Angst- en paniektopic

Moet dat nou zo naar over baby’s in vuilniszakken en kleerhangers? Je had je punt ook prima zonder kunnen maken.

Ik ben ook wel benieuwd naar de social media etc!

En @Hippe_kikker Ik ga thuis eens PMT en die yoga opzoeken, bedankt voor de tip! Van beide heb ik nog nooit gehoord.

3 likes

Zijn er hier vrouwen die gediagnosticeerd zijn met een gegeneraliseerde angststoornis die hier iets over kunnen vertellen?

Ik leef al heel lang (vanaf mijn 14e ongeveer) in een wereld van doemscenario’s en stres. Dit uit zich in het vaak paniekerig voelen en bepaalde situaties uit de weggaan. Onlangs ben ik tot het besef gekomen dat de hoeveelheid angst, stres en paniek die ik ervaar buitenproportioneel hoog is. Omdat deze stres en paniek nu z’n tol begint te eisen (geestelijk en lichamelijk) en ik mezelf te zwaar in het leven beperk, heb ik voor mezelf besloten dat ik hier eindelijk aan wil gaan werken. Hierom is mijn vraag of een ander iets over haar situatie zou willen delen (heb je hulp gezocht, en zo ja, welke hulp en wat levert je dit dan op).

1 like

Oh ja, ik heb trouwens geen gegeneraliseerde angststoornis, maar de symptomen komen akelig veel met mijn belevenis overeen.

1 like

Ja ik, sinds eind januari. Kwam bij mij tegelijk met overspannenheid/burn-out naar buiten (het zat er al sluimerend maar werd nu in één klap heel heftig), dus ik loop nu bij een psycholoog voor die combinatie.

Ik heb cognitieve gedragstherapie en ik vind het heel fijn! Even een minisamenvatting hoor: heb daar vooral geleerd om mijn eigen niet-helpende gedachten te herkennen, te stoppen en te bevragen/onderzoeken (dus alles wat negatief is, eigenlijk: angstige gedachten, doemdenken, etc.). Verder uitleg gekregen over wat een paniekaanval is en hoe je daarmee omgaat, en we plannen samen welke kleine stapjes ik kan nemen om weer alles te durven doen wat ik wil.

Verder heb ik heel veel aan mindfulness en meditatie, specifiek begeleide meditaties over gevoelens accepteren/toelaten/observeren. Dit waren echt eye-openers voor mij.

En deze filmpjes hebben me heel erg geholpen (als aanvulling op wat ik wist van mijn eigen psycholoog):
Deel 1 What's the Difference Between Panic Attacks, Anxiety Attacks, and Panic Disorder? 1/3 Panic Attacks - YouTube
Deel 2 What Causes The Panic Attack Cycle 2/3 How to Stop Panic Attacks - YouTube
Deel 3 How to Stop Panic Attacks Part 3/3 - YouTube

Maaaar dat alles gezegd hebbende: het zal natuurlijk per persoon wisselen wat wel/niet helpt dus je moet maar niet te veel vasthouden aan mijn verhaal, haha. Ik heb in ieder geval heel veel geleerd van de therapie tot nu toe, had dat proces niet willen missen eigenlijk. Ook los van paniek/angst is het gewoon heel leerzaam. En als je vragen hebt mag je ze nog stellen natuurlijk! :smiley:

1 like

Wow, je hebt wederom een vraag mega uitgebreid beantwoord, dank je wel! Ik herken in wat je zegt en ben op eigen kracht al een deel begonnen met observeren en bevragen, zodat verder gedachten niet te veel escaleren. Echter merk ik dat ik verder niet zo goed weet hoe ik hier verder mee om kan gaan, omdat het proces continu aanwezig is en veel energie kost. Goed om te horen dat cognitieve gedragstherapie en meditatie jou helpen om te gaan met soortgelijke gedachten; dit geeft mij de motivatie om mij in zulke oplossingen verder te verdiepen. Je hebt in ieder geval de drempel om hiermee naar de huisarts te gaan verlaagd. Hopelijk past zo’n soort traject ook bij mij. Het doet me ook goed om een gelijke ervaring te ‘bestuderen‘. Dank!

1 like

Hier gelijkaardige ervaring, vorige week gediagnosticeerd met gegeneraliseerde angststoornis en krijg cognitieve gedragstherapie. Zou je zeker aanraden om naar de huisarts te gaan, hiermee in je eentje omgaan is niet makkelijk en de wachttijden zijn lang zat

1 like

Haha ja lekker toevallig wel! Maar alleen maar fijn! :smiley:

Ja dit is waar. Het is heel vermoeiend. Maar mijn psycholoog zei: het is alsof je hoofd normaal de snelweg wil nemen (= die niet-helpende gedachten) en je moet dan nu langzaam leren om via andere paadjes te gaan. En die paadjes slijten langzaam uit en uiteindelijk kiest je hoofd die dan automatisch. Dus elke keer dat je er aandacht aan besteedt helpt.

