Angst- en paniektopic

Ik heb al best lang iets wat ik altijd op mijn angsten heb gegooid, maar ben benieuwd of jullie het herkennen of ook zoiets hebben: als ik 2 oren ‘afsluit’ (dus of oordopjes om te slapen, of oordopjes voor muziek zoiets of zelfs een meeting in teams) dan raak ik helemaal buiten adem of ga ik vreemd ademen. Heb het zelfs ook wel eens als ik bijvoorbeeld probeer te wandelen met 1 oordopje en een podcast in. Alsof ik ineens heel zelfbewust ben omdat ik de buitenwereld heb afgesloten.

Herkent iemand dit?

4 likes

Jaaaa! En vervolgens ben ik me bewust van mijn kortademigheid, wil ik weten hoe hard ik hijg, schaam ik me daarvoor, word ik angstiger, paniek, nog meer hijgen, :joy: erg fijn! Met 1 oordopje in gaat het bij mij beter.

2 likes

Ja dit heb ik ook! Na een poosje ben ik er gewend aan geraakt en nu word ik er juist kalm van. Vond het in het begin heel naar

Hahaha omg story of my life inderdaad. Terwijl ik alleen maar even lekker rustig naar wat geklets wil luisteren tijdens een wandeling. En @mercurysummer wat fijn dat het zo omgedraaid is! Goed vooruitzicht dat het dus nog kan veranderen.

De truc is waarschijnlijk (zoals bij bijna alles) ook gewoon om er niet zoveel mee bezig te zijn, maar ja als we allemaal eens wisten hoe je dat makkelijk doet :smiley:

2 likes

Ik heb heel vaak “ademhalingsproblemen” omdat ik vaak last heb van mn borstbeen. Dan voelt t dus ook benauwd. En als ik ga wandelen met muziek in dan hoor ik ook heel erg mn ademhaling. Tot nu toe is blijven ademhalen de key en vooral niet op focussen maar ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Heb soms met slapen gaan ook moeite

Ik heb zelf ook last gehad van angststoornis maar nu onder controle. Heb je al eens met oordoppen proberen slapen? Ik slaap er altijd mee (cavia snurkt), is even wennen maar vanaf die dingen ingaan ben ik echt afgesloten van alle amaievingsgeluiden en hoor ik enkel m’n eigen ademhaling… wat dan weer erg helpt om te ontspannen, zoals je bij yoga en meditatie doet!

Ik gebruik zelf de wassen Quies oordopjes; je haalt het wat ervan af, rolt uit tussen je vingers, trekt met je ene hand je oorlel naar beneden terwijl je met je andere hand het oordopje inbrengt.

Hoop dat je hier wat aan hebt, ik nam deze overal mee als ik elders ging slapen toen ik erg last had van angst/paniek. Zelf zou ik ook het probleem niet ontwijken, hoe meer dingen je cancelt door je angst hoe meer het je leven gaat bepalen… rechte borst vooruit en gewenning kweken.

afbeelding

Edit: heel raar maar ik schrijf “cavia snurkt” en als ik post staat er “cavia snurkt” is dit 1 juno grap van het forum? Ook “amaievingsgeluid” toont ie helemaal anders

2 likes

Ik moest net iets te hard lachen om het beeld van een snurkende cavia :joy:

Hier ook last van slaapproblemen de laatste tijd. Probeer het nu beetje te reguleren met melatonine, maar zelfs als ik doodmoe ben lukt in slaap komen niet.

2 likes

Ik weet nu alleen dat er twee keer c.avia s.nurkt staat. Ik denk inderdaad 1 a.pril grap :wink:

Ik heb trouwens oordopjes op maat, super comfortabel, zijn letterlijk gevormd naar je oor, kan die van harte aanbevelen en kost geen fortuin (100 euro maar je gebruikt ze vaak, dagelijks misschien, en het is voor je gezondheid :ok_hand:)

1 like

o.mgevingsgeluid wordt amaievingsgeluid, omdat o.m.g. amai is geworden. 1 juno! :yum:

3 likes

Ik herken het en ik denk velen hier. dus een eerste stap is bedenken dat het normaal is? En dat jij niet TE gevoelig bent ofzo. En jezelf daarin serieus nemen, maar dat heb je al gedaan door haar aan te spreken? Je bent niet negatief voor haar denk ik, dat label je vooral zelf (dat herken ik namelijk).

Ik denk misschien ook dat je de geluiden, als je iets hoort, anders kan labelen. Dus niet als overlast en iemand die jou niet kan invoelen maar nu denken van, oké ze weet ervan, ze houdt er rekening mee, het geluid is nu minimaal, gewoon rustig blijven. Want je geest draait nu overuren.

En verder misschien een soort fijn avondritueel starten? Geurkaars, lavendel, slaap thee etc. Dat je het bed niet gaat associëren met stress en ff nog een fijn momentje met je cavia hebt?

