Angst- en paniektopic

Is er misschien iemand hier die last van hypochondrie of een hypochonder dichtbij zich heeft staan en mij wat tips wil geven? Mijn vriend is een hypochonder en hij gaat op dit moment door een slechte periode en ik weet niet zo goed wat ik kan doen om het beter te maken.

Hij heeft er in het verleden ook last van gehad en dit destijds onderdrukt met veel blowen. Daar is hij 4 jaar geleden met hulp van afgekickt en dat gaat goed, maar helaas zijn zijn angsten daardoor terug. Hier heeft hij al hulp voor gehad en hele tijd ging het goed, maar de Corona periode heeft e.e.a. getriggerd. In oktober had hij een fase waarin hij er van overtuigd was dat hij huidkanker had. Dat is ergens in januari gaan liggen nadat hij een paar biopten heeft laten nemen bij de dermatoloog. Daarna leek het even goed te gaan. Maar tijdens onze vakantie 4 weken geleden heeft hij een obsessie ontwikkeld met zijn darmen en ontlasting nu is hij er van overtuigd dat hij darmkanker heeft. Daar is onlangs bijgekomen dat hij door zijn rook verleden er nu ook van overtuigd is dat hij longkanker heeft. We wonen niet samen, en terwijl ik gisteren heerlijk lag te Netflixen heeft hij een paniekaanval gehad waar hij me vanochtend pas over vertelde. Hij gaat vrijdag op vakantie met zijn moeder, maar hij gaf aan deze eigenlijk liever te cancellen omdat hij er nu echt van overtuigd is dat hij kanker heeft en dan kunnen ze meteen met onderzoeken en behandeling beginnen. Ik schrok hier best wel van, want voor mijn gevoel was dit wel heel extreem. Ik heb hem gelukkig wel rustig kunnen krijgen. Hij gaat nu vanmiddag naar de huisarts (afspraak stond al voor zijn darmproblemen) en daar aankaarten dat de angsten toch extremer zijn dan hij in eerste instantie dacht.

We zijn 2 jaar samen, dus ik heb de afkickperiode en de therapie daarna niet meegemaakt. Ik merk dat ik hem graag wil stellen, maar dat ik niet zo goed weet hoe. Ik ben zelf vrij nuchter ingesteld en downgrade mijn symptomen vaak als ik me niet goed voel. Ik probeer dingen te rationaliseren, maar er is heel lastig op hem in te praten. Hij weet vanuit eerdere therapie dat symptomen Googlen uit den boze is, maar dat is juist wat hij blijft doen en waar hij niet mee kan en wil stoppen. Ik ben blij dat hij nu hulp gaat zoeken en heb ook aangegeven dat ik graag mee wil zodat ik hopelijk wat handvatten krijg hoe ik hem hier het beste in kan steunen. Maar ik weet dat het nog wel even kan duren voordat hij daadwerkelijk hulp heeft en tot die tijd zou ik hem zo graag willen helpen en de angsten iets verlichten. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat het beste kan doen, alle tips zijn welkom.

Dat klinkt best heftig om als vriendin naast te staan. Ik vind het lief dat zo mee leeft.

Ik heb geen hypochondrie, wel een andere angststoornis en kan wel aangeven wat voor mij werkt: Ik vind het fijn als mijn partner vraagt wat hij voor me kan doen (maar niet als ik in volle angst zit :stuck_out_tongue:) ipv dingen in te vullen. En dat hij er ā€œgewoon isā€ zonder extra te focussen op mijn angst(aanval) zodat relativeren daarna makkelijker is. Dat mijn angst erkent wordt, dat geweten is dat het voor mij lastig is en ik het niet express doe. Dat hij dan gewoon bij me komt zitten of liggen. Ik vind het fijn dat hij niet met oplossingen aankomt, of zelf actief zoekt naar oplossingen. Dat kan ik zelf beter en wil niet het gevoel hebben dat ik te kort schiet in het ā€œoplossenā€ van angst.

Ik denk dat dit voor iedereen anders is, best dus vragen en aftasten bij jouw vriend. Veel succes/sterkte samen, je bent van grote waarde om (dicht) bij de realiteit te blijven (voor hem).

Haha ja ik ook, ik word helemaal kalm van Aaf. Zo lieve en nuchtere stem

1 like

Echt wat doe ik mijzelf aan.

Een vakantie geboekt en nu al een week serieus ziek van de stress angst.

Omdat ik bang ben dat ik daar een enorme aanval ga krijgen en dus controle verlies over mijn lichaam en (gek) wordt.

Waar ga je heen? En alleen of met iemand?

In Nederland gewoon :slight_smile:
Met mijn gezin.

Zijn er specifieke situaties die zullen gebeuren waar je bang voor bent? Of gewoon algemeen angst voor de angst?

