Angst- en paniektopic

Even een bumpje. Hoe gaat het met jullie, in deze lockdown?

Ben angstig/paniekerig aangelegd en merk dat als ik lang niet buiten ben geweest en weinig doe, ik sneller overprikkeld en paniekerig word als ik buiten kom. Alsof je weer moet wennen ofzo. Vorige week voor het eerst sinds jaren een aanval en enorm confronterend (en kut).

Wordt vooral erger in de overgang van late winter/vroege lente (geen idee waarom). Helpt natuurlijk niet mee dat werk al sinds december dicht is en ik mijn vrienden en collega’s in real life mis en mijn focussen qua school echt nul is.

Probeer sindsdien iedere dag naar buiten te gaan, want het slijt er wel af. Maar het is wel kut.

1 like

Het is niet de bedoeling dat je met 2 gaat, maar ze weigeren je echt niet hoor. Althans hier niet (en ben in diverse supermarkten geweest). Allebei een eigen kar en dan is het goed. Ik ga ook wel eens samen met mijn vriend als ik voor mijn moeder boodschappen doe en hij voor ons.

Knap dat je toch wil gaan hoor! Snap goed dat je even niet alleen durft en dat vind ik niet triest. Hopelijk lukt dat over een tijdje weer, maar voor nu zou ik gewoon samen gaan op een rustige tijd.

2 likes

Gewoon samen gaan! Beide een kar inderdaad.
En probeer dan ook zelf even alleen wat spullen te zoeken wetende dat je vriend dichtbij is. Komt vast helemaal goed!
Met volle angst vooruit!!! :heart:

1 like

Je kunt op Google vaak rustige momenten zien. Sommige supermarkten geven ze zelf ook aan bijvoorbeeld op Facebook. Dat kan je denk ik ook helpen. Vrijdag en zaterdag overdag zou ik overslaan. Avonden op ma en di vind ik vaak rustig, overdag buiten pauzetijden enzo om ook wel. Behalve vrijdag want dan doen alle bejaarden (hier) boodschappen.

1 like

Ja heel graag.

Wat wil je precies weten? Je mag me ook een dm sturen!

En hoe ging het naar de supermarkt gaan? Mij heeft het inderdaad geholpen om jezelf te ‘‘dwingen’’ om elke dag even naar buiten te gaan. Eerst een klein blokje om. Dan naar de supermarkt voor 1 artikel. Of even langs een kringloopwinkel, daar hangt altijd wel een prettige sfeer vind ik. Ik hoop dat het goed ging!

1 like

Elke dag buiten is ook goed & fijn! Kun je misschien nadat je je kind naar school hebt gebracht, langs de supermarkt lopen? Dat je alvast een stap neemt om daar in de buurt te gaan zegmaar :blush:

4 likes

Pff ik heb weer even heel erg corona angst. Maar corona is gewoon de aanleiding niet de oorzaak. En mn moeder zegt dat ze gek van me wordt. Maar op zo’n manier alsof t alleen voor haar erg is. Alsof ik niet 100x gekker word van mezelf. Mensen snappen angsten gewoon echt niet. Denk er echt over na om maar de hele week boven te zitten.

Ze is dinsdag op crematie geweest waar iemand gister positief bleek. Was iemand van daar en wel 1.5m afstand en diegene had mondkapje op, maar voor mijn gevoel maakt dat niet meer uit als je ergens een uur zit. Dus elke keer als ze hoest of niest denk ik echt wat doe ik hier. Terwijl we dat beide regelmatig doen. En t helpt ook niet dat ik net gister en vandaag iets benauwd ben, wat ik vaker ben. En ja kan gaan testen maar 1. kom ik daar nooit zonder botbreuken aan (9km op de fiets) en 2. Lost dat niets op want moet haar alsnog de komende 8 dagen mijden en boven zitten.

Wat naar allemaal… Wat kun je doen om je wat beter te voelen? Ontspannen/afleiding zoeken? En hoe is het nu met je?

Lief dat je t vraagt. Ja gaat vandaag iets beter. Heb de afzuiger aan en zij is tot de lunch boven bezig geweest. Had vandaag echt klachten maar ook redenen om te geloven dat t allergie was dus pilletje genomen en t is weg. Dus ik ga morgen gewoon nodig want heb dat ook echt nodig. Nou dan zondag nog, ma en di zit ik boven omdat zij werkt en denk dat ik t daarna wel weer een beetje los kan laten. Hoop ik. Het onbegrip wat ik hier thuis heb oprecht bijna net zo erg als de angst zelf en dat is echt rot gewoon.
En heb ergens maar aanvaard dat als zij t krijgt toch bijna onvermijdelijk is en maar besloten dat ik dan niet doodga of ernstig ziek word.

Nu heb ik wel zin in roze koek.

Gelukkig! Hoop dat je inderdaad wat meer rust kunt vinden de komende dagen. Misschien ook af en toe de ramen open, voor wat frisse lucht? Of zelf even buiten een luchtje scheppen? Vervelend dat die onbegrip er zo is :frowning: Haha, een roze koek is altijd een goed idee :hugs: Heb je verdiend!

Ah kak, onbegrip van je moeder over angstgevoelens waar je niets aan kan doen is zo pijnlijk. Hopelijk vind je wat afleiding. Haal je af en toe een frisse neus?