Ik hoop dat je cavia er wel met begrip op reageert! :slight_smile:

2 likes

Joeeee v.riend is veranderd in cavia. C.avia is natuurlijk ook prima, zelf weten!

Ca.via’s maken onwijs vreselijke herrie trouwens dus dat zou ik afraden

2 likes

Nee hahaha. En ik ben ook al 8 jaar verder.

Wat iets werkt is zingen… dit werkt vooral voor je ademhaling. En makkelijker dan die rare ademhalingsoefeningen.

En wat mij veel geholpen heeft destijds was een fietsteat afleggen en 24 uur hartkastje mee gedragen om echt te zien dat mijn hart oké is.

1 like

Wat mij helpt na een tijd oefenen is proberen echt boven die angst uit te komen. Dus op jezelf inpraten dat je angst niet reeel is, en dat je hoofd je voor de gek houdt. Wat me daarbij heeft geholpen is een uitleg hoe je hersenen werken op zo’n moment. In het boek ‘owning it’ wordt dat heel goed uitgelegd. Het is makkelijker gezegd dan gedaan en de ene paniekaanval is de andere niet. Maar ik merk dat er ik steeds beter in wordt.

Dit boek is het: https://www.bol.com/nl/p/owning-it/9200000068214519/?s2a=

3 likes

Ik vond het ook eerst maar symptoombestrijding. Maar bij mijn revalidatie heb ik een psycholoog gehad die eens ging kijken wat er gebeurd was tot mijn 25e

Toen ging ikzelf ook goed nadenken wanneer ik ooit eerder die angst/paniek had en bij welke herinnering. Die herinnering hebben we nu aangepakt door te kijken wat ik op dat moment nodig had. En zo ontstond er ook een liedje bij haha
Nu kijk ik er heel anders naar terug en als ik angst heb draai ik dat liedje.

Zo’n andere benadering.

Nu doe ik ACT therapie. Zijn we nu vooral bezig met waarom ik bepaalde dingen denk en of dat wel belangrijk is

1 like

Hoe gaat het slapen nu?

@Madam-Mikmak een bestaand liedje wat je uit je angst haalt? Of een liedje wat je herinnert aan wat je moet doen oid? Vind het interessant, kun je het uitleggen? :slight_smile: :smiley:

Dat ging toevallig.
Ik heb veel gezeik gehad op mijn vorige werk (20 jaar geleden alweer) ik had toen kantoor aan huis en zij zouden dat op komen halen. Dat gebeurde maar niet en heeft mij enorm veel angst opgeleverd en overspannen. Ik mocht het ook niet brengen van mijn vader.

Goed nu heb ik (door lichamelijke klachten) veel angst om onzekerheid. Het wachten op wat er komen gaat. En niet weten wanneer.

Wanneer voelde ik mij hetzelfde? Toen kwam ik op die herinnering van 20 jaar geleden.

Ik heb toen onder begeleiding die herinnering aangepast. Ik heb zelf die spullen gepakt. In de auto gepleurd.
Naar het hoofdkantoor gereden en de spullen voor de deur gezet. Al mijn gevoel erin gekotst en weer naar mijn auto gelopen
Daar stond de radio nog aan. En toen draaide

Who run the world?.. Girls! :fu:t2:

Als ik nu dat nummer draai dan voelt het weer dat ik het heft in eigen handen genomen heb. Ik controleer mijn angst. En vooral dat gevoel is van toen. Niet nu.

Mijn psych noemt het zo.
Mijn angst is een 10-baans snelweg waar ik een blokkade op gezet heb. Naar 5 baans.
Dat moet nu langzaam wennen en als ik sterker ben kan ik er weer een normale 2 baans van maken met parallelweg voor extra rust. :grin:

Werkt voor mij veel beter dan die G-schema’s

1 like

Oh ja bij mij ook altijd maar tijdelijk hoor.

En idd precies dit denk ik altijd. “ ja maar dit keer is het anders”

Hahahah… ik wil gewoon een fitbit iets die zegt: dont worry, tis niet je hart.

Ik had dit in het begin van mijn Apple Watch heel erg. Iedere keer als ik dacht: nu klopt m’n hart heel hard, ging ik het opzoeken. Heel vaak kwam ik dan tot de conclusie dat hij helemaal niet hard klopte en dat er dus helemaal niets aan de hand was. Soms klopte hij idd wel hard, maar dan kon ik door er naar te kijken en rustig te ademen hem redelijk snel weer normaal/lager krijgen, omdat je een soort directe feedback krijgt. Ik heb zelf ook best veel last van angst en paniek, dus was hier ook klein beetje bang voor, maar het valt bij mij mee.

2 likes

Ik zie nu elke dag hoe rustig mijn hartslag in rust is.
En ja hij gaat piepen als mijn hartslag te lang boven de 100 komt (kun je instellen) bij rust.
Maar dan weet ik waardoor het komt.

1 like