Angst- en paniektopic

@Luzarl @Schaakmat Thanks voor jullie reacties :heart: Ik zou niet weten wie… Ik ben dus net verhuisd en ken hier niemand. Mijn vrienden wonen allemaal ver weg, eentje woont wel in de buurt maar die heeft corona en zit nu dus in quarantaine. Mijn vriend kan niet mee omdat de huisarts alleen binnen kantoortijden open is en hij werkt dan gewoon. Plus ik schaam me… En ik ben bang dat als ik het aan iemand vertel ze het a) niet serieus nemen en denken dat ik gewoon gek ben of b) het wel serieus nemen en zich zorgen gaan maken. En dat wil ik allebei niet.

@Schaakmat ja ik had alles al gegoogled (dat moet je natuurlijk sowieso al niet doen, haha) en dacht daardoor ook dat het misschien een paniekaanval was. Maar mijn ademhaling is wel gewoon normaal voor zover ik kan beoordelen. Het gebeurt ook op momenten dat ik gewoon rustig iets aan het doen ben, dus ik kan het niet zo goed plaatsen. Ik probeer soms van die ademhalingsoefeningen te doen maar daardoor gaat m’n hartslag juist omhoog :grimacing:

Je hoeft je echt niet te schamen voor de huisarts. Een ervaren huisarts ziet genoeg gênante dingen. Wat jij hebt vind ik minder gênant, dan naar de huisarts te gaan voor explosieve diarree. En dan nog moet je gaan, je wilt niet je lichaam verwaarlozen hiervoor.

Ik weet dat het makkelijk praten is. Kun je misschien naar de huisarts op een rustig tijdstip? Over het algemeen zie je alleen iemand bij de balie.

Ik ben van de zomer geswitched van huisarts. Het duurde ongeveer 2 weken en je oude huisarts vraagt nog toestemming tot overheveling van mijn dossier

1 like

Ik ken het paniekgevoel dat je beschrijft heel goed. En ook de angst van het doodgaan. Je bent niet gek! Hiermee ben ik ook naar de huisarts gegaan afgelopen jaar en ik voelde me erg serieus genomen. Ik kwam toen bij de crisis van de GGZ waar ik elke week een gesprek kreeg en kreeg toen ook een diagnose. Het gaat nu al veel beter door de hulp die ik heb gekregen.

Ik kon me trouwens inschrijven via de website van onze huisarts. Misschien kan jij dat ook bij een huisarts in jouw woonplaats?
Sterkte!

Ps: ik had mijn moeder wel mee naar het gesprek bij de huisarts, dat hielp wel. Misschien bij jou ook.
Ps2: Ik zou je klachten inderdaad wel serieus nemen, misschien is er wel iets lichamelijks. De huisarts ging bij mij ook eerst dat uitsluiten. Succes!

1 like

Heb je aan de huisarts ook verteld dat je denkt/bang bent dat t je hart is? Misschien dat je dan eerder langs kan komen en misschien tegelijkertijd het inschrijfformulier invullen. En dan ook goed vermelden waar je last van hebt, hartdingen nemen ze over het algemeem wel serieus. Ik vind het feit dat je zomaar flauwgevallen bent plus verspreid over de dag de symptomen toch wel dat je ff gecheckt moet worden.

3 likes

Je klachten zijn echt mega vervelend, maar het komt heel vaak voor! Je bent absoluut niet gestoord. Het is inderdaad belangrijk dat je huisarts eerst lichamelijke oorzaken uit kan sluiten. Vaak zijn zulke klachten niet lichamelijk te verklaren, ze worden door angst en spanning veroorzaakt. Hoe meer je op erop focust, hoe vaker je de klachten ervaart. (Super irritant, want hoe kun je er niet op focussen terwijl je het zo heftig voelt?) Ik weet niet of de huisarts telefonisch bereikbaar is om eventueel mee te denken, misschien is dat nog een optie?

