Aanvullend op alle andere tips: ik kwam laatst dit boek tegen, die ga ik zelf denk ik ook nog lezen. Misschien staan daar nog wat fijne tips in.
Het plan wat je hebt gemaakt is echt perfect! Dat is precies hoe je het moet doen. Ik heb ooit tijdens mijn angststoornis irrationele angst voor het OV gekregen en daar ben ik met zoân stappenplan met 2 weken bijna overheen gekomen.
Ik zou dus elke week vervangen door elke dag. Zeker in het begin is het heel belangrijk om veel te herhalen en je brein positieve ervaringen te geven. Met 1x per week ben je heeel lang bezig en dat is zonde!
Je gaat pas door naar de volgende stap als je met de eerste bijna geen angst meer ervaart. Dus inderdaad, eerst even erin zitten en eventueel een muziekje luisteren en weer eruit. Vervolgens erin zitten en motor aanzetten en weer uit. Dan idd paar meter rijden, dan stukje straat, dan blokje om, en zo steeds ietsjes verder. Zelfde rondje, zelfde actie, tot het goed voelt en dan een stap verder.
Geloof me, dit gaat écht helpen en misschien wel veel sneller dan je denkt. Wie weet kun je op sommige dagen wel meerdere stappen achter elkaar nemen. Ik raad je ook aan het meteen 's morgens voor je naar je werk gaat te doen. Anders zit je er de hele dag tegenop te kijken en het is echt super zonde om aan zoiets zo veel energie te gaan verspillen. Dus gauw na het ontbijt even doen, en met een trots gevoel door met je dag!
Dankjewel allemaal voor jullie fijne reacties! @Okapi @Luzarl @snowflake @Elaine @Cozycute
@Elaine, goeie tip, ik heb haar instagram even opgezocht en haar stories over rijangst gekeken. Heel herkenbaar wel, en ook goed om te zien dat het haar ook lukt!
@Cozycute Jaa precies, misschien moet ik wel vaker dan 1x per week. Anders wordt het misschien oo zoân enorm ding één keer per week. Enige is dat mân vriend elke dag vroeg naar werk gaat met de auto dus dan moet ik daarvoor nog even erin gaan zitten haha, maar misschien moet ik dat maar even 2 weken volhouden en kijken wat het opbrengt.
â
Kreeg van mân vader met sinterklaas een surprise en gedicht over mân rijangst en dat ik dan maar gewoon moest oefenen (en dan een oefen-auto als surprise). Lief bedoeld maar het viel echt even verkeerd, vooral het gedicht waarin dan grapjes werden gemaakt over hoe slecht ik rijd (is helemaal niet zo ook). Vind misschien wel het vervelendste dat je je soms zo onbegrepen kan voelen met een angst, juist door je dichte omgevingâŠ
Oh wat onaardig. Als mensen t niet snappen is dat zo vervelend. Iedereen vind me ook gek met mn corona angst (boodschappen schoonmaken, haar wassen na werk anders zit t op me), terwijl dat gewoon nog echt gevaarlijk kan zijn voor me. Maar al is je angst niet reëel, dan nog is t gewoon kut als je omgeving t niet begrijpt, en eigenlijk nog erger gewoon grapjes over maakt. Heb je er nog wat van gezegd?
Jaa precies, zo rot. Nee nog niet, maar hoorde wel van mân zusje vandaag dat hij de volgende dag direct had gezegd van: âoei ik heb het niet goed aangepakt met die surprise he?â (Hij had het blijkbaar wel aan mân gezicht afgelezen). Maar tegen mij nog niks. Wil âm eigenlijk nog wel erop aanspreken maar weet niet zo goed of ik er iets mee opschietâŠ
Pfff ben al 4 dagen gespannenâŠ
ben zo bang voor een terugval in mijn angststoornis.
Twijfel om mijn medicatie voor het eerst in 10 jaar ook te hogen naar 10mg lexapro ipv 5.
