Angst- en paniektopic

Oh misschien is dat hier ook wel omdat voor mn gevoel mn locatie vrij traag is en er denk ik dus niet heel veel jonge (nou ja jong) mensen zijn . Daar hoop ik dan maar op.

Hij mag best in de schouder hoor, vorige keren amper pijn gehad en daar ga ik nu ook van uit. Als t wel pijn doet krijgt alles alleen maar extra rust dan.

Hij zit!

3 likes

Zo enorm herkenbaar dit. Enorme spanningsopbouw van tevoren en de wens om het gesprek te kunnen controleren of zelfs sturen. Vind het zo eng dat het alle kanten op kan ofzo? Dit is gelukkig ook wel onderwerp van gesprek bij mij. Nu gaan we ipv 1x in de 2 weken naar 1x per week en ik hoop dat ik er dan meer aan wen en niet zo nerveus meer word.
Fijn om (in een later bericht) te lezen dat jouw sessie goed ging!

3 likes

Nou er was letterlijk geen rij. Kon zo doorlopen overal. Heel blij mee. Was dus weer lekker angst voor de angst. T kwartiertje ook goed doorgekomen.

5 likes

Ik weet niet waar deze post moet maar doe m ff hier. Ik zeg voor de grap tegen iemand ik doe niet meer mee (qua corona). En dan wordt er gereageerd met ā€œben je niet meer bang dan?ā€. Alsof ik een compleet randdebiel ben omdat ik een mogelijk dodelijk virus waarvoor ik ook nog eens in de risicogroep zit niet wil krijgen. Ja ik ben bang, maar dat is echt maar deels door t risico van t virus zelf en de rest omdat t gewoon iets is wat ik niet begrijp/geen conrtole over heb en voor mn gevoel overal door de lucht zweeft. Plus zit ook gewoon in een risicogroep.

Voelt gewoon zo naar dat ik dan degene ben die raar is omdat ik er bang voor ben. Terwijl ik denk dat ieder mens met een beetje gezond verstand toch wel het virus zou moeten willen ontwijken al is t maar voor long covid of dat je eten rot smaakt.

Heb nu 2 weken soort van vakantie gehad en op 2x winkel na nergens geweest en moet zeggen dat ik de rust die dat gaf wel lekker vond. Morgen moet ik weer werken en ondanks dat er niet veel klanten komen moet ik waarschijnlijk savonds weer mn haar wassen van mezelf. En t was gewoon fijn om even niet dat besmette gevoel te hebben.

Hangt van het type angst af denk ik?
Ik heb bijv angst voor de tandarts en dat benoem ik heel graag. Zodat hij me kan kalmeren, langzamer aanpakt en voorbereid is voor het geval dat ik flauwval! Dus ik snap de reacties ih Corona topic heel goed.

Maar in andere situaties (rondom sociale fobie of rondom eten, dwangneurose) deel ik dat idd haast nooit op het moment van… Onderdruk ik liever, denk vanuit schaamte?
behalve soms met mijn moeder of een goeie vriendin.

2 likes

Vroeger vertelde ik het ik ook nooit iemand. Nu vertel ik het tegen iedereen en neemt al heel veel spanning weg. Schaam mij er nog wel voor maar nu weten ze het waarom ik raar kan doen. En de reacties zijn altijd goed en begripvol.

Wel neem ik ik slechte periodes mijn vriend of moeder mee naar lange afspraken.

Edit: sorry als ik iemand kwets met het woord ā€œraarā€ doen. Tis natuurlijk niet raar. Maar ik persoonlijk gedraag mij tijdens een aanval wel anders. Hahah

2 likes

Ik ben zo dikke aansteller af en toe hoor. Ben niet niet helemaal lekker en gelijk bang dat ik weken moet gaan spugen en paniek heb. Tril me helemaal suf van spanning en de angst die ik mijzelf aanpraat.

Heeft iemand hier ervaring met moonbird? Is een apparaatje dat je begeleid bij de juiste ademhaling.

Ik vind het wel interessant klinken, maar wel heel duur… (150 euro)

Ik doe zelf wel ademhalingsoefeningen met de app Breathe, maar die moonbird klinkt wel erg fijn.

Ben ik ook nieuwsgierig naar. Lijkt mij een hele fijne manier om rustig adem te halen. Ik ken wat ademhalingstechnieken maar op een of andere manier pak ik die er niet bij als ik het nodig heb.

1 like

Wou ze even delen.

Fijne filmpjes wel…

Angst/paniek | Handvatten: stoppen met vechten – ā€˜ā€™Ik moet niks’’ - YouTube

Angst/paniek | Zelfgesprekken/piekerdenken – ā€˜ā€™kunnen leiden tot afschuwelijk lijden’’ - YouTube

heel klein beetje cult gevoel wel. maar wat die zegt klopt op mij iig wel.

en deze is ook wel fijn. misschien dat het jullie ook wat helpt.
Hoe doorbreek je de angst voor de angst? - YouTube

1 like

ik ga de afgelopen dagen zo slecht. gewoon puur door de angst voor een heftige terugval die dan nooit meer over gaat… zo klaar mee… ik ken niet meer.

1 like

sta al 37 weken op de wachtlijst voor de psycholoog. morgen wel naar de poh bij de huisarts.

2 likes

Ik denk dat ik tegen een paniekaanval aan zit. Wat kan ik doen? Ik wil dit niet

1 like

Wat vervelend. Ik weet hoe je je voelt, heel naar :pensive:

Wat bij mij vaak hielp: buikademhaling of andere ademhalingsoefeningen, douchen, buiten lopen, praten met iemand, muziek luisteren.

Kan iemand jou helpen, een familielid of vriend in de buurt bij voorbeeld?

2 likes

Ik durf nu niet iets te zeggen erover want dan barst het denk ik. Het komt door een grote verandering en ik heb dit eerder gehad op zon moment en dat maakt me denk ik extra bang en daarom durf ik het ook niet te zeggen.

2 likes

Ik kan het me voorstellen, ik heb dat ook wel eens gedacht in een panieksituatie. Je hoeft het ook niet te zeggen (deed ik ook niet). In dat geval jezelf proberen af te leiden? Angst en paniek gaat vaak vanzelf over na een tijdje. Heb je een serie op netflix bijvoorbeeld die je kan afleiden?
(Klinkt misschien suf maar ik kijk Gilmore Girls als ik me paniekerig voel, word ik rustig van)

3 likes

Dankjulliewel @SpeedOfSound het lijkt nu iets minder, ik heb toch maar iets gezegd en even een online spelletje gedaan. Ik hoop echt dat het weer wat rustiger wordt, want ik voel nog vanalles knijpen zeg maar. Fijn dat jullie zo snel reageerden.

1 like

Zijn er hier trouwens mensen behandeld bij de psycholoog en echt genezen?

1 like

Ik denk dat je nooit 100% geneest.

2 likes

leefbaar is idd voldoende… ik was er wel degelijk een aantal jaar van genezen. maar nu…
Echt alsof ik er nooit meer uit kom… zo bang voor een terugval van jaren… en daar ben ik nu zo mee bezig en angstig voor.