Alles over slapen, bedden, avondrituelen etc

Ah ja, dat lijkt mij ook wel eng idd

1 like

Ik ervaar het vooral als ik veel stress ervaar, het zijn bij mij van die typische kroeg geluiden dus gelach gepraat en gejoel. Super raar maar ben iig blij dat ik weet dat het een reactie van mijn brein op stress is.

2 likes

Hier werd laatst al om kussens gevraagd maar dat was meer voor zij/rugslapers. Ik ben een alles-slaper, maar vooral buik en zij. Blijkbaar moet ik dan een laag kussen maar ik hou daar niet van. Ik wil het liefst een katoenen tijk met synthetische vulling die niet inzakt. Dus geen foam of dons/veren.

Oh heet dat zo! Ik zie weleens grote vleeskleurige spinnen op de muur, ook leuk :+1:t3:

1 like

Wij gaan tijdelijk ergens anders wonen maar nemen ons bed niet mee (kapot). Nu is de vraag: slapen op een matras op de grond of op een hoog aerobed? Matras op de grond ventileert natuurlijk niet zo lekker, maar arrived vind ik met onze kleine kinderen die er ook nog wel eens bij komen liggen niet zo handig/veiligā€¦ ander soort bed is even niet praktisch nuā€¦

Wat zouden jullie kiezen?

1 like

Matras! Zoā€™n luchtbed is ellende, laat staan voor meerdere nachten. Weet niet hoe zwaar t matras is, maar anders regelmatig omdraaien of op zā€™n kant zetten, of anders ergens pallets vandaan halen voor een tijdelijke lattenbodem

2 likes

Ligt eraan voor hoe lang ook?

Over aerobed: ik heb eens 2 maanden op zo een dikke van echt wel 30 cm hoog geslapen, was echt prima!! En ik ben een princes op de erwt met slaapplaatsen.

Als je toch matras wil kun je dat luchten probleem misschien oplossen door er pallets onder te leggen met daarop een lattenbodem ofzo?

5 likes

Ja het is wel voor een aantal maandenā€¦ we nemen beiden mee en beginnen met het matras, als dat niks blijkt Aerobed als reserve :blush:

Ik zou kijken of je het op pallets kan leggen oid!

1 like

Is je lattenbodem ook kapot? Anders die op de grond met je matras er boven op.

2 likes

Holy shit, ik had net echt de langste slaapverlamming die ik ooit heb gehad, het duurde echt een half uur tot zelfs misschien een uur (?) en ik kwam er maar niet uit. Ik viel rond half 9 per ongeluk terug in slaap en voor mijn gevoel kwam ik er meteen in en ik kwam er pas kwart voor 10 weer uit. Heb ook echt veel gezien, soms waren het gekke droomachtige dingen, maar kwam steeds even ā€˜terugā€™ in mijn slaapkamer waar iemand dan mijn handen vasthield en dingen tegen me riep. Ik probeerde me zo hard los te worstelen. Steeds mijn tenen en vingers bewegen want zo kom ik er normaalgesproken uit, maar het lukte maar niet?

Ik heb al heel lang last van slaapverlamming, heb ook onderzoeken gehad bij het ziekenhuis enzo, maar nog nooit zoā€™n lange episode gehad :frowning_face_with_open_mouth:

Toen ik dit topic opende kwam ik binnen toen je net over je onderzoeken over narcolepsie vertelde. Is daar ooit nog wat uitgekomen?

Lijkt me echt heel eng. Ik heb hier in lichte mate last van, maar voor mā€™n gevoel nooit langer dan 15 min.

Het is geen narcolepsie, de neuroloog heeft het onder parasomnie geschaard, maar dat betekent dus gewoon afwijkend slaapgedrag, dus daar heb je niet zo veel aan haha.

Heb toen een tijdje bij een medisch psycholoog in het ziekenhuis gelopen en kreeg antidepressiva die tegen de slaapverlamming hielpen. Dat hielp inderdaad, maar ik had allemaal gekke bijwerkingen (heel licht slapen, elk uur wakker worden, heel veel nachtmerries) dus daar ben ik toen mee gestopt.

Nu ga ik naar een normale psycholoog hiervoor en binnenkort ook weer naar een psychiater om te kijken of we iets anders qua medicatie kunnen proberen.

1 like

Wat frustrerend dat het zo erg zoeken is naar een oplossing:(

Hoop dat je niet meer zulke vervelende bijwerkingen krijgt als je weer iets krijgt voorgeschreven.

1 like

Wat frustrerend zeg. Heb je al cognitieve gedragstherapie gehad?

Ik heb een paar weken voor het eerst ernstige spierverlamming gehad. Bij mij lag het echt aan nachten niet goed kunnen slapen agv hormonen (zwanger). Echt zo eng. Alsof er iemand ik mā€™n borst lag om me te doden. Je kunt niks vw REM slaap dan accepteren. Resulteren dat ik helemaal niet meer durfde te slapen. Na slaap restrictie gelukkig goed gekomen. Hoop dat jij ook een oplossing vindt hiervoor.

1 like

Ik heb dit ook maar dan hypnopompe hallucinaties!! Als ik sā€™nachts wakker word zie ik allerlei shit; de trui over mijn stoel wordt opeens een man die in mijn kamer staat etc. Heel irritant.

1 like

Geen antwoord op je vraag maar een mede-klacht: ik heb ook een vierseizoenen dekbed van ikea (misschien wel dezelfde als jij) met rotknoopjes. Ik krijg ze niet eens dicht. Het lijkt bij mij wel alsof ze zijn kapot geknaagd door een hond.

Iemand misschien een gouden tip hoe je zelf die drukknoopjes kan vervangen door goede kwaliteits-drukknoopjes?

1 like

Ik heb het rPET 4 seizoenendekbed van de Hema. Het is heerlijk fluffy en heb 'm al aan meerdere mensen aangeraden die er ook blij mee zijn.

2 likes

Het dekbed van Yumeko is als beste uit de test van de consumentenbond gekomen. Ik ben er ook erg blij mee, en slaap het grootste gedeelte van het jaar onder het lente-gedeelte.

2 likes

:cry: Ik heb sinds augustus vorig jaar echt slaapproblemen. Eerst door een weer actief date-leven (nog steeds overigens met dezelfde persoon, maar ik hou nu normalere tijden aan) en nu omdat ik vaak overprikkeld ben door mijn autisme en dan dus in het oranje/rood kom. Ik krijg nu Zolpidem (10 mg) voorgeschreven van de psychiater, maar ik wil dat dus niet te vaak gebruiken. Alleen ik merk nu dat ik in de nachten dat ik het niet gebruik ik echt moeite heb met genoeg slapen en vooral ook inslapen. Inslapen is ook echt het grootste probleem hier. Een routine aanhouden heeft voor mij ook geen effect, want de ene keer zijn mijn hersenen na de routine op en een andere keer ben ik alsnog een stuiterballetje.