Haha ja ik ook, ik word helemaal kalm van Aaf. Zo lieve en nuchtere stem
Echt wat doe ik mijzelf aan.
Een vakantie geboekt en nu al een week serieus ziek van de stress angst.
Omdat ik bang ben dat ik daar een enorme aanval ga krijgen en dus controle verlies over mijn lichaam en (gek) wordt.
Waar ga je heen? En alleen of met iemand?
In Nederland gewoon
Met mijn gezin.
Zijn er specifieke situaties die zullen gebeuren waar je bang voor bent? Of gewoon algemeen angst voor de angst?
Ik ga in september met de trein voor t eerst sinds corona. En aan de ene kant ben ik bang dat ik door t mondkapje paniekaanval krijg (maar moet niet aanstellen want heb er ook mee gewerkt) maar aan de andere kant zie ik t ook niet zitten om met zoveel mensen in een ruimte te zitten zonder mondkapje (dacht dat ze t over afschaffen hadden).
Daarnaast kan ik wel 300 scenarios bedenken van wat er onderweg fout kan gaan of wat er kan gebeuren als ik daar alleen in t huisje zit.
Angst voor de angst.
Want krijg het altijd op vakantie. Dus weet eigenlijk gewoon wat mij te wachten staat en heb daar zo geen zin in. Echt totale paniekā¦
Maar wat goed van je dat je weer met de trein gaat. Moet je ver? En anders beginnen in 1ste klas? Is het meestal rustiger.
Die angst voor de angst is zo rot! Daardoor kun je jezelf bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die geen totale paniek voelen voor een vakantie. Misschien helpt het om te bedenken dat je eerder paniek hebt gehad, maar dat je het elke keer hebt overleefd. Die controle verliezen is op dat moment een hele reĆ«le angst, maar het neemt vanzelf weer af. We gaan vaak uit van de slechtste scenarioās, maar het kan ook zomaar wat beter gaan dan vorige keren.
Hopelijk kun je er ook gewoon nog een beetje van gaan genieten! Gaan jullie al snel?
Ben jij mij? Ik hoor mezelf praten. Wij gaan aanstaande maandag.
Helaas weet ik heel goed wat een aanval is en dat het niks ergs is.
Heb het al 10 jaar helaas en ook echt wel meerdere keren ādoorgedraaidā maar altijd dat stemmetje dat zegt⦠dit keer is het anders. Het is je hart, of je hart trekt dit niet.
Of zo ziek worden van de aanval⦠dat je ook daar weer angst van krijgt helaas. En zo gaat het maar door. Pfff
Stomme is⦠bij mij ging het jaren geleden kei goed. Bijna weg was het⦠ik dacht er nooit meer aan en had zelden tot nooit meer een aanval.
Tot paar jaar geleden ongeveer toen begon het weer -_-
3 uur zit ik in de trein. En ging pre corona naar Zwitserland/oostenrijk met de trein dus dit zou niks moeten zijn. Maar misschien ook juist door corona ofzo, ben anderhalf jaar niet op drukkere plekken geweest dan de supermarkt. En normaal op vakantie heb ik onderweg ook wel momenten van omg help ik kan er niet uit. En dan kijk ik altijd wanneer de volgende stop is en ik kijk gewoon een film ofzo. En t zal heus wel goedkomen maar toch. Wil eigenlijk mn fiets mee maar kan daar ook alweer 30 dingen voor bedenken die fout gaan enzo.
Vraag me soms echt af hoe ānormaleā mensen leven. Die niet bij alles honderd doemscenarios bedenken. Hoe lekker moet dat zijn.
Ooh precies dit. Soms gewoon jaloers.
Hoe blij mensen mogen zijn dat ze helemaal vrij zijn zonder angst. En vrij kunnen reizen etc. Lijkt mij zo heerlijk en die onafhankelijkheid.
Nu ben ik ook echt wel heel erg hoor denk ik.
Ik heb enorm vlucht gedrag. Ik ben in de 30 en wil dan altijd naar mijn moeder toe en verander echt in een peuter van 5. Daar schaam ik mij ook echt enorm voor.
Maar draaien jullie ook echt wel eens door? Of hoe omschrijf ik dit zonder als een āmagā te klinken. Echt het gevoel van gek te worden ofzo? Het echt even allemaal niet meer weten. Ik vind dit altijd moeilijk om zo te zeggen omdat ik dan echt ā gekkiesā voor me zie. Maar voel mij er soms zelf ook echt 1.
En dit bedoel ik niet als in agressief of zelfmoordneigingen.
Maar echt alsā¦pfff hoe zeg ik dit het beste? Gevoel van er nooit meer uit te komen ofzo?
Ja jij omschrijft het idd goed. High van andrenaline misschien.
Slikte je toen ook medicatie toen het zo heftig was? Toen je op rand van psychose zat?
Ik denk meestal gewoon dat ik doodga. Tot nu toe niet gebeurd dus
Hahahaha ik ook altijd. Ook al weet ik ondertussen dat dit echt niet gebeurd. Ok 99% zeker dan. Het kan natuurlijk altijdā¦
Neeeee! Dit is mijn grootste angst. Dit triggert mij nu echt. Dus ondanks medicatie ging je nog zo verkeerd
Wat lief van je uitgebreide antwoord. Succes is niet meer nodig voor morgen gok ik? Dus heel veel plezier!
Lastig zeg! Misschien even iets compleet anders doen waarbij je je niet op je lijf kan focussen. Helaas misschien een beetje laat voor een rondje lopen of fietsen, maar dat werkt vaak wel. Anders misschien binnen iets wat je op veel manieren afleiding geeft, bijv een moeilijk raadsel oplossen/ moeilijke rekensom? Hopelijk werkt de oxazepam snel!
Sorry. Helemaal over jou post heen gelezen. Heeft de oxzazepam geholpen?