Heb geen tip binnen je budget maar ik ben vorig jaar van syntetisch naar dons gegaan. Misschien komt het vooral door het prijsverschil maar ik merk echt heel veel verschil. Het is ook warm, maar nooit te warm.
Wekker zetten voor het tijdstip dat je naar bed wilt gaan, zorgen dat je telefoon erna niet meer bruikbaar is. Wekker zetten voor de ochtend en niet snoozen.
Iedere dag (ook in het weekend) om dezelfde tijd naar en uit bed.
Heb een ârichting bedâ wekker aangezet voor vanavond
Het hielp mij om in bed nog even te lezen in plaats van op mijn telefoon te zitten. Ik word er slaperig van en ik vind het ontspannender dan scrollen op mân telefoon. Iets anders ontspannends doen kan net zo goed, zou vooral kijken wat voor jou werkt (misschien breien/haken/mediteren idk). In mijn ervaring is het sowieso fijner om de dag af te sluiten met iets anders dan je telefoon.
Een app/internet block. Deze gaat op een vaste tijd in. Als je de app toch opent, vraagt hij voor hoelang je hem wil openen. 5 of 15 minuten bijvoorbeeld. Na die tijd waarschuwt hij dat hij uit gaat. Je kan altijd in de app, maar nooit zonder bewuste melding dat je er tĂłch in gaat en voor hoelang.
Ik neem mijn telefoon niet mee naar de slaapkamer. Ik heb een wakeup Light die ik als wekker gebruik (en een kind die ook als wekker dient). Als ik een belangrijk telefoontje verwacht neem ik mân smartwatch mee waar ik oproepen op binnen krijg. Maar die verwacht ik eigenlijk nooit.
Als ik dus moe ben leg ik mijn telefoon in de oplader en ga ik naar boven. Tanden poetsen en omkleden is dus ook al zonder toestel. In bed lees ik dan nog op mân ereader. Sochtends ga ik daardoor ook makkelijker uit bed. Want wie weet heeft iemand me geappt.
Ook de druk eraf halen dat je moét slapen kan helpen. Gewoon in bed liggen rusten is ook al goed.
En niet te vroeg naar bed gaan in begin van de aanpassing. Wel systematisch blijven opstaan op een vast uur, maar niet in bed kruipen voor je ook maar een beetje moe bent, date werkt echt averechts. Beter systematisch 7 uur slapen, dan om 10 uur in bed kruipen en wakker liggen tot 1 uur snachts.
Ik hoef me dus ook niet meer raar te voelen over dat ik laatst een paar honderd euro heb uitgegeven aan een dekbed
Thnx voor alle tips! Ik heb uiteindelijk deze gekocht, half dons half veren. Heerlijk warm en goed gewicht.
@kali Ben heel benieuwd of je na een paar jaar nog happy bent met je wollen dekbed? En of je intussen andere items hebt toegevoegd (kussen/matrastopper etc.). Aldi heeft ze vanaf dit weekend in de aanbieding en moest denken aan jouw bericht erover
Ja bevalt deze, lees een review dat ie toch wel dun is. Maar niet zo?
Nee kan me daar niet in vinden. Vind het echt heerlijk warm en dik/fluffy en doordat hij ietsje zwaarder is (voor mij niet te zwaar), blijft de deken ook goed over je heen liggen.
Dit klinkt heel handig, gebruik je hier een specifieke app voor?
Het zit in mijn telefoon (Android) onder instellingen bij âFocusmodusâ. De app AppBlock is vergelijkbaar denk ik.
Volgens mij zit deze functie ook in de app minimalist phone (Android)
Dankje voor je uitgebreide reactie, klinkt heel goed! Ga het gewoon proberen. Een wollen futon klinkt ook interessant, ligt dat direct op de grond?
Misschien inderdaad stress, een cortisolpiek die wat te vroeg ontstaat? Heb je al van die nervus-vagus-oefeningen geprobeerd om je zenuwstelsel weer in de ruststand te krijgen? En misschien andere meditatie-oefeningen die minder focussen op slaap zodat je dat wat kan loslaten, een bodyscan of zo?
Te weinig (of heel vroeg) eten kan trouwens ook zorgen dat je meer cortisol gaat aanmaken.
Ik heb ook eens gelezen dat het helpt om echt even uit bed te gaan, even op de bank te zitten oid. Mij helpt het lang niet altijd, maar soms helpt het. Ik ben ook een slechte doorslaper, heel vervelend met die gebroken nachtenâŠ
Je zou miss overdag rustmomenten kunnen inplannen even 5 minuten bewust ademen oid, rustig een kopje thee drinken, kleine rondjes wandelen buiten dat soort dingen. Wat strakker momenten voor jezelf plannen en dingen mindful/bewust doen helpen mij vaak wel om terug te komen in een goed slaapritme.
Zelf vind ik kalm met klassiek wel handig om even kort te zitten zonder doodsestilte.
Wel echt naar, hopelijk is het snel weer voorbij.
Heb je een pittenzak? Ik vind het altijd heel kalmerend om een warme pittenzak op mân borst te leggen als ik gestresst ben. Door dat gewicht word ik dan al wat rustiger en de warmte is ook fijn en comfi