Angst- en paniektopic

Heel herkenbaar! Misschien heb je nog iets aan het een stukje terug in dit topic, daar heb ik een paar maanden terug heel nuttige tips gekregen. Bij mij is het zo erg dat ik überhaupt niet meer durf te rijden dus dat je nog rijdt is al heel goed! Haha. Uiteindelijk is volgens mij de tip: gewenning. Zo vaak doen dat het saai wordt en je het niet meer eng vindt. Maarja, dat is natuurlijk niet opeens zo, en in de tussentijd zit je nog wel met die angst.

Ik kreeg nog eens een tip van een psycholoog via insta om een steen uit te zoeken, deze te verven en daarbij te denken aan een mantra/spreuk/iets wat je steun geeft, en die bij je te dragen als je gaat rijden. Ze zei erbij: ‘het klinkt misschien stom en zweverig maar het heeft heel veel clienten van mij geholpen met hun angsten’.

Meer mensen hier met vliegangst en tips om er iets relaxter mee om te gaan? Ik ga komende week na drie jaar weer eens vliegen (dit wordt mijn vierde keer vliegen in totaal) en ik zie er weer best wel tegenop. Ik hoop er ooit wel overheen te komen, want mijn zus woont in Nieuw-Zeeland en zo’n lange vlucht is echt mijn nachtmerrie. :frowning:

2 likes

Ik heb er wel last van, maar ben de laatste tijd meer aan het vliegen. Zijn er specifieke singen die je wilt weten?

K vond dit wel een fijn boek. Is goed geschreven.

1 like

Dankjewel, ga ik eens bekijken!
Ik heb vooral dat ik mij heel veel ga focussen op alle dingen om mij heen D:

Als het om vliegtuig specifieken dingen gaat dan staat er stap voor stap uitgelegd wat je kan merken horen en voelen.
Als het de mensen im je heen zijn, dat staat niet uitgelegd. Maar hoe lastig ook niet te veel mee bezig zijn.

3 likes

Ik heb ook vliegangst en met name bij het opstijgen ben ik altijd erg bang. Wat mij helpt is afleiding proberen te zoeken (hoe moeilijk dat ook is :grimacing:) Ik heb bij mezelf gemerkt dat het helpt als ik bijvoorbeeld heel gefocust puzzels in een puzzelboekje ga maken, of redelijk simpele spelletjes zoals candy crush. Dan laat ik de angstige gedachtes wat minder snel toe.

Dat boek hierboven is een aanrader en zij hebben ook een app voor op je telefoon. Als je dan heel angstig bent kun je met die app een ademhalingsoefening doen. Succes in ieder geval, denk vooral aan de fijne vakantie die je tegemoet gaat :smiley:

5 likes

Een spelletje is ook een goede! Ik denk ook dat makkelijk vermaak ipv bijvoorbeeld een boek ook wel erg slim is.
En idd ik probeer aan die leuke vakantie te denken en eventueel ook aan alle landen die ik graag nog wil zien.

2 likes

Ik ga een weekendje weg vanaf Schiphol en stress hm nu al over de drukte overal. Ik ben blij dat ik alleen handbagage heb. :confounded::sob: Eerst 2 uur rijden om er waarschijnlijk 4 uur van te voren er te zijn voor een vlucht van 1.5uur. Angst om paniekaanval te krijgen is zo hoog.

1 like

Zijn er specifieke situaties waar je je druk om maakt? Of waarvan jij denkt een paniekaanval te kunnen krijgen?

Snap t helemaal, als ik beelden zie van die volle vertrekhallen of waar ze dan ook in de rij staan. Daar moet je mij ook niet neerzetten :joy:

2 likes

Ja precies de lange rijen en de mensenmassa’s. Ik ben dan zenuwachtig en ervaar veel stress ook de gedachten dat we het niet halen. Ben blij als ik erdoor ben, maar dan ben ik weer bang om een paniekaanval in het vliegtuig te krijgen. Hopelijk als ik iets inneem dat ik mij rustiger voel.

1 like

Hopelijk werkt t als je wat inneemt. Blijven ademhalen, afleiding zoeken. En hopelijk valt de drukte mee voor je.

2 likes

Ik moet zo een uur met de trein en ik heb zo moeite om niet nu al in paniek te raken. Hielp ook niet dat ik gister weer helemaal angstig werd in de winkel. Dan voelt de trein nu als een enorme opgave…

Het is zo stom want vorige maand ging ik dus enorm goed en kon ik van alles, nu zit ik sinds een week weer in de put en maakt alles me weer angstig. Ik weet dat ik het kan, maar mijn lichaam reageert gelijk alweer zo heftig op elke angstgedachte…

1 like

Inderdaad, je kan het! Blijven ademen, iets meenemen om jezelf af te leiden, misschien iets lekkers eten/drinken meenemen om het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken… Je mag super trots zijn op jezelf dat je het aangaat :hugs:

3 likes

Misschien blijven zitten bij de deur? Ik weet niet zo goed hoe je dat stukje moet noemen. En dan iets op je telefoon bekijken. Dit helpt mij al heel erg om iets meer in m’n eigen “bubbel” te blijven en niet zo angstig voor een trein reis te zijn

2 likes

Dankjewel voor je lieve reactie! Ik zit nu in de trein en heb 2mg diazepam genomen om het scherpe randje angst eraf te halen en het gaat wel oke nu. Ik heb muziek op en probeer mezelf zoveel mogelijk afteleiden. Nog maar een halfuurtje… dit kan ik! (Gelukkig rustig in de trein)

4 likes

Dankje voor je reactie! Heb muziek op en kijk alleen maar naar buiten of op mijn telefoon. Deur zit dichtbij gelukkig! Dat is altijd een goede, kan ik er gelijk uit als het echt niet gaat

2 likes

Jullie gaan tenminste alleen de deur uit… wou dat ik daar weer was. Ik heb zo’n erge terugval… durf amper alleen thuis te zijn. Stom gedoe.

Goed gegaan? :smile: Knap dat je het gedaan hebt!

1 like

Ik heb een vraagje: een vriendin van mij heeft veel last van paniekaanvallen.
Ik wil haar graag helpen, op het moment dat ze erin zit. Hebben jullie misschien tips voor dingen die misschien zouden kunnen helpen?

Vragen of ze wil bellen of dat je langs mag komen op zo’n moment. Of dat ze erover wil praten of juist over wat anders wil hebben. Dat kun je best vragen op een ander moment dan in de paniek.
Ik vind her fijn te weten dat mensen er zijn (niet fysiek, maar via de app bijv), maar ga me op zo’n moment niet te ingewikkelde vragen stellen of proberen vanalles uit me te krijgen, want dat helpt mij niet.
Ik zou het aan haar vragen wat ze nodig heeft of fijn vindt.

2 likes