Hier gelijkaardige ervaring, vorige week gediagnosticeerd met gegeneraliseerde angststoornis en krijg cognitieve gedragstherapie. Zou je zeker aanraden om naar de huisarts te gaan, hiermee in je eentje omgaan is niet makkelijk en de wachttijden zijn lang zat
Haha ja lekker toevallig wel! Maar alleen maar fijn! ![]()
Ja dit is waar. Het is heel vermoeiend. Maar mijn psycholoog zei: het is alsof je hoofd normaal de snelweg wil nemen (= die niet-helpende gedachten) en je moet dan nu langzaam leren om via andere paadjes te gaan. En die paadjes slijten langzaam uit en uiteindelijk kiest je hoofd die dan automatisch. Dus elke keer dat je er aandacht aan besteedt helpt.
Maar superfijn om te lezen dat het je motiveert en dat het de drempel verlaagt! Het klinkt ook al alsof je meer weet/âgoedâ doet dan ik voordat ik begon. Zou inderdaad naar de huisarts gaan en jezelf de juiste begeleiding gunnen (dit klinkt een beetje cringy maar hopelijk snap je wat ik bedoel).
Nee, ik snap zeker wat je bedoelt! Ik ga dit zo spoedig mogelijk in gang zetten!
Heeft er iemand misschien leestips als het gaat om zelfhulpboeken om te proberen minder te piekeren, minder na te denken over wat er allemaal mis kan gaan en negatieve uitkomsten? Ben benieuwd of er boeken zijn waar jullie iets aan gehad hebben.
Ik heb zelf âVerslaafd aan denkenâ van Jan Geurts op mân lijstje staat. Kreeg âm als tip van een andere denk verslaafde. Kan je dus alleen niet vertellen of ik er wat aan heb gehad, en of het echt ingaat op doemdenken enzo.
Ik heb een GAS. Na een aantal jaren therapie aardig onder controle, maar af en toe komt het eventjes de kop op zetten.
Ah heftig, en zo herkenbaar! Hopelijk kun je weer een beetje tot rust komen, probeer te accepteren dat dit heel heftig was zo op 1 dag. Je overleeft echt wel een avondje zonder eten dus misschien dat maar doen als je je er beter bij voelt.![]()
Gister op werk is een klant enorm boos op mij geworden, door dingen waar ik niks aan kon doen.
Dit heeft mijn angststoornis zo getriggerd⊠ik heb gister diazepam moeten nemen om te kunnen slapen en heb al hele ochtend hardkloppingen, huilbuien en zweetaanvallen omdat ik vanmiddag weer moet werken.
Ik baal hier zo van. Werk ging juist super goed laatste tijd maar ik ben helemaal van slag door die klantâŠ
Wat stom zeg!
Die man is zijn frustratie kwijt en jij zit 2 dagen met de peren.
Hou in je achterhoofd dat dit een factor van buitenaf en jij er totaal verder niks mee te maken hebt.
Ja, heb er gelukkig ook nog met collegaâs over gepraat en hoorde dat die klant er vaker is en altijd een enorme chagerijn is. Ook de maneger zei dat dit totaal niet mijn fout is. Dat hielp gelukkig wel. En gister alleen maar normale klanten gehad op werk en op het einde zelfs hele leuke dus dat liet me weer realiseren dat het ook goed kan gaan.
Super knap dat je gegaan bent en fijn dat je goede ervaringen hebt opgedaan!
Ik heb sinds een jaar echt last van mijn angst, inmiddels ben ik in behandeling en gaat het stapje voor stapje beter.
Maar dat bouwde natuurlijk over de jaren op en van die dingen was dat ik niet naar de tandarts ging. Nu heb ik last en moet ik wel⊠Dus vanochtend gebeld en direct iemand aan de lijn die gemeen was over hoelang ik niet was geweest. Fijn om dat direct te horen ![]()
Wat naar! En zo dom ook van hun, hiermee maak je de tandarts en de angst alleen maar erger.
In de plaats van de assistente zeg ik: goed dat je gebeld hebt! En je bent een tijd niet geweest, des te beter dat je nu een afspraak maakt. Good job! En veel succes natuurlijk.
Oudere post maar hoe bevalt Lichaamsgerichte therapie?
Ik heb toevallig vandaag mijn 1e sessie gehad. We deden een aantal stress ontladende oefeningen en voelde me daarna wel heel zen. Ik voel me nu ook heel gegrond? Gek gevoel
Wel moest ik op een gegeven moment doen alsof bepaalde mensen uit mijn verleden achter me stonden en ik moest ze wegduwen. Zoiets komt dan een beetje gekunsteld over op me.
Heel benieuwd of dit zo aanhoudt. Ik heb om de 2 weken een sessie, geen idee wat qua frequentie fijn is.
