Even een besefmomentje dat ik na 2 jaar zonder angst/paniek in de trein zit heerlijk gevoel van vrijheid!
Dat moet je vieren! Wat goed.
Vanavond McDonald’s gegeten haha! Superleuk alle likes, doet me goed heb echt van de treinreis genoten vandaag. Ik hoop dat dit andere forummers kan helpen om te laten zien dat het goed kan komen, in kleine stapjes misschien, waar je ook mee zit!
Wat spannend maar wat ontzettend goed dat je het gaat doen! Heb zelf ook wel rijangst gehad en ook nog extra lessen genomen een paar jaar nadat ik mn rijbewijs had gehaald omdat ik echt niet durfde te rijden. Bij mij was het uiteindelijk vooral oefenen oefenen oefenen, en op een geven moment merkte ik dat ik er helemaal niet meer zo mee bezig was en kon ik gewoon ontspannen in de auto zitten, best een overwinning. Zet hem op, je kunt het!
Wat goed! En ook goed dat je deze afspraak met je vriend hebt gemaakt.
Trots op mezelf, heb rijangst en regelmatig paniek maar heb net (na hier een maand over na te denken) een mywheels auto gehuurd en op tijd weer terug kunnen brengen, niet gebotst en niks mis gegaan. Er was een kortingscode dus het was echt niet duur. Als ik dit nou een paar keer doe durf ik het misschien ook wel met passagiers bij me of zelfs een keer een handgeschakelde auto, dat vind ik nog wel spannend. Vooral als je bij het stoplicht op een lichte helling omhoog staat en er iemand vlak achter je komt staan, ben dan zooo bang om te botsen (nog nooit iets gebeurd maargoed). Ben dan ook irrationeel boos op die achterligger die dichtbij komt haha, kennen jullie dat?
ik herken dit door andere omstandigheden, vooral als er bij de voordeur gebeld word op mijn verdieping ipv beneden. heb er over na zitten denken om zo’n camera bel te instaleren, misschien is dat een optie? dan kan je meteen via je telefoon kijken wie dat is en dan is hopelijk ook de angst meteen weg
ongerelateerd aan dit antwoord: ik heb morgen een screening voor een intake voor professionele help, behalve dat ik in 1.5 jaar zowel m’n tante als m’n oma ben verloren is er ook iets gebeurd waardoor al m’n angsten erger zijn geworden, vooral aan het einde van vorig jaar toen het meer “definitief” werd en een maand daarvoor m’n oma was overleden aan corona.
sinds december is m’n lichaam echt op tilt geslagen, zowel door paniekaanvallen en gewoon niet uit m’n woorden komen doordat ik te veel nadenk over of ik erdoor in problemen kan komen (heeft te maken met wat er gebeurd is). ik had al sociale fobie, wat nu alleen nog maar erger is geworden en hetgeen is zo specifiek dat er ook niks over op het internet staat waardoor ik ook niet een beetje mezelf kan helpen oid dus fingers crossed want de wachtrijen bij andere instellingen zijn nog langer
Ik ben zo bang dat mn moeder vannacht het norovirus oid heeft opgelopen. En hoewel mn hoogbejaarde buurvrouw wegens uitdroging in t ziekenhuis is opgenomen kan ik alleen maar denken dat mn moeder t mee naar huis neemt. En we hebben maar een toilet. En weet sowieso dat ze elke maatregel die ik wil nemen niet zal doen. En ze wast belabberd dr handen (de hele coronaperiode al een ergenis). Gelukkig is incubatietijd 3 dagen dus weet t redelijk snel maar zit zo in de stress.
@strudeltje hoe ging je intake?
