Matrassen moet je toch altijd zelf even testen/voelen maar ik ben heel blij met ons M-line matras! Ik zie dat ze wel flink duurder zijn geworden want wij hebben er 2 jaar geleden incl lattenbodem 1200 voor betaald en ze kosten nu meer dan 2000. Maar 850 klinkt dus niet als veel geld als ik het vergelijk haha
Bij Schoonenberg. Een van de beste aankopen van mân leven!
Dit zei ik ook, dus begin vorig jaar toch een goedkoper Ikea matras gekocht en daar onwijs spijt van gehad. Matras was echt slexht en is heel snel gaan doorzakken.
Met black friday voor Emma matrassen gegaan. De Emma Diamond Cool Hybrid en dat hadden we zoveel eerder moeten doen. Deze zijn alleen nog duurder dan die van Matt sleeps, 1700 euro per stuk.
Mn man en ik hadden nu wel zoiets van ja we kunnen het betalen en we komen ook op een leeftijd dat we deze volwassen keuze/uitgave maar moeten doen.
Ik heb vorig jaar een heel nieuw bed gekocht met goede matrassen van swiss sense en ik ben nog elke avond zo blij ermee. Het ligt echt 10 keer beter dan mijn oude goedkope bed. Maar ga wel proefliggen, kun je zelf ervaren welke soort matras je fijn vindt.
Ik slaap de laatste tijd echt weer zooo slecht. Slecht inslapen, slecht doorslapen, slecht wakker worden. Wat zijn voor jullie nou echt goed werkende slaaproutines? En aanraders voor supplementen oid?
Ik heb toevallig laatst een slaapcursus gedaan voor werk! De grootste take-aways waren: vaste tijd opstaan, ervoor zorgen dat je minstens 16 uur wakker bent zodat je genoeg slaapdruk opbouwt (daarbij voldoende bewegen, sociaal contact, interesses beoefenen in balans met rust). Niet te vroeg naar bed gaan en je biologische klok helpen met âs ochtends direct licht opzoeken en âs avonds licht afbouwen. Tot 6 keer âs nachts (kort) wakker worden is normaal, als je daarna iig vrij snel weer doorslaapt. Geen supplementen nodig: sleep is cheap. Dus geen melatonine gebruiken, tenzij jetlag/nachtdiensten/delayed sleep phase disorder, en ook dan pas na een melatonine-meting door een arts.
Een tweede slaapkamer inrichten als je de ruimte hebt + temazepam ![]()
Hoop niet dat je serieus stelselmatig temazepam aanraadt/zelf gebruikt ![]()
Jawel, ik slaap sinds mân twaalfde al niet op het ritme van de maatschappij en ben echt heel blij met tema. Alleen al dat het in mân nachtkastje ligt geeft me rust. Ik slaap slecht in en word een paar keer per nacht wakker en als ik naar kantoor moet of een vroege (voor mijn doen) afspraak heb dan is het echt een lifesaver; als dat niet het geval is probeer ik het zonder te doen.
Heb het overigens decennia zonder slaappillen gedaan. En dan moest ik dealen met met 4-5 gebroken nachten per week. Liefst zet ik geen wekker maar helaas werkt het niet zo. Mensen gebruiken ook pillen voor hun ADHD om te functioneren, zo zie ik dit ook. Maar misschien is mijn slaapissue groter en chronischer van aard dan in dit topic wordt beschreven.
Ik zal je niet persoonlijk je slaapmedicatie komen afpakken, maar mocht je het interessant vinden wat er vanuit de slaaptherapie over wordt gezegd:
slaapmedicatie
Bij voorkeur wordt het alleen (kortstondig) ingezet bij acute ernstige slapeloosheid, dus bijv meerdere nachten niet slapen door een externe factor bijv. Grote nadelen zijn namelijk dat je er een tolerantie voor opbouwt (steeds meer nodig hebt) en een afhankelijkheid (dus ook daadwerkelijk afkickverschijnselen bij afbouw). Ook verstoor je je slaapfasen waardoor je slaapkwaliteit verslechtert, en heb je overdag meer last van klachten zoals sufheid, concentratieproblemen, minder alert zijn (wat je juist wil oplossen door goed te slapen). Ik heb geleerd dat je juist beter kunt inzetten op het verbeteren van je slaap door er meer over te leren, slaaphygiëne te verbeteren en je biologisch ritme positief te beïnvloeden. Wat jij zegt over sinds je 12e niet op het ritme van de maatschappij zeggen is wel interessant, want vaak verschuift je biologische ritme ook in je puberteit. Dus dat je later inslaapt en later wakker wordt is in je tienerjaren logisch. Dat trekt vaak automatisch weer bij tussen je 20e en je 30e. En ik weet natuurlijk niet hoe lang je wakker ligt, maar een paar keer per nacht wakker worden kan echt prima in een goede nachtrust passen - het is een mythe dat je pas een goede nacht maakt als je 8 uur lang onafgebroken doorslaapt. Nou ja zie ook mijn post hierboven, zal proberen om het topic niet verder te kapen
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb mijn leven aangepast op mijn slaaphygiene: 3 van de 5 werkdagen werk ik thuis, daarbij hebben we dus een tweede slaapkamer/extra bed.