Edit: en ik heb super diep en goed geslapen!
Denk nav alle indrukken en dat het toch echt vermoeiend was maar ik me oprecht gisteravond zo rustig voelde
Wat fijn dat je goed hebt geslapen! Is heerlijk, een goede nacht slaap.
De therapie bevalt mij erg goed, net zoals jij uitlegt voel ik me na de sessies heel rustig en gegrond, meer in mân lichaam. Heb nu 4/5 sessies gehad en ik merk dat ik beter kan reguleren, dus ipv dat ik in mân angst en paniek blijf zitten, kan ik het meer laten stromen? Weet niet of dat logisch klinkt haha. Heb wat praktische oefeningen gekregen, die werken voor mij goed om wat uit mân angst te komen. Heb nu geen tijd om het uit te typen, maar kan ik evt later nog doen.
Soms voelen oefeningen idd wat geknutseld en kneuzig, maar ik denk dat dat meer mân eigen onzekerheid is. Vind het soms nog wel wat eng en ongemakkelijk om mân ruimte in te nemen dmv beweging en geluid.
Wat voor oefeningen heb je nog meer gedaan? Ik hoop dat je er nog veel aan gaat hebben! Ik heb om de week een sessie, en dat vind ik wel genoeg. Misschien dat ik straks ook naar om de twee weken ga.
Wat goed om te horen dat je er nog steeds veel aan hebt!
Heb je al een idee hoe lang je dit gaat doen, of is dat nog niet echt besproken of nodig?
En klopt het dat je eigenlijk helemaal niet je trauma bespreekt, behalve dan in de intake?
Precies wat je zegt, herkenbaar zeg. Dat het meer stroomt ipv blijft vast roesten.
ik voelde me gister en vandaag ook zo âsterkâ en rustig!
We begonnen met een soort van body scan, mijn voorkeurs-positie zoeken. Ademhaling, postuur. Toen heel veel los âschuddenâ (en dus negatieve mensen wegduwen wat beetje onwennig was). Want ineens moet je dan weer aan dingen denken die me juist verdrietig maakten? Het haalde me uit de flow ofzo. Ik moet na iedere sessie een verslag schrijven dus dat ga ik nog ff doen, en beter begrijpen wat er toen gebeurde.
Toen een paar liggende oefeningen die hierop lijken: TREÂź (Tension & Trauma Releasing Exercises): Full Instructions with Dr. David Berceli (OFFICIAL) - YouTube
Beetje knullig filmpje maar dit zijn kennelijk beproefde methodes om mensen na hele shockerende ervaringen (oorlog etc) uit de fight-
Flight modus te halen, lees ik!
Komt dit een beetje overeen met jouw sessies?
En na die oefening werd ik zo gelukkig⊠nogmaals beetje heftig zelfs.
Ik denk bij mij heel nodig om uit mijn hoofd te komen en (eindelijk) aandacht aan mijn lichaam te geven, dus hoop dat het zo positief blijft. Ik houd heel veel spanning vast rondom mijn bekken/heupen ivm bep traumaâs.
O ja ik ook normaliter om de week zie ik, ze is alleen komende maand nog best veel weg/druk.
Ik hoop dat het ons heel veel brengt ![]()
![]()
Hebben jullie tips voor paniekaanvallen op vakantie? Ik had de weken hiervoor al zoveel stress en angst en hield mezelf voor: als ik er eenmaal ben komt het goed.
Maar nee
avond komt er aan en nu wordt het weer ergerâŠ
Muziek van Agnes Obel opzetten en ademhalen. Vooral ademhalen.
Deed ik ook op de camping. Eerste dagen van vakantie zijn meestal niet zo fijn. Vreemde plek, vreemde mensen en geluiden. Pffff
ik had er ook last van⊠ik ben buiten op de grond gaan zitten en idd wat @Madam-Mikmak zegt ademen, focus op in en uit ademen.
Verder helpt mij om wat te drinken (zo koud mogelijk) en wat e eten.
Knuffel ![]()
![]()
Shit, ik heb vandaag mân eerste paniekaanval gehad sinds maaanden (of meer dan een jaar zelfs). En dan meteen zo kut buitenshuis⊠Echt een plek waarvan je denkt: neee niet hier aub.
Het zat er denk ik wel echt aan te komen: stressvol jaar achter de rug en veel druk gelegd op mezelf. Vind het echt kut. Ik zit nu ook een beetje met mân naderende vakantie in mân maag, omdat ik voor vakanties vaak extra ga stressen. Zeker de aankomstdag idd (ik ga wel maar een aantal dagen, dus kan niet echt uitgebreid bijkomen). Fijn om dat stukje herkenning hier nu toevallig te lezen.