Nu met de sneeuw niet. Ben wel zo handig dat ik op mn muil ga en wat breek. Als t goed is dooit t vanaf maandag.

T gaat al beter. En t komt goed.

1 like

Altijd, maar toch wat internetknuffels voor jou :hatched_chick:

1 like

@Friemel Goed dat je in ieder geval buiten bent geweest. Probeer deze ervaringen ook echt te zien als iets positiefs en trots op jezelf te zijn :slight_smile:

@Whoopdidoo Fijn dat het al wat beter gaat! Vanaf maandag even frisse neus halen en even opladen buiten.

Reizen

Ik voel me soms kut tegenover mijn vriend. Ben soms gewoon bang dat hij het op een dag niet meer uithoudt door mijn reisangst. Hij zegt dat hij het aankan, zolang hij ziet dat ik het niet opgeef (voor mezelf) en dat ik mezelf wel af en toe blijf uitdagen. Het is gewoon frustrerend dat ik tot een paar jaar terug het geweldig vond om te reizen en nieuwe plekken te ontdekken en nu een totale 180 heb gemaakt.

Dit laat echt zien hoe gek angsten zijn. Nu lijkt t alsof ik echt bang ben voor corona, maar ergens denk ik dat dat gewoon de laatste druppel is geweest. Was altijd al een raar mens die heel veel dingen eng vond. Maar kon zo leven dat je daar niet mee in aanraking kwam. Ook bv vies van anderen en nu met corona kwam t zo bam in your face hoe smerig mensen zijn enzo.

Weet je wat er is gebeurt dat je t nu niet meer kan? En laat je hem wel zonder jou gaan? Misschien is dit wel een angst om goed op te bouwen in kleine stapjes. Weet niet hoe ver de angst gaat maar bv eerst een dagje uit. Dan nachtje weg en dan steeds verder en langer?

Ik heb ontzettende vliegangst terwijl ik tot mn 17e wel gevlogen heb. Die laatste keer wel dagen spierpijn van de spanning gehad.

Denk dat het bij jou idd ook een soort opeenstapeling is van meerdere factoren en niet per se alleen de angst voor Corona. En wat je zegt, als je er weinig mee in aanraking komt; dan heb je ook geen spanning. Wel goed dat je er bewust van bent.

En ja die reisangst kwam echt uit het niets. Tot mijn 22e altijd gereisd en gevlogen, echt vanaf een jonge leeftijd al. Het werd een keer getriggerd toen ik op vakantie was, voelde me fysiek niet zo lekker en kreeg een aanval. Toen in therapie gegaan.

En idd moet het gewoon weer opbouwen. Heb het eerder gedaan en dat ging ook goed, maar kostte wel veel energie. Maar het is gewoon kut dat als ik het niet bijhoud of een tijd niet ben weggeweest dat het weer terugkomt en het voelt alsof ik vanaf 0 moet beginnen :confused:

Ja van mei tot november was ik gewoon oke. Daarna vond ik winkels iets minder chill maar ging ook nog prima. Alleen nu na die directe besmette in mn moeders omgeving ging t gewoon even mis. Terwijl ik op mn werk veel meer risico loop. Maar mn moeder hoest/kucht ook regelmatig en dingen slaan vaak op dr stem. Ja dat is gewoon niet oke. Kwam thuis vandaag en daar ging ze weer. Dus ik vroeg heb je dit al hele dag. Nee pas toen ze praatte. En daarna viel t ook wel weer mee en ze heeft echt heel regelmatig. En zelf snotterde ik ook door allergische reactie dus t was gewoon ff te veel. Hopelijk na dinsdag kan ik t een beetje loslaten. Dan is t dag 8 en hebben we t hoop ik gehad. En ze zou kunnen testen maar dat heeft ze al 2x eerder gedaan voornamelijk door mijn gezeur en gaat ze nu niet doen denk.

Oh wel een soort van logisch begin dan. Snap inderdaad dat t heel veel energie kost en je moet ook kijken hoe belangrijk t voor je is denk ik. Misschien juist tijdens een vakantie veel dingen proberen dat je er echt 2 weken intensief mee bezig bent? Geen idee of dat verstandig is hoor.

Ik had 2 jaar terug een paniekaanval boven op de berg. Begon al op de heenweg. Toen moest ik nog door een tunnel in de berg naar t laatste bergtreintje en daar ging t al niet goed maar geld gedokt voor dat laatste stuk dus wilde echt. Boven kreeg ik geen lucht meer, 2 foto’s gemaakt en met t zelfde ritje weer naar beneden. Toen moest ik nog met een grote gondel. Ik half in paniek er in maar ik kan niet tegen veel mensen in een ruimte dus laatste moment er uit. Daar in t restaurant wat gedronken. En toen echt met de laatste mee naar beneden. Zittend en een boek lezen op mn telefoon. Vind kabelbanen sowieso lichtelijk eng maar zo’n kleine waar je vaak alleen in kan zomers gaan nog wel (al denk ik de hele weg dat ik elk moment neer kan storten). Maar die grote met veel mensen vind ik echt niet chill.
Ben ook in staat mn vakanties er op uit te zoeken :joy:

1 like

Inmiddels is t compleet uit de hand gelopen hier. Word ik genegeerd en denk ik wtf doe ik nog op deze aardbol.