Angst- en paniektopic

Ik had vorige week een week vol paniekaanvallen. Had mn psych uit wanhoop gemaild. Daardoor een korte belafspraak gehad. Zegt die : ik plan volgende week weer even een belafspraak in. Belt die gister, vraagt die hoe het gaat. Dus ik zeg, vandaag wel oke. Maar nog wel de andere dagen paniek gehad.
Zegt die: dus het is over? Dan praten we volgende afspraak wel weer.

Ik was echt van wtf. Ik heb 24 uur geen paniekaanvallen gehad en je had een bel afspraak beloofd maar omdat ik me nu oke voel is het compleet niet meer nodig??

Misschien overreact ik nu hoor maar voel me zo niet gezien. Duurde een minuut ofzo dat gesprek.

3 likes

Na 10 jaar escitalopram te hebben geslikt ga ik switchen na Fluoxetine en ik schijt echt in mijn broek.

Escitalopram heeft eigenlijk nooit wat voor mij gedaan maar ik durfde niet te switchen want bij escitalopram wist ik wat het (niet) deed.

En ik ben nu zo bang voor bijwerkingen. Maar ik wil ook zo graag mijn leven terug dat ik het maar ga proberen.

Ik heb een angststoornis met paniekaanvallen.
Daarbij super koppig en wil eigenlijk geen (troep) in mijn lichaam.

Maar goed… dit is geen relax leven zo. Ik durf oprecht bijna niks meer.

1 like

Ik slik zelf net ruim 1 jaar escitalopram. Het haalt wel scherpe randjes bij mij weg, maar soms vraag ik mij af of het echt wel werkt. Heel af en toe komen rare angstaanvallen terug. Wat maakt dat je nu wilt overstappen op fluoxtine?

In al die jaren ben ik zelden tot niet paniek/angst vrij geweest. Ik heb een moment gehad van 2 jaar dat het rustig was. maar tis nu weer helemaal tot zelfs erger weer terug en de escitalopram doet gewoon echt helemaal niks meer. Ik wil mijn leven terug… dus ga dit proberen op aanraden van mensen om mij heen met ook ervaringen in de AD. Maar nu dus kei bang voor zombie modus of erge bijwerkingen.

Zombie modus kwam bij mij pas in een hoge dosering, toen voelde ik niets meer (zowel negatieve als positieve emoties) maar dan is er echt wel wat bij te stellen aan de dosering.
Ik hoop dat het je ontzettend gaat helpen, want bijna alles is beter dan continu paniek :heart:

4 likes

Slik jij het ook? De Fluoxetine?

Ik ben vooral bang voor overgeven en veel moeten slapen. En idd het afgeflakte.

Ik heb nu een zoontje.

En voor de mensen die denken… wie neemt er nu een kind terwijl ze emotioneel niet stabiel is.

Ik heb een periode gehad van 2 jaar bijna angst vrij en zijn toen voor een kindje gaan proberen. Ik ben toen in de zwangerschap en 2 jaar erna dus ook bijna zo goed als genezen geweest.

Daarom wil ik nu andere medicijnen ook proberen. Want ik wil een leuke actieve moeder zijn. Oftewel mijzelf weer zijn. En mijn zoontje niet zijn geen jeugd afpakken omdat mama niks durft.

1 like

Even voor de duidelijkheid: ik heb daar echt geen oordeel over. Je hebt zelf een (zo te lezen overwogen) keuze gemaakt voor een kind, en dat is prima. Daar ben je ons geen verantwoording over schuldig!

Ik slik nu geen fluoxetine meer. Het heeft me een tijdje geholpen, maar bij mij gaat eigenlijk telkens het effect weg. Ik had in een hoge dosering dat het afvlakte en in lager dat het niet zoveel deed, maar ik reageer vaak raar op medicatie. Ik zit nu op citalopram maar dat lijkt ook te verminderen in werking nu na een aantal jaar. Dus ik heb binnenkort ook een afspraak met de psychiater. Haha.

Ik heb niet overgegeven en ik vind zelf het versuffende effect van fluoxetine wel meevallen.

Het pleit alleen maar voor je dat je je kind een actieve vrolijke moeder gunt die op dingen af durft te gaan. Niet jezelf op je kop zitten! En vooraf heel druk maken om bijwerkingen heeft ook gewoon helaas niet zoveel zin. Mij hielp het wel toen een psychiater tegen me zei dat bijwerkingen eigenlijk een goed teken zijn dat het kan gaan werken. Het zit dan aan de juiste receptoren in de hersenen en wordt in ieder geval geaccepteerd door het brein, en de bijwerkingen verdwijnen meestal ook weer. Na zo lang met angst kun jij die 2 weken bijwerkingen wel aan, houd je doel voor ogen!

6 likes

Ik begin te geloven dat de overstap naar Fluoxetine mij heel veel goed heeft gedaan en zit er pas 3 weken op. Nu al meerdere keren uitstapjes gedaan zonder alprazolam. Ik ben echt even super trots op mijzelf :muscle:t4:.

19 likes

Na een lange periode van regelmatig stress en veel veranderingen wat nog wel te handelen was, merk ik nu dat ik een grens over ben gegaan. Ik heb veel last van angstgevoelens en ik vind het heel lastig om maar gewoon door te gaan met werk etc. De werkdruk is hoog en er spelen een aantal dingen op werk en in privesfeer die me stress bezorgen. Het kost zo veel energie.

