Ik heb jaren, echt al sinds het puberen, gekampt met een (sociale) angststoornis. Ik ging niet meer naar school, durfde niet meer met de bus, kwam niet opdagen op verjaardagen, kwam afspraken niet na etc. Wat mij vooral geholpen heeft is tijd (ik ben ook in therapie geweest), dat klinkt misschien stom of te simpel, maar door het verstrijken van de tijd, een stap terug te doen, wat ouder en wijzer te worden en vooral door continu de uitdaging aan te blijven gaan ging het steeds wat beter. Inmiddels heb ik een grote mensen baan en dat gaat al maanden goed. Het is ontzettend uit mijn comfort zone: ik ben heel erg op de voorgrond, het is onwijs sociaal etc. Ik ben echt trots op mezelf, het gaat me bijzonder goed af ondanks dat ik natuurlijk soms nog wat onzekerheden heb.
Maar afgelopen week had ik ineens een terugval met een echte paniek aanval. Mijn hartslag was onwijs hoog, ik was aan het trillen, het zweet brak me uit en dat terwijl er niet eens iets echt spannends gebeurde. Mijn collega zag het ook aan mij. Ik ben heel perfectionistisch dus wanneer ik voor mijn gevoel niet alles kan geven is dat al snel een aanleiding voor nare gevoelens/stress. Ik ging gewoon rustig door en wist me er overheen te zetten, maar dat was toch even een reminder aan mijn verleden ofzo. Ik was even heel erg teleurgesteld in mezelf, ik dacht dat ik het eindelijk achter me kon latenš
Ik kan het goed relativeren, daarna ook geen last meer gehad en ik blijf mezelf uitdagen door het juist gewoon te doen, maar soms baal ik echt van dat stomme stukje in mij.