Am I the asshole

Ik hou het ook niet standaard vrij hoor. Ik denk dat ik meestal bij het plannen van andere dingen een slag om de arm houd van: misschien viert m’n vader/moeder diens verjaardag die dag. Maar ook dan, als het echt van levensbelang is dat ik erbij ben kunnen we die verjaardag ook plannen afgestemd op alle agenda’s, en ik vind het ook geen ramp als ik een verjaardag een keertje mis. Het hangt ook weer af wie precies (vader, moeder, vaders partner, m’n broer, zn vrouw, zus van m’n partner, haar partner, m’n nichtje…) en hoeveel waarde zo’n persoon eraan hecht (en aan het vieren OP de dag of het weekend erna).

5 likes

Ik heb er echt een hekel aan dat dit moet en dat er ook zo’n hoge lat is dat je dan per se bij de verjaardag van je vader/broer/zus moet zijn. Kinderverjaardagen prima, maar volwassenverjaardagen vind ik echt dat mijn aanwezigheid veel optioneler moet zijn dan die nu voelt. (oh en dit gaat in totaal om 6 verjaardagen van volwassenen dus ja ik ben vast the asshole)

9 likes

Een high tea duurt toch niet de hele dag, je kan toch ervoor of erna even langs gaan?

2 likes

Ja maar dat is mijn moeder kennende ook niet de bedoeling. Ik moet er dan ook wel zijn als de verjaardag/visite er is (= precies high tea tijd haha). S avonds langskomen is dan niet hetzelfde :’)

Dat vind ik een beetje AH van je moeder dan. Wat is nou belangrijk, dat jij langs komt of dat ze aan mensen kan tonen dat jij op haar verjaardag bent?

(Allemaal heel makkelijk om te zeggen voor mij, ik ga sinds ik een puber ben niet meer naar verjaardagen van de grotere familie en in het gezin waar ik uit kom plannen we verjaardagen eigenlijk altijd in overleg omdat we het alleen met het gezin vieren).

1 like

Welnee joh, we zijn allemaal volwassenen met een druk leven. ik doe gewoon mijn ding en als ik hoor wanneer iemand zijn verjaardag viert kijk ik of ik kan. En als ik niet kan kom ik een andere dag of niet. In mijn familie wordt je echt niet geacht erbij te zijn (maar wel leuk natuurlijk als je kunt). Ik zou dus zeggen NTA.

14 likes

Ja wij hebben ook precies dit (gelukkig). Mijn ouders hebben ook liever dat we spontaan langskomen of zomaar wat leuks gaan doen dan dat het moet omdat er weer iemand een jaar ouder is geworden. En ook dat we geen hele leuke dingen afzeggen voor hun verjaardag. Mijn vader zou, bij wijze van, bijna boos worden als ik een high tea met vriendinnen zou afzeggen voor zijn verjaardag.

7 likes

Ja ik zou dat ook echt liever hebben! M’n schoonfamilie is gelukkig wel heel chill daarin.

Ik denk ook dat ik me een beetje verbaas dat veel mensen het vrijhouden maar dat komt dus ook omdat bij ons verwacht wordt dat je de hele dag (en eigenlijk zelfs weekend) vrijhoudt. M’n moeder was ook heel teleurgesteld dat ik een keer niet om 10;00 ‘s ochtends in zuid nederland kon zijn (vanuit ‘t noorden) op m’n zusjes verjaardag terwijl ik de hele middag én avond vrij had gehouden (omdat, again, we normaal altijd ‘s avonds samen eten met haar verjaardag). Wederom hoorde ik dit plan pas 3 weken van te voren :’) en toen was de boodschap: ‘ja je had kunnen weten dat ze misschien een groot feest zou geven (heeft ze letterlijk nog nooit gedaan), dus je had de avond ervoor ook vrij moeten houden’

Dus er hangen wel wat extra ingewikkeldheden aan vast in de fam :sweat_smile:

5 likes

Jemig maar daar zeg je dan toch ook wat van? Anders hou je deze verwachting lekker in stand. Meteen de kop indrukken

2 likes

Ja alleen dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Dan ben ik wel sowieso de asshole want de rest kan wel altijd (ik heb gewoon een veel vollere agenda). Heb vannacht nog eens zitten malen over jullie suggesties van: dag van de verjaardag standaard vrijhouden en eerder checken of ze iets doen. Maar ik weet eigenlijk ook al dat stel ik houd volgend jaar precies het weekend van m’n moeder én het weekend van m’n vader vrij (want: hun verjaardag) en ik communiceer dat op tijd, dat ze dan opeens wél weer het weekend er tussenin pakken en dan weer teleurgesteld zijn ‘want dat doen we toch eigenlijk altijd’ :clown_face:

Dus ik kan het ook niet echt perfect doen ben ik bang (of echt letterlijk alle weekenden + omliggende weekenden vrijhouden maar goed dat ga ik ook niet doen). Dat maakt me wel sad :frowning:

6 likes

maar het gewoon aan ze vragen is toch helemaal niet zon gek idee? Ik vind het eerder dan weer gek dat je een high tea op zulke lange termijn plant.

Maar goed, ieder heeft hier dus andere gewoonten in, maar bij mij is het ook gebruikelijk om rekening te houden met de dag dat iemand jarig is (evt weekend erop). Ik vraag me dan ook af of jullie omgekeerd ook zo relaxed er mee omgaan of toch wel balen als mensen niet kunnen op je verjaardag of later afzeggen want ze hadden al of nog iets anders.

