Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Vandaag beginnen de voorverkiezingen voor de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten! Het lijkt mij erg interessant om de verkiezingen tot en met 3 november, de dag dat de nieuwe president bekend is, te volgen. Hopelijk vinden jullie dit ook interessant!

11 likes

Leuk! Ben vooral heel benieuwd naar de nominatie voor de democraten. Wie denk jij dat het wordt?

Ik denk trouwens dat Trump herkozen gaat worden. Daar ben ik absoluut niet blij mee, maar ik denk dat er geen kandidaat is vanuit de democraten die het van hem gaat winnen helaas. Er moet echt een sterk iemand tegenover staan en op de huidige kandidaten lijkt allemaal wel iets aan te merken wat de positie zwakker maakt, als jullie me snappen.

2 likes

Ik maak deze zomer een roadtrip door Amerika en ik ben zooooo benieuwd hoe ik daar alles ga beleven. We gaan ook door hele conservatieve staten met sicke trump-aanhangers. Ga dit topic ook zeker even volgen!

3 likes

Denk helaas zeker dat Trump herkozen gaat worden. Die impeachment heeft hem blijkbaar alleen populairder gemaakt

Heb mij nog niet genoeg ingelezen, maar ik hoop toch eigenlijk wel weer een vrouwelijke kandidaat. Zou 't heeeeerlijk vinden als er een vrouw van Trump wint, ook al lijkt die kans niet heel groot te zijn. Hoop dat Trump binnen nu en november nog een aantal hele domme dingen doet.

Aanloop naar Amerikaanse verkiezingen - https://nos.nl/collectie/13826

Ik plaats dit even omdat die mij een mooie samenvatting lijkt van alles wat tot nu toe gebeurd is + van de kandidaten! En ik plaats het omdat ik nu echt moet slapen en het morgen dus zelf ook nog even moet lezen hahaha.

God dit jaar gaat zo spannend worden. We gaan bij ons thuis een verkiezing feestje geven in november om de uitslag life te kunnen kijken. Ik hoop echt enorm op Bernie. Er gaan ieder jaar 60.000 mensen onnodig dood omdat ze de gezondheidszorg niet kunnen betalen. Laat 2020 in godsnaam het jaar zijn dat de plutocratie sterft.

Weer 4 jaar Trump zou vreselijk zijn, maar Bloomberg zou nog erger zijn. Je hoort een verkiezing niet te kunnen kopen en dat doet hij nu wel. Hij heeft gezegd dat hij 1 miljard van zijn eigen geld wilt besteden aan zijn campagne. Daar hoeft hij geen verantwoordelijkheid over af te leggen zoals de andere kandidaten die het van donaties moeten hebben. Het is een rare man die compleet losstaat van de gewone vrouw op straat. Dat heeft Trump ook al, maar Bloomberg is slimmer. Het signaal de democratie staat te koop is echt dood eng.

2 likes

Interessant! Ik ben iemand die 0,0 snapt van politiek en volg het daarom vaak maar half (geld/geldt? ook voor NL). Maar ik denk dat ik heel veel van jullie posts kan en ga leren, dus ik ga dit topic actief blijven volgen (en wellicht domme vragen stellen). Ik ben echt anti Trump, maar weet dus niets van de andere kandidaten af waardoor m’n argumenten niet sterk zijn haha.

4 likes

geldt* haha, want je kan ‘loopt’ wel daar invullen (dus +'t) en ‘loop’ niet.

Ik ben het ook pas 4 jaar terug gaan volgen door Trump eigenlijk. Vond het zo interessant dat zo’n bijzonder figuur zomaar president zou kunnen worden haha.

Het RTL nieuws heeft hele duidelijke informatieve filmpjes online staan over hoe het stemmen werkt, volgens mij staan ze ook wel op YouTube. In de VS win je namelijk niet met de meeste stemmen, maar win je door de meeste kiesmannen voor je te winnen. Dat is iets wat wij hier niet kennen dus sowieso wel even het kijken waard.

1 like

Dit denk ik ook, maar het maakt me zo somber. Echt, hoe zien die mensen daar niet in dat deze man geen goed nieuws is. Voor niemand niet.

4 likes

Hahaha ja fak die Bullshit.

Nee maar ~als historicus mag je pas na zoveel jaar conclusies trekken want dan pas kan je zien wat direct aan hem lag, welke zaken al langer speelden, wat z’n invloed na z’n termijn gaat zijn (rechters die benoemd zijn etc). Bijvoorbeeld Teddy Roosevelt was niet echt popular in zijn tijd maar was achteraf gezien Ă©Ă©n van de beste presidenten ooit.

Niet dat ik denk dat Trump fantastisch is, maar ben benieuwd hoe hij in de annalen bekend zal staan.

