Am I the asshole

Rond niet. Op wel. Of tenminste, je kunt er vergif op innemen dat mensen moeilijk gaan doen als je zonder overleg ineens niet kan op de dag zelf. Ik vind rekening houden met de verjaardagen in je eigen gezin ook wel bare minimum.

Plus 65 is ook wel een speciale

53 likes

Ik had in dit geval wel ff proactief geïnformeerd of de verjaardag, notabene de 65ste, dit jaar op de verjaardag zelf gevierd zou worden voor ik ja zou zeggen op die hightea.

67 likes

ik vind het vooral onhandig dat je dit gewoon hebt bedacht zonder dat even te checken, dat had een hoop gedoe kunnen voorkomen. dat doe ik altijd gewoon

15 likes

Ja dat had ik wel kunnen doen idd…
Al was dat wel bijzonder vroeg geweest voor mijn familie haha, het feit dat ik er nu naar informeer 2 maanden van te voren wordt al heeel vroeg bevonden. Vaak laten ze zelf pas heel laat weten welke dag het wordt.

Het is overigens niet 65 maar de 66e! Vorig jaar hebben we haar 65e al groots gevierd idd :slight_smile:

Ik baseerde me op de trend uit het verleden en we vieren het dus eigenlijk nooit OP haar verjaardag. Het weekend erna heb ik vrij gehouden nog haha. Maar ik denk dat ik in het vervolg maar gewoon altijd direct moet checken van; wil je het vieren op je verjaardag? Al is dat 9 maanden van te voren. Dan heb in het in ieder geval even gecheckt

1 like

Ik zou die high tea lekker verplaatsen.

2 likes

Ja maargoed dat had je 2 seconden van je dag gekost en je had het toen of meteen geweten of zij had geweten dat jij dan niet zou kunnen en geen gedoe. Ik had dat op zn minst gedaan bij mensen uit mijn gezin en zou het best asshole-gedrag vinden als iemand uit mijn gezin die moeite niet ff zou nemen maar dan daarna wel zou zeggen ja maar op basis van het verleden dacht ik/nou dan moet ik dat voortaan maar 9 maanden van te voren vragen bladiebla

9 likes

Ja fair!

Misschien is het ook omdat ik het zelf helemaal niet erg vind als je niet kan op mijn verjaardag omdat je dan een weekend weg hebt gepland of weet ik veel. Dan vieren we het een andere keer.

Houden jullie dan alle verjaardagen van je broers/zussen/ouders/opa’s en oma’s standaard vrij? Dat lijkt gewoon niet super reëel in mijn leven en grote hoeveelheid familie.

Ik denk vooral dat ik in het vervolg voor sommige famleden waarvan ik weet dat dit een issue kan worden het gewoon even moet checken om gedoe te voorkomen. En idd nu high tea verplaatsen.

2 likes

Ja maar ik heb niet 16 broers en zussen dus dat is prima te doen? Vind het ook altijd fijn om ze te zien op hun verjaardag dus dat is ook geen verschrikkelijke opgave maar iets dat ik zelf ook graag doe

2 likes

Ja eigenlijk wel, maar heb geen opa’s en oma’s meer dus is vrij overzichtelijk.

1 like

Ligt eraan wat normaal is in jullie familie toch? Verjaardagen zijn geen big deal in mijn familie. Als we het vieren (niet altijd), dan vaak ergens in het weekend. En ook niet altijd met iedereen. Hier reserveert niemand standaard de verjaardag zelf dus. Ik kan mij er wel wat bij voorstellen dat je dat wel doet of in overleg afspraken plant als de verjaardag jaarlijks wordt gevierd met de hele familie.

2 likes

Ja dat zijn er 4, opa’s en oma’s heb ik niet meer. In de schoonfamilie alleen mn schoonouders. Even een appje voor je iets anders plant die dag, vooral als het in het weekend valt, is toch niet de moeite?

5 likes

Als een verjaardag in een weekend valt wel altijd, dan weet ik zeker dat het dan gevierd wordt. Dat geldt voor mij overigens ook voor goede vrienden en hun kinderen. Krijg ik ruim van te voren een uitnodiging van iemand op een datum rondom een verjaardag van iemand in onze directe kring, van informeer ik bij de jarige wat het plan is en overleg ik vast even. Scheelt een hoop gedoe want ook hier is het een ding.

Zo werd mij dit weekend al verteld dat ik een weekend in december vrij moet houden want een familielid wordt 65… Vond het een bijzonder verzoek want ik ben zelf ook jarig dat weekend :sweat_smile: normaal gesproken vieren we het voor familie dan samen, maar omdat 65 bijzonder is moet ik maar even pas op de plaats maken vond het familielid (zonder overleg). Diegene vond ik wel ‘the asshole’ :unamused:

2 likes

Maar een high tea en een verjaardag duren allebei geen volledige dag toch? Een ‘s morgens of ‘s avonds en de andere ‘s middags probleem opgelost😅.

30 likes

Hoe doen jullie dat met dingen die georganiseerd worden door derden waarbij je dan vervolgens geacht wordt aanwezig te zijn? In dit geval een vereniging die een optreden gepland heeft op verjaardag van nichtje van 21. Houd je die dan vrij? Ik heb dat dus niet gedaan omdat het altijd maar de vraag is wat ze gaat doen maar AITA?

1 like

Als het in de buurt is kan dat makkelijk. Maar als je familie of vrienden ver weg wonen, wordt dat wel lastig. Ik houd altijd het hele weekend van mijn moeders verjaardag vrij en blijf daar dan slapen :joy:

4 likes

Nee, tenzij het iemand is die heel dichtbij staat, maar anders zou ik kijken of ik kan en als ik niet kan nouja jammer dan

2 likes

Je had het inderdaad beter even kunnen vragen (doe ik tegenwoordig ook na schade en schande), maar ik vind je geen asshole hoor.

Deze opmerking is kapot irritant als iemand consistent zijn verjaardag op een andere dag viert.

Dus ik snap heel goed dat je daar een aanname over hebt gedaan als dit altijd zo is.

37 likes

Haha dank :pray: voelde me al wel beetje een asshole door de andere comments (en ook wat van geleerd om het in het vervolg anders aan te pakken!) maar deze opmerking vond ik ook zo irritant :joy: fijn dat ik niet de enige ben

14 likes

Ook NTA. Mijn ouders vieren het ook altijd samen op een datum tussen hun verjaardagen in. Daar hou ik rekening mee. Maar een paar jaar geleden vierde mijn vader het ineens op zijn verjaardag en had ik dus al wat gepland. Toen dacht ik ja shit had toch even extra moeten checken. Maargoed dan bespreek je dat, het was verder geen groot feest, en toen het gecombineerd oid. Of later langsgegaan? Het was in ieder geval geen probleem omdat we allebei wel stilstonden bij de verjaardag, maar met een andere datum in gedachten.

Uiteraard had jij het extra had kunnen checken, maar je moeder had kunnen zeggen dat ze het dit jaar wel op haar verjaardag viert. Ik vind het vooral een miscommunicatie.

8 likes

Ik vind je geen asshole hoor, helemaal niet als het altijd laat gepland wordt en niet per se op de dag zelf. Bij ons in de familie vindt iedereen het leuk als je er bent, maar als er een keer iets anders is, geen probleem, kom je een andere keer langs. Het is toch soms ook niet te plannen allemaal.

11 likes