Ik weet dat wakker worden normaal is gedurende de nacht maar ik sta als ik ontwaak meteen âaanâ en kom niet meer in slaap. Ik probeer het een half uur. maar als ik dan niet meer in slaap kom en ik moet naar kantoor dan neem ik toch een halve tema.
Verder slaap ik de meeste van de avonden in die andere kamer omdat mijn partner vroeger moe is, sneller inslaapt, en snurkt. Maar nu lijkt het alsof ik mijn slaapissues afschuif op hem/het samenwonen; dat bedoel ik dus niet te zeggen. Ik ben soms moe om 23 uur en soms om 3 uur. Daar is de (kantoor)maatschappij alleen niet op ingericht. Ik snap ook nooit dat mensen vaste eettijden hebben.
Bij mij werkt magnesium heel goed. Merk dat ik veel rustiger slaap als ik het pak en ook minder intensief droom. Soms droom ik zo heftig dat ik doodmoe wakker wordt en dan moet de dag nog beginnen en dat is hier minder mee.
Ook heb ik oortjes met white noise, is niet voor iedereen maar hiermee slaap ik meestal ook door ivm snurkende partner.
En 2/3 uur voor het slapen niets intensiefs meer doen, bv werk. Mijn hoofd heeft echt tijd nodig om af te schakelen. Ik werk soms door als ik een deadline heb, maar als ik dan in bed ga liggen heeft mijn hoofd wel een paar uur nodig om alles te verwerken.
Heb ook een daglicht bril gekocht, maar ik ben hier te laks voor. Maar de paar keer dat ik het had gebruikt merkte ik wel dat ik door de dag meer energie had.
Hopelijk gaat iets je helpen want zulke nachten, vooral voor langere periode zijn echt kut.
Het klinkt echt als een fluttip voor mensen die slecht slapen waarschijnlijk maar omdat het mij echt heel erg heeft geholpen noem ik hem toch maar even: lezen.
Ik heb regelmatig moeite met zowel inslapen als dat ik wakker wordt âs nachts of âs ochtends vroeg en dan meteen âaanâ ga en dus niet verder meer kan slapen. Sindsdien pak ik vrijwel meteen mn ereader erbij en ga een stukje lezen. Doordat ik focus op het lezen heeft mn hoofd geen tijd om over andere dingen na te denken en op een gegeven moment vallen mn ogen gewoon letterlijk dicht. Soms na 3 bladzijdes al en soms na 30 maar het werkt voor mij echt wonderbaarlijk goed.
Ik ben benieuwd, heb een kleine verpakking besteld! De oordopjes op maat werkten voor mij ook niet.
Dit ga ik letterlijk en figuurlijk proberen op te pakken. E-reader meteen naast mij bed gelegd.
Haha wat stom die zijn goedkoper dan wat ik nu heb besteld, maar die bevallen ook goed? Wel bizar dat op maat voor meer mensen niet werkt, ik had dat toen in ze liet aanmeten echt totaal niet verwacht
Ik heb deze ook lang gebruikt tot ze bij mij pijn begonnen te doen (maar mijn vriend gebruikt ze nog steeds). Ineens begonnen ze mijn oor echt vacuĂŒm te zuigen
Ben toen na tips van dit forum overgestapt naar deze
Ik vind deze heel goed zitten en goed werken. Na een tijdje vallen ze een beetje uit mijn oor en dan is het tijd voor nieuwe.
Ik vond die echt niet fijn helaas. Ik vind de kneedbare siliconen van alpine wel oké maar die houden gesnurk niet voldoende tegen