Kan dit in een spoiler aub
Love it. Hoe vaak ga je naar deze post terugverwijzen de komende dagen denk je?
Ohja! En de stemmen komen per county binnen en worden uitgeroepen op cnn, maar het maakt niet uit waar in een staat gestemd is op wie, het gaat om het totale aantal stemmen in de staat. Dus niet gerrymandering zeggen, want dat speelt binnen een staat; dit is een verkiezing door de staten.
Maar het gaat er dus wél om in welke staten er op wie gestemd is. 200.000 stemmen extra in een staat die Harris al wint zijn in die zin ‘minder’ belangrijk dan bijvoorbeeld 100 stemmen in een swingstate die je daadwerkelijk kunt winnen en daarmee de kiesmannen die je nodig hebt.
Nebraska en Maine zijn als enige nog verder onderverdeeld in districten die stemmen, dus hun stem (een aantal kiesmannen) kan verdeeld zijn. Over het algemeen is Maine blauw, maar 1 van de districten ging sinds trump naar de republikeinen. Nebraska is eigenlijk omgekeerd, een republikeinse staat waar 1 district door Biden en Obama is gelipt en mogelijk nu weer.
Jammer dat we geen bericht kunnen vastzetten zoals in whatsapp groepen hahahaha, vind het een erg heldere uitleg.
er is ook een interessante aflevering van explained hier over op netflix!
whose vote counts heet die, was voor mij heel verhelderend
Opslaan als bladwijzer kan ook!
Geen idee of deze hier al is gedeeld maar hier wordt het ook heel duidelijk uitgelegd, vind ik. Vooral hoe absurd het systeem eigenlijk werkt.
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- Maandag
- Dinsdag
- nog later
0 stemmers
Woensdag overdag onze tijd lijkt me zeer onwaarschijnlijk. De eerste polls komen pas halverwege de nacht van dinsdag op woensdag binnen.
Ik denk dat “we” woensdagavond heel laat een idee hebben van de winnaar, maar denk dat the call ergens donderdagochtend komt.
De eerste stemmen zijn al geteld (maar het zullen ook heel lang de enige bekende uitslagen zijn vandaag). In Dixville Notch (New Hampshire) is de uitslag al bekend, 3 stemmen voor Trump en 3 voor Harris
naar wie gaan de kiesmannen eigenlijk als het aantal stemmen in een staat exact gelijk is? ja, ik weet dat die kans onrealistisch klein is, maar ben benieuwd.
Ik weet alleen dat vaak bij zo’n mini verschillen er automatisch een hertelling plaatsvindt (want inderdaad wat jij zegt met zulke grote aantallen stemmers is het eigenlijk zo goed als onmogelijk om gelijk uit te komen). Wat er daarna gebeurd mocht dat wel zo zijn weet ik niet!
Als het gelijk wordt dan stemt het huis van afgevaardigden. Iedere staat krijgt dan 1 stem, en dat levert dan waarschijnlijk op dat Trump zou winnen. De kans op gelijkspel ligt trouwens tussen de 0,2% en 0,4%.
Jongenssss hoe laat begint CNN met uitzenden? Ik ben ziek en verveel me echt enorm
22:00 Nederlandse tijd.
Heeft iemand een link van CNN waar je het live kan kijken? Ik kan op hun eigen site alleen kijken als ik een Amerikaanse tv provider heb.
Op mijn tv wordt op CNN Newsroom vanaf 22:00 vanavond sowieso de ‘Amerikaanse CNN’ uitgezonden. Ik vermoed dat je via YouTube de uitzending live kan streamen ook.
Ik ben echt hyped voor nieuws en uitslagen en moet mezelf er elk kwartier aan herinneren dat ze daar minstens 6 uur achterlopen op ons ![]()