Ik heb hier al 16+ jaar last van (wel op een andere manier) en ik heb ondertussen heeeeel veel mensen leren kennen die hetzelfde meemaken, je bent echt niet alleen/gek/gestoord! Je huisarts heeft dit vast al tig keer meegemaakt. Ik heb toen dit net pas speelde een poosje zo’n hartkastje gedragen waaruit niks vreemds opgemerkt kon worden. Meteen nadat ik die uitslag kreeg verdwenen m’n klachten ook, omdat het een soort van geruststelde dat ik het zelf blijkbaar veroorzaakte met piekeren

3 likes

Zou je de situatie aan de assistente uit durven te leggen? Vaak willen ze dan wel een uitzondering maken en een afspraak voor je maken bij een huisarts ondanks dat je nog niet ingeschreven staat. Dan declareren ze gewoon los die afspraak en ben je misschien sneller geholpen.

1 like

Wat een rot situatie zeg! Zoals de rest al aangeeft zou je kunnen kijken of je je online in kan schrijven, bij de meeste huisartsen is dat vaak al mogelijk. Die twee weken voor je een afspraak kunt maken zijn vaak zodat de oude huisarts het dossier naar je nieuwe huisarts kan doorsturen. Misschien zou je je oude huisarts kunnen bellen of ze het versneld kunnen toesturen naar je nieuwe huisarts/ een kopie van je dossier (beveiligd) kunnen laten mailen. Op die manier heeft je nieuwe huisarts inzicht in je dossier en willen ze misschien een uitzondering maken om je sneller te zien. Sterkte💕

1 like

Thanks allemaal voor jullie superlieve reacties :heart: Ik heb mezelf uiteindelijk de deur uit gekregen om dat formulier op te halen (mocht niet online), maar toen ik daar eenmaal was raakte ik helemaal in paniek en kon niet meer stoppen met huilen, dus toen hebben ze een arts erbij gehaald ook al was ik dus nog niet ingeschreven. Die heeft even naar m’n hart geluisterd en volgens haar was alles gewoon goed en komt het door stress. Ik heb helemaal niet het idee dat ik stress heb, maar ik voelde me te kut om er tegenin te gaan dus ik laat het er maar bij voor nu :man_shrugging:t3: Mocht het niet vanzelf overgaan dan probeer ik het nog wel een keer opnieuw.

7 likes

Pff zoveel paniek weer de laatste tijd.
Ben paar maanden geleden gestopt bij de psych want na 7 jaar therapie had ik er wel genoeg van. Het ging ook best goed met me.

Nu steeds paniekaanvallen. Heb enorme stemmingswisselingen. Voel me zo down en angstig en de andere dag opeens super actief en ready to change my life. Om dezelfde avond weer in paniek te zijn.
Mijn emoties putten me zo uit! Ik weet niet wat ik wil en hoe ik verder moet en waar ik goed aan doe…

3 likes

Maar je bent gegaan! Knap van je.

En gewoon afspraak maken en zeggen dat je toch denkt dat het wat anders is dan (alleen stress)

Ik herken dit enorm. Ook al 10 jaar op en af. Soms maanden helemaal oké en dan opeens weer kak. Ik denk dat we er mee moeten leren leven, hoe kut ook.

1 like

Pff ik voel me zo weer in maart 2020 zitten. Met t verschil dat ik toen nog onder t week uit kwam onder t mom van ik heb klachten (die ik altijd heb, ik hoest elke dag). En nu gewoon aan t werk moet. In t weekend in een winkel. Ik kan ook nieet goed uitleggen waar de angst vandaan komt behalve dat ik me soms al benauwd voel wat soms ook weer resulteert in een paniekaanval. En dat is alleen nog maar benauwd voelen van buitenaf (mn ribben en borstbeen doen pijn dus ademhalen is dan gewoon niet chill) laat staan als mn longen t daadwerkelijk niet doen.

En weet dat de kans op zeer ernstig verloop wel minder is door vaccinatie, maar toch. Ik weet ook niet wat ik kan doen behalve echt zo min mogelijk extra dingen. Maar er zijn winkels waar ik echt even heen wil/moet. En vind ook dat dat moet kunnen want op zaterdag zit ik een hele dag in een winkel en dat zijn meer mensen dan even naar de intratuin om 9 uur sochtends.

Wat rot voor je @Whoopdidoo . Hopelijk lukt het je alsnog een beetje om wat dingen te doen. Misschien idd zo vroeg mogelijk (direct om openingstijd) gaan zodat het rustig is?

