleeps matras doen met je houding. En misschien dat het bij iemand niet zo nauw komt, maar ik denk gewoon dat je met sommige dingen niet zelf moet aanklungelen :smiling_face_with_tear:

18 likes

Dankjewel voor je antwoord! Binnenkort dus maar even langs de winkel voor een echt advies haha

1 like

Oh en voor de duidelijkheid: ik preek hier niet voor m’n eigen parochie. Het gaat mij om advies in z’n algemeenheid, dit is nogal m’n heuvel haha

6 likes

Ik heb een nieuw matras nodig maar weet van ellende ook gewoon niet waar ik moet beginnen. Kun je gewoon langskomen bij bijv ikea en dan help roepen of moet je wel iets weten van te voren?

Ja hoor, gewoon een medewerker aanspreken dat je op zoek bent naar een nieuw matras en dat je graag hulp daarbij zou willen. De rest volgt vanzelf!

1 like

Uiteraard, dat is wel een vereiste! Ieder half jaar/jaar een fysieke training en daarnaast e-learnings.

5 likes

Ik baal zo van mijn (inmiddels ons) boxspring van Swiss Sense. 1,5 jaar oud en we liggen gewoon in een kuil. Het topmatras van bijna 800 euro (nature latex) is ook echt helemaal vervormd. Kan wel janken, want na de verhuizing hebben we geen geld over om een compleet nieuw bed te kopen.

Swiss Sense wil trouwens niets doen, want het is niet aan te tonen op de foto’s.

HĂš? Maar komt er ook niemand kijken dan?
Zelfs mijn beter bed matras had nog garantie na 4,5 jaar. Er kwam helemaal iemand langs om mijn matras te betasten.
En kreeg uiteraard wat geld terug om een nieuw matras, bij hun, te kopen
(Die komt volgende week!!!)

4 likes

Hebben ze gevraagd om de kuilvorming op te meten? Bij meeste beddenzaken is de procedure een foto te maken met een meetlintje om te zien hoe diep de kuilvorming is. Wat staat er in de garantievoorwaarden over kuilvorming?

2 likes

Ja tot 2 cm kuil is het acceptabel, maar ik krijg het dus niet netjes op de foto. Het matras en/of de topper moet op de vlakke grond liggen voor een foto, maar dan zie het dus bijna niet. Het is echt op het bed/als combi een probleem.

In de topper zijn gewoon hele stukken verplaatst. Het voeteind loopt gewoon rond af bijna. :sweat_smile:

Ik zal eens bij een ander filiaal rondgaan en vragen of ze eens willen langskomen. Hoop dat dat een oplossing kan zijn. Dit is gewoon zo zonde.

Ja dat is ook super lastig op de foto te krijgen hoor! Wel goed om te weten: de topper doet wat het matras doet. Als het matras kuilvorming heeft, dan gaat de topper daar logischerwijs in mee. Dus enkel één van de twee vervangen gaat het probleem niet oplossen.

Dat kan echt niet, ik snap niet dat ze zo moeilijk doen. Hebben ze geen landelijke klantenservice? Ik zou het er zeker niet bij laten zitten.

2 likes

Hmm ik heb zelf geen goede ervaring bij IKEA. Tot 2 keer toe een slecht matras uitgezocht daar :smiling_face_with_tear:. Ik heb wel een voorkeur voor een wat harder matras en het personeel bij de IKEA zei dat dat prima was voor mij. Alleen ik sliep er nooit zo goed op. Mijn laatste matras heb ik gekocht bij Beter Bed. Ze doen daar wel wat gladdere sales (tip, goed afdingen/onderhandelen) maar het advies was veel professioneler en ze namen veel meer tijd ervoor. Zij gaven aan dat ik met mijn gewicht nooit zo’n hard matras zou moeten hebben (ik ben te licht, waardoor ik “erbovenop” lig zeg maar). Dus precies die situatie die jij omschrijft, is bij mij tot 2x toe misgegaan bij de IKEA.

Ik heb nu een vrij standaard (niet hard niet zacht) M-Line matras gekocht bij Beter Bed en dit is wel echt het beste matras dat ik ooit heb gehad.

Goed ik ben echt een leek verder, puur persoonlijke ervaring :woman_shrugging:t2:.

1 like

Herkenbaar hoor! En terecht dat je ergens anders heen bent gegaan. Elke winkel maakt z’n eigen keuzes in trainingen en voorlichting (want franchise) dus er kan zeker weten kwaliteitsverschil voorkomen. Ik denk (en hoop!) dat klanten zelf goed kunnen aanvoelen in hoeverre iemand professioneel over komt. Met zoveel winkels en personeel is dat niet te voorkomen helaas. Wel fijn dat je nu een lekker matras hebt; dat is het belangrijkste!

4 likes

heeft iemand nog tips voor noise canceling slaapoordoppen? bose sleepbuds worden niet meer gemaakt. je hebt verder nog amazfit zenbuds, soundcore a10 en quieton 3.1. iemand ervaring met een van deze? (ik hoef geen tips over gewone oordoppen)

1 like

Ik heb geen slaap oordoppen maar ik heb wel een koptelefoon van soundcore en erg tevreden met de kwaliteit!