Blegh, dat zorgt voor zoveel stress. De angst kan dan dagenlang alles overheersen hè? ik ga voor je duimen dat ze helemaal niets opgelopen heeft
hopelijk valt het allemaal mee!
en bedankt voor het vragen, ze hadden m’n dossier niet dus die moet eerst worden opgestuurd voordat ze konden besluiten dus duurt allemaal wat langer en ze is volgende week op vakantie dus er gaat sowieso nog 10 dagen overheen
En @mercurysummer inmiddels is voedselvergiftiging ook een optie. Dus laten we tot anders bepaald daar maar van uit gaan. Het heeft me op mn werk wel afgeleid van mn corona angst. Maar dat was in 1 klap ook weer weg toen ik hoorde dat we over de 10.000 besmettingen zaten.
@strudeltje wat vervelend dat t nu toch weer langer duurt. Ik hoop dat je je de komende tijd toch een beetje oke kan voelen en mocht je persoonlijk je ei kwijt willen staat mn dm open.
Ik heb sinds ik op vakantie ben last van paniekaanvallen snachts. Ik wordt dan wakker na een klein uur slaap en denk dat de tent verplaatst is, we ergens anders zijn, ik er niet uit kan; etc etc. Helemaal overstuur. We gaan morgen naar een andere camping dus ik hoop dat het beter wordt, is niet echt relaxed slapen zo.
Het helpt ook als m’n vriend even verteld waar we zijn en dat niks veranderd is maar hij ligt nogal in coma snachts haha
aww dankje, echt lief van je. het blijft in m’n hoofd galmen dat ik het maar hier even dump even dan straks weer weghaal misschien dat er alsnog mensen tips hebben oid
Samenvatting
behalve dus dat ik in de afgelopen 2 jaar mijn tante en m’n oma ben verloren is daar tussenin ook gebeurd dat ik gearresteerd ben, vandaar ook dat de deurbel voor mij een trigger is want ik had dus nooit verwacht dat de politie voor m’n deur stond en nu ben ik zo ontzettend bang dat het weer gebeurd (ondanks dat ik datgeen niet meer gedaan heb). ik was zo van m’n stuk dat de agenten zelfs vroegen of het weer met me ging onderweg naar het cellencomplex of hoe dat ook heet. want eerlijk, ik zou er niet eens over na denken om door rood te rijden of iets te stelen van een winkel
eind vorig jaar had ik een gesprek bij het OM zodat er geen rechtszaak hoefde te komen, maar omdat ik echt vier uur lang ofzo ondervraagd was had ik niet verwacht dat ze nog meer vragen zouden stellen waardoor ik dichtklapte toen dat wel gebeurde omdat ik bang was dat ik dingen zou zeggen die het alleen maar erger voor me zouden maken. ik had wel een advocaat gekregen destijds maar niks meer vernomen van hem erna - had ook niet heel veel aan 'm, maar dat terzijde. gelukkig had ik door het overlijden van m’n oma al een ambulante begeleider gekregen omdat ik al redelijk tegen een burnout zat en die is mee gegaan en heeft toen de boel lopen redden omdat er bijna niks meer uit mn mond kwam.
sindsdien gebeurde dat vaker als ik het er over moest hebben (bv met reclassering) en hoe langer het aanhield bij hoe meer dingen het gebeurde - niet meer alleen over dit moeten praten, maar bijv ook over mezelf bij de huisarts en gisteren aan de telefoon. het is echt zo’n geval van “No thoughts, head empty” behalve dat het eerder een probleem is van te veel gedachten en angsten waardoor ik dichtklap.
de poh van de huisarts heeft tussen neus en lippen wel gezegd dat het op ptsd lijkt maar heeft daarover niks gezet op de doorverwijzing, maar heb wel aangegeven aan de telefoon dat ik graag hulp zou willen met het verwerken van het trauma. de angst komt soms een beetje met vlagen, maar de laatste tijd begon het weer op te spelen waardoor ik nu mijzelf bewust afsluit van alles wat er enigsinds mee te maken heeft zodat ik hopelijk over een paar maanden angstvrij kan leven, maarja dat probeer ik nu al een jaar
Overgeven. Wist ook niet dat die angst zo heftig was. Wist wel dat ik t had, want denk dat t ook een deel is van waarom ik geen nieuwe dingen wil proberen qua eten (naast dat ik vaak problemen heb met structuur). Gelukkig heeft mn moeder alles daar gehouden wat ze mee had genomen. En de thuishulp van mn buurvrouw dacht eigenlijk meteen aan voedselvergiftiging omdat ze regelmatig bedorven eten uit de koelkast haalt daar. Dus daar hoop ik maar op.
