Ik herken dit precies, toen ik een jaar of 17 was heb ik precies hetzelfde meegemaakt met mijn moeder. Zij mocht van mij niet meer naar buiten, omdat ik continu paniekaanvallen had en haar daar per se bij nodig dacht te hebben. Toen heeft een vriendin van haar er iets over gezegd en is ze erover na gaan denken. Ze kwam tot de conclusie dat het niet langer zo kon. Ik was toen woedend, vooral ook omdat die vrouw natuurlijk niet voelde wat ik (en jij ook denk ik) voelde op zo’n moment van angst. Ik ben er niet trots op, maar ik heb toen zelfs voor het eerst (en laatst) spullen vernield.
Achteraf ben ik wel heel blij dat het zo is gelopen omdat ik daardoor heb geleerd om zonder haar met mijn paniek om te gaan. Gek genoeg zijn mijn paniekaanvallen er ook heel erg door veranderd, eerst hyperventileerde ik, rende ik letterlijk huilend door het huis en verviel ik in heel ongezond gedrag. Nu kan ik paniekaanvallen veel beter binnen houden op de een of andere manier?
Moet wel zeggen dat ik er niet minder vluchtgedrag door ben gaan vertonen, eerder op een andere manier. Nu heb ik bijvoorbeeld een noodtas vol met spullen die ik voor mijn gevoel altijd bij me moet hebben.
Ik ken je moeder niet, maar ik kan me voorstellen dat het voor haar lastig is om je zo te zien en ik hoop dat ze dit heeft beslist omdat ze het beste met je voor heeft. Aan de andere kant begrijp ik ook heel goed dat het je kwetst en daar mag je absoluut van balen, juist omdat het voelt alsof zij de enige is die je nu nog een beetje kan helpen op zo’n moment