Ik was de afgelopen dagen op vakantie en hield m’n hart al vast, maar dat ging hartstikke goed, bijna nergens last van gehad. Nu weer thuis, staan er opeens klusjesmannen op m’n balkon weet ik veel wat te doen. Helemaal niet aangekondigd, niks. Ik weet wel waarom ik daar paniek van krijg (geluiden bij deur zijn gerelateerd aan trauma’s) maar ik weet niet wat ik ertegen kan doen. Net stonden ze de hele tijd op m’n raam te bonzen omdat ze iets nodig hadden en ik zat gewoon bevroren in m’n stoel van angst, zonder open te doen. Koptelefoon opzetten tegen het geluid werkt niet (als ik niet alles hoor word ik nog angstiger), de deur uitgaan lukt me nu ook niet. Ik dacht dat ik me in dit huis eindelijk veilig zou gaan voelen maar het is al sinds ik er woon gezeik en ellende :sob:

Ja ga sowieso vroeg. Dat doe ik altijd al want pre corona hield ik ook niet van drukte. Ik weet ook niet zo goed wat ik moet want de dreiging is gewoon reeël in mijn ogen. Vanaf december tot de afgelopen paar weken ging t ook gewoon prima.

Wat naar dat ze er onverwacht stonden. En weet niet of je er echt wat aan kan doen want die geluiden triggeren gewoon iets bij je. Dat zou echt in therapie of emdr oid moeten worden aangepakt. Hopelijk ga je je toch snel goed voelen in je huis.

Ik heb weer aan paniekaanval HI HA HO -_-

Maaar……!! Heb nog geen medicatie gepakt. Trots op mezelf. Wel Bach druppels maar dat telt niet.

1 like

Super naar, maar dapper dat je het zonder medicatie doorstaat! Ik heb laatst de tip gekregen om bij een paniek aanval ijs/een koud compres op mijn borst te leggen. Dat schijnt heel goed te helpen. Ik heb het nog niet geprobeerd (nog geen aanval gehad gelukkig) maar ik ben wel benieuwd wat dat doet.

Ik hoop dat je er inmiddels uit bent? Super naar zo voor het slapen gaan. Was er een specifieke gedachte/gebeurtenis wat het triggerde?

2 likes

Helaas pindakaas. Aanval werd opeens heel erg. En ergste van allemaal is dat Mijn medicatie 0,5 a.lprazolam dit keer niet aanslaat. Daar gaat mijn vertrouwen.

Nee had wel triggers… waardoor de aanval dit keer kwam.

Dat van dat ijs ga ik echt no way hozee proberen btw. Ik heb vaak al koud tijdens een aanval en kou triggert mij altijd enorm.

Oh bah wat naar :pensive: Ik hoop dat je je inmiddels wat rustiger voelt en vandaag rustig aan kunt doen.

@Cozycute

Hi, ja vanochtend rustig wakker geworden… beetje stoned wel nog van de medicatie hahah.
ben heel erg geschrokken ook dat de 0,5 niet aansloeg en dat doet het normaal wel… dus was daar daar ook nog eens van in de war. Heb na een uur wachten nog keer 0,5 gepakt en toen in slaap gevallen. Maar ik ben dus niet zo van de medicatie ik moet het van mij zelf altijd zelf doen. -_-

@SpeedOfSound ik pak ook vaak een warme kruik idd heerlijk

1 like

Ik snap die houding heeeel erg want zo ben ik zelf ook. Maar het is écht zonde als je jezelf uit een soort trots/principe gaat weerhouden van wat je eigenlijk nodig hebt! Je kunt er niks aan doen als het even niet lukt, dat is niet iets wat jij expres doet. Als jij je lichaam op die manier kunt helpen en het werkt, is je lichaam je alleen maar dankbaar en kun je des te sneller weer herstellen, wat een volgende paniekaanval juist weer kan voorkomen. Niet te streng voor jezelf zijn :heart: Dus supergoed dat je wel je medicatie hebt genomen. Wie weet kun je het de volgende keer gewoon weer zonder.

2 likes