Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Je kan ook verliezen met 51% van de totaal uitgebrachte stemmen (popular vote). Dat overkwam onder andere Hillary (ze had 2.1% meer stemmen)
Dat is wat @Dombo bedoelt, toch? Niet per staat

Edit: oh we zeggen hetzelfde :sweat_smile:
Maar ik vind het alsnog scheef

Veel Democraten zijn veelal tegen dit stelsel, omdat een stem in een grote staat (vaak democratisch) relatief minder telt dan in een kleine staat (die vaak rood zijn).

Ja is ook heel oneerlijk. Het kiesstelsel in het VK is ook zo, First past the post. Een van de ‘voordelen’ die wordt genoemd daarbij is dat nieuwe, kleine, misschien one-issue partijen minder makkelijk voet aan de grond krijgen…
Mja de nadelen zijn eindeloos imo

1 like

Ik ben niet opgebleven want ik moet werken maar ik ben echt een zombie, ik heb twee uur geslapen denk ik. Elke keer wakker worden en meteen de vooruitgang checken. En dan ga je aan het werk en weet je nog niks.

1 like

Ja klopt haha. Zijn eigenlijk twee verschillende issues

• Je kan winnen met <49% popular vote
  • Je krijgt 100% winst zelfs al heb je feitelijk veel minder stemmen gewonnen

Ik vind het extra vreemd dat twee Staten dan weer niet meedoen aan dat winner-take-all

En in het verlengde daarvan:

• Niet iedere Amerikaanse stem telt even zwaar, afhankelijk van de staat waarin je woont. (wat ik eigenlijk heel gek vind als 1 land)
  • Per staat is het “winner takes it all principe” waardoor de keuze van een staat niet een reflectie is van het standpunt van stemmers in een een staat, alleen een versterking van de meerderheid.

Dit icm met kiesmannen per staat vind ik echt krom, maar ben dan zelf ook nog zuur nav 2016

3 likes

Maar ik snap ook niet waarom dit systeem makkelijker zou zijn? Kijk gewoon naar het totaal aantal stemmen, da’s dan toch makkelijker.

1 like

Ik vind het ook raar dat sommige staten waar het dan 49% tegen 51% is dus heel close, dat alle ‘punten’ naar de winnaar gaan als het overduidelijk is dat het half om half is

Ik hoor op cnn dat Wisconsin er elk moment aankomt.

4 likes

Zit hier met samengeknepen billen

Is toch een historisch ding? dat vroeger geen meeste stemmen gelden qua communicatiemiddelen mogelijk / handig was. Door bijv slavernij in zuidelijke Staten, waardoor populatie hoog was (maar dus niet iedereen mocht stemmen) hadden deze Staten redelijk veel invloed obv stemmers en nu dus nog.

Vind het allemaal, voor nu, heel krom. Maar kan me overigens ook voorstellen dat je als staat met veel kiesmannen niet aan gaat geven “Prima, geef mij maar minder invloed”, zeker niet als je in sommige Staten wel een stabiele stembasis hebt. Dus dat veranderen zal vast niet makkelijk zijn en bij in nadeel van een huidige president ook snel bestempeld worden als oneerlijk (denk ik).

1 like

Ik ben echt zooooo benieuwd. Wat ik er van begrijp: er worden nog veel democratische stemmen verwacht. De grote vraag: is het genoeg? (Zegt ook lekker niks hahaha)

Hoe dan ook moet Biden wel echt flink aan de bak.

Ik ga nu echt slapen!
Hoop dat ik wakker wordt en het neit helemaal naar de tering is :crossed_fingers:t3:

Succes jongens!

28 likes

Er is nu een hevige discussie op BBC, ik sta echt versteld

Oeh check zelf geen bbc, heads up?

Oh shit Biden lead in Wisconsin??

12 likes

Dat slapen gaat je nog niet goed af he :stuck_out_tongue:

33 likes

Het is net afgerond sorry

1 like

Ik moet eigenlijk scriptie schrijven maar ik wil niets missen en kan me toch niet concentreren want spanning

Je hebt gestreden, ga lekker slapen. Fingers crossed

1 like