Alles over slapen, bedden, avondrituelen etc

Dit klinkt heel handig, gebruik je hier een specifieke app voor? :smile:

Het zit in mijn telefoon (Android) onder instellingen bij “Focusmodus”. De app AppBlock is vergelijkbaar denk ik.

Volgens mij zit deze functie ook in de app minimalist phone (Android)

1 like

Dankje voor je uitgebreide reactie, klinkt heel goed! Ga het gewoon proberen. Een wollen futon klinkt ook interessant, ligt dat direct op de grond?

Ik heb dat ook een tijd gehad, echt superirritant en wist ook niet echt waardoor het kwam. Ik heb dan wel vaak dat mijn hoofd gelijk ‘aan’ staat en ik veel gedachten heb over werk, dus dan is het bij mij volgens mij ook stressgerelateerd. Zou dat bij jou zo kunnen zijn? En hoe is je avondritueel?

3 likes

Misschien inderdaad stress, een cortisolpiek die wat te vroeg ontstaat? Heb je al van die nervus-vagus-oefeningen geprobeerd om je zenuwstelsel weer in de ruststand te krijgen? En misschien andere meditatie-oefeningen die minder focussen op slaap zodat je dat wat kan loslaten, een bodyscan of zo?

Te weinig (of heel vroeg) eten kan trouwens ook zorgen dat je meer cortisol gaat aanmaken.

2 likes

Ik heb ook eens gelezen dat het helpt om echt even uit bed te gaan, even op de bank te zitten oid. Mij helpt het lang niet altijd, maar soms helpt het. Ik ben ook een slechte doorslaper, heel vervelend met die gebroken nachten

1 like

Je zou miss overdag rustmomenten kunnen inplannen even 5 minuten bewust ademen oid, rustig een kopje thee drinken, kleine rondjes wandelen buiten dat soort dingen. Wat strakker momenten voor jezelf plannen en dingen mindful/bewust doen helpen mij vaak wel om terug te komen in een goed slaapritme.

Zelf vind ik kalm met klassiek wel handig om even kort te zitten zonder doodsestilte.

Wel echt naar, hopelijk is het snel weer voorbij.

4 likes

Heb je een pittenzak? Ik vind het altijd heel kalmerend om een warme pittenzak op m’n borst te leggen als ik gestresst ben. Door dat gewicht word ik dan al wat rustiger en de warmte is ook fijn en comfi

2 likes

Mag ik jullie advies over matrassen?

Ik heb echt echt echt een nieuw matras nodig. Het budget is: zo min mogelijk maar het matras moet wel echt goed zijn qua ondersteuning en comfort. Het is natuurlijk persoonlijk wat je lekker vindt liggen, maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen met Matt Sleeps / Emma / IKEA / LIDL etc.

Hoop met Black Friday misschien een goede aanbieding te kunnen vinden.

Ik ben heel tevreden met die van de lidl, stevig en goede kwaliteit!

2 likes

Heb je die uit de top 3 van de Consumentenbond?

Ja! Geld echt waard, prima matras. Slaap er al 3 jaar op naar tevredenheid.

1 like

@loviedovie welke is dat precies?

2 likes

Ik ben heel tevreden met mijn matras van de IKEA, maar koop alsjeblieft niet zo maar een matras zonder geprobeerd te hebben.
@Stofdoek heeft daar volgens mij wel een paar posts over geschreven (in dit topic of IKEA-topic)

2 likes

Ja, je hebt gelijk. Ik wil eigenlijk niet bezuinigen op een matras maar heb geen oneindig budget. Heb best last van mijn rug en zou mezelf eigenlijk wel een heel fijn matras gunnen.

Ik ga denk ik wel even proef liggen in wat winkels. Ik kan ook zo slecht inschatten of de grote prijsverschillen gerechtvaardigd zijn en ben dan bang dat ik bij een Beter Bed geen eerlijk advies krijg.

Een matras hoeft niet duur te zijn, maar het is wel belangrijk om op een aantal dingen te letten:

• Slaaphouding
  • Warme of koude slaper
  • Gewicht
  • Verdeling van gewicht over lichaam
  • Of je veel beweegt in je slaap

Mijn nummer 1 advies: koop noooooit een matras online zonder te proberen en daarbij advies te vragen. Ik raad het ook af om een matras te bestellen die je “thuis mag proberen”. Je weet zelf eenmaal niet of je genoeg ondersteuning krijgt van het matras. Probeer inderdaad verschillende winkels en ervaar waar jij je het beste bij voelt! (Én doe dit niet in het weekend). :hugs:

3 likes

Heel erg bedankt :hugs:

1 like

Ik heb wel op de gok vorig jaar een Emma matras gekocht. (Die zonder springveren). Zon 300 euro voor 140cm en vind het echt heerlijk liggen. Maar ik ben een makkelijke slaper en lag daarvoor 8 jaar op een Ikea matras van rond de 180 euro hahaha. Kwam er pas achter wat een lekker matras kan doen toen ik die van Emma kreeg. Superblij mee dus.

1 like

Ik heb zelf een heel fijn matras bij Auping gekocht. Ik weet niet welke maat je zoekt, maar een 90x200 heb je al voor 395,-, en dan kun je in de winkel gewoon proefliggen. Er komt ook een black friday actie aan zag ik op de website

2 likes