Ik heb ook best wel last van rijangst. Wat mij het allerbeste heeft geholpen is in mijn eentje rijden en mezelf dan ook in zo’n positie te brengen dat ik wel moest gaan. Klinkt heel kut, en dat was het soms ook wel. Ik heb een periode gehad van een half jaar of misschien nog wel langer dat ik elke keer voor ik de deur uit moest in tranen was (ongeveer 2 keer per week). Maar ik ging wel! En zodra ik dan de straat uit was gereden, was het meestal prima.
Nu ik verhuisd ben begint het weer een beetje op te spelen. Nieuwe rotondes, nieuwe afslagen etc. En 's avonds rijden en zeker met regen vind ik gewoon best heftig met al die lichtjes die op je af komen en alles ziet er dan zo anders uit.
Maar mijn beste tip is: echt gaan rijden “on your own terms” ik weet even geen betere nederlandse term. Dus als jij het nodig hebt om dat rondje over die parkeerplaats te maken en dat is een succes voor je, doe dat. En laat je niet pushen om iets te doen waar je nog niet klaar voor bent.
En regelmatig jezelf schouderklopjes geven, als je iets hebt gedaan wat spannend was. En heel vaak bedenken hoe chill het is om zelfstandig te kunnen rijden en wat voor vrijheid het je allemaal geeft.
Heel veel succes de komende tijd! Het wordt echt beter wel.