Angst- en paniektopic

Oh :persevere: Wat is er gebeurd? Mag ook in PB hoor als je dat prettiger vindt!

1 like

Ochjee beetje laat misschien maar als
Ik wat voor je kan betekenen… even een lotgenoot willen spreken… im here

1 like

Wat is er gebeurd?
Ik hoop dat je oke bent.

Ja alles er omheen. Niet de angst zelf maar t gezeik wat t heeft veroorzaakt. Ben oke maar voel me echt heel kut.

Ik check meerdere keren per dag de online omgeving van het ziekenhuis of uitslagen er al op staan terwijl elke keer als ik er wat op vind en lees ik compleet in paniek ben dus het is echt totaal niet handig. Overweeg nu om mijn vriend mijn digiD code te laten kiezen zodat ik niet meer kan kijken maar vind dat ook wel moeilijk en spannend
Word echt helemaal gek van mezelf

Probeer wat afleiding te zoeken. Ik zou denk ik toch de digiD code aan je vriend geven. Maar wel de afspraak maken dat als t echt niet meer gaat je t wel mag inzien. Ik hoop dat je wat afleiding kan vinden en anders dat de uitslag snel komt :heart:

1 like

Lief, dankje, ik heb iig gisteren tegen hem gezegd dat dat miss beter is. Je kunt ook bij het ziekenhuis met een formulier aanvragen dat een ander ook toegang tot je zkh omgeving heeft dat gaan we ook doen.
Had gisteravond ook een hele opgeblazen buik en heb al ZO vaak een opgeblazen buik gehad zonder dat ik daar van onder de indruk was maar nu er dan iets al gaande is in mijn lichaam was ik daar helemaal van in paniek, kan het even helemaal niet meer relativeren.

Ik ben daarvoor naar de studentpsycholoog geweest, en heb via daar uiteindelijk propranolol voorgeschreven gekregen door mijn huisarts. Ik had vooral enorme paniek in de tentamenzaal en mijn hoofd wilde alleen maar vluchten. Die paar sessies en de propranolol hebben echt enorm geholpen. Je kan altijd een pb sturen als je meer wilt weten!

1 like

Ik! Ook voor angst. Het heeft mij goee geholpen icm medicatie.

Ik neem elke dag anti depessiva voor angst en daarnaast nog dipiperon wanneer nodig. Soms uit ik mijn angst door woedend te worden en dit laatst helpt daarmee.

Ik heb naast cognitieve therapie ool schema therapie gehad en ik vond cognitieve therapie fijner.

1 like

Ik heb af en aan weer erg veel last van mijn angststoornis. Ik weet ook wat het triggert op dit moment maar ik kan daar niet zoveel aan doen nu. Ik word weer elke dag wakker met angst en paniek en voel me lamgeslagen. Zo ontzettend naar :frowning: woensdag heb ik weer een keer therapie maar dat is intake bij een nieuw iemand.

HĆØ bah, zo naar. Sterkte. Ik hoop dat je nieuwe therapeut je goed kan helpen.

Nu na mijn revalidatie en mijn begin met ACT therapie gaat het wel weer wat o.k.

Maar die angst waar je ā€˜s ochtends mee wakker kan worden is zo overweldigend. Omdat het ook zo ongrijpbaar kan zijn.
Angst voor het leven

2 likes

Fijn dat de therapie wat helpt! :heart:
Het is indd zo ongrijpbaar, echt vreselijk. Het hele dagen piekeren, niet te stoppen gedachten en het paniekgevoel. Hoop ook dat het snel weer wat minder wordt. Thanks voor je reactie!

Een ding die ik heb geleerd vind ik grappig en is makkelijk toe te passen. Angst en paniek gedachten zijn vaak ongecontroleerde gedachten die vanzelf komen.
Die gedachten zijn niet echt van jouw eigen relativerende brein.
Als je die gedachten een naam geeft (mijne heet Truus) kun je er makkelijker afstand van nemen.

Zo had ik laatst weer meer pijn en dan ga ik weer denken ā€œwat heb ik fout gedaan,ā€
Of ā€œzie je wel, de pijn heb ik nog helemaal niet onder controleā€

Maar toen zei ik tegen mezelf ā€œ nee Truus, dat is niet zo dat ben jij die dit tegen mij zegt.ā€

Haha en de volgende dag was de pijn weer minder.

6 likes

Serieus goede tip, ga dit ook proberen tot woensdag!

Twijfel wel of ik weer AD moet gaan slikken, maar liever niet natuurlijk

1 like

In mijn 1,5 jaar angst en paniek ondertussen heeft nog niemand dat bij mij geopperd.
Ik ook niet trouwens… :woman_shrugging:t3:

Toch accepteer ik dat het ook maar emoties zijn die net als blijdschap en geluk ook weer overgaan…

1 like

M’n moeder heeft uitgebreid verteld hoe ziek allerlei kennissen van haar van het vaccin zijn geworden terwijl ze weet dat het mijn emetofobie enorm aanwakkert. De drempel voor het halen van het vaccin is nu 5 km hoog :upside_down_face: weet nu al dat ik mezelf helemaal angstig ga maken in de dagen erna.

Hebben medehypochonders/emetofoben misschien tips voor na de vaccinatie? Ik heb na een traumatische gebeurtenis (heeft niets met ziek zijn te maken) een extreme angst om de controle te verliezen ontwikkeld, waardoor ziek worden voor mij heel groot is. Ik was 17 jaar geleden voor het laatst flink ziek waardoor ik me ook totaal geen voorstelling van griep/koorts/ziek zijn meer kan maken. Hoop mezelf gewoon rustig te kunnen houden, maar ik ben sinds het gesprek heel erg gespannen

Probeer een periode te creƫren om ziek te mogen zijn.
Kun je een paar dagen vrij nemen daarna?
Koop van tevoren lekker eten wat makkelijk te maken is. Magazines, Netflix abo.
En geef je er aan toe.

Ik ben ook ban om mij ziek te voelen en dat ontstaat vaak zomaar als ik mij moe voel. Ik kan in paniek raken als ik dan niet zomaar naar huis kan.

Maar als ik weet dat ik niets hoef, en mij er gewoon aan toegeef voel ik me al snel rustiger.
En minder ziek!

1 like

Ah, bedankt voor je snelle reactie! Dat is heel herkenbaar inderdaad, meer paniek als je niet weg kunt. Gek genoeg voelt een dichte deur ook al als niet weg kunnen dus ik denk dat ik sowieso open huis moet houden haha

Dan hoop ik dat het tzt mooi weer is en je lekker veel frisse lentelucht kan inademen.

1 like