Van 2017 tm 2019 ging het echt zo goed. Toen twijfelde ik zelfs om helemaal te stoppen met medicatie en ben ik zelfs naar het buitenland op vakantie gegaan⊠en nu�
Nu elke dag bang dat het erger terug is dan ooit. Slik ook nog sinds half jaar bij extreme paniek 0,5 alprazolam. In die 10 jaar hiervoor nooit gedaan
Er waren hier ook mensen die magnesium citraat slikte voor hun angst toch? werkte dat goed en hoe snel merkte je hier wat van? ik heb net kruidvat magnesium citraat 400mg aangeschaft.
Niet voor angst wel spierspanningsdingen. Iets. Lang verhaal maar ik had een nacht dat ik elke keer als ik bijna sliep een schok kreeg. Beetje zoals dat valgevoel, maar t was echt een spier die spande ofzo. Doodeng was t want t was mn buik/middenrifachtig iets. Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat t was. Maar t heeft mij enorm geholpen. In t begin kon ik ook niet langer dan 3 dagen zonder want dan begon t weer. Nu kan t wel. Maar dan heb ik t weer een keer (vaak maar een of twee keer en niet de hele nacht) en neem ik t trouw. Als ik minder in mn vel zit en dus al bang ben voor wat als dan neem ik t braaf elke dag. T helpt mij wel met spanning in mn lijf qua inslapen heb ik t idee.
Gisteren weer met nieuwe medicatie gestart, venlafaxine/effexor. Iemand hier ervaring mee voor angststoornissen?
Sta bij 2 praktijken op de wachtlijst. Maar 37 weken wachttijd. Idd weer even terug therapie in.
Ik heb dit een 2tal jaar genomen. Buiten dat het mijn emoties en gevoelens heel erg afzwakte deed het voor mij niets.
Wel een hel om er van af te geraken. Ik had de lichtste dosis en het heeft meer dan een maand geduurd eer ik er mee kon stoppen.
Merk dat ik toch weer veel last heb van een heeel onrustig gevoel met de persconferentie enzo. Vind het echt lastig om mijn telefoon weg te leggen en gewoon te gaan lezen in een boek. Zo irritant maarja probeer er ook niet te boos over te worden op mezelf. Herkenbaar?
Ja herkenbaar!
Helpt bij mij wel om mn telefoon in een andere kamer te leggen en op vliegtuigstand te zetten
Ik meld mij ook met deze klachten. Voel me weer helemaal terug glijden:(
Heeft iemand tips om de spanning te verminderen? Ik voel me in de ochtend steeds het beroerdst, heel gespannen en misselijk. In de avond gaat het best prima, maar dan begint het weer opnieuw sochtends.
Ik ben in augustus afgebouwd met antidepressiva en wil er echt niet meer aan beginnen, want het opbouwen en afbouwen was zo naar.
Voor mij helpt bewegen, dus je kunt fietsen of wandelen. Maar bij sommige mensen helpt mindfulness of yoga
Heel soms werken bij mij de Bach rescue druppels. Maar heb meer het idee dat placebo effect is. Maar je kan het proberen.
Wow echt knap en sterk van je dat je dat kan. Ik vlucht echt altijd. Iets waar ik heel graag vanaf wil.
Naar mijn moeder verpleegkundige is ze. Dus dan kan zij de controle overnemen als het fout gaat.
@Frambozentaartje @Corvus @Schaakmat @Whitecactus
Dank jullie wel! Het is helaas geen paniekaanval, maar een beetje een constante staat waar ik donderdag in terecht ben gekomen:( Ik word meteen heel angstig wakker en gedurende de dag voel ik het ook wel en savonds ebt het weg. Maar dan word ik wakker en bingo.
Heb nu ashwaganda ofzo bij Holland&Barett besteld, zou tegen stress werken
Terugkomend op het uitzitten van een aanval. Ben je dan nooit bang voor je hart of de controle over je lichaam te verliezen?