Am I the asshole

image

Nou, als niemand het opent, doe ik het wel. Voor de n00bs:

AITA
[ ey-ahy-tee-ey ]

WHAT DOES AITA MEAN?

AITA stands for Am I the Asshole? On social media, people ask AITA when sharing personal disputes in which they are unsure if they’ve acted they like an asshole—that is, been mean, selfish, or wrong in some way. Other people then offer their opinion on that person’s behavior. AITA was popularized by and is widely used in reference to r/AmITheAsshole, a Reddit forum dedicated to this activity.

Dus let’s go!

YTA (you’re the asshole); NTA (not the asshole); ESH (everyone sucks here); and NAH (no a-holes here).

9 likes

Hmm ja ik snap niet precies waarom je zo boos was? Omdat ze al was gaan wandelen terwijl jij 10 minuten te laat was? Ik kan me voorstellen dat je moeder vast is gaan lopen, ook ivm de honden.

4 likes

NTA. Maar aangezien jullie niet echt duidelijke afspraken hadden gemaakt vind ik het ook weer niet een hele vreemde actie om alvast te gaan lopen. Maar het is nu gebeurd, volgende keer gewoon afspreken op elkaar te wachten :woman_shrugging:t3:

2 likes

Ohhh gecompliceerd!!! In de eerste instantie vind ik dat je moeder op je had moeten wachten, maar ik weet niet of buiten wachten voor haar ook lastig is?

En had je niet alsnog even op een bankje kunnen zitten met haar?

Al met al zou ik zeggen nee! Of je moet wel heel gemeen zijn toen je daarna je emoties liet gaan :stuck_out_tongue:

2 likes

NTA, maar ik kan jouw moeder ook wel begrijpen. Als jullie net een heel emotioneel gesprek hebben gehad (waarin jullie hebben besloten om aan jullie relatie te werken?) en toen de afspraak hebben gemaakt, zou ik als ik jouw moeder zou zijn wel een bepaalde verwachting hebben dat jij “je best doet” en dus op tijd komt. Aan de andere kant snap ik jou ook. Ik ben soms ook later bij mijn moeder dan afgesproken maar ze wacht wel op mij, wat we ook gaan doen. Moeilijk deze haha

@Lula Misschien het volgende lijstje nog toevoegen in de beginpost?

YTA (you’re the asshole); NTA (not the asshole); ESH (everyone sucks here); and NAH (no a-holes here).

2 likes

Oh ja sorry, was te vanzelfsprekend voor me :sweat_smile:

1 like

Ik denk eerlijk gezegd dat als je doel was om aan de relatie te werken, en je vervolgens boos wordt om 10 minuten, dat je dan je doel voorbij streeft. Je geeft al aan dat je moeder ziek is, dus ik snap dat ze is gaan lopen, zeker met onduidelijke afspraken. Ook mild assholey van haar, dat zie ook wel. Echter vind ik dit echt geen situatie om boos/geïrriteerd/verdrietig van te worden en dat de overhand te laten voeren als je juist weer een band op probeert te bouwen.

5 likes

Nog een idee, om onder je post de opties in een poll te zetten voor overzicht

7 likes

Hm is misschien ook een beetje lullig voor diegene als het een wat serieuzere kwestie is. Maar als iemand het zelf wil :woman_shrugging:t4:

HAH is geen officiële optie. Je bent het of je bent het niet.

2 likes

Eerlijk gezegd vind ik YTA. Je weet dat je moeder om 11u 15min gaat lopen. Als je dan om 11.10 aan komt zetten, is dat voor de korte tijd dat je afgesproken hebt wel erg laat. En ik lees ook nergens dat je hebt laten weten dat je wat later bent. Ik vind het niet raar dat je moeder dan alvast is gaan lopen. En vervolgens heb jij het duidelijk laten merken dat je boos/teleurgesteld was? Ik vind dat je daar weinig reden voor hebt.
Als je nu had laten weten dat je later was of op het moment dat je haar treft zegt ‘sorry dat ik laat ben, jammer dat ik nu het wandelmoment gemist heb’.
Dit is wel gebaseerd op als ik puur naar deze situatie kijk. Jullie relatie ligt zoals ik begrijp natuurlijk wel gecompliceerder dan dat.