Bij corona ben ik juist bang voor de benauwdheid omdat ik iets heb waardoor ik me vaak benauwd voel (wat ook paniek triggert) maar niet aan mn longen ligt.
@strudeltje Wat vervelend. Kan me voorstellen dat dat een hele heftige ervaring was. Is t een optie om je deurbel te vervangen? Je hebt vaak redelijk goedkope met zo’n deuntje die je kan kiezen. Dan hoef je in ieder geval niet dat triggerende geluid te horen.
Deze hele corona periode heeft me echt een mega terugval gegeven. Ik ging zooooo goed voor corona en afgelopen anderhalf jaar ben ik echt een beetje afgegleden. Inmiddels heb ik alweer bijna dagelijks een paniekaanval
Er is in feite niets aan de hand in mijn leven. Maar er zijn een paar dingen gebeurt (relatie over, opa overleden, vakantie die weer niet doorgaat, corona gekregen, ziek geworden door vaccinatie) waardoor ik nu ineens ergens ben waar ik geen rekening mee had gehouden. Single en 27, met een lege zomer en lege dagen waarvan ik niet weet hoe ik ze moet vullen. Ik ben totaal niet waar ik had gedacht te zijn en het gegeven dat ik er allemaal geen controle over heb stuurt me echt in zo’n spiraal van anxiety waar ik niet uit kom en elke ochtend mee wakker wordt.
Ik wéét dat het weer beter gaat worden vanzelf maar ik vind alleen wonen en ook nog eens niet fit genoeg zijn om mezelf af te leiden met sport of zo heel heel moeilijk.
@Whoopdidoo helaas niet ik woon in een appartementencomplex en doordat de deurbel zo luid is had ik toen ik hier kwam wonen al geprobeerd 'm te veranderen maar helaas. ik kwam een beetje door een hobby dus in de verkeerde kring dus nu ben ik eindelijk ook met die hobby gestopt, waardoor ik minder contacten heb en meer hier zit haha, maar hoop dat als ik een paar maanden verder ben dat ik iig een beter geweten heb en dat die stomme deurbel me niet meer een halve paniekaanval bezorgt
@Cozycute zijn er misschien dingen binnenshuis die je kunt doen voor afleiding? gamen, simsen, tekenen, dat soort dingen? al spring je van het een naar het ander, het is iig wat. of misschien een serie die aan staat al is het maar voor achtergrond geluid (kuwtk en love island zijn mijn go to’s hiervoor je hoeft er niet echt aandacht aan te schenken)
Ja ik ben nu verslaafd aan below deck haha. Maar merk dat alleen maar zitten/liggen mijn hoofd nog te veel kans geeft gewoon af te dwalen. Iets van tekenen of schilderen is dan wel een goed idee.
Balen zeg! Ik heb er zelf ook last van gehad op 1 vakantie. Dus als je erover wilt praten mag je altijd een pb sturen!
—
Ik had van de winter afspraken bij de praktijkondersteuner en sindsdien ging het super goed met me (geen paniekaanvallen meer). Ik merk nu het dagelijks leven weer drukker wordt ik snel last heb van overprikkeling, en het voelt alsof het wachten is op de eerste paniekaanval weer. Moet echt weer even schakelen zeg.
als ADDer ben ik het gewend om mezelf over te stimuleren 10/10 would recommend als je niet in je hoofd wilt zitten haha. en dan vooral tekenen met muziek of een serie op de achtergrond (als je dat chill vind iig) zodat er geen stilte is
Knuffel kun je misschien een soort dagritme maken? Dat je weet van oke zolaat ga ik een wandelingetje maken, zo laat lunchen, zo laat forummen, zo laat gamen.