Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024

Ik vind dit ergens ook een versimpeling. Naar mijn idee is het wel meer dan ‘niet op een Zwarte vrouw’ willen stemmen. De afkeer tegen de democraten, het idee dat zij echt niet voor ‘hen’ opkomen. Idee dat het onder Trump echt veel beter was en weer gaat worden. Ik twijfel er overgens niet aan dat het een hele grote rol heeft gespeelt maar ik denk dat de democraten met een witte man ook niet hadden gewonnen.

8 likes

Ik vond deze thread op X (ja ik haat het medium ook) wel een goede. Misschien niet hoopvol en hopelijk niet helemaal realistisch, maar toch heel helder omschreven wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.
En het zou al heel zorgwekkend zijn als ook maar een klein deel uitkomt

https://x.com/SethAbramson/status/1854030304677073233

2 likes

Het is ook een trend in een groot deel van de wereld om meer naar rechts te gaan. Dus het verhaal van immigranten moeten eruit, sterkte leider, sterke binnenlandse economie, masculien, sekistisch. Dus misschien ben ik dan dululu als ik denk dat ook dat een enorme rol heeft gespeelt, het verhaal van de democraten past niet in deze tijd voor ene hele groep mensen. En dan is een zwarte vrouw als kandidaat nog eens een bevestiging van dat alles.

2 likes

Oh zeker maar dat ontken ik toch ook niet? (En ook met dat verhaal kan je een zwarte vrouw aan de leiding hebben. Kijk maar naar de conservatieven in de UK.)

1 like

Wat ik bij het immigranten voorbeeld grappig vind, zowel in NL als in de US; dan zie je niet-witte mensen die dan Wilders of Trump stemmen want dan gaan eindelijk die migranten eruit!!!

Zijn ze dan compleet blind voor het feit dat het witte mensen niet boeit of jij een 2-3e generatie migrant bent, maar dat door strenge migratieregels / sfeermakerij racisme in het hele land stijgt, dus niet-witte mensen daar ook last van krijgen?

7 likes

De enige persoon die ik zelf ken die voor Trump gestemd heeft, is een vrouw van kleur met een immigrant als partner :grimacing:

2 likes

Nee dat boeit deze stemmers niet. Zij denken net zo simpel als de witte stemmers en dat is puur vanuit eigenbelang. Dus (in hun ogen) hun economische situatie veilig stellen en geen extra mensen erbij die een deel van de taart willen.

Dat weegt dan zwaarder dan racisme. Puur korte termijn denken en je net zo laten hersenspoelen als de rest.

Anders kan ik het niet verklaren waarom zoveel Latino op Trump hebben gestemd.

Maar ja ditzelfde kun je zeggen over vrouwen en hun rechten. Dat vind ik ook moeilijk, dat je die hiermee weggeeft. Maar blijkbaar heeft de gemiddelde vrouwelijke Trump stemmer daar geen problemen mee.

1 like

Klopt, dit is ook geen handig medium voor dit soort gesprekken, we praten langs elkaar heen.

1 like

Moet wel zeggen dat de ramptoerist in mij wel echt benieuwd is naar of het echt erg gaat worden, is dat project 2025 nou serieus? Het voelt allemaal zo nep nog.

2 likes

Ik blijf ergens hopen dat ineens blijkt dat er fouten zijn gemaakt en Harris alsnog wint. Dit komt waarschijnlijk door m’n slaapgebrek of ik zit in de ontkenningsfase. I just can’t :pleading_face:.

2 likes

Ik ben echt zo klaar met al die onderbuik meningen/argumenten hier

4 likes

Ook in de stemhokjes moet de migrant zich beter gedragen dan de rest om geaccepteerd te worden

11 likes

Niet voor hun eigen deportatie, maar wel dat met een strenger migratiebeleid de algemene mening over alle niet-witte mensen in een land verschuift, ongeacht welke generatie ze zijn.

3 likes

Inderdaad. Zoals vrouwen die op Trump stemmen en PVVers die denken dat Geert in hun belang goede sociaal economische beslissingen maakt.

Mensen zijn soms (vaak) dom en goedgelovig, ongeacht geslacht of afkomst.

3 likes

Natuurlijk is het serieus, het is alleen de vroeg hoe serieus en vriendschappelijk alles rond Trump zal zijn. Hij is en blijft een ongeleid projectiel waar niemand vat op heeft. Zijn entourage is ondertussen een mengelmoes van mensen die enkel uit eigenbelang volgen, dus ik zie het nog wel gebeuren dat hier heel snel ruzies onderling zullen ontstaan omdat de belangen toch niet zo gelijkaardig lopen als verwacht.

4 likes

Ik bedoel is het serieus dat ze het echt gaan uitvoeren.

Idk is een ver van m’n bed show gelukkig, maar ben benieuwd of het echt zo extreem wordt als waar de dems voor waarschuwden of dat het meer een LPF achtige ineffectieve clownfiesta wordt.

Kan gewoon niet inschatten hoe competent ze gaan zijn in het uitvoeren van de agenda en wat de agenda nou precies is.

2 likes

Zo, dit is echt het meest depressieve wat ik de laatste tijd heb gelezen. Echt heel naar om het allemaal zo onder elkaar te zien.

2 likes

Ja, mijn punt was vooral dat ze allemaal gaan proberen maar ze waarschijnlijk Trump gaan irriteren en hij ze dan buitengooit. Dus eigenlijk beide scenarios haha.
Ik denk dat we sowieso wel ongezien terrein in zullen gaan omdat hij in alle drie de takkes een absolute meerderheid heeft, de democraten kunnen enkel nog wat filibusteren en daar stopt het.

Ik denk dat de grootste vraag echter is wat er over vier jaar zal gebeuren. In principe kan hij niet meer opkomen, in het beste geval is hij toch al dood omdat hij een gore lamzak is. In het slechtste geval wordt het een echte dictatuur, maar dan ook weer is de vraag wat er bij zijn imminente dood zal gebeuren aangezien het echt een cultfiguur is waar niemand zal klaargestoomd worden voor opvolging.

4 likes

Ik vind het vooral zo’n groot contrast met 4 jaar geleden qua snelheid (snap dat toen de pandemie ook een hoop vertraagde) maar voor m’n gevoel ging het zo snel en was het opeens 1,2,3 bepaald allemaal

1 like

Dit klinkt niet heel gezellig in elk geval

2 likes