4 likes

NAH!
Gewoon een opstapeling van dingen. Laat het even rusten en kijk dan hoe je er verder mee om zult gaan :blush:

2 likes

Ah, nu snap ik je nog wat beter. Als je zo erg nerveus bent voor een relatief korte afspraak met jouw moeder moet je je misschien afvragen of je niet wat meer tijd nodig hebt? Ik snap dat jouw moeder je graag vaker wil zien maar wanneer dat tot dit soort confrontaties leidt werkt het natuurlijk alleen maar averechts. Zoals @Vaiana ook zegt, het is waarschijnlijk een opeenstapeling van allemaal verschillende factoren. Snap bijvoorbeeld ook dat je wel boos bent als je 30 minuten moet fietsen voor al een mini afspraak van 15 minuten en dat dan ook nog niet doorgaat. Ik zou het even laten bezinken en dan misschien nóg een gesprek met je moeder hebben, waarin je ook uitlegt waarom je te laat was. In ieder geval een moeilijke situatie, sterkte ermee.

1 like

Moeilijk te beoordelen vind ik. Heeft die collega iets te maken met die taak of er gevolgen van ondervonden? Waarom wil hij beter begrijpen hoe het werkt? Alleen om jou te kunnen controleren of zit er wellicht nog iets constructiefs achter? Als het alleen is om jou te controleren en te berispen of voor het blok te zetten oid vind ik je collega meer de asshole, niet zijn/haar verantwoordelijkheid dus bemoei je er niet mee. Fouten maken is menselijk, volgende keer beter en daarmee klaar. Als het iets structureels is kan ik er meer begrip voor opbrengen maar dat is zo te lezen niet aan de orde.

Nou klinkt mij ook allemaal wat overdreven om hier een meeting voor in te plannen. Het komt ook een beetje denigrerend over naar jou vind ik. Je kan ook gewoon verwijzen naar de protocollen of de procedure of whatever of zeggen nou Guus hier zie je wie op welk moment aangehaakt moet worden en zo doen we het altijd of vraag gewoon op het moment dat het aan de orde is wie je moet betrekken.

1 like

Ik ben bijna jarig maar geen zin om het te vieren want feestdagen net gehad en corona, dus wilde geen plannen maken en niet per se iemand uitnodigen. Nu heeft mijn moeder (ik woon bij mijn ouders) met mijn schoonzus afgesproken dat zij en mijn broer wel komen. Ik heb ze zelf niet uitgenodigd en houd liever mijn dag open om spontaan een stuk te wandelen met een vriendin of 's avonds nog even langs iemand te gaan, dus ik reageerde niet echt positief. Uiteindelijk moest ik dus huilen omdat ik boos was dat zij nu voor mij bepalen wat ik moet doen op mijn verjaardag (ironisch dat ik eerder vandaag nog op een poll stemde dat ik geen dramaqueen was). Nu voel ik me ondankbaar omdat er wel mensen zijn die moeite willen doen voor mij op mijn verjaardag. AITA?

  • You’re the asshole
  • Not the asshole
  • Everyone sucks here
  • No assholes here

0 stemmers

1 like

Hmm denk dat je moeder, je broer en schoonzus het niet verkeerd bedoelen. Ze hadden het wel beter eerst met jou kunnen overleggen. Als ik jou was, zou ik aangeven dat ik de dag liever vrij wil houden en ik zou hun idee dus niet door laten gaan. Het is jouw verjaardag, dus ik vind dat je vooral moet doen wat je zelf wil. Als ze het daar niet mee eens zijn, zijn zij the asshole haha, maar kan ook zijn dat ze je meteen snappen.

2 likes

Ja daar heb je wel gelijk in. Ik heb dat hierboven ook getypt en denk er nu even over na, maar eigenlijk is het gewoon irritant. Zij brengen @Riley nu in een ingewikkelde positie. Flo moet die mensen nu gaan ‘afwijzen’, omdat zij zichzelf opdringen.

1 like

Mensen die moeite willen doen voor jouw verjaardag kunnen als eerste moeite aan jou vragen wat jij fijn vindt op je verjaardag. Als zij bepalen hoe en wat en niet schikken naar jouw wensen doen ze het niet voor jou maar voor zichzelf. Jij bent jarig, niemand anders: jij bepaalt.

3 likes