4 likes

Ik vind het zelf ook wel uitmaken wat je gaat doen. Als je op vakantie gaat bijv. snap ik wel dat je niet altijd rekening houdt met alle verjaardagen. Voor een dagactiviteit rondom iemands verjaardag van een eerstegraads familielid zou ik persoonlijk altijd even vragen of iemand al weet wanneer hij of zij het viert voordat ik iets anders plan. Als het antwoord dan is dat ze het nog niet weten zou ik denk ik de dag zelf wel vrijhouden (zeker als dat een weekenddag is) maar verder niet.

Ik ben zelf jarig op een datum waarop je eigenlijk niet per se verwacht dat mensen weg zijn (niet midden in de zomer ofzo) en toch zijn mijn ouders en broer al meermaals en zelfs m’n vriend wel eens weg geweest op m’n verjaardag (of de dag waarop ik het vier). Ik vind het wel interessant dat hier de tendens lijkt te zijn dat mensen verjaardagen wel vrij houden, terwijl ik een tijdje terug een poll hierover gemaakt had en toen was juist de tendens dat het suf was om je als volwassene nog druk te maken over of mensen wel of niet bij je verjaardag zijn. Maar goed misschien waren dat net andere mensen die reageerden of verschilt het toch omdat dat om vakantie ging en dit om een losse activiteit die vaak wat makkelijker te plannen is.

3 likes

Haha nou dan neem ik aan dat jij dus niet zo’n volle agenda hebt of vrienden waarbij dit nodig is. Wat prima is, dat heeft mijn familie dus ook niet (of het begrip ervoor) :smiley: en je gaat nu uit van jezelf en jouw situatie natuurlijk, maar ik geef denk ik al aan dat ‘gewoon vragen’ dus niet zo makkelijk is, omdat de regels van wat verwacht wordt telkens veranderen. Dát is het ingewikkelde

Ik vind het zelf overigens helemaal prima als je niet op m’n verjaardag kan komen omdat je iets anders hebt gepland, dat heb ik hierboven volgens mij ook gezegd.

6 likes

Maar je vraagt het dus omdat de regels van het verwachtte steeds veranderen. Het valt me echt op hoe iedereen hier redeneert vanuit zichzelf, ik verwacht niks van anderen, ik heb een druk leven, ik vind er wat van. Crux is dat je een verjaardag niet voor jezelf, maar voor die ander doet mits je er voor die persoon wilt zijn. Dan gelden heel even de spelregels van die ander.

Ik heb een tante die in excel(!!) bijhoudt wie haar wel en niet belt op haar verjaardag. Vind ik het totale onzin? Ja. Bel ik haar elk jaar omdat zij dat zo belangrijk vindt en hang ik dan makkelijk een uur aan de telefoon. Ook ja. Zelfde als met de mensen die het cruciaal vinden dat je langskomt. En ik heb enorm veel vrienden en vriendinnen, een grote familie, schoonfamilie en een gezin. Ik doe het dus ook niet bij iedereen, maar er zijn gewoon - en dat zijn best wel wat mensen - mensen bij wie ik het belangrijk genoeg vind.

22 likes

Ik vind dit echt weer zo typisch FF: iemand post een verhaal met de vraag “am I the asshole”, de algemene consensus is: ja jij bent misschien inderdaad wel een klein beetje de asshole, en dan komt er een boekwerk aan redenen waarom de degene die het oorspronkelijke verhaal postte zichzelf toch eigenlijk echt niet de asshole vindt en dan eindigt het met een soort van “haha ja misschien heb ik dan gewoon [een of ander complex en niche detail] wat jullie allemaal niet hebben haha dat kunnen jullie natuurlijk ook niet weten maar dat maakt mij dus zeker niet de asshole haha”

13 likes

Hahaha ik wist dat dit ging komen. Sorry voor de extra context, maar goed blijkt dat het leven of familiecultuur nu eenmaal niet zo zwart-wit is als hier soms gedacht wordt :smiley:

Maar oprecht hebben deze reacties me wel geholpen, ook om in te zien dat het voor anderen dus echt anders is! Ik hoef ook m’n gelijk niet te halen ofzo, ik was gewoon benieuwd naar meningen en ja mijn conclusie nu: beetje een asshole want had het zeker moeten vragen en checken, maar ook dat ik altijd een beetje asshole zal blijven in hun ogen omdat ik de verwachtingen in m’n fam gewoon ingewikkeld vind. En daar zal ik gewoon zelf mee moet dealen. Case closed wat mij betreft

29 likes

Ik ben het ook niet met anderen eens hoor. Ik vind dat als je al jarenlang op X dag je verjaardag viert dat je dan zelf ook een proactieve rol mag innemen om te melden dat je het wel daadwerkelijk op je eigen verjaardag gaat vieren. Waarom checken als het al jarenlang zo is. Maar doodvermoeiend om te horen ‘je had het kunnen weten…. en de avond ervoor vrij te houden’. Leef je eigen leven.

8 likes

Dat het niet op die dag gevierd zou worden, was jouw aanname.
Is die vriendin echt zo moeilijk in te plannen dat je moeders verjaardag ervoor moet wijken?
Moet ze heel de tijd voor de NATO spreken ofzo?

5 likes

Dit gebeurt op reddit toch ook in 9/10 AITAs

1 like

Als ik hier rekening mee zou houden kan ik nooit wat plannen met mijn eigen vriendinnen. Want ik werk om het weekend ongeveer. Dus er blijft dan vrij weinig over. Vind het nogal heftig om elke verjaardag van m’n gezin vrij te houden eigenlijk. Dat zijn er nogal wat. En ja soms moet ik werken. En een etentje met vriendinnen die ik misschien ook niet zo vaak zie als ik zou willen, zou ik voor laten gaan eigenlijk. Die hebben ook allemaal hun rooster/dingen waarmee ze rekening moeten houden.

5 likes