4 likes

Maar wat ik dus niet snap: hoe kan het dat trump ondanks zijn overduidelijke leugens en alles als fake News betitelen nog steeds zo populair is. Had echt gedacht dat iedereen daar zo doorheen zou prikken. Ben oprecht geĂŻnteresseerd hoe dit kan, of is de gemiddelde Amerikaan gewoon dom?

Ik denk dat hij ook voor een deel meelift op het succes van Obama. Bijvoorbeeld de dalende werkloosheid. Obama heeft tijdens zijn presidentschap al dingen in werking gezet, die pas echt goed zijn gaan werken toen Trump president was. Trump zegt nu dat dat allemaal zijn werk was
 dus als die Amerikanen dat soort onzin geloven, dan kan ik wel begrijpen dat zij denken dat Trump fantastisch is.

3 likes

Het is niet enkel Trump, het is ook het totale falen van de Democratische partij sinds de vorige verkiezingen (eigenlijk al tijdens de campagne) die nul inzicht lijken te hebben in wat amerikanen willen, wat de stand van zaken is etc. “Beroepspolitici”, zoals de Clintons, die erg gehaat worden.

De media natuurlijk, gerrymandering, toegang tot stembiljetten en bureaus, de coastal elite vs “flyover states”.

Gecompliceerd. Maar niet iedereen die op Trump stemt, stemt vóór hem, maar juist ook tegen de anderen.

8 likes

Maar dat laatste snap ik tot op bepaalde hoogte. Ik snap dat bij de vorige verkiezing veel stemmen voor trump eigenlijk anti Hillary stemmen waren. Maar ik snap niet hoe mensen dat nog steeds kunnen doen als ze vier jaar hebben gezien wat een liegende narcistische asshole hij is. Of zullen veel mensen dat echt niet zien, en waarom niet. Vind het onbegrijpelijk vanuit mijn standpunt maar het zal wel dat ik iets totaal over het hoofd zie

Trump zal niet in de geschiedenis boeken komen om iets wat hij heeft gedaan, hij is afgelopen 4 jaar redelijk kalm gebleven. Het is meer een maatschappelijk gevoel. Als zo’n incompetente, racistische en seksistische man president kan worden, is hebt ambt in mijn ogen voor altijd beschadigd.

3 likes

incompetente
James Buchanan

racistische
President Andrew Johnson

seksistische
Richard Nixon

man president kan worden, is hebt ambt in mijn ogen voor altijd beschadigd

Laten we niet doen alsof het ambt niet vanaf dag 1 beschadigd was. Vrijwel alle vroege presidenten hadden slaven, hebben natives uitgeroeid, etc.

Het moet nog blijken hoe dit gaat uitwerken, hoe we het later kunnen beschouwen. Misschien was het een fluke en verdwijnt hij ergens onderaan lijstjes van presidenten en duikt ie alleen nog af en toe eens op als een tivia.

Nu we er midden in zit lijkt het allemaal heel groot wat hij roept en dat we dat nooit zullen vergeten, maar wie herrinert zich de meeste presidenten nog? Ik betwijfel of we over 100 jaar nog over hem praten.

8 likes

Er is echter nog geen contemporaine president geweest die trots heeft gezegd dat hij vrouwen aanrandt en nauwelijks een volwaardige zin kan vormen. Vind niet dat je een president uit 2020 kan vergelijken met een eentje uit de 19e eeuw

1 like

Nixon komt niet uit de 19e eeuw. Je moet ook niet vergeten dat we in het informatietijdperk leven en we nu zoveel meer weten over de presidenten dan voorheen.

Ik verdedig trump niet, maar hij is een democratisch verkozen president en het is ook belangrijk om te kijken welke dingen hij wel heeft gedaan en wat belangrijk is voor zijn stemmers.

Dat is zo’n andere wereld. Thijs van de EO had er van de week nog een serie daarover. Was hij bij een aardsconservatieve Nederlands-Amerikaanse groep en die stonden vierkant achter trump. Hun manier van denken is heel anders dan hier, maar ze leven ook heel anders.

Je moet er veel over lezen om het te begrijpen denk ik, Amerika is zo ontzettend divers. Veel Staten zijn toch hun eigen ding en ieder leeft en denk weer anders. Ik vat het ook niet helemaal, maar het zit wel dieper dan alleen de schreeuwerige tweets van hem.

3 likes

Hij is alleen niet democratisch verkozen. Hillary heeft de popular vote gewonnen. Trump had alleen de meeste kiesmannen. Rusland heeft met behulp van desinformatie een grote vinger in de pap gehad. Ten derde zijn de districten waren zo verdeeld (gerrymandering) dat de stem van Afro Amerikanen minder gelden dan die van de blanken. Ook zijn er allerlei beperkingen ingevoerd om ervoor te zorgen dat armen niet gingen stemmen. Ik ben het met je eens dat hij voor heel veel mensen iets betekent. Dat hij een stem heeft gegeven aan de arbeiders. Alleen Trump is niet democratisch verkozen.