Wat voor mij werkte was het concreet maken van de angst, alsof ik zelf de controle terug pakte. Als ik het op voelde komen had ik een soort conversatie in mijn hoofd met de angst (lijk wel gek nu ik dit zo teruglees) en dan zei ik hoi angst, ik zie dat je er bent (accepteren) maar ik heb jou niet nodig. Dus kun je weggaan? Dankjewel. Dan ging er in mijn hoofd een knop om en was de angst âweggestuurdâ. Geen idee of dit ĂŒberhaupt te snappen is voor een ander want in mijn hoofd klinkt het logisch haha.
Wat @anon50122296 inderdaad ook al zegt moet je inderdaad proberen niet bang zijn voor het angst gevoel, en bij mij werkte bovenstaande dus om dat te voorkomen. Bij mij hielp de gedachte âWat is het ergste wat er kan gebeuren? Een paniekaanval. En is dat erg? Nee eigenlijk niet, want daar kom ik weer uitâ ook om mezelf te kalmeren op het moment dat je nog een beetje rationeel kan denken. Hoewel het op het moment misschien voelt alsof je dood gaat is het eigenlijk âmaarâ paniek.
Ik zie trouwens net dat je het eigenlijk hebt over een sluimerend angstgevoel, de bevindingen hierboven zijn misschien beter geschikt voor de ineens opkomende angst. Ik heb zelf ook last gehad van dat sluimerende gevoel (nog steeds aanwezig als ik stress heb) en heb daarbij goede hulp gehad van de psycholoog. Veel schrijfopdrachten, dingen rationeel maken (waar ben ik eigenlijk bang voor? kan ik voorkomen dat ik op voorhand bang ben - als je bijv angstig gaat slapen ben je al bang dat je de volgende dag angstig wakker wordt en zo blijf je maar doorgaan).
Heb je daar ooit op die manier hulp voor gehad (psych of poh-ggz)?