2 likes

Het is weer helemaal mis. Ik had last van brandend maagzuur, maar anders dan normaal en schoot in volle paniek want ik dacht dat het een hartaanval was.
Heb twee Rennies genomen en het zakt, maar ik ben nog steeds misselijk, stijve kaken en schouders. Heel naar.
Ben ook echt keihard aan het huilen, uit schaamte en uit uitzichtloosheid. Ik heb soms een paar dagen nergens last van en ineens weer totale paniek. Maar een normale week heb ik al jaren niet meer gehad. En de eerstvolgende psycholoog die zegt dat ik mijn voeten op de vloer moet voelen of gewoon moet denken “ik ben jong, ik ga niet dood” die doe ik wat hoor. Alsof zulke dingen helpen tijdens paniekaanvallen. Mij in ieder geval niet.

2 likes

Je lijf geeft dan vaak aan dood te gaan (ook al is dat niet zo). Hoe heeft t dan zin om te denken dat je niet dood gaat omdat je jong bent? Want kan ook gewoon. Je lijf houdt je gewoon voor de gek op dat moment.

Zijn er wel dingen die je helpen tijdens een aanval of moet je het maar doorstaan? Ik moet mezelf altijd afleiden als ik t op voel komen. Gelukkig (soort van) komt het bij mij vaak ook door lichamelijke dingen. Het heeft mij wel geholpen dat ik nu beter weet dat het mn lijf is ofzo.

1 like

Ja precies. De kans is klein maar je kan ook gewoon jong een hartaanval krijgen, dus vertellen dat het niet zo is, heeft mijn brein niets aan op zulke momenten.
Het is vooral uitzingen wat werkt en afleiding zoeken inderdaad. Ik voel me nog steeds heel erg onrustig maar het nare gevoel van het maagzuur is in ieder geval wat gezakt.
Het is een rot aandoening, een angststoornis. Half weet je dat het de angststoornis is, half ben je er toch van overtuigd dat het mis is en voel je dat ook echt in je lijf.

1 like

Wat herken ik mijzelf in jou verhaal.

Maar we zijn er nog. Zo probeer ik altijd te denken. Ik heb het al 10 jaar dus nu ga ik vast ook niet dood. Anders was ik allang een keer dood geweest.

Niet dat het altijd helpt hoor. Vaak genoeg denken mijn hersenen nog; ja maar dit keer is het echt anders.

En idd de uitspraak; je bent jong. Die kans acht ik niet. Je bent nog jong en gezond

Nee ben niet gezond. Want denk God Ganse dag dat ik dood neerval bij elk borst/arm/kaak ding.

4 likes

Precies dit! Als er een nog iemand met sporten overlijdt. Zie!! En die mensen zijn fit hè! En worden medisch gecontroleerd. Zie je wel dat het kan. Ik standaard na zon nieuwsbericht.

Knap emigreren zeg.

Ik wil ook afhankelijker worden. Ik ben in de 30 met een gezin en woon al 10 jaar op mezelf.

Maar als mijn ouders niet in straal van 15minuten zijn raak ik volledig in paniek. Als hun op vakantie gaan is echt de hel voor mij.

1 like

Maar echt!!! Die sporters staan onder controle en nog gaat het mis. En ja kleine kans, maar niet 0.
Haat dat soort krantenartikelen, blijft altijd mega lang in mijn hoofd hangen. :slightly_frowning_face:

3 likes

Ik ben de laatste tijd heel veel bezig mij niet te laten leiden door mijn angsten en gebruik daar onder andere mindfulness voor. Alleen ik heb nu wat dingen waardoor ik uit mijn comfortzone raak (nieuw werk, ik moet het nog doorgeven bij mijn huidige werk etc) dat ik wel tegen mezelf kan zeggen dat het maar “gedachten” zijn maar het is verdomd lastig :sob:

Mijn “gedachte” het Truus. Het is dan nog iets makkelijker zeggen.
Truus hou je kop, nu even niet!

2 likes

Zo heb ik Fred (de stokstaart, die zegt dat het beter en meer moet), maar ik vind het heel lastig om te beseffen wanneer ‘Fred’ aan het woord is en dat ik dan tegen ‘Fred’ kan zeggen dat ‘ie z’n mond moet houden.

Heb je daar tips voor? :innocent:

Mijn psycholoog had daar trouwens een feesttoeter voor, een soort middelvinger naar je eigen gedachten. Om het allemaal niet zo serieus te nemen.

3 likes

Toch vaker Fred betrekken bij je dagelijkse bezigheden.
Goedemorgen Fred, hoe voelen we ons?
Wat zullen we eten Fred?
Doe ik het goed genoeg voor jou Fred? Ik vind het wel mooi zo namelijk.

De feesttoeter is wel grappig inderdaad, die gedachten zijn niet jouw ware ik. Meer een stoorzender.
Daarom heet mijn gedachte Truus, dat zei mijn tante altijd tegen mij toen ik klein was. Als ik aan het miepen was, “ hou eens op je lijkt Truus wel!!”

3 likes

Als ik er maar geen gespleten persoonlijkheid van krijg :yum:

2 likes