Ik ga in september met de trein voor t eerst sinds corona. En aan de ene kant ben ik bang dat ik door t mondkapje paniekaanval krijg (maar moet niet aanstellen want heb er ook mee gewerkt) maar aan de andere kant zie ik t ook niet zitten om met zoveel mensen in een ruimte te zitten zonder mondkapje (dacht dat ze t over afschaffen hadden).

Daarnaast kan ik wel 300 scenarios bedenken van wat er onderweg fout kan gaan of wat er kan gebeuren als ik daar alleen in t huisje zit.

1 like

Angst voor de angst.
Want krijg het altijd op vakantie. Dus weet eigenlijk gewoon wat mij te wachten staat en heb daar zo geen zin in. Echt totale paniek…

Maar wat goed van je dat je weer met de trein gaat. Moet je ver? En anders beginnen in 1ste klas? Is het meestal rustiger.

Die angst voor de angst is zo rot! Daardoor kun je jezelf bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die geen totale paniek voelen voor een vakantie. Misschien helpt het om te bedenken dat je eerder paniek hebt gehad, maar dat je het elke keer hebt overleefd. Die controle verliezen is op dat moment een hele reĆ«le angst, maar het neemt vanzelf weer af. We gaan vaak uit van de slechtste scenario’s, maar het kan ook zomaar wat beter gaan dan vorige keren.

Hopelijk kun je er ook gewoon nog een beetje van gaan genieten! Gaan jullie al snel?

1 like

Ben jij mij? Ik hoor mezelf praten. Wij gaan aanstaande maandag.

1 like

Helaas weet ik heel goed wat een aanval is en dat het niks ergs is.

Heb het al 10 jaar helaas en ook echt wel meerdere keren ā€œdoorgedraaidā€ maar altijd dat stemmetje dat zegt… dit keer is het anders. Het is je hart, of je hart trekt dit niet.

Of zo ziek worden van de aanval… dat je ook daar weer angst van krijgt helaas. En zo gaat het maar door. Pfff

2 likes

Stomme is… bij mij ging het jaren geleden kei goed. Bijna weg was het… ik dacht er nooit meer aan en had zelden tot nooit meer een aanval.

Tot paar jaar geleden ongeveer toen begon het weer -_-

3 uur zit ik in de trein. En ging pre corona naar Zwitserland/oostenrijk met de trein dus dit zou niks moeten zijn. Maar misschien ook juist door corona ofzo, ben anderhalf jaar niet op drukkere plekken geweest dan de supermarkt. En normaal op vakantie heb ik onderweg ook wel momenten van omg help ik kan er niet uit. En dan kijk ik altijd wanneer de volgende stop is en ik kijk gewoon een film ofzo. En t zal heus wel goedkomen maar toch. Wil eigenlijk mn fiets mee maar kan daar ook alweer 30 dingen voor bedenken die fout gaan enzo.

Vraag me soms echt af hoe ā€œnormaleā€ mensen leven. Die niet bij alles honderd doemscenarios bedenken. Hoe lekker moet dat zijn.

1 like

Ooh precies dit. Soms gewoon jaloers.
Hoe blij mensen mogen zijn dat ze helemaal vrij zijn zonder angst. En vrij kunnen reizen etc. Lijkt mij zo heerlijk en die onafhankelijkheid.

Nu ben ik ook echt wel heel erg hoor denk ik.
Ik heb enorm vlucht gedrag. Ik ben in de 30 en wil dan altijd naar mijn moeder toe en verander echt in een peuter van 5. Daar schaam ik mij ook echt enorm voor.

Maar draaien jullie ook echt wel eens door? Of hoe omschrijf ik dit zonder als een ā€œmagā€ te klinken. Echt het gevoel van gek te worden ofzo? Het echt even allemaal niet meer weten. Ik vind dit altijd moeilijk om zo te zeggen omdat ik dan echt ā€œ gekkiesā€ voor me zie. Maar voel mij er soms zelf ook echt 1.

En dit bedoel ik niet als in agressief of zelfmoordneigingen.

Maar echt als…pfff hoe zeg ik dit het beste? Gevoel van er nooit meer uit te komen ofzo?

1 like

Ja jij omschrijft het idd goed. High van andrenaline misschien.

Slikte je toen ook medicatie toen het zo heftig was? Toen je op rand van psychose zat?

Ik denk meestal gewoon dat ik doodga. Tot nu toe niet gebeurd dus :+1:

Hahahaha ik ook altijd. Ook al weet ik ondertussen dat dit echt niet gebeurd. Ok 99% zeker dan. Het kan natuurlijk altijd…

Neeeee! Dit is mijn grootste angst. Dit triggert mij nu echt. Dus ondanks medicatie ging je nog zo verkeerd :scream:

1 like

Wat lief van je uitgebreide antwoord. Succes is niet meer nodig voor morgen gok ik? Dus heel veel plezier!

1 like