Maar superfijn om te lezen dat het je motiveert en dat het de drempel verlaagt! Het klinkt ook al alsof je meer weet/‘goed’ doet dan ik voordat ik begon. Zou inderdaad naar de huisarts gaan en jezelf de juiste begeleiding gunnen (dit klinkt een beetje cringy maar hopelijk snap je wat ik bedoel).

3 likes

Nee, ik snap zeker wat je bedoelt! Ik ga dit zo spoedig mogelijk in gang zetten!

1 like

Heeft er iemand misschien leestips als het gaat om zelfhulpboeken om te proberen minder te piekeren, minder na te denken over wat er allemaal mis kan gaan en negatieve uitkomsten? Ben benieuwd of er boeken zijn waar jullie iets aan gehad hebben.

Ik heb zelf ‘Verslaafd aan denken’ van Jan Geurts op m’n lijstje staat. Kreeg ‘m als tip van een andere denk verslaafde. Kan je dus alleen niet vertellen of ik er wat aan heb gehad, en of het echt ingaat op doemdenken enzo.

3 likes

Ik heb een GAS. Na een aantal jaren therapie aardig onder controle, maar af en toe komt het eventjes de kop op zetten.

2 likes

Ah heftig, en zo herkenbaar! Hopelijk kun je weer een beetje tot rust komen, probeer te accepteren dat dit heel heftig was zo op 1 dag. Je overleeft echt wel een avondje zonder eten dus misschien dat maar doen als je je er beter bij voelt.:heart:

2 likes

Gister op werk is een klant enorm boos op mij geworden, door dingen waar ik niks aan kon doen.
Dit heeft mijn angststoornis zo getriggerd… ik heb gister diazepam moeten nemen om te kunnen slapen en heb al hele ochtend hardkloppingen, huilbuien en zweetaanvallen omdat ik vanmiddag weer moet werken.

Ik baal hier zo van. Werk ging juist super goed laatste tijd maar ik ben helemaal van slag door die klant…

Wat stom zeg!

Die man is zijn frustratie kwijt en jij zit 2 dagen met de peren.

Hou in je achterhoofd dat dit een factor van buitenaf en jij er totaal verder niks mee te maken hebt.

3 likes

Ja, heb er gelukkig ook nog met collega’s over gepraat en hoorde dat die klant er vaker is en altijd een enorme chagerijn is. Ook de maneger zei dat dit totaal niet mijn fout is. Dat hielp gelukkig wel. En gister alleen maar normale klanten gehad op werk en op het einde zelfs hele leuke dus dat liet me weer realiseren dat het ook goed kan gaan.

5 likes

Super knap dat je gegaan bent en fijn dat je goede ervaringen hebt opgedaan!

3 likes

Ik heb sinds een jaar echt last van mijn angst, inmiddels ben ik in behandeling en gaat het stapje voor stapje beter.

Maar dat bouwde natuurlijk over de jaren op en van die dingen was dat ik niet naar de tandarts ging. Nu heb ik last en moet ik wel… Dus vanochtend gebeld en direct iemand aan de lijn die gemeen was over hoelang ik niet was geweest. Fijn om dat direct te horen :smiling_face_with_tear:

1 like

Wat naar! En zo dom ook van hun, hiermee maak je de tandarts en de angst alleen maar erger.
In de plaats van de assistente zeg ik: goed dat je gebeld hebt! En je bent een tijd niet geweest, des te beter dat je nu een afspraak maakt. Good job! En veel succes natuurlijk.

5 likes

Oudere post maar hoe bevalt Lichaamsgerichte therapie?

Ik heb toevallig vandaag mijn 1e sessie gehad. We deden een aantal stress ontladende oefeningen en voelde me daarna wel heel zen. Ik voel me nu ook heel gegrond? Gek gevoel

Wel moest ik op een gegeven moment doen alsof bepaalde mensen uit mijn verleden achter me stonden en ik moest ze wegduwen. Zoiets komt dan een beetje gekunsteld over op me.
Heel benieuwd of dit zo aanhoudt. Ik heb om de 2 weken een sessie, geen idee wat qua frequentie fijn is.

Edit: en ik heb super diep en goed geslapen!
Denk nav alle indrukken en dat het toch echt vermoeiend was maar ik me oprecht gisteravond zo rustig voelde

3 likes