Angst- en paniektopic

Wat lief dat je het vraagt. Het werd wat lichter maar het is nog niet weg, beetje vlagerig. Onrust blijft wel erg. Anders sliep ik nu wel :upside_down_face:

1 like

Psychologen zijn het niet gelukt.
Maar een vrijgevestigde therapeute zat niet vast aan protocollen en heeft mij echt heel goed geholpen!
90% verbetering

1 like

Na mijn indicatie door de gz-psycholoog (paniekstoornis) kreeg ik een behandelplan wat daar bij hoorde.
Tijdens de behandeling had ik al door dat dat voor mij niet werkte. Heb ik ook uitgesproken maar deze behandeling is voorgeschreven.
Na de 11 behandelingen hebben ze overlegd en gezegd dat er verder niets mogelijk was.

Bij mijn revalidatie hoorde ook psychologische behandeling en hij wist wel aardig de juiste snaren te raken maar…… hij volgde het behandelplan dus er verder op ingaan kon ik na de revalidatie doen.

Mijn therapeute kon per week dat ik er was kijken waar ik behoefte aan had en zo een geheel aangepaste behandeling en kon ze zoeken naar de beste behandeling voor mij.
Het was zo fijn!

1 like

Ik heb precies dit ook gehad 8 jaar geleden. Dsm5 boekje erbij behandelplan en elke week was mijn vooruitgang niet goed genoeg / snel genoeg. Dus kreeg er faalangst bij. Gestopt met therapie destijds en erna ging ik als een raket omhoog in genezing.

Maar inmiddels een terugval en maar weer een poging wagen in de hoop dat er in die 8 jaar wat veranderd is in de ggz.

1 like

Ik hoop het zeker voor je, maar twee jaar geleden waren ze nog erg star….

1 like

Ik reageer bijna nooit hier, maar wilde wel even op jouw bericht reageren.

De afgelopen jaren ben ik in therapie geweest bij GGZ, van de poli persoonlijkheidsstoornis naar de poli autisme - want volgens hun boekje zouden mijn klachten daar aan liggen.

Terwijl ik me nu zelf besef, zonder therapeut, dat ik super veel trauma met me meedraag wat o.a. m’n angst klachten veroorzaakt. Maar volgens ā€˜het boekje’ van ggz ben ik niet getraumatiseerd, want het waren geen op zichzelf staande heftige ervaringen en ik heb geen flashbacks.

Lang verhaal kort, er is vrij weinig veranderd in de ggz. Als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een vrijgevestigde therapeut.

1 like

Ik ken in mijn omgeving ook zulke verhalen.
Ook een kleine lieverd die bijna aan anorexia onderdoor ging.
Ook zij is door een behandeling buiten de ggz nu een zoveel opgeknapt!!! Een heel ander mens.

Zo kwalijk vind ik dat, ook dat er toch zo’n wachtlijst is voor iets wat niet iedereen kan helpen. :pleading_face:

1 like

Wat lief dat je voor mij wil reageren. Al deze berichten geven mij eerlijk gezegd niet echt hoop. Ik kijk het aan en anders ga ik idd opzoek naar een vrijgevestigde psycholoog. Erg eigenlijk hĆØ. Je klopt niks voor niks aan bij ze. Sowieso de wachttijden zijn abnormaal.

2 likes

Zo herkenbaar dit:( Ik ben weer met AD begonnen, maar de angst is er nog steeds. Ik heb 4 feb een intake en vind de negatieve ervaringen hier extra beangstigend. Ik wil zo graag ā€œnormaalā€ kunnen leven, maar het voelt alsof ik dichterbij een complete breakdown zit dan herstel.

Ik vond het interview met Marian Mudder uit de Volkskrant vorige week heel herkenbaar trouwens:

2 likes

Ik heb ook goede ervaringen met een vrijgevestigde psycholoog. Voor mij werkte het goed dat diegene verder keek dan de standaard protocollen. Mijn angsten kwamen inderdaad ook voort uit een trauma, maar aangezien dat trauma uit mijn vroege kindertijd kwam was dat geen ā€˜standaard ptss’ dus geen trauma met dromen en herbelevingen, maar werd onbewust aangewakkerd door bepaalde situaties. Het verder kijken dan de protocollen en exacte dsm heeft voor mij dus heel goed geholpen.

2 likes

Voor mij was het niet alleen negatief hoor. De behandelingen bij GGZ hebben ervoor gezorgd dat ik me bewust ben geworden van waar mijn klachten vandaan komen. Ze hebben me dan helaas wel een verkeerde kant opgestuurd (autisme) en konden niks met mijn trauma klachten, maar gelukkig weet ik nu beter wat ik wel nodig heb en waar ik naar moet zoeken.

Verder waren de wekelijkse gesprekken ook een goede houvast voor mij.

2 likes

Niet echt genezen, maar nadat ik een jaar lang dagbehandeling in groepsvorm heb gekregen was ik van bijna al mijn klachten af. Heb een terugval gehad omdat ik steeds meer dingen ging vermijden (niet uit angst maar omdat ik gewoon graag thuis/alleen ben) en daarna namen mijn angsten weer toe.

Voor het beeld: voor de therapie durfde ik door pleinvrees en andere fobieƫn mijn eigen tuin niet eens in en had ik de hele dag en nacht paniekaanvallen, na de therapie ben ik meteen moeiteloos op een vliegtuig gestapt voor een week in Turkije

Daar hou ik me nu ook nog maar altijd aan vast, ergens in mij zit iemand die het nog wel kan :sweat_smile:

9 likes

Wow wat een grote stap en wat knap!

3 likes

Ja het voelt vaak zo hopeloos allemaal, maar we zijn als mensen echt tot grote dingen in staat. Hoop heel erg dat het voor jou beter wordt of in ieder geval leefbaar! Is niet niks om met zoveel angst en paniek te leven

1 like

Ik was ook bang om alleen thuis te zijn of überhaupt naar de winkel onder mijn huis. Toen jaren erna genezen… kind gekregen en ook nog het vliegtuig gepakt naar Turkije. :sweat_smile: sinds Corona echter weer soms paniekaanvallen… anders dan ervoor dat is A maar de angst voor een terugval is elke dag een hel. Lijd er echt onder. Had vd week echt een dag met

Ik kan niet meer, ik ben op.

Geen zelfmoordgedachtes of iets.

Maar gewoon het niet meer kunnen vechten.

2 likes

Hoe voelt/voelde een angstoornis/paniekstoornis bij jullie?

Soms ben ik bang (nog meer angst…) dat het meer is dan alleen angst, maar al m’n bloedonderzoeken enzo zijn altijd goed.

Bij mij uit zich vooral in het vluchten naar veiligheid.

Ik ga enorm hard trillen
Kokken
Hoge hartslag
Zweten
Bang zijn dat het mijn hart is
Bang dat ik controle kwijt raak over mijn gedachtes
Bang er nooit meer uit te komen.

Dus dan wil ik vluchten naar veiligheid.

1 like

Dit klinkt heel erg als hoe ik het ervaar! Mag ik vragen hoe jij je angstklachten behandelt/wat jou helpt of geholpen heeft?

Hoge hartslag, trillen, slap, honger, hoofdpijn, moe maar oog een soort hyperactiviteit. En dan kan ik niet meer slapen

2 likes

Werken jullie wel allemaal? Vet knap! Ik zit hierdoor sinds mijn 21ste in de Wajong.

1 like